327 250 läst · 1 962 svar
327k läst
2,0k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
PostNord verkar ha övergivit planerna om att begränsa antalet utdelningsdagar?
Postnord är som en tomte - reklamfilm
Postnord är som en tomte - reklamfilm
Ironi... men det är dessutom tyvärr det argument alla speditionsbolag framför.AndersPS skrev:Ja, ärligt talat, om ert system gör fel så att ett paket "saknar mottagare" när det står på paketet, så förväntar jag VERKLIGEN att den som är ansvarig åtgärdar det. Eller tar det mindre tid att flytta paketet till en hylla och sedan skicka tillbaks det, hantera reklamationen från avsändaren och därefter köra hem paketet till mig när det kommer en andra gång och därefter ställa in det på lagret?
@sunqan - Vilket tar mest tid för PostNord?
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Håller med. Bor på landet, ibland kommer paketen med lantbrevbäraren inkörda ända ner på tomten. För det mesta inte, men i tid kommer de. Beställde något i måndags som spårbart Brev och det var på utlämningsstället redan tisdag e.m.hscn skrev:
Appen hittade paketet själv och allt fungerade smidigt.
Kan inte önska mig mer just nu av Postnord.
Beställde en (unik) produkt från Kina. Efter 11 dagar är den i Sverige. Tolv dagar senare får jag brevpåminnelse om att jag ”glömt” att betala moms .. vi får väl se när det anländer .. det är ju tragiskt att Kina kan godkänna och leverera fortare än Sverige ens kan berätta att paketet existerar.
Skulle skicka mobil på lagning. Vis av erfarenhet försöker jag kolla extra noga på postnords sida, vill ju inte att mobilen hamnar på Ica, dit lär ju inte reparationsfirman gå och hämta den.
Hittar tilläggstid sten "personlig utdelning" och slår genast till! Suveränt, en person delar ut! Firman hör av sig, paketet kräver hämtning hos ombud och det kan de inte ordna...
Nåt samtal senare får jag klart för mig att "personlig utdelning", för de som läst innantill, betyder att paketet endast delas ut till den person som anges som adressat... Så nu måste paketet skickas tillbaka, jag måste betala en ny omgång frakt, klistra på nya lappar och lämna in det igen, så det kan lämnas ut. Nej, det kan inte lämnas ut som det är nu jag har gjort FEL och det måste rättas till. Jag ska vaaara tacksam att det skickar tillbaka paketet utan att jag personligen behöver hämta det.
Ja jag vet. Jag borde läst noggrannare. Men tänk om man visste att ett paket alltid levererades till adressaten, då hade sådana där dylika extra tjänster inte ens behövts övervägas!
Hittar tilläggstid sten "personlig utdelning" och slår genast till! Suveränt, en person delar ut! Firman hör av sig, paketet kräver hämtning hos ombud och det kan de inte ordna...
Nåt samtal senare får jag klart för mig att "personlig utdelning", för de som läst innantill, betyder att paketet endast delas ut till den person som anges som adressat... Så nu måste paketet skickas tillbaka, jag måste betala en ny omgång frakt, klistra på nya lappar och lämna in det igen, så det kan lämnas ut. Nej, det kan inte lämnas ut som det är nu jag har gjort FEL och det måste rättas till. Jag ska vaaara tacksam att det skickar tillbaka paketet utan att jag personligen behöver hämta det.
Ja jag vet. Jag borde läst noggrannare. Men tänk om man visste att ett paket alltid levererades till adressaten, då hade sådana där dylika extra tjänster inte ens behövts övervägas!
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Jag håller på att bli tokig på alla fraktbolag. Postnord är mer regel än undantag att paketen är tillbucklade. Senast tog det dem tre gånger att leverera paketet till huset. Vi har lantbrevbärare och kan ange att om vi inte är hemma ska paketet lämnad ändå och så kan vi ange plats. Väljer alltid deras egna alternativ, altan på baksidan. Hittills har de inte lyckats lämna det där en enda gång. Vid ytterdörren på framsidan, vid garageporten, på gräsmattan (tur att inte robotgräsklipparen fick tag på det)
DHL bytte ombud och numera får vi korsa kommungränsen och åka tre mil åt helt fel håll för att få tag på vårt paket. Annars kan paketen hamna i fyra olika byar i två olika kommuner. Det är inte alltid man kan ange till vilket ombud. Har varit i kontakt med bolagen men får bara ett nonsenssvar att de kan inte ändra ombud.
DHL bytte ombud och numera får vi korsa kommungränsen och åka tre mil åt helt fel håll för att få tag på vårt paket. Annars kan paketen hamna i fyra olika byar i två olika kommuner. Det är inte alltid man kan ange till vilket ombud. Har varit i kontakt med bolagen men får bara ett nonsenssvar att de kan inte ändra ombud.
