Johan Gunverth skrev:
mhabbe har rätt i princip och i sak. Pappremsa skall det vara och den skall spacklas in. Metoden med LF-spackel först lät bra. Den skall jag testa nästa gång. Det två "rätt"  gjorda skarvar jag gjort har rest sig nu i efterhand. De som gjordes med Vävlim Extra ser finfina ut. Kanske var metoden att grunda med LH-spackel inte den bästa.
Inte så att du snålat med spacklet bakom remsan? Var snål vid mina första skarvar och remsan betedde sig just så att den bubblade och t.o.m. släppte på vissa ställen. När jag (i stort sett) fyllde upp skarven med spackel innan jag tryckte dit remsan (med hård spackel) hade jag inte det problemet.
 
Konsulten skrev:
Inte så att du snålat med spacklet bakom remsan? Var snål vid mina första skarvar och remsan betedde sig just så att den bubblade och t.o.m. släppte på vissa ställen. När jag (i stort sett) fyllde upp skarven med spackel innan jag tryckte dit remsan (med hård spackel) hade jag inte det problemet.
Nope! Allt är gjort enligt intruktioner, så jag tror att det är materialkombinationen som fallerar. En kompis till mig använda exakt samma material och fick likadant problem med att det reste sig. Han testar nu med LF-spackel i botten. Återkommer.
 
C
Hade exakt samma problem här. Använde BPB Marco:s Spark-Perf remsa, men den bubblar sig efter ett tag trots att det såg bra ut när jag tryckt dit den. Drog slutsatsen att antingen produkten eller min appliceringsteknik är värdelös och därmed fick det bli glasfiberremsa istället. Perfekt resultat direkt. Godkänt eller inte struntar jag faktiskt i i detta fall.
 
Är det meningen att fogen ska spricka på grund av att huset sätter sig eller att trästommen krymper något pågrund av uttorkning så gör den det oavsett du har använt dig av glasfiber eller pappersremsa.

Jag slår var om att det är någon försåsigpåare som kommer ha anmärkningar på vad vi skrivit på vår blog idag också, att man inte ska använda en giraffslipmaskin på det sätt vi gjort. Men vet du vad, det kanske inte är HELT rätt men det funkar väldigt bra. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Är det meningen att fogen ska spricka på grund av att huset sätter sig eller att trästommen krymper något pågrund av uttorkning så gör den det oavsett du har använt dig av glasfiber eller pappersremsa.
Med det resonemanget så kan du ju, som sagt, lika gärna använda maskeringstejp då? Eller ingenting alls? Eller?

Vill man ha de bästa förutsättningarna så är det papp som gäller. Varför älta det? Så är det ju. :)
 
Hej igen.

Pappremsor skall spacklas in vid alla skarvar. Undantaget är i hörn, då remsorna skall limmas(enligt alla regler och förordningar). Limmet som skall användas är naturligtvis vävlim, som de flesta här i tråden har sagt.
Mycket viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att detta gäller yrkesmålare. Om du tapetserar om hemma själv, så finns det i princip inga regler. Gör som ni tycker;-)). Tapeter(och spackel för den delen) fyller ingen annan funktion än att vara dekoration. Huset blir varken bättre eller sämre av att ni låter gipsen vara som den är, rent tekniskt alltså. Sen att det inte är så snyggt är en annan sak...heh.

Vad jag vill ha sagt är..är det för svårt att spackla in remsorna, använd vävlim. Det är slutresultatet som räknas. För en yrkesmålare är det en annan sak som sagt. Vi måste följa de regler som finns. I annat fall blir det en dyr historia(för målaren)om brister uppdagas vid en besiktning. Som privatperson behöver ni inte bekymra er om att det kommer en besiktningsman som ålägger er att göra om spacklingen..

För att sammanfatta.
Regel : Pappremsor SKAll spacklas in, utom vid hörn då dessa SKALL limmas med vävlim.

Som privatperson: Gör som ni finner enklast(och där ni är nöjda med resultatet, ingen mening med att följa "regler" om det blir sämre än om ni gör som ni känner är lättast.

Mvh
Mhabbe
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
T
Eller så kan man helt skippa pappersremsor och allt vad det heter och köra med latexfog istället och sedan spackla utanpå denna. Snabbt, lätt och snyggt resultat!
 
tank77 skrev:
Eller så kan man helt skippa pappersremsor och allt vad det heter och köra med latexfog istället och sedan spackla utanpå denna. Snabbt, lätt och snyggt resultat!
Snyggt, efter hur lång tid?
 
mhabbe skrev:
För en yrkesmålare är det en annan sak som sagt. Vi måste följa de regler som finns.
Dessa rekommendationer finns ju å andra sidan till av den anledningen att det är det arbetssättet som anses ge det bästa slutresultatet. Rekomendationerna skapades förhoppningsvis inte för att djävlas med er yrkesmålare. ;)
 
Frågan är bara om rekommendationerna togs fram när glasfiberremsa fanns eller var det innan? ;)
 
Robert_Maria skrev:
Frågan är bara om rekommendationerna togs fram när glasfiberremsa fanns eller var det innan? ;)
Eftersom det i rekomendationerna uttryckligen sägs att glasfiberremsor inte skall användas så får man väl anta att de fanns när rekomendationerna togs fram. ;)
 
Jag kommer i alla fall fortsätta göra som proffsen. Jag fortsätter använda mig av självhäftande glasfiberremsa även om rekommendationerna säger något annat.

Varför krångla till det i onödan? Finns det skäl till att spacklingen spricker så spricker den oavsett pappers eller glasfiberremsa.
 
Robert_Maria skrev:
Varför krångla till det i onödan? Finns det skäl till att spacklingen spricker så spricker den oavsett pappers eller glasfiberremsa.
Uppenbarligen så menar majoriteten i branchen motsatsen. Att risken för sprickor är större om man använder glasfiber än om man använder pappremsor.
 
Och varför armerar man med glasfiber och inte med papper när man vill ha en stark och oorganisk armering? Kan man ju fråga sig. Är också helt övertygad om glasfiberarmeringens överlägsenhet. Man kan ju fundera efter man försökt riva av en bit glasfiberremsa och sen provat med en i papper. Förstår inte hur man kan göra detta till en branschstandard. Men det är min åsikt så klart.
 
Korsriddaren skrev:
Och varför armerar man med glasfiber och inte med papper när man vill ha en stark och oorganisk armering? Kan man ju fråga sig. Är också helt övertygad om glasfiberarmeringens överlägsenhet. Man kan ju fundera efter man försökt riva av en bit glasfiberremsa och sen provat med en i papper. Förstår inte hur man kan göra detta till en branschstandard. Men det är min åsikt så klart.
Ta en glasfiberremsa och en pappremsa. Dra i dem på diagonalen. Glasfiberremsan ger med sig. Pappremsan gör det inte. Där har du anledningen till att pappremsa är branchstandard (och det framgick även av den publikation jag länkade till i ett tidigare inlägg). Pappremsan är stark där den behöver vara stark. Att pappremsan är lättare att riva av har ingen betydelse i detta sammanhang (får du sådana krafter i skarvarna har du nog större problem att tänka på än sprickor i tapeterna -- för då är troligen hela huset på väg att rasa).
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.