D
Du gissar att statistik från SCB är felaktig. Bygger den på din magkänsla?

Du skrev "Helt riktigt och jag har aldrig hävdat något annat." när jag tar fram inlägg om det så är dit svar "Det övriga har jag säkert besvarat sådär femtioelva gånger"
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
D Daniel_82 skrev:
Du gissar att statistik från SCB är felaktig. Bygger den på din magkänsla?
Statistik från SCB vad gäller boarea lär vara felaktig ja. Jag har också beskrivit vad detta beror på.

Du kan även få info från annat håll: https://www.svd.se/bostaden-kan-vara-storre-an-du-tror

Ett par citat:

"Chansen är stor att lägenheten eller villan är större än vad du tror och vad alla register säger."

"– Nya mätningar visar att hus och lägenheter är i snitt tio procent större än vad som har angetts, säger Ewa Mårtensson Lindén, fastighetsmäklare i Malmö."

Ja, du får läsa själv...
 
D
Känns ju mer trovärdigt än när man tror du gissar.

Det andra svar du som vanligt inte på, finns det en anledning till det?
 
Martin_B
D Daniel_82 skrev:
Känns ju mer trovärdigt än när man tror du gissar.
Frågar du alltid efter källa och gärna slänger in en hånfull kommentar "Bygger den på din magkänsla?", eller bara när du diskuterar med en idiot som mig? :crysmile:

Tycker inte du dina 67 gillningar räcker? Du vill ha fler? Då tycker jag du skall dra upp ännu fler frågor, som redan är besvarade, och försöka håna lite till :rofl:
Helt övertygad att det kommer hagla in gillningar till dig, hahahaha

Du är för söt gubben :)

Och nej, det finns inget att svara på, förutsatt att du är läskunnig. Testa en annan approach nästa gång, kanske fungerar bättre... ;)
 
Alla har olika förutsätningar som skiljer sig avsevärt när man tittar på objekt. Vissa tittar på nyare hus, andra på renoveringsobjekt. Som säljare kan man teckna dolda fel försäkring utöver besiktningsprotokollet.

Förra huset jag köpte var välhållen, en av de stora besiktningsföretagen hade gjort en besiktning och allt kändes bra. När vi då slog till på huset och började riva i gamla ventilations och takavrinnings skåpet( gammal konstruktion med platt tak och avrining mot mitten av taket) för att kunna göra köket större så visade det sig att det hade läckt under några år. Som köpare fick vi igenom hela takbytet och saneringen på säljarens dolda fel försäkring.

Inte ens besiktningsmannen kunde hitta detta, hur då jag som lekman skulle jag kunnat ha upptäckt detta utan att behöva riva ett skåp eller innertaket för den delen?

Visning i all ära och självklart vara involverad under processen. Det hade inte gjort någon skillnad dock om jag hade varit där i en timme istället för de 30min vi var där innan vi slog till.

Huset vi köpte nu var vi där i max en halvtimme med en byggare på plats som kunde lämna en estimat på renoveringen. Vi köpte huset enbart för läget och vi var full medvetna om vad vi hade framför oss oavsett vad det hade stått i besiktningsprotokollet eller inte för att vi valde just ett renoveringsobjekt.

Jag tror de flesta går på en visning efter att ha tittat på bilder, läst besiktningsprotokoll osv. På plats väl går det ganska snabbt att avgöra om ägarna har tagit hand om huset eller inte. Om det är det senare så kan man garanterad förvänta sig extra kostnader som kommer upkkomma då allt har en livslängd. Så länge man är insatt i det någorlunda som lekman så har man inget att oroa sig.

Att sedan folk kanske köper ett objekt i tron att de kan göra renoveringar osv på egen hand eller väldigt billigt och som oftast inte ryms i deras budget är en annan sak. Och så uppstår en oförutsedd kostnad som de inte har råd med? Läste en artikel häromdagen att en tredjedel i Sverige har knappt en buffert på 15.000kr för oförtsudda utgifter?!?

För mig är det faktiskt ännu mer förvånande att folk åker och tittar på hus men inte har ett lånelöfte klar?!?

Och för att summera, köpa ett hus är både spännande men kommer också med ett stort ansvar. Ha en buffert och vad med på det klara från början om förvätningarna som hela familjen har. För det kan bli väldigt slitsamt för förhållande osv om endast ena partnern är redo att sätta på sig handskarna för att renovera medan den andra förväntar sig ett nyckelfärdigt hem från första dagen.

