Står nu inför lite skarvspackling i taket och på väggar, och efter att ha testat med bara spackel, så tänker jag nog testa med vävlim också, det verkar lite lättare, även om jag tycker att jag fick till det hyfsat med bara spackel.

En fråga kvarstår dock: Skall man ha i något spackel i skarven först eller skall man bara limma och sätta remsan över skarven? Det blir ju då ett litet "tomt" utrymme bakom remsan, eller fyller vävlimmet upp såpass?
 
Bergling skrev:
Står nu inför lite skarvspackling i taket och på väggar, och efter att ha testat med bara spackel, så tänker jag nog testa med vävlim också, det verkar lite lättare, även om jag tycker att jag fick till det hyfsat med bara spackel.

En fråga kvarstår dock: Skall man ha i något spackel i skarven först eller skall man bara limma och sätta remsan över skarven? Det blir ju då ett litet "tomt" utrymme bakom remsan, eller fyller vävlimmet upp såpass?
Jag skulle fylla med spackel först. Låt torka ett dygn. Sedan vävlim. Grunda först med ett tunt lager vävlim så att det inte "drar" så mycket av fukten.
 
Ok... har läst lite om papperrsremsor här och står precis inför samma uppgift som alla andra. Jag har dock 4 st olika sorters skarvar som jag skulle vilja ha recept på (dvs hur ska jag göra)

A: Gips mot gips i vägg och tak, skivorna har nedsänkta kanter. Antar att det är Spackel-papper-spackel-torka-slipa-spackel-torka-slipa som gäller?

B: Gips mot gips i tak och vägg fast kanterna är endast fasade med kniv. (långsidornas skarvar i tak t e x. ?

C: Gips mot gips i vinkel. Hörn mellan väggar eller mellan gipsvägg och gipstak. Här finns ing fasningar? Hur göra?

D: Hörn med Gips mot lättbetong i vinkel. Hur gör man här?

Stort tack i förhand!
 
Johan Gunverth skrev:
Van vid spackling, men helt färsk på papperremsa i skarvar. Hur är tekniken? Jag fyllde först upp skarven lite med (rätt) spackel. La sedan din remsan och pressade fast den med en japanspackel. Spackel väller ut längs kanterna. Till sist drar jag över hela ytan som vanligt med bågspackeln.
Remsan reser sig på mer än hälften av ytan och det blir luft bakom!  >:(
Varför? Jag måste göra något fel! Är det träning som gäller?

Har även kollat med Flügger om remsan skall vätas eller blötläggas, rättare sagt; den skall inte vätas/blötläggas! Det är tydligen lite olika beroende på fabrikat.
Teknik ja! Man bör sätta pappersremsa i spackel ( skarvspackel el eu- spackel) sedan gäller det att pressa ut luft å överblivet spackel med en liten ( modell mindre) HÅRD spackel, japan är för mjuk. Låt spacklett torka sedan!! Spackla EJ våt i våt!!! Spackla över samtliga remsor minst två ggr efter detta, öka spackelspadens storlek mellan spacklingarna ( liten, mellan, stor) låt torka mellan varje iläggning. Den lilla spackeln bör vara mindre än utfasningen på gipsskarven, så man kommer ända in.

Gällande HUS AMA så gäller det pappers remsa, vet ej hur andra gör men jag lägger alltid pappers remsa då det kan spricka igenom glasfibernätet medan det spricker bakom pappersremsan. Detta sker natuligtvis inte alltid men risken är större med glasfiber.

Ett annat tips till er som vill ha ytterhörna på väggen förstärkta så finns det pappersremsa med järnkanter som man viker över hörnet. Sätts dit på samma sätt!
 
Målaren skrev:
Ett annat tips till er som vill ha ytterhörna på väggen förstärkta så finns det pappersremsa med järnkanter som man viker över hörnet. Sätts dit på samma sätt!

Sån vill jag ha! Vart köper jag den???
 
Målaren skrev:
Teknik ja! Man bör sätta pappersremsa i spackel ( skarvspackel el eu- spackel) sedan gäller det att pressa ut luft å överblivet spackel med en liten ( modell mindre) HÅRD spackel, japan är för mjuk. Låt spacklett torka sedan!! Spackla EJ våt i våt!!!
Hmm så spackel -> remsa -> torka ->spackling... igenslipning..  ska testa det ikväll.. fan vad det bubblade sig igår när jag spackade direkt utanpå våt remsa..
 
