JanneJanne123
MissMuffet skrev:
TIll alla ni som litar på digital brevlåda:Lycka till, säger jag bara, när hackare knäcker den källkoden.
Ja, fast svårare än att bara vittja någons brevlåda?

(Trea på den bollen ser jag nu)
 
M merbanan skrev:
Om posten är den fallerande parten (troligen) så leder ju en minskning av försändelser till minskat antal problem.
Eller tvärtom. Eftersom Postnord inte får höja portot tillräckligt så leder färre brev till lägre intäkter, men brevbärarrundan är fortfarande mer eller mindre lika lång, vilket gör det svårt att minska personalkostnaden i motsvarande utsträckning som intäkterna minskar. Och då blir risken för kvalitetsproblem istället ännu högre. I så fall skulle man också behöva gå över till att dela ut post bara vissa dagar i veckan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ett par exempel som jag på senaste tid råkat ut för.

Jag bor i en by med ett 50 tal hushåll längs efter landsvägen. Finns inga tvär eller sidogator. Endast Postnord som utdelare då försöken med utdelning med tiningsbud inte fungerat.
Vi har relativt STORA postlådor som alla står på samma sida av landsvägen.

*** Exempel ETT ***
Beställt från Apoteket, angav "till dörren" leverans.
2018-11-13 19.11 - Mail från Apoteket att paketet skickats.
2018-11-15 15.28 - Sms att paketet finns på utlämningsstället
2018-11-16 13.XX - Ringde Postnord och sa till att jag beställt "till dörren". Postnord skulle underrätta lantbrevbäraren.
2018-11-19 22.36 - Mail: Kontaktade Apoteket, så att dom går på Postnord då dom tar betalt för en tjänst som dom inte utfört
2018-11-21 08.49 - Svar från apoteket att dom ska kontakta Postnord.
2018-11-22 13.35 - Sms från Postnord. Leverans sker Fre. 23/11 8.00-17.00
2018-11-27 - Fortfarande inget paket!

Ringer Postnord.
-- Uhum. paketet ligger tydligen kvar på utlämningsstället. Lantbrevbäraren har inte plockat upp paketet. Har ingen förklaring. --

2018-11-25 Hämtar det själv på utlämningsstället


*** Exempel TVÅ ***

Beställde lite prylar från Kina.
Väntade
Enligt Aliexpress har paketet anlänt Sverige
Väntade på avisering från Postnord, att få betala moms och hanteringsavift.
Väntade vecka ett.
Väntade vecka två.
Väntade vecka tre.
Väntade vecka fyra.
Väntade vecka fem.

OPPS!!! Enligt Aliexpress: Paketet skickat tillbaka till avsändaren.

Ringde Postnord och bad om en förklaring.

- Jo, paketet har skickats tillbaka för att du inte har betalat in moms+hanteringsavift.
- Jag har ju inte fått någon avisering, hur ska jag då kunna betala????
- Hmm.. Mja. Hmm. Jo, jag ser att du inte inte fått avisering varken med post eller elektroniskt. Men sånt händer. Jag kan bara beklaga.

Här i trakterna har Postnord fått väl förtjänat öknamnet PostMord.

Jag är väldeigt OGLAD och ONÖJD med Postnord
 
Fairlane
Anders Björk Anders Björk skrev:
Hmm.. Mja. Hmm. Jo, jag ser att du inte inte fått avisering varken med post eller elektroniskt. Men sånt händer. Jag kan bara beklaga.
Sånt är ju katastrof (och kan ju knappast lasta någon annan än PostNord). Om man har så usel hantering av aviseringar (vilket man alltför ofta har) och det är känt hos PostNord, vilket det är, så bör man införa nya rutiner. I avvaktan på att man lyckas bygga ett system som på ett pålitligt sätt skickar ut aviseringar, så får man åtminstone verifiera om mottagaren fått en avisering innan man skickar tillbaka en vara. En seriös aktör hade dessutom kompenserat kunden istället för att säga "sånt händer".
 
