Rött traditionellt hus med vita knutar omgivet av grönska under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag blev uppmuntrad att göra en tråd om min hysteriska renovering av andra användare och gläds åt glada tillrop och bra tips så jag gör en liten tråd om mitt projekt:

Har letat annat boende ganska länge men eftersom jag redan har ett hus som hyrs ut och dessutom har hjälpt min mor att låna till en lägenhet så är mitt låneutrymme begränsat. En dag dök ett litet gulligt rött hus med vita knutar upp på hemnet, mitt emellan de två orter där jag idag bor och där jag jobbar. Priset 300.000 kändes lockande. Men det var Kronofogden som sålde och det kändes ju lite läskigt. Jag bestämde mig i allafall för att gå på visningen, det kan ju inte skada, och när jag väl kom dit mötte jag en annan familj som varit där och tittat i dörren. De kan inte varit där i mer än 5 min eftersom visningen just börjat. Sedan var jag helt själv på visningen. Jag gick in i tunnelseendet som innebär att man bara ser det man vill se, tre kakelugnar, vedspis, vackra spegeldörrar i alla rum, två skafferier i köket, högt i tak, vackra gamla valsade fönster med alla innerfönster kvar hela spännpappstak. Bra planlösning, och framförallt inga fuktskador, ingen mögeldoft, inget märkligt i krypgrunden. Det jag valde att inte se var nikotinskadorna i alla rum på 70-talstapeterna, heltäckningsmattorna, det fullständigt belamrade huset med prylar och säckar med bråte, hålen i taken på uthusen, den enligt uppgift sinade brunnen och det utdömda avloppet samt eldragningar som antagligen min 4-åriga dotter hade gjort bättre.

Fasen också, huset var ju fantastiskt, det ligger utanför ett litet samhälle med en åker på ena sidan och skogen på de andra, några grannar på andra sidan vägen. Nu måste jag ju på något sätt bestämma mig för om jag ska åka på auktionen. Men 300.000 är överkomligt och har jag tur kanske jag kan få ner priset till 200, jag var ju trots allt ensam på visningen. Dagarna gick ovanligt långsamt veckan mellan visningen och auktionen men jag bestämde mig för att åka dit och se hur det gick... kanske kan man till och med få ner priset till 160... halva priset kanske är någon sorts minimigräns för banken.

Auktionsdagen kom och jag var där kanske 45min för tidigt av rädsla för att komma försent. Tänk om det kommer fler budgivare som trissar upp priset, vad gör jag då? Kan jag lägga ett skambud eller kommer de att göra en ny visning då... kan jag få ner priset... kommer jag att stå här med ett hus, tänk om det ändå är mögel i hela grunden och vattenskador på takstolarna... Auktionen började... jag var ensam där förutom två anställda på KFM och den person som fanns med på länk för att sköta försäljningen. Just innan auktionen skulle börja droppar det in en man... eller gubbjävel som jag då tänkte, som såg ut som en typisk spekulant. Jävlar tänkte jag, "Vi har två budgivare med oss i lokalen" hörde jag fogdarna säga, då lutar sig gubbjäveln fram och viskar till mig, "jag ska inte buda, jag vill bara se hur det går till". Phuuu. tänkte jag och fick samtidigt lite panik över att det bara var jag som tänkt gå därifrån med ett nytt hus... eller ruckel idag.

Budgivningen började och i ett spontant infall bjöd jag 60.000. Bankmannen som fanns med på telefonen bad om en stunds ajournering och återkom sedan och sa att de inte kunde godta mindre än 100.000. Auktionen återupptogs och jag bjöd 100.000 och klubban slogs i bordet, fogdarna tittade frågande på gubbjäveln men han bjöd ju inte. Så huset var mitt, handpenningen betalades och jag funderade samtidigt på om jag egentligen borde gå och få någon form av psykologisk utredning.

När jag kommit hem efter auktionen gick jag direkt in på kronofogdens hemsida för att begära handräckning. De skulle ju tömma huset på allt bröte och det kunde ta upp till 5 veckor. Och det diskuterade jag i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-inte-tilltraede-efter-exekutiv-auktion.325255/

