Kombinationen rör och glidgjutning låter lite udda. Vad har gjorts med dina pipor?

När det gäller eldning i kakelugnar verkar det finnas många som vet att det är viktigt att göra på rätt sätt. Men rätt sätt verkar variera lite.
De flesta jag sett verkar vara av åsikten att man måste elda hårt men inte kontinuerligt. Din variant är inte lika vanlig. Men jag är övertygad om att det går att elda pellets på ett sätt som inte skadar kakelugnen.

Det blev absolut snyggt, du verkar ha gjort ett fynd. Det där huset är ju inte sönder renoverat. Vi har ett stort hus från 1800talet, utan en enda eldstad eller dörr äldre än 1950tal. Lycka till och låt oss få fortsätta läsa om framgångarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Kombinationen rör och glidgjutning låter lite udda. Vad har gjorts med dina pipor?

När det gäller eldning i kakelugnar verkar det finnas många som vet att det är viktigt att göra på rätt sätt. Men rätt sätt verkar variera lite.
De flesta jag sett verkar vara av åsikten att man måste elda hårt men inte kontinuerligt. Din variant är inte lika vanlig. Men jag är övertygad om att det går att elda pellets på ett sätt som inte skadar kakelugnen.

Det blev absolut snyggt, du verkar ha gjort ett fynd. Det där huset är ju inte sönder renoverat. Vi har ett stort hus från 1800talet, utan en enda eldstad eller dörr äldre än 1950tal. Lycka till och låt oss få fortsätta läsa om framgångarna.
Tack för glada tillrop, de satte rör men var tvungna att glidgjuta någon kanal då den var för trång för rören. Här finns vissa som säger att glidgjutning är bättre för att murstocken då värms upp och ger lite extra värme medan andra säger att rör är bättre för att de inte vittrar sönder och att värmen i murstocken är så liten :) Visst det går kanske att elda pellets i kakelugn på något sätt men min hade spruckit för att den var för hårt eldad, om det beror på just pelletseldningen vet jag ju egentligen inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt, det här följer jag gärna!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Eller som man säger - den som är skicklig har mer tur.

/Pettsson
:) Kanske det men jag har ju haft tur med priset, tömningen, duktiga hantverkare som kommer när de lovat, avsaknad av fukt och mögel och några saker till som kommer i senare inlägg... Känns som om både Jesus, Allah, Ganesh och Chuck Norris är på min sida just nu.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det här med att ha flyt när det gäller att få hjälp har mindre med tur att göra än man kan tro. Relations och nätverksbygge betalar sig alltid. Om inte annat genom att det är trevligt :D.

Önskar dig all lycka. Bra för dig att inte behöva fundera på om det är dolda fel. Då kan du ägna all kraft åt lösningar.

Mvh Findus
Ja det ligger nog mycket i det. Jag har ju hittat en superduktig målare/byggnadsvårdare som hjälper till otroligt mycket med tips och råd. Mer om honom kommer i senare inlägg dock :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Mitt första goda råd till er som ger er på ett omfattande renoveringsprojekt är att skaffa någon form av transportbil. Att riva ut golv, kök och bråte och lägga det i en prydlig hög på tomten och sedan hyra släp någon gång ibland kanske känns ekonomiskt men min fula skåpbil är det bästa köp jag hittills gjort. En rostig trefärgad WV transporter som sväljer allt man behagar lägga i, och jag misstänker att när jag är klar får jag ungefär igen pengarna så länge den inte krånglar i motorn och måste lagas.
Helt rätt tänkt. Att slänga ut saker genom ett fönster går fort. Att sedan ta rätt på det när gräset och regn fått det att bli tre gånger så tungt eller löst upp i delar är inte lika roligt. Att ha en egen byggbil eller släpkärra är guld värt. För det blir massvis med lass till tippen om man renoverar ett hus. Perfekt är då att ha en skrotbil med kärra att ställa under fönstret och bara kasta ner på. Sen åker man till tippen och vips är man av med skiten. Jag kör med Chevrolet S10. Bra och billiga pickuper som tål en del stryk och brukar funka bra. Är inne på min andra S10a. Den första köpte jag besiktigad för 10 000:- Den andra köpte jag för 7000:- också den var besiktigad. Brukar kunna hålla liv i dom i några år innan man sedan säljer dom obesiktigade för 3000:- Chevrolet S10 pickup med släpkärra lastad med byggavfall på en gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MatsGyver och 9 till
  • Laddar…
Återigen tack för alla glada tillrop, klart jag gör ett inlägg till...

Något att tänka på när det kommer till renovering är ju ekonomin, jag har ju redan spräckt min ursprungliga plan i och med att det här med att glidgjuta själv inte riktigt fungerade i mitt fall. Där någonstans gick hela budgeten till kakelugnar. Då gäller det att snåla och fundera. Behöver jag verkligen den senaste induktionshällen med flexizoner och en massa funktioner som jag ändå knappt kommer att lära mig? Hell yeah att jag gör! Men ugn med ångfunktion, använder man det egentligen?... Självklart! Jag vill ju bli hipster och baka eget surdegsbröd med riktigt krispig skorpa, har man ett skafferi som man kan gå in i så måste man ju ha en massa skumma burkar med kombutcha, syrade grönsaker, och en gammal surdeg i ett hörn.

Köket blev ju utrivet i ett tidigare inlägg och jag hade stora funderingar på hur man kombinerar ett modernt och funktionellt kök med gammal känsla och så utan att det skär sig för mycket. Köket är också svårt rent estetiskt då det ofta kan bli en massa olika färger och mönster, kaklet blir rutigt, bänkskivan kanske lite randig (om den är stavlimmad) och i ett träslag och köksskåpen i någon färg och med någon profil. Golvet i furu. Jag gillar gamla kök med kakel på murstocken hela vägen upp till taket men bestämde mig också för att vara modig och modern och köra på IKEAs ljusgröna högblanka luckor. Jag pusslade och mätte och grejjade tills jag insåg att jag hade plats för 4st 60cm skåp och en 45cm diskmaskin.

Ett gammalt kök med träskåp och retro kakel, diskbänk med disk, vit spis och rengöringsprodukter på bänkytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi det gamla köket, i charmig 70 talsbrunt med grönbrunt kakel härligt marinerat under 40 år i stekflott och nikotin. (När jag monterade bort fläkten och fläktröret var det nästan så jag fick en nickokick) Mina köksväggar och taket målades med spärrfärg två strykningar och efter det fick taket en omgång matt färdigfärg. Sedan var det bara att åka till IKEA och hämta kök... trodde jag ja! "Nej diskmaskinsluckan på 45cm i ljusgrönt har utgått" - "Jaha och när kommer den tillbaks då" -"Vet inte, men du kanske kan ta rostfritt istället, det blir också snyggt" -"Nä, det blir ju jättekonstigt" -"Jaha då får du ringa till kundtjänst och kolla om de vet." Jaha så jag ringde kundtjänst och där var någon som sa att den kanske kommer in i slutet av november. Nåja, jag kan väl klara mig utan den där luckan tillsvidare då. Jag köpte lite stommar och även 40cm höga överskåp som jag tänkte sätta under taket för att "gömma" fläktröret i. Jag har ju lite extra takhöjd så jag tänkte att det kanske kunde bli snyggt. Men de luckorna fick bli vita för att inte bryta av mot kaklet för mycket. Givetvis gick jag förbi fyndhörnan på IKEA, det ska man alltid göra, särskilt om man bränt hela sin renoveringsbudget på kakelugnar. Där hittade jag en riktigt fin fläkt som var ganska bra nedsatt. Jag pratade med en anställd och bad tillräckligt snällt för att jag skulle få ner den ytterligare 1000 kr och det gick!

Det gick någon vecka och då ringde jag IKEA igen för att höra om de fått in fronten till diskmaskinen och då hade de plötsligt den på lager, gött sa jag och beställde den, sedan var det en resa till för att köpa blandare och diskho, dessutom hade jag ju hittat den där superhällen med flexszoner och funktioner som jag inte riktigt förstår på nätet kraftigt nedsatt. När jag väl kom till IKEA så passade jag på att fråga om lådfronterna till mitt ljusgröna kök nu när jag hade diskmaskinsfronten. "Nä de har utgått" -"Skojjar du" -"Nä, men de kommer nog in igen i slutet av november... kanske" "MEN, varför ligger det ute på er hemsida och marknadsförs som ett kök om det har utgått då?" -"Det vet jag inte, jag jobbar ju inte med hemsidan, jag säljer kök" och det hade han ju en poäng i.

