Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    346 Röster 40,1%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,1%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    862
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, ärligt talat, om ert system gör fel så att ett paket "saknar mottagare" när det står på paketet, så förväntar jag VERKLIGEN att den som är ansvarig åtgärdar det. Eller tar det mindre tid att flytta paketet till en hylla och sedan skicka tillbaks det, hantera reklamationen från avsändaren och därefter köra hem paketet till mig när det kommer en andra gång och därefter ställa in det på lagret?

@sunqan - Vilket tar mest tid för PostNord?
Ironi... men det är dessutom tyvärr det argument alla speditionsbolag framför.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
För min del tycker jag att Postnord numera fungerar riktigt bra.
Håller med. Bor på landet, ibland kommer paketen med lantbrevbäraren inkörda ända ner på tomten. För det mesta inte, men i tid kommer de. Beställde något i måndags som spårbart Brev och det var på utlämningsstället redan tisdag e.m.
Appen hittade paketet själv och allt fungerade smidigt.
Kan inte önska mig mer just nu av Postnord.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Beställde en (unik) produkt från Kina. Efter 11 dagar är den i Sverige. Tolv dagar senare får jag brevpåminnelse om att jag ”glömt” att betala moms .. vi får väl se när det anländer .. det är ju tragiskt att Kina kan godkänna och leverera fortare än Sverige ens kan berätta att paketet existerar.
 
Skulle skicka mobil på lagning. Vis av erfarenhet försöker jag kolla extra noga på postnords sida, vill ju inte att mobilen hamnar på Ica, dit lär ju inte reparationsfirman gå och hämta den.

Hittar tilläggstid sten "personlig utdelning" och slår genast till! Suveränt, en person delar ut! Firman hör av sig, paketet kräver hämtning hos ombud och det kan de inte ordna... :rolleyes:

Nåt samtal senare får jag klart för mig att "personlig utdelning", för de som läst innantill, betyder att paketet endast delas ut till den person som anges som adressat... Så nu måste paketet skickas tillbaka, jag måste betala en ny omgång frakt, klistra på nya lappar och lämna in det igen, så det kan lämnas ut. Nej, det kan inte lämnas ut som det är nu jag har gjort FEL och det måste rättas till. Jag ska vaaara tacksam att det skickar tillbaka paketet utan att jag personligen behöver hämta det.

Ja jag vet. Jag borde läst noggrannare. Men tänk om man visste att ett paket alltid levererades till adressaten, då hade sådana där dylika extra tjänster inte ens behövts övervägas!
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Men tänk om man visste att ett paket alltid levererades till adressaten, då hade sådana där dylika extra tjänster inte ens behövts övervägas!
Trodde nog att det var allmän kunskap att endast den som är som mottagare får ta emot paketet, alternativt ombud om man har fullmakt.
 
T tompaah7503 skrev:
Trodde nog att det var allmän kunskap att endast den som är som mottagare får ta emot paketet, alternativt ombud om man har fullmakt.
Om man skickar en sak smalare än 3cm till ett företag?
 
Jag håller på att bli tokig på alla fraktbolag. Postnord är mer regel än undantag att paketen är tillbucklade. Senast tog det dem tre gånger att leverera paketet till huset. Vi har lantbrevbärare och kan ange att om vi inte är hemma ska paketet lämnad ändå och så kan vi ange plats. Väljer alltid deras egna alternativ, altan på baksidan. Hittills har de inte lyckats lämna det där en enda gång. Vid ytterdörren på framsidan, vid garageporten, på gräsmattan (tur att inte robotgräsklipparen fick tag på det)

DHL bytte ombud och numera får vi korsa kommungränsen och åka tre mil åt helt fel håll för att få tag på vårt paket. Annars kan paketen hamna i fyra olika byar i två olika kommuner. Det är inte alltid man kan ange till vilket ombud. Har varit i kontakt med bolagen men får bara ett nonsenssvar att de kan inte ändra ombud.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har själv med egna öron hört orden "Ömtåligt? Skicka det inte med Posten då, dumjävel" Följt av att personen ifråga kastade paketet in i lastbilen. Extraknäck på Posten Företagspaket under studietiden. Så allt var inte bättre förr.
 
