Hej

Panna: Stiebel Eltron WPL-10 från 2006.

Beskrivning av problemet:
Normalt arbetstryck ska vara 1,0 bar, men trycket går upp till 1,4 bar. Jag tömmer ut vatten och trycket sjunker, men efter några timmar är trycket uppe på 1,4 bar igen. Spelar ingen roll om jag tömmer ut vatten så trycket går ner till exempelvis 0,5 bar, det stiger upp till 1,4 bar ändå.
Det överstiger ALDRIG 1,4 bar.

Det är är högst troligt inget problem med påfyllningsventilen, den är i fint skick.
Expansionskärlet utanför pannan innehåller 0,5 bar luft (enligt anvisning).
Expansionskärlet inne i pannan innehåller 1,5 bar luft (enligt anvisning).
Växelventil + motor till denna byttes för cirka 1 år sedan.

Vill gärna få detta löst så snabbt som möjligt, eftersom om någon läcka skulle uppstå i slingan i huset så kommer jag inte märka att trycket sjunger, vilket medför stor risk för vattenskador.

Ska tilläggas också att detta problemet uppstod när bytet av växelventil gjordes (tömning av systemet). Detta gjordes av en montör och jag upptäckte inte att trycket hade ökat förrän efter några dagar. Kanske slump?

Hoppas ni har några kloka idéer till mig, annars är det nog sista vintern för denna ***pannan :D

Tack på förhand
/ Robert

Stiebel Eltron WPL-10 värmepump med tryckmätare och kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppställning av en Stiebel Eltron WPL-10 värmepanna med kopparledningar och expansioskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har haft ett liknande problem, också efter en påfyllning av vatten.
Felet var påfyllnings kranen som var av typ kulventil, en liten metallspån i vattnet gjorde en repa i ventilens teflondel så den läckte några droppar i minuten.

När trycket håller på att stiga, stäng inkommande vatten och öppna för varmvattnet så trycket försvinner.
Upphör tryckökningen då? Testa detta.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
R
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Expansionskärlet inne i pannan innehåller 1,5 bar l
Har du eget vatten , så det kärl som sitter i pannan är för VV , annars som Leif i Skåne säger kolla om ventilen för på fyllning duttar lite
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Testa att stänga inkommande vatten ett tag och se om trycket fortfarande ökar. Vad är det för expansionskärl som ska ha 1,5 bar förtryck? Sitter det på värmesystemet parallellt med det andra?
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har du eget vatten , så det kärl som sitter i pannan är för VV , annars som Leif i Skåne säger kolla om ventilen för på fyllning duttar lite
Någon stans läcker det vatten från troligen varmvatten till värme delen.
1,4 bar är det säkerhetsventilens tryck? Kommer det vatten från slangen vid brunnen? När du tömmer ut till 0,5 bar hur mycket vatten kommer ut?
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Hej

Har under natten (12h) gjort detta test:

- Stängt av inkommande vatten till huset
- Öppnat påfyllningsventilen 100%
- Starttryck för testet va 0,5 bar.

Resultatet blev inte som jag tänkte mig... Nu på morgonen va trycket drygt 0,1 bar, efter 12h utan tryck.
Gjorde ett litet test igår igår, fast då på cirka 4h, starttryck 0,5 bar och efter 4h va trycket på 0,6 bar.

Ska jag kanske göra om testet vid 1 bar?

Lite svar på era frågor;
- @rävlyan - Har inte eget vatten, det kommer vatten från gatan in.