MVH/Dino
 
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
tommib
Martin_B Martin_B skrev:
Något som de förlorar på i slutändan, vilket är dåligt för dem
Nej, det är inte säkert. Du har sannolikt inte heller en tidsmaskin och kan inte veta detta. Det är denna typ av kategoriska påståenden från dig jag vänder mig emot. Hela din argumentation är byggd på detta och det är som sagt fel.

Martin_B Martin_B skrev:
Medan andra skall strida in i det sista för att framställa sig som så perfekta som det bara går - de gör aldrig fel val, någonsin
Jag har aldrig påstått att jag är perfekt. Du däremot har påstått att ditt sätt att tänka är perfekt eftersom det alltid gäller (med några långsökta undantag).

Martin_B Martin_B skrev:
du kommer fortfarande ha åsikter om de som spenderar 1-2 timmar på visning inför husköp.
Inte alls. Jag har åsikter om dem som kategoriskt påstår att man måste spendera 1-2 timmar inför husköp på visningarna.

Martin_B Martin_B skrev:
Det vet du ju inte förrän du har avslutat visningen, och har facit i hand.
Återigen, nej. Du kan inte påstå att man har facit i hand efter visningen (om du inte med det menar att man inte hittade något, vilket i så fall inte är någon garant för att man inte skulle hitta något efter ytterligare en visning enligt dig).

Martin_B Martin_B skrev:
Att du har missat alla mina exempel kan jag inte göra mycket åt. Man kan ju undra hur, då jag har skrivit dem flera gånger om.
Det enda du har kommit med som ens närmar sig relevans var exemplet med avväxlingen och det bygger på att man inte följer med besiktningsmannen runt och denna (eller annan person) inte har kompetens att förstå vad en avväxling är.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Alla har olika förutsätningar som skiljer sig avsevärt när man tittar på objekt. Vissa tittar på nyare hus, andra på renoveringsobjekt.
Välkommen in i tråden. Vilket bra inlägg också.
Tyvärr bara en av säkert 20 personer i tråden som nu försökt förklara att folk resonerar olika och har olika förutsättningar. Det har inte gått hem hos trådskaparen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
tommib tommib skrev:
Nej, det är inte säkert. Du har sannolikt inte heller en tidsmaskin och kan inte veta detta.
Nej exakt, och just därför tar jag det säkra före det osäkra!

tommib tommib skrev:
Det är denna typ av kategoriska påståenden från dig jag vänder mig emot. Hela din argumentation är byggd på detta och det är som sagt fel.
Ja den är byggd på det och just därför är den just rätt! För att du kan omöjligen veta förrän det har hänt.

Med ditt resonemang vore även försäkringar helt fel! För inte någonting säger att någonting kommer att inträffa! För om så hade varit fallet, så hade man kanske inte ens behövt en försäkring i de fall där åtgärden av skadan(orna) under den tänkta försäkringens längd understiger försäkringens kostnad.
För då hade man vetat exakt, att "japp, den 7 maj 2029 kommer det att inträffa en skada, som kommer kosta 5.000 kronor att åtgärda, medan försäkringsbeloppet under hela perioden som är tänkt att betalas, och under vilken det ej kommer inträffa andra skador, skulle kosta 31.000 kronor, så då väljer vi att skita i försäkring och enbart betala för skadan i sig" <- det är mer eller mindre så du resonerar, fast outtalat!
Men så kan du ju enbart resonera om du hade en tidsmaskin eller såg in i framtiden. Och om det var så fallet, så vore det korrekt resonemang, helt riktigt. Det skulle vara helt logiskt. Men du har ingen tidsmaskin, eller kan se in i framtiden, mig veterligen.

tommib tommib skrev:
Jag har aldrig påstått att jag är perfekt.
För att inte påstå att du är perfekt, så är du inte lite enveten med att argumentera för din sak. Om du nu inte är perfekt, och därav möjligen har fel, varför håller du fast vid ditt argument? Du håller ju fast vid den för att du anser att det är rätt och, och då är ju ditt argument egentligen perfekt, för det är rätt. Ditt argument är ju således alldeles fullkomligt och klanderfritt.
Och underförstått skulle man ju kunna tänka sig att du tycker att du är perfekt, då du inte viker dig en millimeter.