Min fru har fått besked om att hon har paket att hämta ut på andra sidan landet. Varför? Jo, för att avsändaren enligt Postnord betalat för lite porto. Men avsändaren lämnade in, vägde och betalade portot hos Postnords inlämningsställe. Detta efter att paketet första gången gått i retur eftersom det aldrig kom nån avi om att det var framme. Så nu lutar det åt att porto måste betalas för tredje gången för samma paket. Men det är säkert konkurrenternas fel det också... :crysmile:
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
jag ska försöka förklara mig så kort som möjligt.

Sen ett halv år tillbaka har vi haft STORA problem med vår post. Vi har bott på samma adress 4,5år tillbaka i tiden.

Vi uteblir av flera viktiga fakturor och brev. Allt ifrån små fakturor till stora. Fakturor som vi fått från företag som vi haft i urminnes tider. Vi saknar brev från inkasso och kronofogden (eftersom vi inte får inkasso och dylikt)

Både jag och min fru har varit i kontakt med företagen som skickar ut fakturor, och alla dessa har vår rätta adress.
Jag har varit i kontakt med postnord, dom har ett ärende på det, men idag ringde det lokala postkontoret upp mig och sa att där inte är något fel, att dom levererar vår post som de gjort de senaste 3-4åren....
Jag misstänker inte dom heller, för brevbärare delar ju ut de brev/post han får. Och han vet ju inte vad vi eventuellt saknar för brev.

Är någon här kunnig?! Jag skojar inte om jag säger att detta kostat oss runt 15-20 000kr pga onödiga förseningsavgifter och liknande.

Vi är arga och helt urholkade. Vi ber på
Våra bara knän om hjälp eller tips.
Dags att fixa digitalbrevlåda!
Då slipper du riskerna med bortslarvad post, i alla led. Bästa jag gjort..
 
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, fast svårare än att bara vittja någons brevlåda?

(Trea på den bollen ser jag nu)
Jo fast mycket mera lönsamt.
 
Matzeball
Thyro89 Thyro89 skrev:
Som du skriver! De man vet kommer varje månad och dylikt är ju sällan problemet. Utan de är de som kommer en gång om året eller olika en-gångs fakturor och dylikt.
Återkommande abonnemang och betalningar brukar jag skriva in i min Excel-budget där jag fördelar kostnader i månadsvisa kolumner. Tittar jag där så ser jag vad som borde komma nästa månad så jag kan vara försiktig med andra utgifter. Det är också ett bra sätt att se hur mycket jag spenderar på strunt.

När jag haft hantverkare hemma så brukar jag lägga in en påminnelse i min Outlook-kalender att jag ska hålla utkik. kommer inte fakturan så hör jag av mig och frågar när de tror att de kommer att skicka den.

När jag kört över Stocksundsbron så stannar jag INTE och skriver in datum och klockslag i min Outlook-kalender. Jag har autogiro på det.

Trots allt så händer det att jag missar men då är det mitt fel och jag tar smällen.

Jag har nog tur med posten ändå. Det är inte ofta jag inte fått något för min del. En gång hittade jag någon annans lilla postorderpaket liggande vid sidan av våra brevlådor. Jag lyckades kontakta mottagaren som bodde en halvmil bort som kom och hämtade det. Vet inte vad som hände vidare om de redde ut hur det kunde komma sig.
 
