Staffans2000
N Nyfiknast skrev:
Dags att dra ut den där pinnen ur röven för det var väldans vad du blev besvärad av att jag lagt några skenor i min vedpanna.
Det är dumt att mopsa upp sig, när man inte har en aning om vad man talar om. Turbulatorer heter turbulatorer för att de skapar turbulens. Alltså tvärt emot vad dina profiler gör.
Kätting däremot fungerar säkert ganska bra eftersom den skapar turbulens!
Fattar du nu?
Staffan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Varför skulle effekten ha sänkts? En lägre RGT borde väl innebära att mer av värmen stannar i pannan och inte försvinner ut ur skorstenen.
.
Reducerad primärluft ger också lägre RGT och effekt men det är inte säkert att verkningsgraden ökar för det.
 
Staffans2000
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Reducerad primärluft ger också lägre RGT
Eller en spann vatten rakt in i elden.
 
  • Haha
BiFuel
  • Laddar…
Nyfiknast: Jo då, jag vet vad en turbulator gör. De är inte där för att bevara värme. Järn är inte särskilt bra på att lagra värme. Vatten lagrar mycket mer energi per kg. Syftet är att få över värmen till vattnet. Det man vill undvika är en laminär strömning i tuberna. Då kan heta gaser strömma i mitten av tuben utan att värma vattnet. En kedja funkar säkert bättre än dina profiler. Samtidigt ska inte rökgastemperaturen bli för låg.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag hade försökt att inhandla nya turbulatorer genom att leta upp en ny panna med lagerförda reservdelar som har ungefär samma diameter på tuberna.

Dessutom kommer du att spara mest energi om du sätter upp garageporten igen ;)
 
Herregud vilken metadebatt. Vissa måste bara visa att de vet bäst...

Det är ganska lätt att räkna ut effekten och inte minst effektiviteten. Räkna på eneriinnehållet i veden, jämför hur mycket av den energin som hamnar i tankarna. Vet man inte vad man har för energi i veden kan man ju jämföra på eldningstiden, rökgastemperaturen och hur mycket värme som hamnar i tankarna.
 
Staffans2000
Det behövs ingen matematik, det räcker med logik!
Sticks profiler ner i tuberna som HINDRAR en del av rökgaserna att komma i kontakt med ytan som överför vedvärmen till vattnet. Då blir effekten sämre! Den lilla mängd värme som lagras i järnprofilerna är försumbar jämfört med den förlust de medför.

Inget snack -bara verkstad!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är dumt att mopsa upp sig, när man inte har en aning om vad man talar om. Turbulatorer heter turbulatorer för att de skapar turbulens. Alltså tvärt emot vad dina profiler gör.
Kätting däremot fungerar säkert ganska bra eftersom den skapar turbulens!
Fattar du nu?
Staffan
Lek polis någon annanstans jag skrev i första inlägget att dom ska vara veckade eller skruvade för bästa effekt och att dom inte är till för att trycka ut den varma luften mot tubernas yta utan istället enbart finnas där som mer massa som blir uppvärmt när man ändå eldar. Finns dom som staplar tegel inne i pannan för att ta tillvara på värmen som blir.

Synd att du ska mopsa upp dig när det är du som tydligt inte ens fattar vad det är frågan om.

Jag använde absolut ordet turbulatorer för mina hemmagjorda skenor helt fel men att någon skulle orka lägga energi på att missuppfatta det går bortom sunt förnuft.
Skriv vad du vill som svar om att det inte är turbulatorer för jag har bara stoppat i skenor av metall för att hålla mer värme efter jag läst att ölburkar, hönsnät, kättingar med mera tydligen funkat.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Men de håller ingen märkbar värme. Vatten lagrar värme tio gånger så bra som järn. Om vi förutsätter att de väger 3kg och värms till 200grader C så motsvarar det knappt 1l vatten i tanken eller pannan. Dessutom är jag skeptisk till att värmen kommer till nytta. Sannolikt följer den med ut i skorstenen efter eldningen.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Reducerad primärluft ger också lägre RGT och effekt men det är inte säkert att verkningsgraden ökar för det.
Att blåsa 50 minusgrader kall luft in i pannan ger också lägre RGT men vad spelar det för roll. Vill du att vi ska skriva en lista på allt som minskar RGT?
Dom skenorna jag la i mina tuber sänkte mina RGT och jag tycker att jag fick mer effekt utav det då det inte försvann lika mycket varma gaser ur skorstenen
 
Möjligen sänkte du effekten. Jag är tämligen säker på att du inte får mer effekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Men de håller ingen märkbar värme. Vatten lagrar värme tio gånger så bra som järn. Om vi förutsätter att de väger 3kg och värms till 200grader C så motsvarar det knappt 1l vatten i tanken eller pannan. Dessutom är jag skeptisk till att värmen kommer till nytta. Sannolikt följer den med ut i skorstenen efter eldningen.
Turbolatorer som är från tillverkaren kan höja pannans effekt med upp till 2,5% så det blir ju inte natt och dag skillnad. Det jag gillar med idén att ha mer massa i pannan är även att det håller pannan varmare längre och även därmed pannrummet får nytta av den.
Pannan väger ca 350kg. Hade tänkt stoppa i 35kg i tuberna för att få 10% mer uppvärmd massa. Säger sig självt att t.ex 300kg metall uppvärmt till 100grader ger mer värme än 100kg metall uppvärmt till 100grader då 300kg är mer massa.
Dock orkade inte jag eller vinkelslipen kapa den 1,5cm plåtbiten till 6st 75cm längder utan det fick bli överblivna skenor i garaget som annars skulle åkt till tippen.
Täljsten hade varit något att stapla längs med väggarna inne i förbränningskammaren för att se hur mycket det kan ge i värmebehållning.
 
Pannans uppgift är att värma vatten. Vatten ör väldigt bra på att lagra värme. Täljsten lagrar visserligen värme bättre än järn. Men vatten är fem gånger så bra. 300kg järn kan du ersätta med 30kg vatten och få samma verkan. Vattnet kan du dessutom pumpa till elementen där värmen gör nytta.
 
D Daniel 109 skrev:
Men de håller ingen märkbar värme. Vatten lagrar värme tio gånger så bra som järn. Om vi förutsätter att de väger 3kg och värms till 200grader C så motsvarar det knappt 1l vatten i tanken eller pannan. Dessutom är jag skeptisk till att värmen kommer till nytta. Sannolikt följer den med ut i skorstenen efter eldningen.
Men du, alla här kan googla fram formler för vilka material som håller värme längst.
Har du någon idé på hur man ska förvara vatten i tuberna så dela för all del med dig.
Aluminium håller värme 10.000gånger bättre än luft. Vad spelar det för roll när det inte är relevant kan man fråga sig.
Jag upplever inga problem med det jag har i mina tuber så om du inte vill diskutera det så har du redan fått skriva i flera inlägg att du tror att dom sänker effekten
 
D Daniel 109 skrev:
Pannans uppgift är att värma vatten. Vatten ör väldigt bra på att lagra värme. Täljsten lagrar visserligen värme bättre än järn. Men vatten är fem gånger så bra. 300kg järn kan du ersätta med 30kg vatten och få samma verkan. Vattnet kan du dessutom pumpa till elementen där värmen gör nytta.
Min panna värmer även mitt pannrum riktigt behagligt där jag förvarar endel ved och även står och lackar köksluckor och dom härdar mycket snabbare om det är varmt. Så hemma hos mig gör panna mer än att bara värma vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.