tommib tommib skrev:
Du däremot har påstått att ditt sätt att tänka är perfekt eftersom det alltid gäller (med några långsökta undantag).
Jag har aldrig använt ordet perfekt, så samma gäller (tyvärr för dig) även för mig, precis som för dig. Om du inte är perfekt, trots att du envist håller fast vid ditt argument, så är inte jag perfekt. Dock så försöker du att påverka den ordinära läsaren här genom att skriva att "du inte är perfekt", samtidigt som du skriver att "mitt sätt att tänka är perfekt". Det är en jädra stor skillnad du. Försök inte :D

tommib tommib skrev:
Du kan inte påstå att man har facit i hand efter visningen (om du inte med det menar att man inte hittade något, vilket i så fall inte är någon garant för att man inte skulle hitta något efter ytterligare en visning enligt dig).
Du har väl facit i hand efter visningen på vad du skulle hitta på visningen om du närvarade, ifall du just, närvarade. Inte sant? Jag har inte påstått något annat heller. Nu försöker du tänja på det där med att man kan hitta mer om man stannar ännu längre. Javisst kan du det. Du kan hitta ännu mer om du stannar där i 20 år, för då kanske du hinner uppleva att hela värmesystemet rasar och taket behöver bytas. Det är inte det jag skriver, att man skall helst gå runt där tills man avlider av ålderdom, för DÅ har man minsann minimerat riskerna till ett absolut minimum. Jag har aldrig skrivit eller ens menat det.
Tänj inte på allting nu enbart i syfte för att få rätt.

tommib tommib skrev:
Det enda du har kommit med som ens närmar sig relevans var exemplet med avväxlingen och det bygger på att man inte följer med besiktningsmannen runt och denna (eller annan person) inte har kompetens att förstå vad en avväxling är.
Nej det behöver faktiskt inte ens betyda det. Personen i fråga skulle rent teoretiskt mycket väl kunna följa med besiktningsmannen, se konstruktionen som är en takstol men inte yttra sig överhuvudtaget. Besiktningsmannen kanske går runt där och pratar om taket "titta, här är lite röta, så det där bör du åtgärda snarast. Det är heller inte fullgod tätning runt murstocken, så den sätter vi en varning på", osv.
Jag bara beskriver att det du skriver och menar inte är en garant för någonting!

KVARSTÅR därmed fortfarande det faktum att man inte vet! Vilket jag har helt rätt i!
Jag har aldrig skrivit att man garanterat kommer hitta någonting under visningen. Jag har aldrig heller skrivit att man med stor sannolikhet kommer göra det. Jag har inte ens skrivit att man hittar något överhuvudtaget, om man går visningen fullt ut!

Men chansen finns att man gör! Och då kan insatsen vara bra liten i jämförelse med vad det kan kosta att inte ha upptäckt det negativa tack vare att vara där - oavsett vad det må vara. Mycket enkelt!

Kombinera det med all skit folk hinner med att göra på dagarna, som att:
  1. sitta här och argumentera med mig in absurdum
  2. twittra en massa hit och dit
  3. uppdatera sin Facebook med jämna mellanrum
  4. skriva massa på Facebook
  5. skriva massa på olika Internetforum
  6. spendera 1 timme på att leta tapeter i färgbutiken för att låna hem en karta och fortsätta hemma i några timmar
  7. göra det samma för golven
  8. göra det samma för köket x 10, eller 20 när inte makarna är överens
  9. ta en kopp kaffe och lösa korsord
  10. titta på fotbollen timme efter timme
  11. umgås med polarna i timtal
  12. stå i klädbutiken i evigheter för att hitta det perfekta plagget
  13. sminka sig halvtimmes, eller rent av timmevis, varje dag
  14. sitta och basta med grabbarna och snacka skit
  15. prata politik i kanske timtal
  16. sitta och leta efter nya verktyg man skall köpa, vare sig man egentligen behöver det eller ej
  17. sitta och söka efter annan skit på nätet, som man vill handla
  18. gå med frugan för att titta på inredning till det nya boendet, och spendera några timmar där
  19. gå med frugan för att välja lampor - ta med sängen lika gärna ifall man tuppar av
  20. vänta på att frugan skall prova färdigt 3 kundvagnar med kläder på Gekås i Ullared
  21. snacka om den nya bilen med bästa vännen, och sedan snacka om hans lika länge
  22. gå till systemet för att förbereda inför helgen och spendera en stund där
Ja, alltså jag kan sitta här och fortsätta hela dagen, men jag hinner inte. För att "inte ha tid" till att gå på 1, kanske 2, timmars visning före ett köp av en, säg, 5-miljonersvilla, i det fall man har bestämt sig för att "detta objekt skall vi lägga bud på!", hinner folk med en jävla massa på dagarna, får jag ju säga! :rofl:

"Alla gör inte alla de sakerna, eller ens några, som du listade där! De hinner inte..." bla bla bla bla bla. Fortsätt lite till som sagt :crysmile:
 
