Minns bara den i plastkapsling. Tror aldrig jag bytte ut någon defekt 1802-processor i de grejor jag pysslade med.
Ej heller förekom det frekventa programuppdateringar. Det fanns tydligen mer tid till debugging och kontroll innan grejorna släpptes ut på marknaden.
 
hsd
Både kretsar och program har blivit mer komplexa, så det krävs mer för att hitta buggar
 
Jag tyckte denna tråden var både rolig o nostalgisk i början.
Men nu är jag helt lost o förstår mer eller mindre ingenting.

Obs!
Ingen kritik mot er som skriver!
Bara en reflektion från min sida om hur det gått från allmänt smånördigt till riksnördigt.:D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anders Björk och 4 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag tyckte denna tråden var både rolig o nostalgisk i början.
Men nu är jag helt lost o förstår mer eller mindre ingenting.
Ok, då tar vi en enklare historia.
Då jag på 60-talet praktiserade på Televerket, kunde man som teknikintresserad, få diverse skrotade grejor av " gubbarna". Jag fick bl.a. en hörtelefon ( högtalare till telefonlur ), som jag använde som radiomottagare! Man tar en hörtelefon, kopplar över den med en diod, fäster den på gardinen, drar en antennstump från ena polen upp till gardinstången och en jordtråd från andra polen till värmeradiatorn. Under förutsättning att man har en mellanvågssändare i närheten ( fanns i Uppsala vid den tiden ) får man lagom högt ljud för att samtidigt kunna göra sina skolläxor ;) !!!
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag har en liten samling telefoner och favoriten är den amerikansktillverkade Diabelle som Televerket importerade under några år på slutet av 70 talet

[länk]
Är den så gammal? Minns att den var supermodern när jag såg den hemma i mormor och morfars kök.
 
K knipo skrev:
Jag tyckte denna tråden var både rolig o nostalgisk i början.
Men nu är jag helt lost o förstår mer eller mindre ingenting.

Obs!
Ingen kritik mot er som skriver!
Bara en reflektion från min sida om hur det gått från allmänt smånördigt till riksnördigt.:D
Ja, CMOS är för mig något jag utropar då någon bjuder på äppelmos till fläskpannkakan.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Är den så gammal? Minns att den var supermodern när jag såg den hemma i mormor och morfars kök.
Jag är tämligen säker på att det snarare var mitten av 80-talet som televerket sålde Diabelle.
 
Kloge Kloge skrev:
[länk]

Monterades i Sverige

[länk]
Denna site säger 1983 och stämmer väl överens med mina minnen om mitten av 80-talet: http://gamlatelefoner.se/diabelle.html

Jag kommer ihåg att Televerket sålde in den och en annan amerikansk modell som nya lyxtelefoner, och jag vet att det var senare än 1981 eftersom den televerketbutik som jag såg dem i vid lanseringen låg i en stad som jag flyttade till i januari 1982. Därav min tjurighet på den här punkten.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Jobbade ett par år på Telia mellan 98-08. Första bilen jag fick efter sommarjobb var en orange Fordbuss från 78 den skulle nog gått till skroten för ett par år sedan och gjorde max 70 i uppförsbackar. Efter det fick jag en 240, sen lyckan när man fick en 940 lättryckare. Var nere en sväng i Småland när stormen Gudrun hade dragit förbi.
Hitta min gamla isokap hemma i garaget.
 
  • Orange ISOKAP 51 mätinstrument med testsladdar för elarbeten, hållen i handen framför en verktygsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Televerkets företagsväxel A335 eller MD110 som den hette hos Ericsson. Eftersom televerket hade egen produktion så kan den väl få vara med här...
Lite rolig Ericsson film med Jonas Hallberg
 
thomas33 thomas33 skrev:
Just det!
Under 80-talet fanns det att köpa betydligt smartare telefonlurar från företag som Teknikmagasinet, men de var strängeligen förbjudet att koppla in på Televerkets ledningar.
Att installera dessa kunde leda till dryga böter eller fängelse. Moderatledaren Ulf Adelsohn ställde till med politisk skandal när han erkände sig ha smugglat in en trådlös telefon från utlandet!
Så var det inte. Adelsohn åkte dit för att han hade importerat en telefon med radiosändare som inte var tillåten i Sverige. Hade inget med Televerkets nät att göra. Gäller i princip samma regler i dag, men nu har vi gemensamma regler i Europa. Tacka EU för det.

Det stämmer att man inte fick koppla in andra telefoner än Televerkets egna på Televerkets eget nät. Det berodde på att det inte fanns någon standard och otillåtna telefoner kunde störa andra kunder. Men några böter eller fängelse kunde man inte få för det.
 
Det verkar vara en enorm efterfrågan på den gamla telefonkiosken från slutet av 50-talet, jag har letat i många år nu och de hinner säljas innan jag kommer över dem.

Jag har nämligen en konverterad grön myntautomat som behöver ett hem. För att den skall gå att använda så har jag också en stor hög med gamla enkronor med den gamle kungen. Men den behöver få flytta ut på gården. Kontoret gör den ingen rättvisa.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan skrapa ihop en hög med enkronor från 1969 och framåt, ifall du är intresserad av fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.