När jag skulle återuppta slalomåkandet efter ca 15 års uppehåll, föll mina pjäxor sönder ungefär så där...
 
  • Haha
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Fotsvett?
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Nu behövs dock lite utbildning om plaster. Det finns hundratals sorters plaster med sjukt olika egenskaper. Det finns materialsegenskapslistor utan ände om vilka plaster som tål vissa kemikalier, eller UV-ljus för den delen. Blandar man in lite kimrök blir de flesta plaster solljuståliga.
Vissa plaster tål värme, andra inte. Gränsvärden är förstås väldigt olika. Plastmaterial kan skräddarsys enligt behov men även enligt efter plånboken. Att begripa allt om plaster kräver en 120 poäng högskolestudie och år av erfarenhet.
Och det finns betydligt bättre plaster än bakelit.
Tyvärr kan man inte se utifrån plastföremålet vilka egenskaper det har. Och bara erfaret folk kan se på ett plastföremål vilken kategori plast det tillhör (PE, HDPE, PP, PVC, PA, ABS PTFE, mm mm).
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
B b8q skrev:
När jag skulle återuppta slalomåkandet efter ca 15 års uppehåll, föll mina pjäxor sönder ungefär så där...
Mina gamla hockeyrör med plastsko betedde sig likadant, bara 15 år gamla...
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Mina gamla hockeyrör med plastsko betedde sig likadant, bara 15 år gamla...
Jag misstänker att de mjukgörande ftalaterna (eller liknande) i våra skridskor och pjäxor försvunnit med tiden. Kanske har de absorberats av fötterna. Jag skulle inte alls bli förvånad om framtida forskning visar att gamla slalompjäxor och hockeyrör är farligare för hälsan än asbest... ;-)
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag misstänker att de mjukgörande ftalaterna (eller liknande) i våra skridskor och pjäxor försvunnit med tiden...
Nu börjar det bli lite OT, men jag tror samma sak. Eller vet vad det gäller vissa tillämpningar. Hälsovådliga mjukgörare ersätts av annat eller bort vid tillverkningen.
Det handlar inte bara om typ av plast utan jag vill påstå att man väljer typer och sammansättningar som inte är tillräckligt hållbara av s k miljöskäl.
Sen att folk köper nytt 3 ggr så ofta istället, det glöms bort.
 
https://www.aftonbladet.se/tv/a/271690

Han tror spänningen är bruten, någonting som var felmärkt månne.. Finns väl ett par grejer han kunde gjort bättre, men stressig situation och mycket publik som observerar, skulle nog bara gå så fort som möjligt.
 
  • Wow
Anders Björk
  • Laddar…
S Slugge skrev:
[länk]

Han tror spänningen är bruten, någonting som var felmärkt månne.. Finns väl ett par grejer han kunde gjort bättre, men stressig situation och mycket publik som observerar, skulle nog bara gå så fort som möjligt.
Efter det har smällt så ser man att han, i en bråkdel av en sekund, räcker sig mot avbitaren igen, men hinner inse att det är en dålig idé.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vilken del jag gillar mest i denna koppling...
1. Att jordkabeln (flätan i den gulaktiga hylsan) har ärjat av.
2. Lampsladden som matar en taklampa dryga metern bort.
3. Att detta är en klassisk klotlampa, utan klot eller lock.
4. Att detta är ett badrum, ca 0,5 m från duschen.
5. Att det är 185cm i takhöjd...
 
  • En oskyddad elinstallation i badrum: Avskalad jordkabel och lampsladd ansluten till en taklampas kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut (y)(y)(y)
 
If it works dont fix it :D
 
Tanken att gå från duschen med blött hår och passera den där, känns spännande ;)
 
Hårresande :D
 
  • Gilla
  • Haha
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
spännande ;)
eller hårresande
 
För sent Thomas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.