Bli din egen VVS expert!
Läs inlägg #316 och dess länkar!

@cffol beskrivning borde alla ”rörkrökare” ha utskriven och med sig för att göra en riktig steg för steg installation och drifttagning.! Mycket Bra!(y)
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Bli din egen VVS expert!
Läs inlägg #316 och dess länkar!
Ja det var bra råd där men jag nu vill jag faktiskt bara ha pumpen färdiginstallerad på korrekt sätt. När jag vet att den grundförutsättning är där felsöker jag gärna själv om problem uppstår.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Din beskrivning av problemet kan orsakas av ”berg o dalbana” på rördragningen, rör har en eller flera höga punkter som inte har avluftning, när man fyller upp systemet första gången kan det bli luftfickor som inte cirkulationspumpen orkar forcera.
Jag hade det symtomet i min golvvärme där rören går i krypgrunden men för att nå värmecentralen går upp i undertaket. Jag fick använda en kraftig pump kopplad till ett fat där även returen återvände till innan all luft var bortspolad.

Har man vanligt vatten i systemet kan man ansluta 2 trädgårdsslangar vid fördelaren, den ena slangen leder man ut på gräsmattan.
 
Ett par frågor som kanske redan är besvarade. Men tråden är ganska lång och tar lite för lång tid att läsa igenom. Du har 2 fördelare. Jag antar under och övervåning. Vilken sitter på undervåningen? Den med optiflowen eller den utan? Jag antar den med optiflowen, men vill vara säker.
Jag har sett olika bilder med olika framledningstemperaturer. Men de kan vara tagna vid helt olika tillfällen. Om du tittar på tempgivarna på bägge fördelarna med mätglasen, har de samma temperatur?
På fördelare med optiflowen finns slinga 7a och 7b. Om du vrider den svarta ratten runt derad mätglas ca 1-2varv åt bägge håll från nuvarande inställning. Rör sig den röda födesindikatorn på den slingan något då?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Grundproblemet här verkar vara att växelventilen eller cirkulationspumpen inte går som den ska. Högsta hastighet jag noterar är 40%. För det mesta står den på 30%.

Det jag blir mest arg på är att han som var här igår ju måste ha struntat i att kontrollera att hans åtgärder verkligen funkade innan han åkte. Noll ansvarskänsla.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Är det för att du har för högt mottryck (alltså väldigt liten öppning i optiflow ventilen), som gör att pumpen inte "orkar mer" och därmed bara ligger runt 30-40%? Har du öppnat upp optiflow ventilen enligt beskrivningen i inlägg #316 och länken till den?
 
C
Abuquir Abuquir skrev:
Är det för att du har för högt mottryck (alltså väldigt liten öppning i optiflow ventilen), som gör att pumpen inte "orkar mer" och därmed bara ligger runt 30-40%? Har du öppnat upp optiflow ventilen enligt beskrivningen i inlägg #316 och länken till den?
Precis, att cirkpumpen går runt 30-40 % behöver inte vara något fel - så är det hos mig i en fullt fungerande installation.

Enda sättet att säkerställa en högre hastighet (och därmed testa att cirkpumpen funkar som den ska) är med tvångsstyrning enligt tidigare beskrivning. Men då måste du säkerställa att ventilerna är öppna någonstans annars blir det för högt mottryck. Känslan är inte att det är cirkpumpen det är fel på...
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Är det här optiflow? Finns bara en och det är på nedre fördelaren.

Jourvvs tittade på den när han var här.
 
  • Rörsystem med vred och mätare, möjlig optiflow på nedre fördelaren, inspekterad av VVS-tekniker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Ett par frågor som kanske redan är besvarade. Men tråden är ganska lång och tar lite för lång tid att läsa igenom. Du har 2 fördelare. Jag antar under och övervåning. Vilken sitter på undervåningen? Den med optiflowen eller den utan? Jag antar den med optiflowen, men vill vara säker.
Jag har sett olika bilder med olika framledningstemperaturer. Men de kan vara tagna vid helt olika tillfällen. Om du tittar på tempgivarna på bägge fördelarna med mätglasen, har de samma temperatur?
På fördelare med optiflowen finns slinga 7a och 7b. Om du vrider den svarta ratten runt derad mätglas ca 1-2varv åt bägge håll från nuvarande inställning. Rör sig den röda födesindikatorn på den slingan något då?
Nej ingenting
 
C
B Blåbären skrev:
Är det här optiflow? Finns bara en och det är på nedre fördelaren.

Jourvvs tittade på den när han var här.
Ja, skruva loss lilla huven och säkerställ enligt tidigare beskrivning att den är fullt öppen. Men som sagt, du behöver skruva på saker på ett strukturerat och genomtänkt vis, inte bara ratta här och där.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
C cffol skrev:
Hej,
Jag har en likadan pump, samt liknande lösning med LK golvvärmefördelare.
Du måste gå igenom detta lite strukturerat - nu får du tips från höger och vänster - många bra och relevanta men om du petar på alla olika håll så vet du ju inte vad som testats och vad felet är.