Redigerat:
T tompaah7503 skrev:
Välkommen in i tråden. Vilket bra inlägg också.
Tyvärr bara en av säkert 20 personer i tråden som nu försökt förklara att folk resonerar olika och har olika förutsättningar. Det har inte gått hem hos trådskaparen.
Jag är helt övertygad om att trådskaparen har full vetskap om att vi är olika och tänker olika.
Just av det skälet, att vi tänker olika så kan det vara så att ts inte ger sig för att ts inte tänker lika, ts har inte fått något bra svar som är tillfredsställande för ts, eftersom ts fortfarande vill ha ett bra svar, inte de svar som kommit upp. Rent logiskt.... ( kunde inte låta bli).

Mvh P-A
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
tommib
Martin_B Martin_B skrev:
Nej exakt, och just därför tar jag det säkra före det osäkra!
Ja, och då är det säkrare att ta ytterligare en extra visning framför att inte göra det. Detta ger

Visning V = osäkert
Visning V+1 = säkert, enligt dig

Men, detta ger också

V+2 > V+1, dvs mer säkert

Således V+1 > V, in absurdum. Detta är logik.

Martin_B Martin_B skrev:
Du har väl facit i hand efter visningen på vad du skulle hitta på visningen om du närvarade, ifall du just, närvarade. Inte sant? Jag har inte påstått något annat heller. Nu försöker du tänja på det där med att man kan hitta mer om man stannar ännu längre. Javisst kan du det. Du kan hitta ännu mer om du stannar där i 20 år, för då kanske du hinner uppleva att hela värmesystemet rasar och taket behöver bytas. Det är inte det jag skriver, att man skall helst gå runt där tills man avlider av ålderdom, för DÅ har man minsann minimerat riskerna till ett absolut minimum. Jag har aldrig skrivit eller ens menat det.
Tänj inte på allting nu enbart i syfte för att få rätt.
Jo, det är precis detta som är problemet. Din argumentation bygger på en godtycklig gräns som du sätter vid två visningar. Det finns inget som säger att den gränsen är rätt.

Martin_B Martin_B skrev:
Med ditt resonemang vore även försäkringar helt fel!
Korrekt. Vissa försäkringar är helt fel, t.ex. tilläggsförsäkring för TV och mobil. Risk/nytta igen.

Du kommer med massa exempel på vad man kan göra istället, det är helt ointressant. Vad alternativet är spelar ingen roll. Poängen kvarstår, ditt sätt att resonera är inte alltid rätt.

Igen, jag har inte påstått att jag har något magiskt recept för hur man ska göra när man ska köpa hus. Jag har bara påstått att ditt magiska recept är fel givet premissen att det är applicerbart på alla (vilket du anfört, med några extrema undantag).

Martin_B Martin_B skrev:
Jag har aldrig använt ordet perfekt, så samma gäller (tyvärr för dig) även för mig, precis som för dig. Om du inte är perfekt, trots att du envist håller fast vid ditt argument, så är inte jag perfekt. Dock så försöker du att påverka den ordinära läsaren här genom att skriva att "du inte är perfekt", samtidigt som du skriver att "mitt sätt att tänka är perfekt". Det är en jädra stor skillnad du. Försök inte
Jag förstår inte ens den här kommentaren men jag antar att du försöker få det till att jag försöker lura någon på något sätt. Jag vill vara väldigt tydligt med att jag inte har någon särskild åsikt om dig i övrigt (som jag tänker skriva i tråden). Det enda jag argumenterar är att ditt resonemang är fel. Resonemanget är fel eftersom det lätt går att visa att det inte är applicerbart i alla fall (förutom dina undantag) vilket du påstått.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
tommib
P Pagno skrev:
Jag är helt övertygad om att trådskaparen har full vetskap om att vi är olika och tänker olika.
Just av det skälet, att vi tänker olika så kan det vara så att ts inte ger sig för att ts inte tänker lika, ts har inte fått något bra svar som är tillfredsställande för ts, eftersom ts fortfarande vill ha ett bra svar, inte de svar som kommit upp. Rent logiskt.... ( kunde inte låta bli).

