13th Marine 13th Marine skrev:
Det är mer att "lite metall" innebär mer än Wolfram i glödtråden och plåt i sockeln. Lodet innehåller tenn och bly eller silver vilket man inte heller vill ha ut i naturen.
Nej inte vill man ha "tenn och bly eller silver", eller för den delen kvicksilver, ut i naturen men det är fortfarande bara lite metall vi pratar om. ;)
 
Skrev jag något annat? :thinking:;)
 
T Troberg skrev:
Skulle inte funka. Det är svårt att överföra el över långa avstånd. Dessutom, 4% av jordens öknar är en jäkla massa yta.
HVDC
400 mil och mer är inga problem.
Svensk teknik bla.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Folk är nog lite aktsamma för alla hysteriska omställningar.
Först blev glödtrådslamporna skit och skulle i en hast bytas ut och då gällde kvicksilverbaserade lampor vilket är ett jävla miljögift.
Sedan hals över huvud så blev det halogenlampor utan att tänka på ökad brandrisk.
Och nu ska allt ut och ersättas med led.

Vad kommer därefter?

Vi känner igen paniken när tusentals bensinmackar fick stänga då de inte hade råd med att bygga om till etanol. Ett bränsle väldigt få idag använder när det visade sig att motorerna tog skada av skiten.

Och ändå är man som myndighet förvånad. Sitter det bara idioter i dessa myndigheter?
Det är inget fel etanol som bilbränsle.
Havererade motorer är en myt, inte fler problem än med fossil bränsle .
Och ombyggnader kostar ca 100000 i USA men över miljonen här pga hårda regler vilket senare visade sig onödiga.
Så ta och läs på lite istället för att krama allt gammalt.
 
Q jope84 skrev:
Här är en politiker som tänker utanför lådan.

[media]
Haha, en klassiker!
 
P Paxman skrev:
Om det är miljön man värnar om så måste givetvis denna aspekt vägas in. Jag har testat ett antal LED som inte är i närheten av att likna glödljus och är därigenom oanvändbara för mig. Dessa måste alltså kasseras, vilket ju knappast är miljövänligt. Och som jag skrev ovan, har man armaturer för flera lampor så måste alla bytas om en går sönder. Inom några år kommer en stor mängd fungerande LED-lampor ha slängts, eller samlats på hög, eftersom de inte passar ljusmässigt. LED är också mycket svårare att tillverka och återvinna än de gamla glödlamporna...vilket innebär högre belastning på miljön.

Så att påstå att LED bara är positivt i jämförelse med glödlampan anser jag vara trams. Man måste se hela bilden, och antalet förbrukad kW är bara en del av den.
Det verkar inte som att du lärt dig läsa specen på paketen, saker som temperatur, ljusstyrka, energieffektivitet skiljer naturligtvis, du kan inte bara gå på prislappen. ..
 
Redigerat:
P Paxman skrev:
2. Längre livslängd
Tvåan skulle jag säga är klart öppen för diskussion. Min erfarenhet, och många andra med mig, är att LED-lampor inte alls har speciellt mycket längre livslängd. Andra har motsatt erfarenhet, men frågan kvarstår ändå...håller de verkligen längre? Dessutom är det klarlagt att tillverkarna av glödlampor aktivt valde hur länge glödlamporna ska hålla, så det är alltså fullt möjligt att tillverka glödlampor som håller mångfalt mycket längre än vi är vana vid. (Det finns en mycket sevärd dokumentär om denna konspiration.)
[/COLOR]
De håller längre. Punkt slut. Så mycket längre att Råd&Rön som tidigare gjorde livslängdstester på glöd- och lågenergilampor gett upp. Det går inte testa livslängden LED-lampor på ett bra sätt så att testet är relevant (dvs lampan kvar på marknaden) när testet är klart.
Jag har själv några LED-lampor från Philips som närmar sig 20000 drifttimmar. Av alla 40+ LED-lampor som jag har och som är mellan 5 år och ett par månader gamla har en (!) gått sönder och det efter bara någon månad. Solklart tillverkningsfel och utbytt på garanti. I mitt fall är det framför allt lampor från Philips och Star Trading.

P Paxman skrev:
3. Mindre värmeutveckling
Trean är också tveksam. Vissa LED-lampor blir väldigt varma, kanske inte jämfört med halogen...men halogen var ju en kompromiss som knuffades fram när glödlamporna togs bort. Den höga värmeutvecklingen verkar vara en stor orsak till att många Led-lampor går sönder.
Klart det är mindre värmeutveckling, 8W är mindre än 60W hur du än vrider och vänder på det. Sedan finns det några LED-lampor som är dåligt konstruerade där lampan inte klarar av att leda bort den lilla värme som uppstår och de får sämre livslängd pga detta. Men det i sig är ingen anledning att avfärda LED-lampor som helhet. Eller för den skull antyda att de blir nästan lika varma som halogenlampor...
[/FONT][/SIZE][/LEFT]
 
[SH] [SH] skrev:
[/COLOR]
De håller längre. Punkt slut.
Fast som tidigare påpekats så är det ett problem med livslängdssiffrorna. Man ger någon teoretiskt livslängd på LED-elementen, och de är säkert iaf i samma härad (även om fusk förekommer där med i de billigaste segmenten), men man ignorerar drivelektroniken; och den är helt plötsligt relevant. Mycket av den är helt klart undermålig (jag har bytt måååånga torkade/spruckna ellytar de senaste åren, något som "aldrig" förekom för tjugo-trettio år sedan).