- @useless - Det är ett 12 liters expansionskärl. Det sitter en inne i pannan, bifogade bilder, och en utanför pannan på returledningen, se bild från första inlägget

- @Leif i Skåne
- Trycket slutar öka vid 1,4 bar. Men öppnar jag påfyllningsventilen då så fylls det på mer, eftersom det är drygt 9 bar på vattenledningen från gatan. Därför är jag skeptisk att det kan va påfyllningsventilen, då borde trycket fortsätta öka.
- Vet inte om det är en säkerhetsventil som öppnar just då, kanske är svaret på stycket ovan. Det kommer vatten ibland, oftast i samband med avfrostning, men har alltid antagit att det är kondensvatten. Det kanske är kopplat till en säkerhetsventil också?
- Från 1,4 bar till 0,5 bar tömde jag ut 3,5 liter vatten,

Vill tillägga en sak som montören sa när han gjorde en service på pannan (samtidigt som växelventilbytet). Han sa att det ska absolut inte komma luftbubblor i synglaset, förutom lite vid start av pannan. Kollade nyss och det kommer bubblor i cirka 10-12 sekunder från pannans start.

Interiör av pannrum med expansionskärl, pump och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och pannutrustning med kopparledningar och cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innandömet i en värmepanna med kopparledningar, expansionskärl och en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och värmesystemskomponenter i pannrummet med synliga rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Robert
 
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
- Trycket slutar öka vid 1,4 bar. Men öppnar jag påfyllningsventilen då så fylls det på mer, eftersom det är drygt 9 bar på vattenledningen från gatan.
Någonstans måste ju vattnet komma ifrån om du kan tömma ut flera liter regelbundet. Säkerhetsventilen på värmesystemet brukar öppna vid 1,5 bar så det är inte så konstigt att trycket stabiliseras däromkring.
Har du testat att stänga av inkommande vatten? Går det att krana av varmvattenberedaren så kan man testa det för att utesluta läckage i den mellan tappvattnet och värmevattnet.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
useless useless skrev:
Någonstans måste ju vattnet komma ifrån om du kan tömma ut flera liter regelbundet. Säkerhetsventilen på värmesystemet brukar öppna vid 1,5 bar så det är inte så konstigt att trycket stabiliseras däromkring.
Har du testat att stänga av inkommande vatten? Går det att krana av varmvattenberedaren så kan man testa det för att utesluta läckage i den mellan tappvattnet och värmevattnet.

Okej, det är bra att veta att den öppnar vid ca 1,5 bar.
Inkommande vatten har jag stängt av ja, men med lite konstiga resultat så ska testa en gång till inatt.
Ja det finns ventiler på var sida av varmvattenberedaren (VVB), en mellan pannan och VVB och en på returen mellan VVB och Reuturen för både varmvatten och tappvatten. Ska testa detta, återkommer.
 
C
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Har under natten (12h) gjort detta test:

- Stängt av inkommande vatten till huset
- Öppnat påfyllningsventilen 100%
- Starttryck för testet va 0,5 bar.

Resultatet blev inte som jag tänkte mig... Nu på morgonen va trycket drygt 0,1 bar, efter 12h utan tryck.
Vad hade du väntat dig?
Så fort färskvattentrycket understiger radiatorkretsens tryck kommer det ju att flöda vatten baklänges från radiatorkretsen till färskvattnet om påfyllningsventilen är öppen. Inte så bra.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Är det så att pannan är en dubbelmantlad? Dvs tank för varmvattnet är innanför den med för värmesystemet. Det låter nämligen som att det finns en läcka mellan dessa. Om det är fallet så är det bara att köpa ny. :rolleyes:
 
När du testar med avstängt inkommande vatten så kan du släppa ut lite vatten i en kran så att det inte är så högt tryck.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad hade du väntat dig?
Så fort färskvattentrycket understiger radiatorkretsens tryck kommer det ju att flöda vatten baklänges från radiatorkretsen till färskvattnet om påfyllningsventilen är öppen. Inte så bra.
Ja det har du rätt i. Det är ju inte bra. Tack för tipset!
 
Lite gogglande på wpl 10 IK så kan jag konstatera att varmvattenberedaren är utanför pannan. Och du skriver att detta började efter tömningen av systemet i samband med en reparation.

