Dheri Dheri skrev:
Kommer du kunna känna dig nöjd om du fixar till befintligt gips? Skulle jag vara tveksam skulle åtminstone jag välja att riva och göra om.
Kan det finnas en medelväg? Riva runt dörrar men fästa befintligt gips i trappan?
Den gyllene medelvägen kunde kanske vara ett alternativ, ska kolla så att det inte innebär att taket måste ner för då blir det krångligt. Kollar och funderar :) Tack för tipset.
 
Till att börja med, en supertråd, mest pga att du lägger ner lika mycket arbete/tid på beskrivningarna av vad du gjort, som du lägger på den faktiska renoveringen. Heja heja!

Med det sagt, tycker jag du ska lägga ner tiden att "göra om från början" i hallarna. Man ser och uppskattar arbetet bakom finishen som blir då. Det kanske är något som inte står rätt till bakom också. Är elen korrekt dragen etc.

Vad hade du tänkt att lägga för papp? Även om mina åsikter egentligen kvittar (men säga det måste jag ju ;):rofl: ) tycker jag du skulle ha något annat än bara papp under solpanelerna. Underlaget syns inte mycket men det som syns, områdena runt panelerna, taket över fartukvisten och takkupan blir tråkiga, enligt mig.
För att vara lite konstruktiv skulle jag åtminstone tipsa om att lägga ytpapp som ser ut som shingel. Det blir inte lika "platt". Typ så här:
Närbild på tak med svart takshingel som underlag för solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ser fram emot en fortsättning av tråden! Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Till att börja med, en supertråd, mest pga att du lägger ner lika mycket arbete/tid på beskrivningarna av vad du gjort, som du lägger på den faktiska renoveringen. Heja heja!

Med det sagt, tycker jag du ska lägga ner tiden att "göra om från början" i hallarna. Man ser och uppskattar arbetet bakom finishen som blir då. Det kanske är något som inte står rätt till bakom också. Är elen korrekt dragen etc.

Vad hade du tänkt att lägga för papp? Även om mina åsikter egentligen kvittar (men säga det måste jag ju ;):rofl: ) tycker jag du skulle ha något annat än bara papp under solpanelerna. Underlaget syns inte mycket men det som syns, områdena runt panelerna, taket över fartukvisten och takkupan blir tråkiga, enligt mig.
För att vara lite konstruktiv skulle jag åtminstone tipsa om att lägga ytpapp som ser ut som shingel. Det blir inte lika "platt". Typ så här:
[bild]


Ser fram emot en fortsättning av tråden! Lycka till!
Tackar för glada tillrop, nja, jag tror renoveringen tar lite mer tid än själva inläggen, tillexempel golvsliparhelgen, om jag skrivit lika länge som jag slipade golv så hade jag nog blivit bannad från forumet nu :D

Jo, det här med solpanelerna har jag tänkt och grubblat mycket på, ville inte tråka ut er i mitt förra inlägg men jag kan uppdatera lite hur jag tänkt:

Min första tanke var att taket får bli platt svart och sen syns det inte så mycket när solpanelerna kommit på. När jag pratat med lite solpanelsinstallatörer så rekommenderade de CW lundbergsplattor som man svetsar fast och sedan fäster solpanelerna i. Kanon tänkte jag... tills jag kollade vad de kostar. En J-a platta kostar ju kring 400kr och då måste man ha en takläggare som sätter dit dem, dessutom blir ju taket prickigt med de ditsvetsade plattorna. Nähä du det går inte. Så då började jag googla och fundera, hittade någonting som heter listtäckning, ganska vanligt i Skåne och faktiskt i min mening väldigt snyggt på ett gammalt hus. Det finns några olika sorters färdiga lister i aluminium, bl.a. mataki självtäck 3 dekorlist
Taklister med solpanelsfästen för listtäckt tak.
Den där borde man väl kunna sätta några bra fästen i tänkte jag, bara man kan få den att sitta fast ordentligt på taket. Så jag googlade och funderade vidare och hittade ett solpanelsfäste från Schletter som heter Singlefix. Fästet är egentligen tänkt till sån där vågiga plåttak men jag tänker att det borde gå att fästa dem i en metallist också om tjockleken och lutningen stämmer.
Solpanelsfäste med skruvar, avsett för montage på byggnadens takytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gäller läckor och så så tänker jag att om man först sätter pappen, sedan dekorlisten ovanpå och sedan skruvar i dekorlisten så ska det ju väldigt mycket till för att vatten ska rinna upp, förbi packningarna på solpanelsfästena, sedan ner på insidan av dekorlisten och hitta till det lilla hål som dekorlisten är fäst i...