Glödlampans livslängd var enklare att förutsäga och dimensionera efter. Den var en enklare konstruktion där man inte kunde "fuska" så mycket i t ex tillverkningssteget (något kinafabrikanterna ju är ökända för att göra). Det går tyvärr att fuska ganska bra med drivelektroniken i LED-lampor för 230V växelströmsdrift, både i konstruktions och tillverkningsledet, även om man får själva LED-chipen från en välrenommerad tillverkare.

Så det blir en komplexare bild helt enkelt. Att lita på sin tillverkare, och att den har koll på sitt tillverkningsled blir A och O på ett sätt som inte var aktuellt när det gällde glödlampor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast som tidigare påpekats så är det ett problem med livslängdssiffrorna. Man ger någon teoretiskt livslängd på LED-elementen, och de är säkert iaf i samma härad (även om fusk förekommer där med i de billigaste segmenten), men man ignorerar drivelektroniken; och den är helt plötsligt relevant. Mycket av den är helt klart undermålig (jag har bytt måååånga torkade/spruckna ellytar de senaste åren, något som "aldrig" förekom för tjugo-trettio år sedan).

Glödlampans livslängd var enklare att förutsäga och dimensionera efter. Den var en enklare konstruktion där man inte kunde "fuska" så mycket i t ex tillverkningssteget (något kinafabrikanterna ju är ökända för att göra). Det går tyvärr att fuska ganska bra med drivelektroniken i LED-lampor för 230V växelströmsdrift, både i konstruktions och tillverkningsledet, även om man får själva LED-chipen från en välrenommerad tillverkare.

Så det blir en komplexare bild helt enkelt. Att lita på sin tillverkare, och att den har koll på sitt tillverkningsled blir A och O på ett sätt som inte var aktuellt när det gällde glödlampor.
Mkt av problemen kommer ju att den felaktiga strategin att driva LED direkt med 230V via inbyggda drivdon.
Det öppnar ju så att säga fuskdörren på vid gavel.
en proffessionella sidan av branschen, även i Kina, använder ju utbytbara och bättre drivdon som dessutom enkelt kan ges bra dim-funkttioner och fjärrstyrning. Det är sorgligt att se folk tänka gammel E27-230V (och tom dimmer på det) 2018 när vi kommit så mkt längre.
 
Det är nog vanligt att LEDarna också går sönder fort. Om man har dålig kylning eller driver dem lite för hårt går de sönder fort.
 
optimum
T tompaah7503 skrev:
Vilka är dessa problem som dagens LED har och vilken ny teknik är det som väntar runt hörnet?
Ja ett problem är att de flesta är av en helt annan spänning än vad vi har i näten, alltså 24V växelspänning och led kräver likspänning med betydligt lägre spänning.

Gissar att vi kommer se led eller annan teknik som kör direkt från 240V växelspänning utan massa dyra drivkretsar.
 
optimum
E Enolf skrev:
Trams. Det innehåller en hel del annat också. Ska sorteras som miljöfarligt avfall. Det hade inte behövts om de bara bestått av "glas och lite metall".
Och vad består den av då?

Wolfram i tråden sedan glas och vanlig metall samt lite plast nere i socken samt ädelgas.
Har du plockat isär någon och sett själv eller går du på allt man skriver om?
 
optimum rolri skrev:
Ja ett problem är att de flesta är av en helt annan spänning än vad vi har i näten, alltså 24V växelspänning och led kräver likspänning med betydligt lägre spänning.

Gissar att vi kommer se led eller annan teknik som kör direkt från 240V växelspänning utan massa dyra drivkretsar.
Knappast. LED är halvledarteknik. Hade du rätt så skulle varenda apparat hemma sakna nätenhet...
 
optimum
K karlmb skrev:
Det är inget fel etanol som bilbränsle.
Havererade motorer är en myt, inte fler problem än med fossil bränsle .
Och ombyggnader kostar ca 100000 i USA men över miljonen här pga hårda regler vilket senare visade sig onödiga.
Så ta och läs på lite istället för att krama allt gammalt.
Etanol är skit.
Jag köpte en diesel vilket då var frälsningen för miljön och nu klassat som skit.
Köp en elbil och gynna arbeten med skitkass miljö i Kina och Kongo där mineraler bryts eller varför inte skitmiljö för utvinning av litium.

Återvinning av elbilar batterier har inte startat och kommer säkert bli en sur baksmälla.
 
rolri, den ständige optimisten :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.