Svårt att veta utan att se inflationsjusterade siffror.
 
Märkligt måste jag säga att du sätter ett värde dessutom det flyktiga nära noll på något så sammansatt och som jag trots allt får rätt eller fel anta är ämnen du inte så mycket intresserar dig för eller känner lite närmre. Det är en stor brist när man ibland irl kommer in på dessa ting att många trots allt har en vek grund att stå på. Likväl i närmast religiösa termer plockas de russin ur "vera metodus" kakan som för stunden tillfredsställer.

Och som sagt tidigare jag riktar mig inte specifikt mot dig Nötegårdsgubben men kanske är du rätt typisk för lite av enögdheten jag vänder mig mot. Sånt här får man avhandla irl direkt så det flyter och går undan i tankarna, då är det ganska intressant tycker jag men inte via BH forum.

Nu är mitt tåg dessutom snart framme i slutdestination så jag ska inte glappa mer här OT.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst sätter fysiken gränser, men sannolikheten att det är fysikens gränser vi stött på den här gången och inte, likt alla andra gånger tidigare, gränsen för vad vi kan göra utifrån dagens kunskap är gränsande till noll.

Om tre år räknar jag med att kunna köpa en elbil med 50 mils räckvidd (ner till 30 mil i bättre motorvägsfarter i mellansvensk vinter) med dragkrok för under 400.000 kr före eventuella subventioner.

Det kan jag inte idag, men jag tror varken att fysiken eller koboltpriserna kommer hindra mig 2021 (men kanske ett handelskrig förorsakat av världens eminenta politiker).
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst sätter fysiken gränser, men sannolikheten att det är fysikens gränser vi stött på den här gången och inte, likt alla andra gånger tidigare, gränsen för vad vi kan göra utifrån dagens kunskap är gränsande till noll.

Om tre år räknar jag med att kunna köpa en elbil med 50 mils räckvidd (ner till 30 mil i bättre motorvägsfarter i mellansvensk vinter) med dragkrok för under 400.000 kr före eventuella subventioner.

Det kan jag inte idag, men jag tror varken att fysiken eller koboltpriserna kommer hindra mig 2021 (men kanske ett handelskrig förorsakat av världens eminenta politiker).
Jag är inte lika övertygad, prognosen på koboltbrist är bara 2 år bort. Men om inget av ovanstående stoppar dig och bilen kostar som du vill så kan du nog kallt räkna med att staten har vaknat och insett att vi kan ju fan inte ha skattesmitare som kör runt för 2kr/mil. Nä dom skall minsann ha sina 10kr/mil dom med.

Eller så kommer dom på att lokalproducerad sprit is the skit och toksubventionerar det och lägger straffskatt på smutsiga batterier (ja, jag har ett grymt välförankrat politikerförakt).
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Då är det ju rätt tid att köpa elbil nu. Innan koboltbristen kommer och innan det blir straffbeskattning.
Jag beställde en eNiro för två veckor sedan. Blir nog en bra affär. Löjligt lågt förmånsvärde. Ingen fordonsskatt och låg milkostnad.
Kan nog sälja den til Norge efter nått år utan större värdeminskning.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Märkligt måste jag säga att du sätter ett värde dessutom det flyktiga nära noll på något så sammansatt och som jag trots allt får rätt eller fel anta är ämnen du inte så mycket intresserar dig för eller känner lite närmre.
Mänsklig utveckling ligger mig varmt om hjärtat, och då jag vet att alla domedagsprofetior som hittills har kunnat kontrollerats visat siig vara fel eller kraftigt överdrivna tror jag att min oddssättning är rätt stabil. Kobolt har jag förvisso inga närmare kunskaper om, men jag känner igen en efterfrågedriven bubbla när jag ser den. Sen om priset vänder ner om två månader eller två eller fem år vet jag förvisso inte.


GK100 GK100 skrev:
Och som sagt tidigare jag riktar mig inte specifikt mot dig Nötegårdsgubben men kanske är du rätt typisk för lite av enögdheten jag vänder mig mot. Sånt här får man avhandla irl direkt så det flyter och går undan i tankarna/.../
Lustigt, själv tycker jag precis tvärt om, att det är en sorts diskussion som lämpar sig bättre med lite eftertanke och stödbevisning än vad en IRL-diskussion normalt ger utrymme för. Men våra olika uppfattningar där kanske också speglas i hur vi värderar fakta och känslor.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mänsklig utveckling ligger mig varmt om hjärtat, och då jag vet att alla domedagsprofetior som hittills har kunnat kontrollerats visat siig vara fel eller kraftigt överdrivna tror jag att min oddssättning är rätt stabil. Kobolt har jag förvisso inga närmare kunskaper om, men jag känner igen en efterfrågedriven bubbla när jag ser den. Sen om priset vänder ner om två månader eller två eller fem år vet jag förvisso inte.



