RilleRock RilleRock skrev:
Vilka utgångar och vilka utgångstyper har de?
De ligger inkopplade såhär:
Elektriska kablar inkopplade i en säkringspanel, med fokus på märkta kablar IN+ och EX+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kopplade jag den enkla vita + till IN+ och den tvinnade vita + till EX+ och den är bär jag kopplar in den tvinnade som det börjar tjuta :/

Och sen utgångstyp System, Extern siren/blixtljus på alla 3st.

Jag lyckas inte riktigt komma på vad som inte stämmer?
 
É ÉlPontus skrev:
Tack ja att få SMS vid t.ex. larm var ju lätt fixat nu när du säger.
Men förstår inte vad APN är? Vad för namn ska jag ha där och hur används det?

Edit: Aha det är inget med SPC kanske, utan en mobiloperatörs uppgifter?
APN Beror på vilken operatör du har och krävs för datauppkopplingen.
Telia har online.telia.se
 
É
Jag har ett nytt Halebop kontantkort. SMS funkar, men vet inte vad som är fel med backup-kommunikationen. Jag har under Flex ATS gått in på min central och valt Ändra. Sen valt Lägg till ATP till flexC RCT. Där valde jag sen Interface Mobildata: Modem 1. Övriga standardinställningar. Nu ligger Ethernet som Sekvensnr 1 och Mobildata Modem 1 som nr 2.

Inte behöver jag väl då flytta kortet till sekundär plats, RilleRock?

Men sen på status står det bara ”Initierar”. Efter natten såg jag att det sen ändrats till ”Fel”.

Vad kan detta tyda på? Är det fel på min mobildata/APN eller är nåt felkonfigurerat under FlexC?

APN har jag halebop.telia.se men även provat online.telia.se. Användare/lösen tomt.
 
B
É ÉlPontus skrev:
Jag har ett nytt Halebop kontantkort. SMS funkar, men vet inte vad som är fel med backup-kommunikationen. Jag har under Flex ATS gått in på min central och valt Ändra. Sen valt Lägg till ATP till flexC RCT. Där valde jag sen Interface Mobildata: Modem 1. Övriga standardinställningar. Nu ligger Ethernet som Sekvensnr 1 och Mobildata Modem 1 som nr 2.

Inte behöver jag väl då flytta kortet till sekundär plats, RilleRock?

Men sen på status står det bara ”Initierar”. Efter natten såg jag att det sen ändrats till ”Fel”.

Vad kan detta tyda på? Är det fel på min mobildata/APN eller är nåt felkonfigurerat under FlexC?

APN har jag halebop.telia.se men även provat online.telia.se. Användare/lösen tomt.

Denna verkar annars smidig...

https://www.netgear.com/home/products/mobile-broadband/lte-modems/LB2120.aspx
 
É ÉlPontus skrev:
Jag har ett nytt Halebop kontantkort. SMS funkar, men vet inte vad som är fel med backup-kommunikationen. Jag har under Flex ATS gått in på min central och valt Ändra. Sen valt Lägg till ATP till flexC RCT. Där valde jag sen Interface Mobildata: Modem 1. Övriga standardinställningar. Nu ligger Ethernet som Sekvensnr 1 och Mobildata Modem 1 som nr 2.

Inte behöver jag väl då flytta kortet till sekundär plats, RilleRock?

Men sen på status står det bara ”Initierar”. Efter natten såg jag att det sen ändrats till ”Fel”.

Vad kan detta tyda på? Är det fel på min mobildata/APN eller är nåt felkonfigurerat under FlexC?

APN har jag halebop.telia.se men även provat online.telia.se. Användare/lösen tomt.
Jag fick det att fungera efter att jag satte modem inställningar till 3G only
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
De ligger inkopplade såhär:
[bild]
Sen kopplade jag den enkla vita + till IN+ och den tvinnade vita + till EX+ och den är bär jag kopplar in den tvinnade som det börjar tjuta :/

Och sen utgångstyp System, Extern siren/blixtljus på alla 3st.

Jag lyckas inte riktigt komma på vad som inte stämmer?
Du har inte inverterat utgången?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Du har inte inverterat utgången?
Har provat med både inverterade utgångar och normalt läge.
Skillnaden blir att i inverterat läge så tjuter en av sirenerna direkt vid inkopling av EX+. Om utgången inte är inverterad så tjuter de andra två sirenerna när IN+ kopplas in. Medans den som tjuter i inverterat läge bara lyser i blixtlampan.
Jag blir inte klok på just den här biten?
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Har provat med både inverterade utgångar och normalt läge.
Skillnaden blir att i inverterat läge så tjuter en av sirenerna direkt vid inkopling av EX+. Om utgången inte är inverterad så tjuter de andra två sirenerna när IN+ kopplas in. Medans den som tjuter i inverterat läge bara lyser i blixtlampan.
Jag blir inte klok på just den här biten?
Koppla ur in +/- likaså på ex.
Mät på utgångarna när de inte är inverterade.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Koppla ur in +/- likaså på ex.
Mät på utgångarna när de inte är inverterade.
Då får jag 13,6 på både IN och EX.
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Då får jag 13,6 på både IN och EX.
Borde det inte vara.
Gör en mjukstart via webgränssnittet eller den gula knappen på moderkortet.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Borde det inte vara.
Gör en mjukstart via webgränssnittet eller den gula knappen på moderkortet.
Får precis samma efter mjukstarten via centralen.
Skärmdump av systemstatus med felmeddelanden och tekniska specifikationer för en säkerhetscentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Nu funkar min backupväg via apppen och även via spcconnect fast ethernet är nere.

Mitt problem var att jag inte hade laddat nån surf på mitt kort... endast 100kr samtal/sms. Så efter detta fixat blev modemet OK direkt.

Jag använder APN halebop.telia.se. Fast online.telia.se hade kanske också funkat för det är vad det blir automatiskt när man provar sim-kortet i en telefon.
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Får precis samma efter mjukstarten via centralen.
[bild]
Är det samma på Op4-6?
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Där verkar det inte ligga någon spänning alls på någon av det tre.
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Där verkar det inte ligga någon spänning alls på någon av det tre.
Byt till dem då så kan du få igång det.

Borde inte varit spänning på Op1-2 heller så något har hänt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.