Min ElectroHelios har nu funkat prickfritt i 10 år. Vad har jag gjort för fel? 4500 var väl mycket på den tiden.
 
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag känner ett antal som har Miele, mina föräldrar tex och de alla har hållit i minst 20år. Ja de tvättar på fortfarande de jag fortfarande vet om.
Men det är kanske dessa gamla Miele som är så bra, att de som säljs idag och de senaste åren kanske har gått ner totalt i kvalitet.
Men sånt är ju inte lätt att veta som spekulant på en ny maskin. De kan säkert sälja skräp till höga priser i många år innan det gamla kvalitetsryktet är borttvättat. *hehe*
 
electroluxaren skrev:
Det var bättre förr!
Hej mäster, läs mitt inlägg.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka märken är bra/dåliga på att göra tvättmaskiner (generellt då, att diskutera alla modeller i programmet blir nog övermäktigt).
Jag tänker dessutom mest på kvalitet/hållbarhet nu. Jag tycker inte att en massa fancy funktioner i sig är någon kvalitetsstämpel, särskilt om det samtidigt innebär att mer småsaker kan gå sönder.
Men självklart är en hållbar maskin som har uselt tvättresultat ingen höjdare.

Känns det som att vissa märken är på nedgång eller uppgång? Jag har fått för mig att Cylinda åtminstone haft väldigt bra kvalla och Miele har jag också hört sånt om.
Men har de degenererat nu (eller kanske aldrig varit bra?)
Vi har 14 år gamla Cylinda vitvaror i köket och inget har någonsin krånglat eller gått sönder. Mycket nöjda med Cylinda rakt igenom.
 
Tvättmaskin: Bosch Maxx 6, 10år och går problemfritt ännu (rasslar lite i den ibland dock)

Kondenstumlare: Hoover med värmepump, snart 7år och problemfri ännu..

Siemens och e-helios ugn/micro/induktion, LG sideByside kyl/frys. Samtliga +5år och inga problem än.

Måste haft tur med min vitvaruelektronik
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
Anknyter till ämnet: Denhär pjäsen (Nibe varmvattenberedare 300l) kastades ut idag efter 49 års tjänst. Inte för att den slutat fungera, den föll offer för en allmän modernisering av VVS-systemet.
 
  • Ett gammalt Nibe varmvattenberedare på 300 liter av trä och rött, ur funktion, i ett betongrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Humlo och 4 till
  • Laddar…
Har sedan 5 år en Miele, 5 barn så den får gå mycket. Tidigare Bosch höll 8 år sedan brann moderkortet. En Whirlpool började efter några år slita sönder tvätten.
Märkte en skillnad när jag köpte Miele maskinen, alla andra vägde ca 80 kg, Miele vägde 100. Hoppas det är chassiet och inte bara tyngre motvikt. Torktumlaren från -97 (bosch kondenstumlare) vägrar ge upp utan skramlar på.
 
Jag köpte tvättmaskin, torrskåp, diskmaskin, kyl och frys av märket Husqvarna 1984. Jag bytte rubbet (utom torkskåpet) 2017. Jag hade maskinerna alltså i 33 år. Bytte stötdämpare en gång på tvättmaskinen.
Frugan tycker de äldre grejerna var bättre på flera sätt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Morsfars köpte en blomberg (med mekaniskt programverk) på brandrea runt mitten på 90-talet, 2005 ca byttes den ut mot en siemens som fortfarande snurrar på fint. Orsaken till bytet var att lagren var på väg att fara, men vi klöv isär den och bytte ut lagren, nu väntar maskinen bara på tjänstgöring igen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är kanske dessa gamla Miele som är så bra, att de som säljs idag och de senaste åren kanske har gått ner totalt i kvalitet.
Men sånt är ju inte lätt att veta som spekulant på en ny maskin. De kan säkert sälja skräp till höga priser i många år innan det gamla kvalitetsryktet är borttvättat. *hehe*
Miele är i en klass för sig när det gäller kvalitet på tvätt. De är enda tillverkaren (av de som är hyfsat stora här iaf) som har en väldigt uttalad kvalitetspolicy. När de konstruerar något är det med målet 20 års livslängd i ett normalhushåll. De har kraftigare lager, balansvikter i gjutjärn på tvättarna och emaljerade chassin på tvätt och tork (minimal risk att repa så plåten blir synlig och börjar rosta).
Företaget är också unikt i vitvarubranschen genom att vara familjeägt, inga aktieägare som trycker på för högre vinst. Alltså lägre incitament för att tumma på kvalitet till förmån för högre vinstmarginal.
Deras billigare (eller mindre dyra...) tvättar håller samma kvalitet som toppmodellerna men har långtifrån lika mycket finesser. Hos många andra tillverkar får du kraftigare byggda maskiner när du går upp i pris, väldigt tydligt hos ex Bosch/Siemens där deras finare, tyskbyggda, tvättar också är dyrare.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Kneppe Kneppe skrev:
Finns det något knep för att lista ut vilka modeller som är tysktillverkade?
Enkelt. De flesta Mieletvättar och de "finaste" Boch/Siemens (står made in germany på fronten) är tysktillverkade. Mig veterligt inga andra. AEG fabriken i Nürnberg lade ner för säkert 12 år sedan.
Sista svenska fabriken för tvättmaskiner var Askos i Vara (som tillverkade Cylindas svenska maskiner). De var tidigare Italienägda men köptes av Gorenje som flyttade tillverkningen till slovenien.
 
