Vi har två Miele, en 20 år, en 10 år. Fantastiskt bra! Som nya fortfarande. Vart femte år bör man köra ett tomt 90 gradersprogram med citronsyra löst i lite vatten för att avkalka maskinen, om man oftast använder flytande tvättmedel som skummar mer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka märken är bra/dåliga på att göra tvättmaskiner (generellt då, att diskutera alla modeller i programmet blir nog övermäktigt).
Jag tänker dessutom mest på kvalitet/hållbarhet nu. Jag tycker inte att en massa fancy funktioner i sig är någon kvalitetsstämpel, särskilt om det samtidigt innebär att mer småsaker kan gå sönder.
Men självklart är en hållbar maskin som har uselt tvättresultat ingen höjdare.

Känns det som att vissa märken är på nedgång eller uppgång? Jag har fått för mig att Cylinda åtminstone haft väldigt bra kvalla och Miele har jag också hört sånt om.
Men har de degenererat nu (eller kanske aldrig varit bra?)
Det absolut bästa märket är utan tvivel Miele.
Deras kvalitet slår alla andra.
Kostar mer men hålle länge
 
Vi har Cylinda torktumlare och tvättmaskin, inköpta år 2000. De har kört säkert i genomsnitt en tvätt per dag sedan vi fick barn för 16 år sedan. Jag har bytt drivremmen på torktumlaren en gång, annars har de tuffat och gått utan problem.
 
Nyt hus i 2007, alt bosch
torktumlaren dog 2014 köpte inte en ny
Tvättmaskin dog 2016 9,5 år gammal , blev en Ny bosch
kylskåp händtak sönder 2017 , men änders ok Ny blev en Sharp Kylskåp
Spis dog 2017 Nyt spis blev en Bosch
Diskmaskin fungera fortfarende
Frys fungera fortfarende

tyckar dett är ok kvalitet. billig att köpa nytt om dett går sönder
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Bra tråd! Jag funderar på att köpa en ny TM eftersom den nuvarande väsnas och stör så mycket när frun tvättar.
 
Har en tidig LG direktdriven.

Hittade nu årtalet, är 15 år gammal, eller mera, skall kolla en gång till.

Lagren i den gick efter 6 år, valde noga dom bästa lagren som passade.

Använde även Biltema propelleraxelfett vid hopmonteringen, går perfekt än i dag.

Det som till slut kommer att ge sig är plåtchassit, det håller sakta på att rosta sönder.

Går nog att svetsa på nya bitar vid behov.
 
Redigerat:
P
Har Bosch tvättmaskin från 2005 och Bosch kondenstumlare från 2003. Båda fungerar bra. Bytte dock avloppspumpen i tvättmaskin för 5 år sedan. Gjorde det själv så ingen större kostnad.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
E eestere skrev:
Bra tråd! Jag funderar på att köpa en ny TM eftersom den nuvarande väsnas och stör så mycket när frun tvättar.
Bara när frun tvättar, men inte när du kör maskinen? Hon kanske kör lite "tennisboll/klappsten" istället för den gamla metoden med klappträ?;)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi kör Whirlpool på torktumlare, har snart klarat av sitt nionde år. Ingen tyst eller energisnål maskin, men när den köptes i samband med inflytt i hus fick det bli en till ett "lagom" pris.
Tvättmaskin en från Bosch som var dagens vara på elgiganten för ett par år sedan, sänkt med 50% (från 8-10k) just den dagen och vår gamla tvättmaskin (Samsung, fanns i huset när vi flyttade in) hade börjat krångla. Är väldigt nöjd med denna maskin, grymt tyst och har snabba o effektiva program att tvätta med.
Hela köket kör vi med IKEAs vitvaror, de har fungerat klockrent sen 2012 när de sattes in.

Vi ska bygga nytt under 2019, och där är det Siemens som husleverantören har avtal med. Återstår o se om dessa kommer vara lika bra som övriga
 
Kan du så köp Miele.
(Jobbat 15 år på elgiganten och siba)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det blir väl många kusiner, dvs märken ...
Det är väl både elektrohelios, husqvarna, zanussi osv
Just det! Nästan samtliga tillverkas av E-lux.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Asså den är superfin. Dock giliar jag inte remdrift av ren princip så den där går bort bara därför... ;)
Angående remdrift så är det remdrift på de flesta tvättmaskinerna även idag
 
  • Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Kokarn Kokarn skrev:
Angående remdrift så är det remdrift på de flesta tvättmaskinerna även idag
Näe! Lägg ägg! Jag får sluta tvätta...
 
Fairlane
A AndersS skrev:
Bara när frun tvättar, men inte när du kör maskinen?
Så är det faktiskt hos oss också. Skillnaden tror jag är att en av oss stänger dörren till tvättstugan när man startat maskinerna... :D
 
electroluxaren skrev:
5års garanti är bra om man får det på hela maskinen och inte bara motorn..
ASKO är inte lika bra som när de gjordes i sverige, slovenierna har förenklat åtskilligt och de har haft problem med elektroniken.
Electrolux med kloner görs i huvudsak i Polen en del görs i den gamla zanussifabriken i Italien. Finns även modeller från Kina.
Bosch tillverkar i många länder där modellerna från Tyskland är bäst dvs riktigt bra.
Miele gör vissa modeller i tjekien vilka inte verkar komma upp i den riktiga miele standarden. Tyskland gäller där oxå. Tyvärr är det bara ett års garanti och reservdelar är otroligt mycke dyrare än till andra märken.
Finns det något knep för att lista ut vilka modeller som är tysktillverkade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.