Vet du om varmvattenberedaren har slinga eller är dubbelmantlad? Oavsett så tror jag problemet är här och då skulle du bara behöva en ny tank.

Det som troligtvis har hänt är att vid tömningen av systemet så har tryckförändringar gjort att eventuella småhål i slinga/tank har blivit större och orsakar detta symptom.

OBS OBS OBS om du har hål så kan detta som jag nu skriver förvärra det hela med följd att du måste stänga av påfyllningen till varmvattnet och blir då utan varmvatten! Du kan testa genom att stänga inkommande vatten och påfyllnad till värmesystemet och sedan öppna och släppa ut lite varmvatten då kommer trycket i värmesystemet att sjunka om det är hål. Det som kan hända om du har hål och släpper ut för mycket varmvatten är att hålet kan bli större när trycket i varmvattenkretsen blir lägre än värmekretsen. Som sagt testa på egen risk och släpp inte ut för mycket, ha gärna någon till hjälp som kan hålla koll på trycket.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Är det så att pannan är en dubbelmantlad? Dvs tank för varmvattnet är innanför den med för värmesystemet. Det låter nämligen som att det finns en läcka mellan dessa. Om det är fallet så är det bara att köpa ny. :rolleyes:
Nej, tanken för varmvattnet står separat, bredvid
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Lite gogglande på wpl 10 IK så kan jag konstatera att varmvattenberedaren är utanför pannan. Och du skriver att detta började efter tömningen av systemet i samband med en reparation.

Vet du om varmvattenberedaren har slinga eller är dubbelmantlad? Oavsett så tror jag problemet är här och då skulle du bara behöva en ny tank.

Det som troligtvis har hänt är att vid tömningen av systemet så har tryckförändringar gjort att eventuella småhål i slinga/tank har blivit större och orsakar detta symptom.

OBS OBS OBS om du har hål så kan detta som jag nu skriver förvärra det hela med följd att du måste stänga av påfyllningen till varmvattnet och blir då utan varmvatten! Du kan testa genom att stänga inkommande vatten och påfyllnad till värmesystemet och sedan öppna och släppa ut lite varmvatten då kommer trycket i värmesystemet att sjunka om det är hål. Det som kan hända om du har hål och släpper ut för mycket varmvatten är att hålet kan bli större när trycket i varmvattenkretsen blir lägre än värmekretsen. Som sagt testa på egen risk och släpp inte ut för mycket, ha gärna någon till hjälp som kan hålla koll på trycket.

Vet inte om den har slinga eller är dubbelmantlad.

Innan jag testar det du beskriver så vill jag visa mitt senaste "test" och några frågor på det.

Jag stängde av ventil mellan Pannan och Varmvattenberedaren (VVB) samt ventil efter VVB innan returledningen. Alltså, pannan värmer INTE upp varmvatten. Efter cirka 6 timmar steg trycket från 0,5 bar till 0,9 bar. Så därför kanske det du förklarade inte vara felet?

Jag bifogar två bilder på de "länkar" som finns mellan värmesystemet och returen (tappvattnet).

Bild 1; Visar påfyllningsventilen mellan varmvatten (tappvatten) och reuturledningen. Har inte uteslutit att det kan vara ventilen som är problemet.

Bild 2; Visar en typ av "bypass" mellan värme till elementen och returledningen. Returledningen är grått rör markerat med R. Bypassen är där den svarta sladden hänger. Vet som sagt inte vad den är till för eller så kanske det läcker den vägen?

Värmeledningsinstallation med röda och blå ventiler och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med uppfyllningsventil och kopparledningar markerade "R" för returledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan Gren
  • Laddar…
Men den kan fortfarande värma vattnet i elementen och beroende på inställning av vp och värmebehov så skulle en ökning av 0.5 bar inte vara helt omöjlig beroende på när du kollar trycket. Men om det fortsätter att öka så är påfyllnadskranen misstänkt...

Bypassen måste vara för att kunna justera flödet över värmepumpen.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.