  • Gilla
teamswix och 1 till
  • Laddar…
Mieles tvättar väger 100kg eftersom lagerkorset av gjutjärn (som väger 15kg jmf pressad plåt 1,5kg normalt) och balansvikterna i gjutjärn är tyngre. Det finns heller ingen betong i en miele (inte heller i en asko).
Visst sköljer en del maskiner sämre/dåligt men en än större bov är överdosering av tvättmedel. Det är många som säger sig dosera rätt men även dom använder troligen dubbelt så mycket som behövs. Det är bara att titta på förbrukningen med självdoserande maskiner. Den förbrukar märkbart mintre tvättmedel och det blir rent.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade en Miele tidigare, för någon hade sagt att vi bara måste köpa den. Den tvättade varken särskilt rent eller sköljde ordentligt. De verkar sätta vattenbesparing framför att tvätten ska bli ren. Det bekräftas också av Råd&Röns test tvättmaskiner som jag köpte när vi skulle köpa ny tvättmaskin i våras.

Hade tänkt att köpa R&R bäst i test, men det var jättemaskiner jag inte ville ha. Siemens däremot hade både bra testresultat och ”lagom” stora och lagom dyra maskiner. Köpte Siemens och är supernöjd. Vilket lyft jämfört med Miele.
jag har också gått efter tester och köpt Siemens (disk) ville inte ha mycket lull-lull utan bara att den ska fungera och det gör den, diskar rent har snabbprogram (55 min) och tror 50 dB diskar rent även grytor på 65 gr
 
Vi har ASKO som fanns när vi flyttade in. Tvättmaskinen är inställd på hög vattenivå och extra sköljning, behöver inte göras om vid varje tvätt. Annars blir det inte rent om man fyller den.

Torktumlaren är idiotiskt konstruerad, överhettningskyddet löste ut och gick givetvis inte att återställa med mindre än att man tog hem en tekniker (eller rev maskinen för att hitta det, vilket jag givetvis gjorde). En bra sak var att det låg ett enkelt schema över maskinen inuti den! Det fanns tydliga spår i maskinen av att någon varit där och gjort samma sak tidigare..

Vi har bott här i fem år och jag tror de var ett par år gamla när vi flyttade in.

Det är otroligt svårt att köpa vitvaror och veta vad man får. Vår Siemens induktionshäll sprack efter en incident och vi köpte en Cylinda som såg bra ut på pappret. No good. Luktar smält plast om man använder för många plattor samtidigt eller använder hög värme på en platta under lång tid. Inga halvsteg vilket innebär att det inte går att koka i våra mest använda kärl utan man får välja mellan sjuda och stormkoka. Fläktar i hällen låter kraftigt, gamla hällen var väldigt tyst. Klart sämre användargränssnitt.
 
Annars kanske man får fresta med något bättre begagnat?
Vår gamla Husqvarna Princess som stod i sommarstugan när vi köpte den tex?


Där snackar vi "vägra ge upp"!
Men till slut tröttnade vi ändå av lite oklar anledning på ljudet när den centrifugerade :thinking: och bytte mot något lite modernare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.