Mvh P-A
Även jag är övertygad om att TS, om inte förr så åtminstone nu, har vetskap om att vi är olika. Problemet, för mig, är att TS även är övertygad om att hans sätt är bättre än andras, utan att ha något vettigt belägg för det. Det är intellektuellt ohederligt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Även jag är övertygad om att TS, om inte förr så åtminstone nu, har vetskap om att vi är olika. Problemet, för mig, är att TS även är övertygad om att hans sätt är bättre än andras, utan att ha något vettigt belägg för det. Det är intellektuellt ohederligt.
Den här diskussionen påminner mig om när jag var på besök i riksdagen, inte samma ämne förvisso, men just detta att olika parter vill "banka" vett i skallen på varandra, jag tycker tråden är ganska roande nu idag, jag är hemma med sjukt barn, så detta får mig på bra humör, tråden menar jag då.

Mvh P-A
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
tommib tommib skrev:
Du kommer med massa exempel på vad man kan göra istället, det är helt ointressant. Vad alternativet är spelar ingen roll.
Det är verkligen inte ointressant och det spelar verkligen roll, och just detta förstår inte min bästa herre!

tommib tommib skrev:
Poängen kvarstår, ditt sätt att resonera är inte alltid rätt.
Nej precis, men det vet man fortfarande inte förrän händelsen har inträffat.

tommib tommib skrev:
Jag har bara påstått att ditt magiska recept är fel givet premissen att det är applicerbart på alla (vilket du anfört, med några extrema undantag).
Just det, dels har jag undantag, och dels har jag aldrig påstått att det är något magiskt recept!

tommib tommib skrev:
Korrekt. Vissa försäkringar är helt fel, t.ex. tilläggsförsäkring för TV och mobil. Risk/nytta igen.
Jaha? Och då har du alltså kalkylerat fram att det inte är lönt att närvara på hela visningen, och därför har jag fel? Hur har du kalkylerat fram det när du inte ens vet vad framtiden har i sitt sköte?

Detta med försäkringar är egentligen rätt intressant.

Varför ha försäkringar överhuvudtaget egentligen, när det ju inte alls är säkert att något händer, tycker du? Enligt ditt resonemang så är ju även försäkringar tämligen meningslösa. Bortkastade pengar och därmed tid som kan läggas på att plocka navelludd eller något.

Säg att du har haft en bilförsäkring (hel) under hela din livstid, till en kostnad av 350.000 kr säger vi. Och ponera att dagen du skrotar bilen, på gamla dagar och du är drygt 80 år gammal, så tänker du tillbaka och inser att ingenting har hänt med bilen och du har aldrig någonsin behövt utnyttja bilförsäkringen.
Gör det dig till en idiot att ha haft helförsäkring istället för endast den obligatoriska trafikförsäkringen, när du tänker efter, sådär då i efterhand?

Eller känner du fortfarande att du har gjort ett klokt beslut i att ha haft försäkring?

Applicera samma på hus-, liv-, personskadeförsäkringar, m.m., ...vad anser du?
 
tommib
Det var lite svårt att få med min ursprungliga kommentar men jag lägger till den ovanför här för tydlighetens skull.

tommib; "Poängen kvarstår, ditt sätt att resonera är inte alltid rätt."

Martin_B Martin_B skrev:
Nej precis, men det vet man fortfarande inte förrän händelsen har inträffat.
Erkände du just att ditt sätt kanske inte är rätt? Det är nämligen innebörden av vad du säger.

Martin_B Martin_B skrev:
Det är verkligen inte ointressant och det spelar verkligen roll, och just detta förstår inte min bästa herre!
Det har ingen betydelse för argumentationen i sig. Det kan möjligen ha betydelse för var man sätter sin rimlighetsgräns men då är det individuellt och beroende av omständigheter. Detta gör fortsatt att du inte kan säga att ditt sätt är mer rätt än någon annans.

Det enda du kan påstå är att ditt sätt är mer rätt för dig, givet parametrarna vi har.

Martin_B Martin_B skrev:
Just det, dels har jag undantag, och dels har jag aldrig påstått att det är något magiskt recept!
Jodå, du har påstått att du har 100% rätt. Det är om inte direkt så rätt nära magi. Vänta lite så ska jag leta fram det inlägget.

Martin_B Martin_B skrev:
Applicera samma på hus-, liv-, personskadeförsäkringar, m.m., ...vad anser du?
Jag har inget intresse av att diskutera ytterligare ett ämne med dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Martin_B Martin_B skrev:
Varken du eller andra kan försvara det! Men ni driver på eftersom ni 1. antingen inte begriper logiken, 2. helt enkelt är oförmögna att erkänna att ni har tänkt fel.
Hmm.... jag orkar inte leta mer just nu men detta är det närmaste jag kommer. Det är i sig ett rätt starkt uttalande från din sida och ett bra exempel på din ton.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.