Hur fungerar hantverkare i egentligen???? ???

Vi har för drygt en 1 månad sedan lagt ut offerter på 6 olika företag fått in ett anbud från en.

Det är ju ett helt företag att bara få hantverkaren hit för att kolla på jobbet och sedan alla dessa tjatiga telefonsamtal om när de kan tänkas att skicka förslag på offert >:( >:(

Tycker att man borde vara mer intresserad av att få jobbet!!!!

Är det inte deras levebröd så säg!!!!!!!!!!!!!!!

Har ingen erfarenhet av hantverkare men det är kanske så här det fungerar :surprised: :surprised:

Tar tacksamt i emot tips hur det funkar..................

LIIISA
 
En anledning till att jag försöker göra så mycket som möjligt själv vad gäller ombyggnad är att jag tror att det tar mig mer tid att administrera hantverkare än vad det tar att göra jobbet själv.
 
Är pågång med ett nybygge, och har försökt få in pris hos hantverkare, vilket inte är så lätt. Men vi jobbar efter tesen att har man inte tid att lämna offert så har man inte tid för något annat heller. Bara att försöka med fler hantverkare..

Mvh // Joacim
 
Man ser ju ochså när dom väl kommer hur intresserade dom är i att lysna på dig, dina önskemål, frågor med mera. Men: det är väl ochså så at kartan inte alltid stämmer med tärrenget, om man väl har vald ett firma, så är det ju inte säkert att den du tyckte du fick en bra kommunikation med dyker upp när det er dags.

 
På tvärs med alla råd på temat: ta den hantverkare som är mest intresserad skulle jag vilja delge mina erfarenheter. Vi bestämde oss för att byggaom/till vårt 30-tals hus. Vi skickade ut en oändlig mängd offerter varav endast en liten del behagade svara och vissa av dessa "prisade ut sig" dvs lade ett pis på ungefär dubbelt så mycket som den lägsta offerten. En av entreprenörerna var dock väldigt påstridig och kontaktade oss flera gånger för att höra hur det gick med vårt urval. Då tolkade vi det positivt men idag vet vi bättre! Vi har inte haft annat än problem med denna entreprenör så min erfarenhet säger mig att FÖR intersserad inte heller är bra! Ett bra tips kan vara att, om ni har möjlighet, vänta med jobbet till hösten då de flesta hantverkare har minder att göra och priserna därmed också är bättre!
 
Arbetet är inte aktuellt förrän till hösten och vi har gått igenom alla firmor i stan

Mvh'

Liiisa
 
Enligt min erfarenhet är det så att går du ut med offerten nu får du "vårpriser" alltså bör du vänta tills höstkanten innan du går ut med offerten. Om firmorna inte har något att göra då får du bättre pris (enligt principen; de kan tänka sig att sänka sin vinst/avstå den helt och hållet bara de har något att göra och får in pengar till sina fasta kostnader). Så borde det funka enligt ekonomisk teori men f-n vet om det funkar så i praktiken - mitt förtroende för den här branschen är helt förbrukat - det är bara ruffel och båg överallt!
 
Och vilken firma du än bestämmer dig för så ta för allt i värden referenser från f d kunder. Varför inte här på nätet och även bland bekanta annars kan ni bli grymt besvikna.

Min teori på det här med varför du får så få svar - det är mycket att göra för entreprenörerna - de kan lite vraka och välja vilka jobb de vill ha. Om de har flera projekt i området ger det en större vinst för då kan de åka till nästa ställe medans de väntar på någon leverans på första stället. Bättre samordning = mer i vinst alltså.

Jag tycker att det är bra om de inte tar på sig för mycket så att man faktiskt inte offererar något som man sen inte kan hålla t ex kostnader och tid.
 
Perioden December till Februari är den bästa rent ekonomiskt att bygga på. Under denna period brukar det av tradition vara tunnare med jobb i byggbranschen. Sämsta tiden är maj, juni, juli och augusti. Många byggen skall vara färdiga till semestern (v 28) eller precis efter( v 32-35). Sedan brukar jul vara en annan sluttid. Nackdelen med att bygga på vintern framförallt nybygge är förlängd byggtid. Pga snö och kyla.
 
Tack för alla svar ;D ;D

Är så trött på allt tingen just nu, brevlådan var tom idag också..............................

Vi har i alla fall fått in en offert det blir väl den vi får köra på :-/ :-/ om det inte händer något innan veckans slut.

Liiisa
 
Just nu är det ju högtryck på alla hantverkare, eftersom jag själv är en så brukar ju jag klara mig utan att leja.

Mitt sunda förnuft säger mig däremot att om jag skulle göra det så vore referenser och gärna med foton på tidigare arbeten "vittnar om seriositet" ett stort +.
Sedan är det ju litegranna så att man får vad man betalar för "hantverkare kommer i massor av former och olika nivåer" den purbilligaste är nog kanske inte mitt förstaval iallafall.
Den dyraste kanske är den som gör slott av koja så någonstans i mitten kanske vore lagom..
 
Eppe skrev:
Just nu är det ju högtryck på alla hantverkare, eftersom jag själv är en så brukar ju jag klara mig utan att leja.

Mitt sunda förnuft säger mig däremot att om jag skulle göra det så vore referenser och gärna med foton på tidigare arbeten "vittnar om seriositet" ett stort +.
Sedan är det ju litegranna så att man får vad man betalar för "hantverkare kommer i massor av former och olika nivåer" den purbilligaste är nog kanske inte mitt förstaval iallafall.
Den dyraste kanske är den som gör slott av koja så någonstans i mitten kanske vore lagom..
Det handlar inte om pengar just nu, känner bara att vi vill ha en hantverkare som kan sitt jobb och kommer på utsatt tid :-/
 
Personligen så tror jag att de flesta hantverkare är trött på att åka runt och räkna offerter på mindre arbeten då många endast bara vill veta vad det "kommer att gå på" för att kunna gå vidare med krav till nästa... Speciellt då det har mycket att göra..

/ Tom

 
precis, i många fall intresserar det inte entreprenörer med småjobb för privatkunder eftersom det smakar mer än det kostar. dessutom så ska det räknas om det så bara är ett fönster som ska bytas och det irreterar bara entreprenörerna. så faktum är att så länge marknaden är het och firmorna har att göra så är privatpersoner med små jobb väldigt lågprioriterade......
Mitt råd är: ta reda på vilka ni vill ha, kontakta sedan dom för en genomgång vad som ska göras och när dom kan komma, ta bred marginal med tidsperspektivet då man som privatkund är lågprioriterad och kan komma att skuffas undan till förmån för "viktigare" kunder, och betala efter ö.k.

Lycka till.

*edit* Nu vet jag inte hur stort ert jobb är, men utgår ifrån att det är ett ganska litet jobb. är det däremot ett stort jobb (hel villa, Industrihall, totalrenovering a´500 tim. + mtrl. etc.) så är det däremot lite konstigt.......
 
Hej
vilken del av landet handlar det om?
kanske kan hjälpa till på något sätt

//Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.