Gjorde lite mätningar och det är sjukt sällan man kör över 200km på en dag.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du på det på riktigt? Jag sätter emot.

[länk]
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du på det på riktigt? Jag sätter emot.

[länk]
Jag är i princip beredd att ta det bettet. jag tror kobolt blir en trång faktor inom 5 år om inte nya batteritekniker får bort behovet.
 
Erfarenheten visar som sagt att råvaror sjunker i pris över tid. Nya fyndigheter exploateras, tekniken förbättras, substitutmaterial kommer fram osv.

Slika larmrapporter har i princip alltid slagit fel.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gjorde lite mätningar och det är sjukt sällan man kör över 200km på en dag.
Jag kör regelbundet (några gånger i månaden) 30 mil eller mer på en dag. Det är säkert ovanligt, men inte exceptionellt. Det och det faktum att jag vill ha dragkrok (parat med att jag inte kan betala Tesla-pengar) gjorde att jag valde bort elbil när jag bytte i somras.

Men det grämer mig, för jag tror att jag redan till nästa sommar hade kunnat få vad jag önska elbilsmässigt – får trösta mig med att ekonomin i det blir ännu bättre om ytterligare ett par år.
 
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Erfarenheten visar som sagt att råvaror sjunker i pris över tid. Nya fyndigheter exploateras, tekniken förbättras, substitutmaterial kommer fram osv.

Slika larmrapporter har i princip alltid slagit fel.
Vilka råvaror typ metaller sjunker i pris?

Koppar, guld, silver, litium, kobolt ?
Har du någon fakta eller gissar du?

Lite fakta

"Det råder brist på kobolt. Under 2018 väntas världens koboltproduktion uppgå till 110 000 ton. Sedan mitten av 2016 har priset på kobolt fyrdubblats. Ett ton kobolt kostar nu knappt 90 000 amerikanska dollar på metallbörsen i London. Bara i år har priset på kobolt stigit 24 procent."

Priset för kobolt har alltså 4 dubblats sedan 2016
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/04/05/metallen-alla-vill-ha.html

Nu får du visa din källa
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gjorde lite mätningar och det är sjukt sällan man kör över 200km på en dag.
För min del med 18km till jobbet och frun har 35km till sitt jobb så ser vårt dagsbehov ut ungefär som 50+100 med åka och handla och skutsa till aktiviteter marginal. Skulle med andra ord klara mig på en äldre Leaf med ca 100-120km räckvidd, alternativt en äldre i3 + en laddhybrid av valfri modell.

Vi har våra mil jämnt fördelade på bilarna (2000+2000 mil). Det skulle teoretiskt betyda att vi i familjen skulle åka elbil i 2000+1400 mil. Det blir totalt 90% av vår totala körning.

Dessa 3400 mil eldrift skulle betyda att jag behöver ungefär 30-32 300W solcellpaneler på taket upptill dom 45 paneler som behövs för att täcka husets behov. Planen nu är att börja med att fylla ett tak med 55 paneler men förberett för utökning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Vilka råvaror typ metaller sjunker i pris?

Koppar, guld, silver, litium, kobolt ?
Har du någon fakta eller gissar du?
/.../
Nu får du visa din källa
Jag gjorde ju det redan i mitt första inlägg i frågan. En domedagsprofet (Simon Erlich) valde 1980 fem råvaror han trodde skulle vara dyrare tio år senare. Om detta slog han vad med en mer positivt lagd person (Julian Simon). Simon vann på alla fem råvarorna. Frågan är väl känd i nationalekonomiska kretsar och även om den inte är oproblematisk är sambandet rätt robust.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[länk]
 
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gjorde ju det redan i mitt första inlägg i frågan. En domedagsprofet (Simon Erlich) valde 1980 fem råvaror han trodde skulle vara dyrare tio år senare. Om detta slog han vad med en mer positivt lagd person (Julian Simon). Simon vann på alla fem råvarorna. Frågan är väl känd i nationalekonomiska kretsar och även om den inte är oproblematisk är sambandet rätt robust.
Vi behöver inga profeter.
Varför anser du kobolt kommer bli billigare när den i verkligheten kraftigt ökat i pris?

Ökad efterfrågan kommer med största sannolikhet få den att fortsätta stiga i pris.
Så brukar det alltid vara.
 
Det där är bara halva sanningen. Ökad efterfrågan leder till ökat pris som leder till innovation/nya fyndigheter/substitutionsprodukter osv., vilket leder till sjunkande priser.

Vi kan titta på utvecklingen av batteripriser per kWh om du vill. Det brukar se ut ungefär såhär:
Diagram som visar fallande batteripriser per kWh med historiska och förväntade kostnader fram till 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är klart att ett enstaka råvarupris kan ställa den kurvan på ända, men jag håller det för osannolikt.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Har du elbil själv eller är gnäller du bara?