Jag ringde flera gånger till fogden med mer eller mindre relevanta frågor, dels för att jag inte visste så mycket om hur saker fungerade och dels för att verka så pass tjatig att de snabbade på tömningen. Det verkade ha fungerat för ungefär 2 veckor senare var de på plats med en lastbil och började tömma. Två fulla lastbilar senare fick jag nyckeln och huset var mitt. Jag började med att byta lås och gick sedan in med min kamera och försökte dokumentera "före" bilder samtidigt som jag återigen gick runt och luktade och kände och tittade efter fuktskador men ingenting så vitt jag kunde se.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Krandersson och 131 till
  • Laddar…
Oj vad kul! Längtar efter att få följa det här. Har snart själv efter ett ruckel att sätta tänderna i om allt går som det ska.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det här ska bli kul att följa! :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mitt första goda råd till er som ger er på ett omfattande renoveringsprojekt är att skaffa någon form av transportbil. Att riva ut golv, kök och bråte och lägga det i en prydlig hög på tomten och sedan hyra släp någon gång ibland kanske känns ekonomiskt men min fula skåpbil är det bästa köp jag hittills gjort. En rostig trefärgad WV transporter som sväljer allt man behagar lägga i, och jag misstänker att när jag är klar får jag ungefär igen pengarna så länge den inte krånglar i motorn och måste lagas.

Med hjälp av min nyinköpta vrålfula transportbil började jag plocka ur huset, måste få bort heltäckningsmattorna som var fulla med glassplitter efter tömningen och som säkert bidrog till den inrökta doften. Planen var att få bort golven ner till masoniten som antagligen låg på ett gammalt undergolv av trä. Sedan behålla masoniten medan väggar och tak spärrmålas mot nikotin, sedan riva ut masoniten och slipa golven för att slippa slipdammet på tapeterna som är det sista som görs... (jo foder och lister också men de räknar jag med att få upp senast hösten 2021) I vissa rum låg mattorna bara svagt limmade på masoniten, i vissa satt lager på lager av tjocka heltäckningsmattor på linoleum och andra mattor, något rum tog ca 7 minuter att få bort golvet i medan t.ex. köket tog ungefär en hel dag av millimeter för millimeter bändande med olika verktyg för att få bort det vällimmade golvet.

Vatten är ju en fiffig grej att ha när man renoverar, Medan jag väntade på tillträdet till själva byggnaden hade jag haft en spolbil som spolat rent och sugit ur den gamla grävda brunnen och tillsatt lite klor. Nu var det några veckor sedan ju och när jag försökte sätta på vattenpumpen i källarrummet hördes det att den gick igång och sakta men säkert fylldes golvet under pumpen av vatten... Bra tänkte jag, då finns det ju vatten i brunnen i allafall... synd att det inte rinner in i huset. Rörmokaren kunde komma redan samma eftermiddag och konstaterade att pumpen var frostsprucken men han beställde en ny och kunde komma två dagar senare och installera den, inte så farligt dyrt blev det heller. 2000 för en vattenpump, jag trodde de var mycket dyrare. Två dagar senare kom rörmokaren medan jag var i huset med en elektriker som inspekterade och säkrade upp de hemsydda eldragningarna tillfälligt. Efter en stund kom rörmokaren upp och sa "nu har du vatten" . "Ja va kul" sa jag. -Nja, sa rörmokaren, det kommer nog inte så mycket i kranen för det mesta verkar komma tillbaka ner i källaren längs röret som går in. "åh" sa jag och ändrade lite i min prioritetslista. Nu var det lilla toaletten nere som fick åka transportbil till tippen tillsammans med golvet där röret kom upp. Hoppas hoppas att det bara är det röret mellan källaren och bottenvåningen som spruckit, om allt är trasigt kan det bli kostsamt, tänkte jag.

När jag ändå var i rivningstagen och gladdes åt min röda transportbil gav jag mig plötsligt på köket, med en kofot upphittad i ett av de fallfärdiga uthusen gick det ganska så snabbt att plocka bort ett kök, det var inget gammalt platsbyggt vackert kök utan antagligen någonting från -70 talet då man gjort en renovering. 1969 för att vara exakt, vilket en upphittad dagstidning visade. Gammalt kök mitt i renovering med träskåp, öppna lådor, kakel, en spis och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med köket borta kunde jag få bort även det golvet och under de extra vällimmade mattlagren hittade jag fina rödvitrutiga plattor framför spisen och ett fernissat trägolv.
Golv under renovering med synliga rödvitrutiga plattor och gammal linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag fått bort köket och det fungerade ganska bra med dunkar med vatten tänkte jag spara lite pengar och be rörmokaren komma tillbaks när det nya köket skulle installeras.
Renoveringsprojekt med rödvitrutigt golv och delar av gammalt kök synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lät linoleummattan ligga kvar medan jag spärrmålade tak och väggar med spärrgrund två gånger. Spärrgrund är bra för att stoppa nikotin och kvistar från att krypa igenom. Att köket nu plötsligt hamnat överst på min priolista blev jag själv lite överraskad över. Min första tanke hade ju varit att göra i ordning ett rum eller två så jag kunde bo där och spara in på dubbla hyror, men nu var ju köket utrivet så det var inte mycket att göra åt den saken.