Mitt förslag till strukturerat angreppssätt:
  1. Nibe Uplink
  2. Säkerställ flöde
  3. Åtgärda inställningar

1. Nibe Uplink
Först och främst så bör din pump ha Nibe Uplink om det är en F1255. Jag rekommenderar att du aktiverar det samt den gratisprenumeration du bör fått med, alternativt köper ett år för 249 kr för att kunna koppla upp pumpen och avläsa värden över internet. Det blir då mycket enklare för dig att gå tillbaka och titta vad pumpen haft för sig och få hjälp här,
Handbok, sida 55 (meny 4.1.3.1): [länk]

2. Säkerställ flöde och att du är av med alla luftfickor
Tanken här är att du forcerar cirkulationspumpen för värmebäraren så du ser att du över huvud taget har ett flöde, och tvingar bort eventuell luft som kanske ligger i slingorna.
Detta innebär att den eventuella injustering som gjorts av flödet i systemet går förlorad, men det hade jag oroat mig mindre för än att inte veta att det fungerar som det ska.

Det första du behöver göra är att ställa in alla strypningar (som har föreslagits tidigare).

2a. Öppna Optiflow-strypningen helt på en fördelare. Du bör ha en sådan på varje våningsplan. Den syns på bilen i post #48 nere till höger. Använd en 8 mm insexnyckel och skruva ut tills det tar stopp. Använd sedan en 4 mm och skruva ut tills det tar stopp. Nu är det maximalt flöde ut ur fördelaren. Se bild på sida 2 här: [länk]

2b. Den andra fördelaren gör du det omvända med - stryp den helt genom att struva ned 4 mm i botten. 8 mm kan du låta vara så länge.

2c. Plocka bort alla ställdon (då det är oklart om de är NO eller NC, dvs om de är öppna eller stängda om strömmen bryts). Ställdonen är de grå små hattarna på nedre raden. Nu är returflödet helt öppet.

2d. Pilla bort de blå locken vid synglasen (övre raden på fördelaren). Skruva upp (bara med lätt handkraft!) den svarta ratten så långt du kan. Nu är det fullt flöde i alla slingor.

2e. Gå till Niben och forcera cirkulationspumpen. Detta gör du genom att gå in i servicemenyn - håll ned returknappen i ca 10 sekunder tills Service dyker upp. Gå in där. Sedan navigerar du till 5.6 Tvångsstyrning.
Nu är det viktigt att du gör rätt. Se till att ALLA bockar är URBOCKADE, utom AA2-K3 (värmebärarpump). I värmebärarpumphastighet väljer du 100%. Sedan går du högst upp i listan och väljer "aktiverad". Nu ska den slå på cirkpumpen på max i 15 minuter om jag inte minns fel.
Installatörshandbok: [länk]

2f. Gå nu till den fördelare du har öppnat upp helt och se om du ser något flöde i synglaset på Optiflow. Notera detta värde.

2g. Om du nu har ett flöde, skruva ned alla de övre svarta rattarna i botten, och öppna en slinga i taget under någon minut. Detta kommer tvinga maximalt flöde i varje slinga och du ser på synglaset att så sker. Eventuell luft bör tvingas ut. Notera eventuellt vilket flöde du uppnår i varje slinga.
Du ser dessvärre inte ut att ha några automatiska avluftare på själva fördelaren, så du får eventuellt sitta redo att öppna den lilla vita avluftaren längst till vänster på både övre och nedre rad om du ser att det kommer luft i slangarna. Luften bör komma in i den nedre delen primärt då det är returen.
Kom ihåg att pumpen hoppar ur tvångsstyrningen själv efter ett tag, så du får aktivera det på nytt om så behövs. Du kan se det i Nibe-appen om du fixat Uplink enligt punkt 1!

2h. När du verifierat alla slingor i den första fördelaren stänger du Optiflow på den (enligt 2b), och öppnar den som tidigare var stängd (enligt 2a). Repetera c-g för den andra fördelaren.

2i. Nu bör du ha noterat varje slinga för sig och säkerställt att det inte är någon luft där. Stäng av tvångsstyrningen på pumpen genom att bara klicka ur "aktiverad" i meny 5.6.

3. Åtgärda inställningar
Nu kan du börja trixa med inställningar på pumpen för att se till att den inte bara kan cirkulera vattnet, utan också värma det på rätt sätt. Om du har aktiverat Uplink enligt ovan kommer du ganska snabbt att få en graf över vad den gör. Ta gärna bilder av framledningstemp, tillsats, gradminuter och lägg upp här (eller värmepumpsforum) så kan du få mer hjälp därifrån.
Det här:
”Det första du behöver göra är att ställa in alla strypningar (som har föreslagits tidigare).”

Är det vad du beskriver i de stegen som följer eller är det något jag måste göra innan jag börjar med 2a?
 
C
B Blåbären skrev:
Det här:
”Det första du behöver göra är att ställa in alla strypningar (som har föreslagits tidigare).”

Är det vad du beskriver i de stegen som följer eller är det något jag måste göra innan jag börjar med 2a?
Det är det som beskrivs i alla understeg till 2, så sätt igång med 2a!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C cffol skrev:
Det är det som beskrivs i alla understeg till 2, så sätt igång med 2a!
Tack!

Provar senare när min man inte är hemma ;)
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Bry dig inte om att han är hemma! :crysmile:
 
Abuquir Abuquir skrev:
Bry dig inte om att han är hemma! :crysmile:
Han tar med sig halva barnaskaran också vilket underlättar :)
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.