Med denna lösning ringde jag några olika tillverkare för att berätta hur otroligt smart lösning jag kommit på. Fästena kostar ca 20kr styck istället för 400, så det gör ju en del skillnad. Jag tänkte att de kanske ville ta del av detta så de kunde använda det i sin marknadsföring. Men desvärre lät det mest på dem jag pratade med som att det verkade jobbit. Lite grann "Det går inte för så har vi aldrig gjort förut".

Jag insåg tillslut att infästningen för dekorlisterna är aldeles för klen för att kunna hålla solpaneler och började fundera på möjligheter att skjuta in trälister inuti dekorlisterna och skruva genom det hela men ingenting jag kom på var tillräckligt hållfast. När jag gett upp mina funderingar och bett takläggaren att bara lägga platt tak tillsvidare kom jag på att om man ger upp så kommer man aldrig vidare... så jag började leta lister igen.

Då hittade jag den perfekta listen:
Naha bild av en svart metallist som används för listtäckning på tak, monterad över takpapp.
Ett litet företag som har tänkt slå sig in på listtäckningstakmarknaden som tillverkar de perfekta listerna för solpanelsfästen. Jag blev så glad att jag ringde upp dem och gratulerade dem till en kanonbra produkt, de var förstås intresserade av att se min lösning så småningom och skulle ta fram ett pris på listerna. Deras lister är lite tjockare än dekorlisterna, det går att skruva fast dem med ca CC10 i underlagspappen och sedan lägga ytpappen över så det blir helt fritt från hål. Och det kommer att bli skitsnyggt. och dessutom kommer det att ventilera solpanelerna bra.

Så för att svara på din fråga, jag har tänkt att sätta listtäckt tak tills dess att ekonomin tillåter solpaneler.

Rött hus med svart listtäckt tak där potentiell plats för framtida solpaneler syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NisseHult_473 och 16 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Nu har jag kommit fram till det som vållar mig lite huvudbry. Mycket av min renovering har ju gått som på räls, men det är kanske för att jag har väntat med klurigheterna...

Jag har en hall uppe och en hall nere som någon har gjort ett tappert försök att renovera. Antagligen hade inte den tidigare renoveraren tillgång till Byggahusforumet för det är väldigt märkligt gjort. Om man verkligen inte kan så bör man ju fråga någon.

Det han har gjort är att sätta renoveringsgips och givetvis dragit en massa el bakom. Renoveringsgipset sitter sparsamt skruvat på vissa ställen. Vissa skivor kan vara skruvade lite nertill och vissa är skruvade med 3-4 skruvar. Det glipar ungefär en cm där gipset möter dörrkarmen, dessutom sitter gipset kant i kant med karmen så att sätta någon list och foder där blir en utmaning.

Sedan har denne någon tapetserat... fläckvis. det finns ingen tapet över t.ex. dörrar och fönster och någon våd är lite kortare än de andra. Varför gör man så? På något ställe sticker det ut lite elkablar ur ett hål i gipsen och tapeten, varken jag eller elektrikern blev klok på vad det var eller hur man skulle få bort det.

Nu kan jag välja mellan att försöka skruva dit gipset ordentligt, skära bort gips runt dörrarna så jag kan sätta lister och foder, sätta någon form av renoveringstapet över det hela, måla, lappa och laga och sedan alltid gå ganska fort genom hallarna.

Det andra alternativet är ju att börja om från början, ta bort allt gips och se vad som finns under. Detta är självklart det alternativet som skulle ge bäst slutresultat, Men det skapar ju ett otroligt merjobb. Jag tror dessutom att gipset sattes först och sedan taket, så antagligen drar det med sig att innertaket måste tas ner. Sen misstänker jag att han har fräst hål för eldosor vilket ju gör att det ändå måste sättas gips. Det är dessutom en bit ner i trappan och det känns inte kul att sätta gips där.

Jag får återkomma med lite bilder och tar tacksamt emot tips och idéer från expertisen.
Kom med bilder så blir det lättare att bilda sig en uppfattning så kommer tipsen hagla in :D
 
Smelly Smelly skrev:
Tackar för glada tillrop, nja, jag tror renoveringen tar lite mer tid än själva inläggen, tillexempel golvsliparhelgen, om jag skrivit lika länge som jag slipade golv så hade jag nog blivit bannad från forumet nu :D
Jo nog visst överdrev jag :D

Intressant lösning! Ska bli kul att se, tror det blir både praktiskt och snyggt.
 