Har själv med egna öron hört orden "Ömtåligt? Skicka det inte med Posten då, dumjävel" Följt av att personen ifråga kastade paketet in i lastbilen. Extraknäck på Posten Företagspaket under studietiden. Så allt var inte bättre förr.
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
Bara som motbild om "alla fraktbolag". Jag beställde prylar på nätet sent i söndags kväll. Som leveransalternativ angavs postnord, man kunde ange lite olika alternativ med hämtning hos ombud (gratis vid order över 150kr), hemkörning av postnord (08 - 17...) mot extra avgift osv.
När jag angav postnummer, så dök ett nytt alternativ upp. Gratis hemkörning mellan 17.00 och 22.00, med "budbee". Man kunde välja att det är OK med lämning utanför dörren.
Direkt i fönstret angavs preliminär leveranstid Måndag 17 - 22. Nåja tänkte jag, det låter lite väl bra.
I måndags efter lunch får jag sms att de tagit emot paketet, och uppmanar mig att gå in på deras tracking sida för att ange leveransalternativ. Där framgår att de kommer att leverera samma kväll, såvida jag inte vill skjuta upp det, det ges även flera alternativ om leverans ex. efter 20.00 mot några tior i extra avgift, dyrare ju smalare leveransfönster jag ville ha. Men typ 39 kr för den mest populära leveranstiden.
På kvällen kommer ett nytt sms om att de är nära, och jag kan följa deras leveransbil på en GPS karta. Ca 10 minuter senare är de på plats.
Fullkomligt fantastisk service jämfört med postnord eller DHL.
Detta att alternativet inte dök upp förrän jag angav postnummer, tyder på att det bara är begränsade geografiska områden där man kan få den tjänsten.
Och den webshopen kommer ju nu att vara min primära söksida vid webköp.
När jag angav postnummer, så dök ett nytt alternativ upp. Gratis hemkörning mellan 17.00 och 22.00, med "budbee". Man kunde välja att det är OK med lämning utanför dörren.
Direkt i fönstret angavs preliminär leveranstid Måndag 17 - 22. Nåja tänkte jag, det låter lite väl bra.
I måndags efter lunch får jag sms att de tagit emot paketet, och uppmanar mig att gå in på deras tracking sida för att ange leveransalternativ. Där framgår att de kommer att leverera samma kväll, såvida jag inte vill skjuta upp det, det ges även flera alternativ om leverans ex. efter 20.00 mot några tior i extra avgift, dyrare ju smalare leveransfönster jag ville ha. Men typ 39 kr för den mest populära leveranstiden.
På kvällen kommer ett nytt sms om att de är nära, och jag kan följa deras leveransbil på en GPS karta. Ca 10 minuter senare är de på plats.
Fullkomligt fantastisk service jämfört med postnord eller DHL.
Detta att alternativet inte dök upp förrän jag angav postnummer, tyder på att det bara är begränsade geografiska områden där man kan få den tjänsten.
Och den webshopen kommer ju nu att vara min primära söksida vid webköp.
Alltid företagspaket på sådant, med leverans till företaget. Vi skickar tydliga instruktioner om att det inte går att använd postens vanliga tjänster, då fastnar de i nån icabutik eller bensinmack. Man får ju inte heller någon avisering, då den går till en mobiltelefon, utan första aviseringen blir när påminnelsen skickas ut efter en vecka. Vi tar 500 kr extra om man skickar något med posten istället för med tex DHL.fia_mstd skrev:
Enklast är att be den som ska ha försändelsen att skicka en fraktsedel och lägga kostnaden för det på din räkning.
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
Fast företagspaket fungerar inte så mycket bättre, då brukar det påstås vara under utkörning i någon vecka eller så.
Det är därför vi säger "DHL eller liknande, inte posten". De är alltid framme hos oss dagen efter. Sedan har man ju en del roliga kunder som tycker att det är rimligt att vi har koll på att hos just dem kör DHL bara ut en gång i veckan och att man måste använda XXX-bolaget för att skicka något till dem. En dam anmälde oss till ARN för att vi inte hämtat ut det hon skickade till oss. Det var skickat som REK utan avisering med personlig mottagare vår chef, som bor i Frankrike och kommer in på kontoret nån gång varannan vecka....H hempularen skrev:
ARN tog inte upp anmälan ens, då hon själv visat upp mailet vi skickat henne med gratis returfraktsedel på DHL....
Två gånger den senaste månaden har jag beställt grejer hos två stora elektronikföretag på en fredagförmiddag och kunnat hämta paketet dagen efter, lördag eftermiddag, hos mitt postombud.
Då blir man glatt överraskad!
Då blir man glatt överraskad!
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Kanske är det frånvaron av den extrema belastningen av "Kinapaket" som fått Postnord att fungera igen. För jag tycker det har skett en märkbar förbättring på sista halvåret bara.