Om du har elbil är du delaktig i arbetsförhållanden i Kina och Afrika samt skiter i miljön.
Nej du har troligen inge elbil själv men tycker om att tjata på andra att skaffa miljöbovar.
Nja bryr sig om arbetsförhållande osv men helt ok att köpa telefoner o annan skit därifrån är ok!
Eller åka till Turkiet som inte har några mänsglika rättigheter eller Thailand som är en militärdiktatur !
Har själv en elbil enbart för slippa bensinräkningar
Har inte haft en räkning på ett halvår känns rätt ok
Sen att batteriet är inte ok i tillverkning får jag ta
Men det är inte olja heller !
Snart blir det solceller med o då känns det ännu bättre
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gjorde ju det redan i mitt första inlägg i frågan. En domedagsprofet (Simon Erlich) valde 1980 fem råvaror han trodde skulle vara dyrare tio år senare. Om detta slog han vad med en mer positivt lagd person (Julian Simon). Simon vann på alla fem råvarorna. Frågan är väl känd i nationalekonomiska kretsar och även om den inte är oproblematisk är sambandet rätt robust.
Allt det där vore utmärkt om inte fysiska absoluta gränser fanns, innebär i förlängningen att negativa profeten får mer än rätt dock lätt att begabba lite från sidan tyvärr. Det ligger säkert djupt rotat i den mänskliga naturen att både söka överdrivet negativa likväl som positiva synsätt sett från eget perspektiv, erfarenheter.

Ett måhända förmätet tips från min sida är att tala lite med Goethe dvs "Grå min vän grå är all teori, men kunskapens träd är ....". Absolut inte riktat till dig Nötegårdsgubben men ibland förvånas jag över hur olika nick på forumet frågar eller svarar i väldigt tekniskt/fysikaliskt enkelt avgörbara frågor och är ute på tunn is för att i nästa stund gå in på mycket osäkra, vanskliga frågor med stor säkerhet.

Se inte inlägget som en provokation jag agiterar inte åt något direkt håll i de här fallen. Håller trots allt ett årsminne varje 5:e juli över en viktig milstolpe för att vi hamnat där vi är i vår västerländska nutida kultur, zeitgeist. Ironiskt nog var upphovsmannen i princip anhängare av en rent hermetisk tradition, så kan det gå.
 
Jag skulle säga att den mänskliga instinkten är att se problem. Med systematiskt tillämpad vetenskap ser vi dock att dessa problem är överskattade och överkomliga.

För att sätta koboltpriset i relation till en snnan råvara för minskat fossilbränsleberoende, så ser priskurvan för kisel till solceller ut enligt nedan. Det är en betydligt mer sannolik kurva även för kobolt än att priserna kommer fortsätta stiga en lång tid.
Diagram som visar spotpriset på solkvalitets-kisel från 2000 till september 2017, med en betydande prisminskning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvärsäkra uttalanden? Nej, men det krävs lite mer än en dyster uppsyn för att få mig att tro att jag har fel.
 
Rekommendationen till dig Nötegårdsgubben är trots allt fysikalisk, inget annat kan ge något inom ramarna vi har att utgå från. Allt du kan komma upp med ligger helt inom dess jurisdiktion för att lite anknyta till andra kära områden, snuttefiltar här på forumet där många tror sig finna något "sant". Nästan lika sant som ekonomi misshandlad till ekonomism.
 
Visst sätter fysiken gränser, men sannolikheten att det är fysikens gränser vi stött på den här gången och inte, likt alla andra gånger tidigare, gränsen för vad vi kan göra utifrån dagens kunskap är gränsande till noll.

Om tre år räknar jag med att kunna köpa en elbil med 50 mils räckvidd (ner till 30 mil i bättre motorvägsfarter i mellansvensk vinter) med dragkrok för under 400.000 kr före eventuella subventioner.

Det kan jag inte idag, men jag tror varken att fysiken eller koboltpriserna kommer hindra mig 2021 (men kanske ett handelskrig förorsakat av världens eminenta politiker).
 
  • Gilla
dannan och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gjorde ju det redan i mitt första inlägg i frågan. En domedagsprofet (Simon Erlich) valde 1980 fem råvaror han trodde skulle vara dyrare tio år senare. Om detta slog han vad med en mer positivt lagd person (Julian Simon). Simon vann på alla fem råvarorna. Frågan är väl känd i nationalekonomiska kretsar och även om den inte är oproblematisk är sambandet rätt robust.
En av råvarorna var koppar. Tittar man på priset där så ser i alla fall jag ingen sjunkande trend på lång sikt...
https://www.macrotrends.net/1476/copper-prices-historical-chart-data

Wolfram har haft en dipp men nu börjar priserna stiga igen ser det ut som.

Krom, nickel och tenn verkar sjunka i alla fall, men frågan är ju hur länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.