Herman skrev:
Sån vill jag ha! Vart köper jag den???

Flugger har den såäven Nordsjö, alla kanske inte har den hemma men de kan ta hem den. :cool:
 
Målaren skrev:
Flugger har den såäven Nordsjö, alla kanske inte har den hemma men de kan ta hem den. :cool:
Ersätter denna en kantprofil i stål eller är den inte tillräcklig?
 
Toobster skrev:
Hmm så spackel -> remsa -> torka ->spackling... igenslipning..  ska testa det ikväll.. fan vad det bubblade sig igår när jag spackade direkt utanpå våt remsa..
Eftersom man byter storlek på spaklarna så spacklas eventuella kanter ut vid andra och tredje spacklingen, försök att jämna till kantern på skarven medans det är blött. Det svåraste att slipa är höga kanter mellan gips å spackel, ett tips är att efter du lagt på skarven börjar du med att skrapa av kanterna å sedan avsluta med att släta till på mitten.
Svårt att förklara :-? men det gäller att jämna ut kanterna.

Klart att om du vill slipa mellan spacklingarna så får du det ;D, men om du inte har stora klumpar ivägen så kan du hoppa över det
 
Lika stark blir den ej men fullt hållbar för bostäder. Skyddar så att inte gipsen frasas upp + den säljs på rulle.
 
Vad tror ni om att limma fast en sådan i innerhörnen också? Borde bli stabilt mot sprickor? Eller sitter kanske metallen fast så dåligt mot pappen på remsan så det inte har någon betydelse?
 
Herman skrev:
Vad tror ni om att limma fast en sådan i innerhörnen också? Borde bli stabilt mot sprickor? Eller sitter kanske metallen fast så dåligt mot pappen på remsan så det inte har någon betydelse?
Den fyller ingen funktion i innerhörn, då är det bättre att sätta vanlig pappersremsa, som är billigare. Jag sätter även innerhörn med spackel, lite svårare men om man ger det lite tid så lär man sig ;).
 
jag fixade 1 innerhörn med remsa igår. Remsan har ju ett veck på mitten till just för detta så det gick väldigt enkelt.

Så här skriver YBG in fasade skarvar

Fogar på gipsskivor med avskurna kanter skall vara preparerade genom fasning. Fasningen grundas före spackling för att förhindra fuktinträngning. Första spacklingen utförs så att fasen utfylls. Efter tork och avslipning läggs pappersremsan i vävlim (vävlimmet skall ha en torrhalt på minst 20% enligt STB).
Så här skriver Gyproc om detsamma:

Fasa av kortkanten först. Det gör du lättast med en kniv innan du monterar gipsskivorna. Lägg på spackelmassa och slipa när det har torkat. Gå vidare med följande steg. a) Limma fast fogremsa av papper med trälim över skarvarna. b) Lägg på spackel. Lite bredare än på långsidan för att undvika synliga skarvar. c) Låt torka. d) Slipa med ett fint sandpapper. e) Spackla igen om det behövs.
Såå... vävlim eller trälim?  Har trälim så det vore väl fint? Ska trälimmet spacklas ut på ytan då?
 
Hej

Efter ha läst denna tråd så har jag bävat lite för detta med att använda peppersremsa. Räknade nästan med att få ta till knep såsom lim mm.
Men pga att minska risken med spruckna skarvar i ett nymålat tak så blev det papper.
Började med att spackla & remsa väggarna först innan jag gick på taket med ett gott resultat, icka remsor som bubblade sig eller lossnar.
Så här gjorde jag
1: skruvade gips enligt rekomendationerna från tillverkaren
2: drog av en remsa som räckte till en skarv
3: fyllde spackel i spackelfasen
4: tryckte fast remsan med fingern på några ställen
5: tryckte in remsan i spacklet med spackeln (ca45° lutning) halva spackellängden, höll även en finger på remsan så inte den gled med. sedan började jag från mitten och drog den andra halvan utan att fingret på remsan. Det pös över spacke på båda sidor om remsan.
6: efter remsan var på plats så spacklade jag över den med ett tunt lager omedelbart.

MVH PPALM
 
  • Gilla
maglet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.