tommib
Eller tigersåg genom mitten av hyllan (ev två snitt) och bänd loss den. Det går snabbare än multiverktyg.

Golvet kan du troligen göra med cirkelsåg på samma sätt, eller med tigern om du vet att inget ömtåligt finns under. Du kan också låta golvet vara och bara ha frysen lite högre upp.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eller tigersåg genom mitten av hyllan (ev två snitt) och bänd loss den. Det går snabbare än multiverktyg.

Golvet kan du troligen göra med cirkelsåg på samma sätt, eller med tigern om du vet att inget ömtåligt finns under. Du kan också låta golvet vara och bara ha frysen lite högre upp.
Det låter som en bra idé, att använda cirkelsågen. Framförallt för att det är ett verktyg som finns här. Men det bygger på att det går att bända loss brädorna, det är absolut värt att prova. Jag hade hoppats på att ha kvar golvet, men frysen är för hög. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
Blev en vecka med att diska i handfatet, men nu är diskbänken på 88 cm höjd mot tidigare 74 cm.

Blev riktigt bra om jag får säga så, den "nya" lådan togs tillvara från motsatt sida när vi satte in grytskåp där, smälter riktigt bra in på sin nya plats nästan så att det alltid kan ha sett så där :D
Renoverad diskbänk på 88 cm höjd med omplacerad låda och öppen vägg som visar gammal struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt kul vad man hittar i gamla hus, detta var bakom masoniten med tapet.
Nästan synd att gipsa och kakla över..
Gammal tapet med blå och beige mönster framträdande bakom masonitskiva i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad köksdisk på 88 cm höjd, gammal tapet synlig bakom borttagen masonit och en återanvänd låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att hålla reda på måtten. När jag tidigare trodde att jag behövde riva golvet i den gamla garderoben för att få in en frys hade jag tittat på frysens diagonalmått. Ett mått vi mätte för att veta att vi kan tippa upp frysen i köket. Jag blev så glad när jag upptäckte misstaget och att det räckte att bredda garderobsgolvet. Nu är det bara att vänta på bärhjälp och att byta däck på släpkärran, så kan vi hämta frysen och få den på plats. Därefter sätter vi upp hyllor bredvid och täcker med något slags ventilationsgaller. Antingen genom att vi borrar hål i plank eller köper fönsterbänkar. VI får se när vi vet vilka ytor som behöver täckas.

Uttökat garderobsgolv av trä inför installation av en frys, väggar med gammal tapet synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Idag har vi förhoppningsvis lagt klart vårt nya golv! Saknas ett par skruvar bara så det blir en runda till byggvaruhuset först...

Nästan färdiglagt trägolv i ett rum med verktyg och olagda plankor, synlig uteterass genom öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
K
Armerat klart, nu skall jag bara hitta en betongare som kan gjuta åt mig. Skicka gärna PM om har tips på en i Stockholm. :) Armering klar för betonggjutning i ett rum med synliga värmekablar och spånskiveväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät med distanser och genomföringar för VVS redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Körde två rundor till tippen med lite formvirke, man kan ändå få plats med rätt mycket i min lilla bil. En bagagelucka på en liten bil öppnad och fullproppad med diverse bitar av formvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Kan det här räknas som kapilärbrytande? :rofl::sweat::crysmile:
Rörlig skottkärra syns genom dörröppning bakom uppgrävt golv fyllt med sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Tar lite tid, men sista fönstret på gång.

Installationsprocess av ett fönster med överskott av expanderande skum längs karmen, på en synbart sliten golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skär undan lite skum.

Åtgärdad träbit som är förberedd att bli en del av fönsterbrädan, med ett fönster och skum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämmer höjden på fönsterbrädan, av golvplankor.

Installation av det sista fönstret med en omonterad fönsterbräda av golvplankor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyver till utgångsläget, sned vägg är kul.

Nyinstallerat fönster med obehandlad fönsterbräda av golvplankor vid sned vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flippar över "brädan" ritar i båda ändar, ett litet streck.

Golvplanka på en bordsåg, markerad för sågning med linjal, i förberedelse för att bli fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritat med linjal, en linje som jag klyver mitt i med klingan, lika mycket av tänderna skall sticka ut på var sida om linjen.

Installation av sista fönstret med skum och golvplankor som blir till en fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Har köpt skeppsgolv till uterummet i GBG idag :)

Tre plankor av skeppsgolv i mörkt trä ligger på ett ljusare trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J!M och 4 till
  • Laddar…
Jobbar på med landet. Tanken var att hela utsidan skulle vara klar med fönster och dörrar nu när vintern snart är här, men det går otroligt segt.

Rödmålat hus under konstruktion utan fönster och dörrar, omgivet av skog och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Körde två rundor till tippen med lite formvirke, man kan ändå få plats med rätt mycket i min lilla bil. [bild]
Jag sågade ner ett 15 kvm stort uterum en gång och körde till tippen med det i en Renault Clio! :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
I veckan rök toaletten vid entrén och projekt nytt golv i hallen blev ännu skräpigare. :thinking:

Toaletten:
Renovering i process med exponerade väggstommar, rörledningar och gammalt trägolv, samt avmonterad toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallgolvet med plastmatta på det gamla fernissade golvet.
Renoveringsarbete i hall med upprivet golv förberett för golvspån, omgivet av verktyg och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på hallgolv med borttagen plastmatta och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppriktat för golvspån.
Renoveringsarbete av hallgolv med borttagen plastmatta och uppriggade golvspånplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev så där grisigt igen.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
"host"
För 11år sedan hade vi en pizzaportal som revs vintern 07/08 när köket byttes ut.
Idag sköt jag dit fodren mot hallen, de åt köket till har suttit sedan ett gäng år..:oops:
Vy genom en dörröppning till ett matsalsrum med vitt bord, stolar och mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog minst 1½h, ja inkl. resa till Falun och tillbaka för materialanskaffning. :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 14 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
"host"
För 11år sedan hade vi en pizzsportal som revs vintern 07/08 när köket byttes ut.
Idag sköt jag dit fodren mot hallen, de åt köket till har suttit sedan ett gäng år..:oops:
[bild]
Tog minst 1½h, ja inkl. resa till Falun och tillbaka för materialanskaffning. :crysmile:
Och var i residensstaden finner man dessa lister/foder? Riktigt snyggt..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.