harry73 harry73 skrev:
Man kan också slippa hängrännor med listtäckning
[bild]
Fast det var väl ändå ... mindre .. snyggt? Allt kan ju inte bara vara praktiskt :D
 
  • Gilla
Badelundabo och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man kan också slippa hängrännor med listtäckning
Vilken intressant lösning! Kul men snyggt?
 
harry73
Ser man ofta i Skåne. Samma lösning används ibland på plåttak
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Åsa Lund
Kallas Ståndränna om den görs i plåt (tror jag)
 
  • Gilla
Jarlsgård och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
eller fotränna! Har sett det på tegeltak också, fast själva rännan är i plåt.
Väldigt snyggt med falsat och fotränna! De byggde ut dagiset här hos oss nyligen och då gjorde de så för att matcha med den befintliga byggnaden.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Inte helt ovanligt tillsammans med falsad plåt. Dock inte så enkelt med klickfals...
 
Hej,

Fantastiskt trevlig tråd med massa bra läsning för en som är född med tummen mitt i handen.
Dock har jag jobbat i 25 år med energiförsäljning och olika typer av lösningar vad gäller energibesparing.
Det där med att sälja överskottselen kräver att nuvarande (eller bättre) förhållanden gäller.
Jag tror att det är så att du får betalt med ett pris per kWh som ligger på 60 öre för el du matar ut på nätet oavsett vad marknadspriset egentligen är.
Det är inte alls dumt med tanke på att den reella kostnaden för el som man matar ut på elnätet kan bli negativ!
Tänk dig en solig vårdag när fabrikerna är stängda och man inte behöver så mycket uppvärmning.
På grund av politiska beslut får du idag bra betalt men personligen tror jag att du tjänar mera pengar på att tilläggsisolera vinden samt sätta in ett tredje glas i fönsterna (sparglas), jag hoppas att originalfönstren är kvar.

Det där med luft/luft värmepump har jag lite kluvna känslor kring.
Dom flesta brummar på ett tråkigt sätt, dessutom måste man kosta på sig en lite dyrare modell som från början är gjord för att främst värma och inte kyla som de flesta egentligen är avsedda för.

(Fråga flyttad till egen tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fa-bort-plastmattor-limmade-pa-betonggolv.330341/ /Moderator)

Lycka till med arbetet med huset - det märks att du gillar det här.

Med tanke på ditt engagemang tror jag aldrig att du blir nöjd om du låter gipsskivorna i trappen sitta kvar.
Din vän elektrikern får nog lite mer jobb men du blir säkert mycket nöjdare.

För övrigt kan nämnas att jag var på väg att köpa ett härligt hus med sönderfrusna kakelugnar för ungefär 15 år sedan, på den tiden fick jag offert på att det skulle kosta ca 35 000 SEK per kakelugn att fixa dem, Priserna lär nog inte ha gått ner.
Jag köpte inte huset men det berodde inte på kostnaden för kakelugnarna utan på att jag har en klok hustru som inser mina begränsningar.
Carl Johan
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Genaugenau och 2 till
  • Laddar…
Du har missförstått systemet. Du får dels marknadspris för elen. Sedan fpr du i allmänhet något lre för nätnyttan. Sedan får man 60öre skatteavdrag om man köper tillbaka el. Med den subventionen går det att räkna hem investeringen. Men abdra investeringar är nog lönsammare. Och om subventionen blir mindre blir det svårt att räkna hem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har missförstått systemet. Du får dels marknadspris för elen. Sedan fpr du i allmänhet något lre för nätnyttan. Sedan får man 60öre skatteavdrag om man köper tillbaka el. Med den subventionen går det att räkna hem investeringen. Men abdra investeringar är nog lönsammare. Och om subventionen blir mindre blir det svårt att räkna hem.
Aha, jo jag hade uppenbarligen missförstått systemet men det är väl bra att alternativa energikällor blir sponsrade.
Däremot är det alltid knepigt att luta sig mot politiska subventioner. De kan ändras lite hur som helst.
Jag håller på det där med tilläggsisoleringen hursomhelst.

Carl Johan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En del säger disel. Men jag är inte så sugen på att få det indraget i betongen. Om mattan är klen och går sönder kanske du kan vara innovativ - slipa up en skyffel med vinkelslip?

Betongfräs är en maskin du hyr. Använd andningsmask, gärna helmask. Jag vet inte om fräsen även kan ta mattan. Fråga!?

Du kan inte slipa bort lim. Det kommer inte att gå alls. Du kan lika gärna fortsätta med morakniven då.
 
Smelly Smelly skrev:
Nej solceller och värme är ju lite dumt eftersom de producerar mest på sommaren, men jag tänker att man säljer elen på sommaren och sparar pengarna till vintern typ. Det känns som det bästa alternativet just nu i allafall.
Fast för att spara pengar känns det väl inte fel med en billig självinstallerbar luft-luft, går ju att köra när det behövs och när man inte störs av det...
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
hsd
Luft-luft värmepumpar har den lilla egenheten att dessa kan leverera kyla under varma sommardagar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
För att slippa blaffan som sitter placerad högt uppe under innertaket finns det faktiskt modeller som ser ut som vanliga radiatorer och har samma placering, fördelen med dom är att den varma luften blåser ut längsmed golvet istället. Mitsubishi har en modell som heter KJ, daikins motsvarigheter heter nexura och origo
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Tackar för tips, jag har ju några rum kvar, men hur gör man då om man ska mönsterpassa i hörnet?
Jag har tapetserat alla rum som vi hittils renoverat. Gammalt hus med inte alltför sneda väggar. Dock lite ojämna.

Jag kör normalt Easy Up, men klistrar alltid på tapet, viker ihop och sätter sedan. Mycket mindre kladd. Dock förklistrar jag mot lister och i hörn. Mörk tapet kan kräva målning bakom för att skarvarna inte ska lysa igenom.

Som @Daniel109 skriver lägger man tapeten ett par cm över hörnet och sedan skär man in mönstret på nästa våd (på bordet) så att det passar. Jag brukar skära med klistrad och hopviken tapet. Blir inte så lång då. Sedan ny lodlinje och så mönsterpassar man i ögonhöjd och så får resten bli vad det blir.

Då jag har högt till tak men också höga fönster har jag målat ner taket till fönstren för att på så sätt kunna börja om mönster efter fönstret.

/Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.