Kök kräver ju en del tankeverksamhet, och i mitt fall fanns det väldigt lite yta för arbetsbänkar, med dörrar ut i hallen och in till matsalen samt två skafferier, en ytterdörr och ett ganska stort lågt fönster blev det inte mycket kvar till bänkar. Jag ville dessutom ha en massiv träskiva 4cm tjock eftersom jag tycker det känns lyxigt och skitsnyggt. Efter mycket letande och mätande hade jag en plan. Det skulle bli diskho och häll på samma plats som tidigare, inga överskåp utan vitt kakel hela vägen upp till de över-överskåp som skulle sitta under taket för att dölja fläktröret. Bänkskivan var inte helt självklar men efter mycket letande på nätet hittade jag prisvärda skivor på Bauhaus, 20mil senare hade jag skaffat mig en bänkskiva i odlad mahogny, 4cm tjock. IKEA fick besök och där köpte jag bara stommar och en diskho, luckorna fick vänta på grund av beslutsångest.
En gammaldags inredning med tre träpanelade dörrar, retro tapetmönster och en papperssäck på golvet i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa inlägg kommer att handla om kakelugnar, murstocken och lite om vitvaror och en fortsättning på köksbygget.
 
  • Gilla
  • Älska
NisseHult_473 och 51 till
  • Laddar…
Härligt. Vad kul att följa :D
Nu saknas bara en bild på den 3färgade bilen så är tråden fulländad:crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Kul att läsa! Vilken spärrfärg använder du? Det borde bli rätt dyrt om man ska täcka stora ytor?
 
Smelly Smelly skrev:
Jag blev uppmuntrad att göra en tråd om min hysteriska renovering av andra användare
Kul tråd, och kul syftningsfel :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
thessao och 23 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Kul tråd, och kul syftningsfel :crysmile:
Ja det var det visst :D Den bjuder jag på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kul att läsa! Vilken spärrfärg använder du? Det borde bli rätt dyrt om man ska täcka stora ytor?
Jag har kört på flüggers Interior stop primer, är uppe i 3st 10l hinkar och räknar med att behöva minst 2 till. Men prismässigt 2000kr styck (efter lite rabatt) är inte så vansinnigt farligt ändå. Den är ganska snäll att måla med, vattenbaserad men med lite epoxy, så inte så mycket lukt och så. Den ska ta både nikotin och kvistar om man stryker två gånger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Härligt. Vad kul att följa :D
Nu saknas bara en bild på den 3färgade bilen så är tråden fulländad:crysmile:
Vi ska se om den fastnar på bild eller om den är för ful... Den var i två nyanser av röd en gång i tiden av någon anledning och sen har någon rostlagat den och använt en tredje nyans av röd runt dörrar och så. Dessutom kan den ha använts som rallybil på grusväg eller kulstopp vid någon luftpistolskyttebana för det är nästan mer stenskott än lack i fronten.... återkommer med bild.
 
  • Gilla
  • Haha
NisseHult_473 och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande projekt och trevligt skrivet! Följer med glädje
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
C
Underbar trådstart! Grattis till en av de få riktiga husklippen som görs nuförtiden!

Ser ut att vara en del mark till huset också?

Smelly Smelly skrev:
min fula skåpbil är det bästa köp jag hittills gjort. En rostig trefärgad WV transporter som sväljer allt man behagar lägga i, och jag misstänker att när jag är klar får jag ungefär igen pengarna så länge den inte krånglar i motorn och måste lagas.
Räkna med att du aldrig kommer att få tillbaka de pengarna eftersom du kommer att vara så j-kla nöjd med den att du kommer att behålla den tills den är slut ;)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Underbar trådstart! Grattis till en av de få riktiga husklippen som görs nuförtiden!

Ser ut att vara en del mark till huset också?


Räkna med att du aldrig kommer att få tillbaka de pengarna eftersom du kommer att vara så j-kla nöjd med den att du kommer att behålla den tills den är slut ;)
Vi får väl se med bilen, men visst, just nu är vi mycket bra vänner och den rosa rattmuffen som jag köpt för att försöka "hotta upp" den höjer definitivt körglädjen.

Tomten däremot är ganska liten för att vara på landet, tomtgränsen går rakt igenom mina uthus! Men markägaren ryckte mest på axlarna när jag pratade med honom om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Väldigt trevligt skrivet, följer!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Spännande projekt och häftigt att buda hem ett hus för 100 lök på ett ställe där man vill bo :) Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.