Fick precis nu i skrivande stund sms från PostNord med länk för inbetalning av moms. Så nu är det på gång. :D
Spårar jag paketet på PostNord så är första händelsen redan 2018-09-14, (lade beställningen 2018-09-10). Då har det legat väldigt länge hos PostNord, kanske inget ovanligt förvisso :)
 
M
D dubbelfals skrev:
Fick precis nu i skrivande stund sms från PostNord med länk för inbetalning av moms. Så nu är det på gång. :D
Spårar jag paketet på PostNord så är första händelsen redan 2018-09-14, (lade beställningen 2018-09-10). Då har det legat väldigt länge hos PostNord, kanske inget ovanligt förvisso :)
Mina kom idag direkt hem till brevlådan. Gjorde moms/tullinbetalningen 3-okt, kostade 108kr (33+75)
 
Nu kom mina också, rakt ner i brevlådan här också. Nu är helgen räddad.
 
Grattis, det är roligast när man spräcker de tre första stenarna. :love:

Sedan är det bara roligt. :D

Min fru har ju gett mig restriktioner, jag får inte spräcka några stenar om hon inte har godkänt dem först. Hon verkar tro att jag skall göra vår suterrängtomt plan. Det skulle jag aldrig göra! :devilish:
 
Hej,
Ja, spräckkilar är bra!
Har köpt både borr och kilar från www.wirenstedt.com. Riktigt bra kvalitet och rimliga priser.
Ingen idé att snåla med någonting (som alltid). Heller ingen idé att köpa borrmaskin på Jula, Biltema eller liknande.
Dom går sönder på nolltid. För att inte tala om deras borr. Rena skräpet.
Efter ett antal haverier köpte jag Makita. Både deras största SDS MAX och minde SDS+. Vilken skillnad i både livslängd och ergonomi.

Men sen när de första projekten gick bra ökade ambitionerna en del så det blev inköp av nya verktyg.

Köpte en rejäl laddning direkt från tillverkaren i Kina. Både kilar, borr och borrmaskin. Skeppades med båt.
Borrmaskinen blev en YN27C (kopia av Pionjär 120). Kvaliteten är väl ok, men den fungerar (om man kör med Alkylatbensin!)
Borren till denna var också ok. Separata borrkronor med karbidknoppar.
Motsvarande kilar, dvs 32mm är dock svårare att jobba med. De går faktisk lättare sönder än 20mm, även om kapaciteten blir betydligt större. Med de större dimensionerna fick man tänka om.

Så ambitionen ökade ytterligare och jag skaffade istället ett kit från Powertools.
Det är krutpatroner av modellen Simplex. Finns i olika storlekar.
Man får gå en kurs hos Powertools för att få en slags licens för bergspräckning. Sedan behöver man söka tillstånd hos Polisen.
Men jisses, nu talar vi kapacitet ! Kolla in deras videos på hemsidan. Med det här kitet har man nog passerat hobbystadiet.
Det är otroligt hur man kan få bort rejält med berg även på känsliga ställen precis intill husgrunden, och till och med under huset. Men man måste prova en del först på mindre känsliga ställen så man får grepp på kraften i den här patronerna.
Det här är absolut inga leksaker så nu får man verkligen tänka efter före! Säkerhet på gränsen till paranoia är det som gäller.
Men kul är det! "Skott kommer...."
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag önskar att de där patronerna skulle vara lagliga i Finland...... man borde börja smuggla dem.....
 
Visade denna tråd för min pappa och han blev eld och lågor inför möjligheten att spräcka några irriterande stenar på tomten. Vi har en blå Bosch borrhammare och behöver borrar och spräckkilar.

Kan någon tipsa exakt vad vi behöver? Jag gissar att vi max behöver spräcka ca 70 cm stora stenar.
 
De på AliExpress som refereras tidigare i tråden fungerar alldeles utmärkt. Och två bra borrar med rätt diameter. Byt borr efter varje hål.
 
Jag köpte 4 kilar av Gnejsgranit i diam 20. