Smelly Smelly skrev:
[media] Hej!

Jag blev uppmuntrad att göra en tråd om min hysteriska renovering av andra användare och gläds åt glada tillrop och bra tips så jag gör en liten tråd om mitt projekt:

Har letat annat boende ganska länge men eftersom jag redan har ett hus som hyrs ut och dessutom har hjälpt min mor att låna till en lägenhet så är mitt låneutrymme begränsat. En dag dök ett litet gulligt rött hus med vita knutar upp på hemnet, mitt emellan de två orter där jag idag bor och där jag jobbar. Priset 300.000 kändes lockande. Men det var Kronofogden som sålde och det kändes ju lite läskigt. Jag bestämde mig i allafall för att gå på visningen, det kan ju inte skada, och när jag väl kom dit mötte jag en annan familj som varit där och tittat i dörren. De kan inte varit där i mer än 5 min eftersom visningen just börjat. Sedan var jag helt själv på visningen. Jag gick in i tunnelseendet som innebär att man bara ser det man vill se, tre kakelugnar, vedspis, vackra spegeldörrar i alla rum, två skafferier i köket, högt i tak, vackra gamla valsade fönster med alla innerfönster kvar hela spännpappstak. Bra planlösning, och framförallt inga fuktskador, ingen mögeldoft, inget märkligt i krypgrunden. Det jag valde att inte se var nikotinskadorna i alla rum på 70-talstapeterna, heltäckningsmattorna, det fullständigt belamrade huset med prylar och säckar med bråte, hålen i taken på uthusen, den enligt uppgift sinade brunnen och det utdömda avloppet samt eldragningar som antagligen min 4-åriga dotter hade gjort bättre.

Fasen också, huset var ju fantastiskt, det ligger utanför ett litet samhälle med en åker på ena sidan och skogen på de andra, några grannar på andra sidan vägen. Nu måste jag ju på något sätt bestämma mig för om jag ska åka på auktionen. Men 300.000 är överkomligt och har jag tur kanske jag kan få ner priset till 200, jag var ju trots allt ensam på visningen. Dagarna gick ovanligt långsamt veckan mellan visningen och auktionen men jag bestämde mig för att åka dit och se hur det gick... kanske kan man till och med få ner priset till 160... halva priset kanske är någon sorts minimigräns för banken.

Auktionsdagen kom och jag var där kanske 45min för tidigt av rädsla för att komma försent. Tänk om det kommer fler budgivare som trissar upp priset, vad gör jag då? Kan jag lägga ett skambud eller kommer de att göra en ny visning då... kan jag få ner priset... kommer jag att stå här med ett hus, tänk om det ändå är mögel i hela grunden och vattenskador på takstolarna... Auktionen började... jag var ensam där förutom två anställda på KFM och den person som fanns med på länk för att sköta försäljningen. Just innan auktionen skulle börja droppar det in en man... eller gubbjävel som jag då tänkte, som såg ut som en typisk spekulant. Jävlar tänkte jag, "Vi har två budgivare med oss i lokalen" hörde jag fogdarna säga, då lutar sig gubbjäveln fram och viskar till mig, "jag ska inte buda, jag vill bara se hur det går till". Phuuu. tänkte jag och fick samtidigt lite panik över att det bara var jag som tänkt gå därifrån med ett nytt hus... eller ruckel idag.

Budgivningen började och i ett spontant infall bjöd jag 60.000. Bankmannen som fanns med på telefonen bad om en stunds ajournering och återkom sedan och sa att de inte kunde godta mindre än 100.000. Auktionen återupptogs och jag bjöd 100.000 och klubban slogs i bordet, fogdarna tittade frågande på gubbjäveln men han bjöd ju inte. Så huset var mitt, handpenningen betalades och jag funderade samtidigt på om jag egentligen borde gå och få någon form av psykologisk utredning.

När jag kommit hem efter auktionen gick jag direkt in på kronofogdens hemsida för att begära handräckning. De skulle ju tömma huset på allt bröte och det kunde ta upp till 5 veckor. Och det diskuterade jag i denna tråden: [länk]

Jag ringde flera gånger till fogden med mer eller mindre relevanta frågor, dels för att jag inte visste så mycket om hur saker fungerade och dels för att verka så pass tjatig att de snabbade på tömningen. Det verkade ha fungerat för ungefär 2 veckor senare var de på plats med en lastbil och började tömma. Två fulla lastbilar senare fick jag nyckeln och huset var mitt. Jag började med att byta lås och gick sedan in med min kamera och försökte dokumentera "före" bilder samtidigt som jag återigen gick runt och luktade och kände och tittade efter fuktskador men ingenting så vitt jag kunde se.

Fortsättning följer...
Spännande
 
  • Gilla
Smelly och 1 till
  • Laddar…
Huset ser ju fint ut. Helt klart ett fynd :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L LargoGabriel skrev:
Nu är det ju lite försent att tipsa om cigarettluktssanering. Men vi utredde ett dödsbo för ett tag sedan och en del av uppdraget var att förädla tillgångarna så att det verkliga värdet uppnåddes. Huset var väldigt inrökt, man luktade rök när man varit där, vi köpte in ett Ozonaggregat som vi körde i varje rum och röklukten försvann helt.

Vi jobbade med lösöre, lite rivning och diverse i 1 månad och röklukten kom inte tillbaka, detta innan vi lade på spärrgrund för säkerhets skull. Aggregatet kostade 8000kr väl värt att betala.

Rolig tråd gratulerar till inköpet av fastigheten
Ozonrenare fungerar jättebra, det kan jag också bekräfta. Men jag tror att man kan hitta billigare än 8 000. Jag lånade en och fick info om att den förstör gummi, vilket skulle göra att resår i underkläder och liknande kunde förstöras om man inte packade in dem ordentligt.
I samband med ozonreningen, som jag ibland körde flera dygn i sträck och ibland några timmar då och då, började ett rör på toaletten att läcka. Gamla gummipackningar behövde bytas vid en rörkoppling samt visa delar i vattencisternen var också dåliga och behövde bytas enligt rörmokaren. Min kaffebryggare började läcka och vattnet rann på något sätt ut på sidan. Gummipackningar?
Slutsatsen är att den fungerar perfekt när det gäller att ta bort röklukt men man bör tänka på vad som kan finnas av gummipackningar där man kör den.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Oj Vilket intresse för mitt projekt, tackar för alla glada tillrop och positiva kommentarer.

Jo jag har kommit en bit på min renovering men är långt ifrån klar, tillträdet fick jag den 2:a oktober så det är inte mycket mer än 6 veckor sedan, men samtidigt har det gått undan med en farlig fart. Bilder på min fula transportbil kommer så småningom, nu är det för mörkt men den är inte vacker.

En av de största anledningarna till att jag fastnade för huset var ju dess tre kakelugnar. Jag misstänkte att de nog skulle vara utdömda, dels på grund av att huset stått tomt i ca 6 år innan jag köpte det och dels avslöjades det av de stora lapparna som satt tejpade på kakelugnarna där det stod att de måste inspekteras av räddningstjänsten innan de tas i bruk. Lyckligtvis hade jag ju hittat den fantastiska tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-glidgjutning-godkaend.43297/ och tänkte att det där verkar ju inte vara några större problem, det fixar jag! Jag fick en tankeställare när räddningstjänstens inspektörer dök upp och jag lyckades räkna till minst fem rejäla kraftuttryck och svordomar när de beskrev rökkanalernas skick. Dessutom hade jag upptäckt en ganska rejäl spricka i en av kakelugnarna så den misstänkte jag behövde sättas om. Räddningstjänsten behagade inte ens provtrycka utan sa att det var så mycket sot och skräp att det inte gick. Dessutom såg de att det varit sotbrand och var förvånade att huset inte brunnit ner.
Del av en vit kakelugn med blå dekor och inspektionslappar tejpat vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En glad farbror tittade förbi en kväll och berättade att han hjälpt damen som bott här innan, bland annat genom att ge henne en pelletskorg som hon kunde elda pellets i i kakelugnen så hon slapp elda ved... Tack för den! En kakelugn ska ju eldas försiktigt och med ved, pellets är ett ganska effektivt sätt att se till att den spricker.

Jakten på kakelugnsmakare tog sin början och det var inte alls självklart. Jag insåg att jag inte kommer att hitta någon som har tid under denna sidan årsskiftet vilket jag också beklagade mig över till min målarmästare när jag köpte mer spärrfärg. Någon dag senare ringde dock målaren upp och frågade om han och en murarkompis fick komma och titta lite på kakelugnarna. Muraren visade sig vara väldigt förtroendeingivande och kändes duktig och han råkade just nu ha ett hål i sin kalender så han kunde sätta igång med murstock och kakelugnar direkt om jag ville! Ibland ska man ha lite flyt också. I slutet på veckan hittade jag en annan sotarmästare på taket som använde nästan samma kraftuttryck och svordomar som räddningstjänstinspektörerna tidigare hade gjort för att beskriva min skorsten. Han rengjorde och provtryckte och domen föll: Två av kakelugnarna måste monteras ner, alla kanalerna måste fixas. Jag gick igenom med muraren vad som behövde göras och fick en offert som jag tyckte kändes helt ok. Sen var de igång.

Några dagar senare såg kakelugnarna ut såhär
Person reparerar en demonterad kakelugn med synliga tegelstenar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av kakelugn, delvis demonterad med synliga rör och murstock under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ytterligare någon vecka senare var de på väg upp igen, Skorstenen fylldes med rör och gledgjöts. En ganska kul grej som jag fick reda på var att vid vedspisen i det som tidigare också varit kök på övervåningen fans två spjäll, med det ena gick röken ut men om man använder det andra spjället så går röken in i kakelugnen i sovrummet och värmer upp den också. Fiffigt va!

Efter ytterligare någon vecka var kakelugnarna uppmurade, polerade och nyfogade och såg ut som nya, helt fantastiskt! Varje gång jag kommer in i rummet känner jag behovet av att bocka lite vackert och mumla "Ers Höghet" eller "Hens Majestät" till dem, så fina blev de.
Renoverad kakelugn i vitt med blå dekorationer i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad vit kakelugn i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hade jag ju extremflyt med kakelugnarna och jag är medveten om att man sällan har sånt flyt, dessutom gjorde jag ju inte så mycket själv, men det känns ändå som ett viktigt inlägg i min husresa eftersom de är en så pass viktig del av huset. När allt var färdigt kom min murare på att han kanske glömt att berätta att kakelugnarna måste torka ordentligt innan man kan elda i dem, "ja men det är klart" sa jag, "hur länge då typ" jag tänkte att det blir ju inte riktigt kallt förrän kanske januari ändå så det är väl lugnt. "6 månader ungefär så maj-juni kan du starta igång dem" Ah... Där någonstans känns det som att stressen med kakelugnarna kanske var överdriven. Men å andra sidan tror jag det var helt rätt ordning att göra i ordning kakelugnarna innan ytskikten var klara för murarna skitade ner ordentligt så det hade nog tagit en väldig massa tid om de skulle plasta in och täcka allt hela tiden.

Idag kom för övrigt fakturan och att fixa kakelugnarna kostade faktiskt en gnutta mer är själva huset gjorde så just nu tränar jag på att tänka att varje kakelugn kostade mindre än 25.000 (efter rot) och att installera en kamin säkert går på minst 35 om den ska nyinstalleras.

Jag återkommer snart med ett längre inlägg om köket och är överväldigad över era glada tillrop och all uppmärksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
NisseHult_473 och 79 till
  • Laddar…
kul projekt jag följer också med på äventyret
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Herregud vad spännande läsning, känns som när man streckkollar serier, ett avsnitt till ett till! Väntar på nästa uppdatering!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Jag måste också göra ytterligare ett inlägg om köpet på exekutiv auktion, mitt samvete är egentligen inte byggt för att profitera på någon annans olycka. Ofta handlar det ju om människor som haft olika former av oflyt, sjukdom eller annat som tvingas bort från sina hus. Jag hade haft svårt att köpa huset om så var fallet. Men i just det här huset så var det ett dödsbo som sålde, damen som bodde här hade gått bort och hennes anhöriga hade inget som helst intresse av att sälja eller ta hand om alla saker som fanns kvar.

En annan diskussion som förs i tråden handlar ju om ozonrengöring, Huset luktade faktiskt inte särskilt mycket rök märkligt nog, däremot går väggarna, dörrarna och taken i en gulflammig nikotinnyans. Om man inte målar med spärrfärg så kryper niktotinfärgen gärna igenom det nya ytskiktet så därav mitt val att spärrmåla så mycket som det går.

Jag ska också erkänna att detta är mitt andra husprojekt, för 10 år sedan kom jag över ett hus i närheten som faktiskt var byggt samma år, det huset var dock i sämre skick än detta men jag har gjort i ordning ett hus tidigare så jag är inte helt oerfaren. Man lär sig så otroligt mycket hela tiden och en av de bästa platserna för kunskapsinhämtning är just detta forum även om man ibland måste ta vissa goda råd med en stor nypa salt :)

Nu ska jag upp och inviga den enda kakelugnen som inte behövde muras om.
Ha en go helg
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Jag ska också erkänna att detta är mitt andra husprojekt, för 10 år sedan kom jag över ett hus i närheten som faktiskt var byggt samma år, det huset var dock i sämre skick än detta men jag har gjort i ordning ett hus tidigare så jag är inte helt oerfaren.
Hur gick det med golvet i de andra huset, såg att du hade en tråd om den. Vart det betonggolv?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Hur gick det med golvet i de andra huset, såg att du hade en tråd om den. Vart det betonggolv?
Njae, jag är lite osäker på vilken tråd du menar, I det andra huset fick jag tag på superfina golvplankor.
 
  • Gilla
Carlsson Utter
  • Laddar…
Kul! Ser fram emot fortsättningen
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Kakelugnarna blev ju jättenice (y). Kommer följas :)
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Va inte sugen på att bumpa en 9 år gammal tråd :seenoevil:
[länk]
Åh, det där eländet hade jag glömt bort, jag har för mig att fukten och skadorna berodde på ett läckande tak. Jag fick bryta upp några nyslipade golv och byta golvbjälklag och syll. Städade ordentligt i krypgrunden och öppnade ventilationen ordentligt. Sen satte jag igen allt och låtsas som att det inte finns.
 
  • Gilla
RoffeN och 3 till
  • Laddar…
Det här med att ha flyt när det gäller att få hjälp har mindre med tur att göra än man kan tro. Relations och nätverksbygge betalar sig alltid. Om inte annat genom att det är trevligt :D.

Önskar dig all lycka. Bra för dig att inte behöva fundera på om det är dolda fel. Då kan du ägna all kraft åt lösningar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Eller som man säger - den som är skicklig har mer tur.

/Pettsson
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.