Vattet har man utanför tuberna, det är liksom syftet med tuberna. Varför vill du ha något i tuberna? Vill du ha mer värmelager är en större ackumulatortank det vettigaste.
 
J
Det gäller att få rökgaserna att stanna i pannan så länge som möjligt för att avge värmen på dom . helst så ska det snöa i skorstenen ., men tyvärr så är inte naturlagarna med oss . Då blir det att stoppa gaserna så mycket som möjligt i pannan för att tillgodogöra sig värmen som blir av eldhärden
Så det med det att ha större tankar är en del av ett magasin , men i förgrunden är det pannan som bestämmer
 
Rökgaserna måste lämna pannan lika snabbt som de bildas. Det går inte att hålla kvar rökgaserna.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Rökgaserna måste lämna pannan lika snabbt som de bildas. Det går inte att hålla kvar rökgaserna.
Svar nej det är inte frågan att dom ska lämna så fort som möjligt , det är längden i meter på tuber respektive rökgångar som avgör hur värmen ska överföras och inget annat , längre eller mera komplexa tuber avger mera värme , vid avkylning minskar volymen på gaserna enligt naturlagarna
 
Jag har inte sagt att de ska lämna pannan fort. Men exakt samma mängd rökgaser som bildas måste lämna pannan. Det hjälper inte att bromsa flödet. Att montera fler eller längre tuber har inte varit på tal.

Visst kan man få högre verkningsgrad med lägre effekt. Men förbränningen brukar bli sämmre, och risken för kondens i skorstenen ökar.
 
Staffans2000
N Nyfiknast skrev:
Lek polis någon annanstans jag skrev i första inlägget att dom ska vara veckade eller skruvade för bästa effekt och att dom inte är till för att trycka ut den varma luften mot tubernas yta utan istället enbart finnas där som mer massa som blir uppvärmt när man ändå eldar. Finns dom som staplar tegel inne i pannan för att ta tillvara på värmen som blir.

Synd att du ska mopsa upp dig när det är du som tydligt inte ens fattar vad det är frågan om.

Jag använde absolut ordet turbulatorer för mina hemmagjorda skenor helt fel men att någon skulle orka lägga energi på att missuppfatta det går bortom sunt förnuft.
Skriv vad du vill som svar om att det inte är turbulatorer för jag har bara stoppat i skenor av metall för att hålla mer värme efter jag läst att ölburkar, hönsnät, kättingar med mera tydligen funkat.
När du häver ur dig infantila förolämpningar, får du vara beredd på lite mothugg!
De uppräknade attiraljerna har det gemensamt att de skapar turbulens i tuben, möjligen undantaget ölburkarna, lite beroende på hur de används. Dina skenor däremot HINDRAR en del av rökgasernas värme att överföras till pannvattnet. Den förlusten det medför överträffar vida den marginella vinsten av att dina profiler eftervärmer pannan. Du tar ett steg frammåt och tvåhundra steg bakåt.

Vänliga hälsningar

Staffan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När du häver ur dig infantila förolämpningar, får du vara beredd på lite mothugg!
De uppräknade attiraljerna har det gemensamt att de skapar turbulens i tuben, möjligen undantaget ölburkarna, lite beroende på hur de används. Dina skenor däremot HINDRAR en del av rökgasernas värme att överföras till pannvattnet. Den förlusten det medför överträffar vida den marginella vinsten av att dina profiler eftervärmer pannan. Du tar ett steg frammåt och tvåhundra steg bakåt.

Vänliga hälsningar

Staffan
Du framstår som någon som leker polis för du bidrar inte med något vettigt i tråden sen kan du inte med bestämdhet hävda att jag får sämre effekt utan att hänvisa till empiriska studier.
Den som började hålla en dålig ton här var du när du skrev att jag moppsade upp mig. Läs igenom alla inlägg och markera exakt var jag moppsade upp mig?
Om du hävdar att det jag gör är fel måste jag få ställa frågor om varför det skulle vara så utan att du ska inta en defensiv attityd som inte kommer någon till nytta.

Är du någon forskare inom laminära och turbulenta flöden och har testat samma skenor som jag har och kan presentera bevis för oss att det blir sämre effekt eller sitter du och hammrar hårt på ditt tangentbord för att det känns skönt för dig att få utlopp här?

Hade du haft en bättre karaktär hade du kunnat formulera dina inlägg på ett mycket mer konstruktivt sätt än vad du har gjort.
 
Staffans2000
N Nyfiknast skrev:
Läs igenom alla inlägg och markera exakt var jag moppsade upp mig?
Här!
N Nyfiknast skrev:
Dags att dra ut den där pinnen ur röven
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyfiknast: Nu får du lugna ner dig. Vi försöker hjälpa dig genom att förklara var du tänker fel. Det behöver du inte bli så upprörd över.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag hade försökt att inhandla nya turbulatorer genom att leta upp en ny panna med lagerförda reservdelar som har ungefär samma diameter på tuberna.

Dessutom kommer du att spara mest energi om du sätter upp garageporten igen ;)
Jo och jag har ju skrivit vad dom kostade och att jag hellre testade att göra eget då jag fått en vinkelslip i present:)
Köpa högeffektsturbulatorer för 295kr styck blir 1800kr och det får jag 25% av min ved årsförbrukning för så att öka pannans verkningsgrad med 2,5% för den summan är för mig inget alternativt.

Mina garageportar hänger där dom ska, detta var somsagt skenor som annars skulle till tippen.

Tror folk behöver läsa inläggen tydligare innan man ska göra sig lustig
 
Spikband funkar att böja till turbulatorer. Men du sa ju att syftet med dina skenor inte var att skapa turbulens.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här!
Så du markerar ett inlägg som var efter du skrev att jag moppsade och ett som inte hade något med dig att göra. Skrev daniel109 till dig att han behövde din hjälp? Är han en stor pojke kan han själv svara på mina frågor om hans åsikt.

Ryggdunka varandra lite till
 
D Daniel 109 skrev:
Spikband funkar att böja till turbulatorer. Men du sa ju att syftet med dina skenor inte var att skapa turbulens.
Noterat har sett lite sånna lösningar också men det är inte syftet här.
Bara att få mer massa och se vad som händer.
Finns anledningen till att kakelugnar på 750kg håller värme rätt bra och det är den stora massan som värms upp.
 
Det här är ett öppet forum där vi för en diskussion.
Det där var inte ett privat meddelande till mig.
Nej jag har inte bett någon ansluta till diskusionen.
 
Du har inte nytta av mer massa där. Dina skenor tillför dessutom väldigt lite massa i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.