Väl hemma satte jag igång och såga ut för både diskho och superinduktionshällen i min 4cm tjocka mahognybänkskiva som jag köpt tidigare, jag använde mig av ett 10år gammalt jätteslött sticksågblad och en billig sticksåg från någon lågpriskedja. Det tog jättelång tid och en investering i ett nytt sticksågblad hade kanske varit rimligt om jag inte hade bränt hela min husrenoveringsbudget på kakelugnarna och en superinduktionshäll... det gäller att prioritera. När man sågar ut hål för ho och häll är det för övrigt klokt att mäta minst två gånger. Jag gjorde lyckligtvis det för den första gången, just när jag skulle sätta igång och borra ett hål som jag kunde stoppa sticksågen i såg jag att det såg lite snett ut. Det var det, helt galet, Ett annat tips är att sätta bred maskeringstejp som man sedan kan rita strecken på när man mätt, annars är det väldigt svårt att se var man ska såga om man ritat med blyerts på en mörk träskiva. Så efter tredje mätningen var jag igång och efter bara några timmar var både hon och hällen på plats, tillräckligt rakt men långt ifrån de rekommenderade 10cmrarna från kanten. Vi får väl se vad det innebär så småningom, jag hade ju inte plats.

När det gäller IKEA och deras utgångna varor verkar det vara lite som med försäkringskassan eller skatteverket, det gäller att ringa många gånger tills man kommer till rätt person. Efter ett tiotal samtal med olika säljare hade jag faktiskt lyckats skrapa ihop de lådfronter jag behövde och det var dags att slipa golv tapetsera och montera köket på riktigt. Golvslipandet kommer att få ett eget inlägg som behandlar bland annat fernissade gamla köksgolv, planslip eller slip med vals och hur jag tänker när det kommer till att välja golvbehandling. (Olja, lacka, såpa, hårdvax, lut etc.)

Renoveringsprojekt av kök, delvis installerade skåp och bänkskiva, med tomma väggar redo för kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär är den delen av köket just nu, sätta kakel är ett annat projekt och det borde väl inte vara så svårt. Men som sagt, jag återkommer snart igen med lite historier kring golvslipning, "Smart hem" tankar och tillägsisolering på vinden. Ha det fint.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
NisseHult_473 och 31 till
  • Laddar…
Varor som utgått brukar inte komma tillbaka. Särskilt inte på Ikea.
 
D Daniel 109 skrev:
Varor som utgått brukar inte komma tillbaka. Särskilt inte på Ikea.
Nej, det var det många av säljarna sa också, det gällde att få tag på en säljare som visste att just köksluckor har de ofta kvar på sitt reservdelslager. Därav de många samtalen till kundtjänst :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Just ja, det har de riktigt bra service på. Men det är konstigt att inte färgen utgår totalt i så fall.
 
R Rosten1000 skrev:
Att ha en egen byggbil eller släpkärra är guld värt. [bild]
Är det bara jag som känner mig personligen förolämpad och kränkt av att när det väl kommer en bild på en byggbil så är det inte från TS!? :devilish::mad::lying::surprised::geek::)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det bara jag som känner mig personligen förolämpad och kränkt av att när det väl kommer en bild på en byggbil så är det inte från TS!? :devilish::mad::lying::surprised::geek::)
Haha... Det kommer men det är svårt nu att leva upp till de höga förväntningarna på min röda trefärgades fulhet, måste ju ha rätt ljus och en bra kamera :D
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Haha... Det kommer men det är svårt nu att leva upp till de höga förväntningarna på min röda trefärgades fulhet, måste ju ha rätt ljus och en bra kamera :D
Nu får du nog snart lägga ut en bild på den trefärgade pärlan innan jag blir utslängd från forumet pga en bild på min byggarbil. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Men <3 på detta projekt. Gött att du gjorde det galna och nu kör på, riktigt härlig läsning.
 
Superkul att följa - jag vill också hitta ett billigt torp att renovera men folk är helt galna häromkring och betalar vanvettiga summor för fallfärdiga hus. Så det är väl bara att spara.

Vilken tur du hade på IKEA! Vi köpte vårt hus för sex år sedan, bytte kök, och nu ville vi komplettera vårt kök för något år sedan - då hade våra stommar, luckor OCH bänkskiva utgått! De skåp som görs nu har en annan höjd OCH djup än de vi köpte för sex år sedan, och därför är även bänkskivan djupare. Inte klokt, så nu har vi ett kök som är ungefär samma överallt. Blir fortfarande förbannad när jag tänker på IKEA.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.