P Pappa1986 skrev:
Kom med bilder så blir det lättare att bilda sig en uppfattning så kommer tipsen hagla in :D
Det kommer :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Den gyllene medelvägen kunde kanske vara ett alternativ, ska kolla så att det inte innebär att taket måste ner för då blir det krångligt. Kollar och funderar :) Tack för tipset.
Taket ska du ju inte behöva plocka ner. Fram med tigersåget och kör längst upp mellan tak och vägg, så får du bort gipset
 
P Pappa1986 skrev:
Taket ska du ju inte behöva plocka ner. Fram med tigersåget och kör längst upp mellan tak och vägg, så får du bort gipset
Och antagligen elen med :rofl:
 
A abygg skrev:
Och antagligen elen med :rofl:
Man får ju gå på lite känsla ;):crysmile:
 
God ide med infästning och listtäckning. Det är vanligt i Skåne, även på nyare hus, men har vad jag förstått även varit vanligt i Sverige på den tid takpappen var av just papp, och inte materialen var lika bra på att täta mellan våderna. (Gissar att det levt kvar i Skåne då vi är lite mer konservativa). Så det borde vara helt OK ur antikvarisk synpunkt att du sätter det på ditt hus.

Se om du kan fåt ill en bra deal med firman som gör listerna, så kanske du kan få någon kommission på infästningslösningarna?
 
Jag blev lite nyfiken på listäckning! Jag googlade runt på lite bilder och det är riktigt snyggt. För min del har jag tänkt att "fuskfalsat" klickplåttak är det bästa alternativet för att det går att lägga själv (billigare) är snyggt (ser falsat ut), håller länge och att det går att sätta upp solpanel lätt om/när det är dags.

De listäckta taken är snygga tycker jag och kanske kan vara ett alternativ för mig. Hur svårt är det att täcka lister själv och finns det risk att det inte blir tätt? Är det billigare än typ plannja falsat klicktak? Försämrar listäckning takets hållbarhet ... kortare tid innan det bör bytas?
 
  • Gilla
Kåkpularen
  • Laddar…
En apelsin Mia Orange skrev:
Jag blev lite nyfiken på listäckning! Jag googlade runt på lite bilder och det är riktigt snyggt. För min del har jag tänkt att "fuskfalsat" klickplåttak är det bästa alternativet för att det går att lägga själv (billigare) är snyggt (ser falsat ut), håller länge och att det går att sätta upp solpanel lätt om/när det är dags.

De listäckta taken är snygga tycker jag och kanske kan vara ett alternativ för mig. Hur svårt är det att täcka lister själv och finns det risk att det inte blir tätt? Är det billigare än typ plannja falsat klicktak? Försämrar listäckning takets hållbarhet ... kortare tid innan det bör bytas?
Kul att du skriver precis det som jag just börjat tänka...

Jag funderade på om jag skulle göra ett inlägg om just detta. För jag ringde till företaget som tillverkar de där listerna som jag nämnde i inlägget. Det var en trevlig och hjälpsam kille som efter ett tag började lirka in mig på just plåtklicktak. Dels för att just som du skriver, det är billigare eftersom det går fort att lägga och dels eftersom det håller längre än ett papptak kan tänkas göra.

Så nu har jag börjat tänka om, det lutar mer och mer åt klickplåttak. Anledningen till att jag slog det ur hågen för länge sedan var att jag kollade lite priser på just plannjas tak och tyckte det blev aldeles för dyrt. Nu har jag hittat tre andra leverantörer av klickplåttak. som jag begärt in offerter på och deras priser är långt under priset för plannjas. Vi snackar 160-200kr/kvm här efter moms. Det blir inte mycket mer än vad ett listtäckt papptak kostar i material, men då tillkommer ju en väldig massa mer arbete och man får ett tak som inte håller lika länge. Så för mig lutar det allt mer åt plåttak också.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jo, de enklaste lösningarna är ibland de bästa... liten budget på mitt bygger men höga ambitioner. Jag funderar på att göra en liten shoppingresa till Polen när det drar igång för mig. Jag har googlat runt lite och sett att det finns samma taksystem och märken där. Jag tänker, om jag behöver tak, golv, kök, belysning så kan det nog löna sig!
 
Riktigt intressant tråd!

Skulle dock vilja ha lite fler bilder. Bilder kan det sällan bli för mycket av! =)

Lycka till med renoveringen i fortsättningen!
 
harry73
Man kan också slippa hängrännor med listtäckning
Tak med mörka listtäckningar och skorstenspip utan hängrännor mot klar himmel.
 
  • Gilla
Fox Lane och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.