Bara som motbild om "alla fraktbolag". Jag beställde prylar på nätet sent i söndags kväll. Som leveransalternativ angavs postnord, man kunde ange lite olika alternativ med hämtning hos ombud (gratis vid order över 150kr), hemkörning av postnord (08 - 17...) mot extra avgift osv.

När jag angav postnummer, så dök ett nytt alternativ upp. Gratis hemkörning mellan 17.00 och 22.00, med "budbee". Man kunde välja att det är OK med lämning utanför dörren.

Direkt i fönstret angavs preliminär leveranstid Måndag 17 - 22. Nåja tänkte jag, det låter lite väl bra.

I måndags efter lunch får jag sms att de tagit emot paketet, och uppmanar mig att gå in på deras tracking sida för att ange leveransalternativ. Där framgår att de kommer att leverera samma kväll, såvida jag inte vill skjuta upp det, det ges även flera alternativ om leverans ex. efter 20.00 mot några tior i extra avgift, dyrare ju smalare leveransfönster jag ville ha. Men typ 39 kr för den mest populära leveranstiden.

På kvällen kommer ett nytt sms om att de är nära, och jag kan följa deras leveransbil på en GPS karta. Ca 10 minuter senare är de på plats.

Fullkomligt fantastisk service jämfört med postnord eller DHL.

Detta att alternativet inte dök upp förrän jag angav postnummer, tyder på att det bara är begränsade geografiska områden där man kan få den tjänsten.

Och den webshopen kommer ju nu att vara min primära söksida vid webköp.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Skulle skicka mobil på lagning. Vis av erfarenhet försöker jag kolla extra noga på postnords sida, vill ju inte att mobilen hamnar på Ica, dit lär ju inte reparationsfirman gå och hämta den.
Alltid företagspaket på sådant, med leverans till företaget. Vi skickar tydliga instruktioner om att det inte går att använd postens vanliga tjänster, då fastnar de i nån icabutik eller bensinmack. Man får ju inte heller någon avisering, då den går till en mobiltelefon, utan första aviseringen blir när påminnelsen skickas ut efter en vecka. Vi tar 500 kr extra om man skickar något med posten istället för med tex DHL.

Enklast är att be den som ska ha försändelsen att skicka en fraktsedel och lägga kostnaden för det på din räkning.
 
Fast företagspaket fungerar inte så mycket bättre, då brukar det påstås vara under utkörning i någon vecka eller så.
 
H hempularen skrev:
Fast företagspaket fungerar inte så mycket bättre, då brukar det påstås vara under utkörning i någon vecka eller så.
Det är därför vi säger "DHL eller liknande, inte posten". De är alltid framme hos oss dagen efter. Sedan har man ju en del roliga kunder som tycker att det är rimligt att vi har koll på att hos just dem kör DHL bara ut en gång i veckan och att man måste använda XXX-bolaget för att skicka något till dem. En dam anmälde oss till ARN för att vi inte hämtat ut det hon skickade till oss. Det var skickat som REK utan avisering med personlig mottagare vår chef, som bor i Frankrike och kommer in på kontoret nån gång varannan vecka....

ARN tog inte upp anmälan ens, då hon själv visat upp mailet vi skickat henne med gratis returfraktsedel på DHL....
 
  • Haha
BiFuel
  • Laddar…
Två gånger den senaste månaden har jag beställt grejer hos två stora elektronikföretag på en fredagförmiddag och kunnat hämta paketet dagen efter, lördag eftermiddag, hos mitt postombud.
Då blir man glatt överraskad!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kanske är det frånvaron av den extrema belastningen av "Kinapaket" som fått Postnord att fungera igen. För jag tycker det har skett en märkbar förbättring på sista halvåret bara.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.