A
M Mikael 81 skrev:
Eller tvärtom. Eftersom Postnord inte får höja portot tillräckligt så leder färre brev till lägre intäkter, men brevbärarrundan är fortfarande mer eller mindre lika lång, vilket gör det svårt att minska personalkostnaden i motsvarande utsträckning som intäkterna minskar. Och då blir risken för kvalitetsproblem istället ännu högre. I så fall skulle man också behöva gå över till att dela ut post bara vissa dagar i veckan.
Precis!
(OT Så här blir det lätt när man konkurrensutsätter samhällsservice. I städerna växer alternativen fram men landsbygden är inte lönsam på det sättet. Ta apoteken eller friskolorna som ex. Här i Stockholm finns det hur många friskolor och apotek som helst men i glesbygden har inte eleverna/kunderna det valet. I glesbygden blir bara utbudet sämre och sämre. )
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Källkoden?
Det finns två saker som kan knäckas (källkoden är inte en av dem).
1. Server eller programvara pga bristande underhåll, buggar eller felaktig arkitektur

2. BankId eller motsvarande lösning

Båda dessa är allvarliga men går att åtgärda.

Riskerna i vanlig post är på en högre nivå. Det kan vara allt ifrån att posten inte kommer fram till rena stölder i brevlådor eller på Posten (inklusive konkurrenter).

Det är lite som när folk inte gillar att man signerar digitalt för att det finns möjligheter att förfalska signaturen. Om man hittar den privata nyckeln pga av slarv av den som hanterar den är det ett klart giltigt faktum, annars är sannolikheten otroligt liten (den finns men än mycket mindre än 1/10000000000). Således är den logiska slutsatsen att man signerar för hand... Jag tror att sannolikheten att förfalska en handskriven signatur är klart större.
He, he, he... Lycka till! Det finns stora pengar för utländska hackare att vinna...
 
Fairlane
MissMuffet skrev:
He, he, he... Lycka till! Det finns stora pengar för utländska hackare att vinna...
Knappast på att hacka källkoden...

Vilka stora pengar finns det att tjäna på att hacka Kivra som exempel?
 
M
BiFuel BiFuel skrev:
Min fru har fått besked om att hon har paket att hämta ut på andra sidan landet.
Jag fick tre avier om att hämta ut ett påhittat paket, det var ett testpaket som de använt för att prova en ny sorteringsmaskin. Tydligen hade de lagt in min adress på det. Kan vara som hämnd för alla gånger jag skivit till deras kundtjänt och frågat vad de är för idioter och varför de ens finns till när de ju inte lyckas med någonting alls!
 
MissMuffet skrev:
Oj Din syn på danskar är rätt rasistisk...
På vilket sätt skiljer sig den danska rasen från den svenska? Eller är det så att du bara är full med floskler?

Alfredo Alfredo skrev:
Finns det några "recensioner" någonstans om "pros and cons" från någon som använt det ett tag. I princip är jag anti till att jag ska behöva strula med fakturautskrift själv utan tycker det är leverantörens problem men förr eller senare kanske man blir tvungen. Har du tjänsten själv?
Kivra funkar utmärkt. Däremot är det inte bra för räkningar som man betalar via sin internetbank. Detta pga att det inte går att kopiera OCR-siffrorna från PDF-filen man får i Kivra. I värsta fall får man dessutom inbetalningskortet stående på högkant så man får vrida på huvudet för att läsa koden. Välj e-faktura istället för Kivra! För annan post är det dock utmärkt.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Knappast på att hacka källkoden...

Vilka stora pengar finns det att tjäna på att hacka Kivra som exempel?
Jag tänker inte tipsa er mer på ett öppet forum.
 
Fairlane
MissMuffet skrev:
Jag tänker inte tipsa er mer på ett öppet forum.
Tja du skulle ju kunna skriva ett PM om det var så. Faktum är dock att källkod inte är något man hackar. Källkoden körs inte heller på servrarna. Kivra skickar meddelanden, det finns inget av pengar eller liknande att hämta där

Sen brukar man lägga vikt på att man har en bra nyckel, inte att algoritmer är hemliga om man vill ha en hög säkerhet, så det att du inte ens kan tala om vad som finns att stjäla på Kivra av värde eller det att du talar om aatt hacka källkod tyder på att du inte har någon koll på vare sig informationssäkerhet eller IT-säkerhet.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.