Lustigt, själv tycker jag precis tvärt om, att det är en sorts diskussion som lämpar sig bättre med lite eftertanke och stödbevisning än vad en IRL-diskussion normalt ger utrymme för. Men våra olika uppfattningar där kanske också speglas i hur vi värderar fakta och känslor.
Din sista del ser jag tyvärr som någon lätt eftersläng, ett tråkigt beteende men som jag för all del inte hänger upp mig på. Roa? dig med att läsa ett axplock av allt jag skrivit på forumet, återkom sen i frågan kring fakta. Du får en uppförsbacke som inte gynnar dig och de stickprov du finner som kontraindikerar får vi då gå mer äkta på djupet med.

Ovanstående sagt med spår av något, men jag kommer inte på vad det kallas just nu. :)
 
Tesla model 3 använder ca 4.5kg kobolt i sitt batteripack, kobolt kostar vad jag kan se knappt 1000:-/kg.
Känns inte som den största anledningen till att bilen kostar en halv miljon.
Även om priset på kobolt skulle dubbleras, så ser jag inte det som något som avgör elbilarnas framtid.
 
GK100 GK100 skrev:
Din sista del ser jag tyvärr som någon lätt eftersläng, ett tråkigt beteende men som jag för all del inte hänger upp mig på.
En onödig eftersläng, jag håller med. Men det får man kanske tåla efter några egna förklenande omdömen.

GK100 GK100 skrev:
Roa? dig med att läsa ett axplock av allt jag skrivit på forumet, återkom sen i frågan kring fakta.
Jag har stor respekt för ditt elkunnande exempelvis. Jag kan därför ärligt säga att jag är förvånad över att vi haft den här diskussionen, då jag upplevt att din argumentation enkom har baserats på vad du tror.

Själv tror jag, på ovan beskrivna grunder, annorlunda.
 
Dessutom så finns det rätt gott om kobolt, det är slav-arbetet i Kongo som gör att det inte lönar sig att utvinna det på andra platser. När man säger att kobolt är en bristmetall så menar man till dagen priser. Med ett dubblat pris så skulle det kunna finnas rätt gott om kobolt...

Drt finns exempelvis kobolt I Bolidengruvor I Finland...
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tesla model 3 använder ca 4.5kg kobolt i sitt batteripack, kobolt kostar vad jag kan se knappt 1000:-/kg.
Känns inte som den största anledningen till att bilen kostar en halv miljon.
Även om priset på kobolt skulle dubbleras, så ser jag inte det som något som avgör elbilarnas framtid.
Nä, problemet skulle snarare vara att det finns 300 högpotentiella köpare på varje producerad elbil och prissättning därefter.

Ett batteri är inte Så dyrt idag heller som bilfabrikanterna vill få oss att tro. Titta på en vanlig surtråkig små/mellanklass bil. Kostar typ 130’ och för 180’ får man en bil fullsmetad med extrautrustning. En elbil har en billigare drivlina förutom batteriet sen har den kanske lite lättare materialval men inget extremt. Är det nån som på allvar tror att ett batteri i storleken 40-60kWh skulle vara så dyrt att det motiverar ytterligare 200’ på prislappen? Tesla undantaget då som helt saknar förmågan att bygga rationellt och kostnadseffektivt.
 
Hamnade vid en Norrman med en Zoe vid laddstationen idag. Han berättade att bilen inte har snabbladdning, utan enbart har trefasladdning på 22kW. Det är ju en rätt kraftig begränsning måste jag säga. Hur många laddstolpar klarar så höga effekter på 230V? Hur många har kablar som klarar 32A?

Han berättade också att det är problem i Norge med långa köer till laddstationerna då utbyggnaden inte går i samma takt som efterfrågan.

Han hade också semestrat i Danmark och haft stora problem då man MÅSTE ha laddabonnemang där och att det tar ett par dagar att få en bricka till det.

Karln hade fem olika laddkort/brickor vad jag kunde se. Allt för att kunna ladda bilen.
Han hade sex olika appar i telefonen bara för att kunna hitta och betala på laddstationerna.

Marknaden är rätt omogen måste man ju konstatera.

Jag själv nyttjade snabbladdaren till hybriden och kunde därmed ta mig hem från affären utan att behöva köra på bensin de sista kilometrarna.
 
optimum
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tesla model 3 använder ca 4.5kg kobolt i sitt batteripack, kobolt kostar vad jag kan se knappt 1000:-/kg.
Känns inte som den största anledningen till att bilen kostar en halv miljon.
Även om priset på kobolt skulle dubbleras, så ser jag inte det som något som avgör elbilarnas framtid.
Det gör det när det inte går att få tag på kobolt.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så finns det rätt gott om kobolt, det är slav-arbetet i Kongo som gör att det inte lönar sig att utvinna det på andra platser. När man säger att kobolt är en bristmetall så menar man till dagen priser. Med ett dubblat pris så skulle det kunna finnas rätt gott om kobolt...

Drt finns exempelvis kobolt I Bolidengruvor I Finland...
Det finns fyndigheter i Sverige men där vill miljömuppar inte att man utvinner kobolt.

"Rör inte mitt landskap" men förstör gärna andra länder och platser tycke de.
 
optimum
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.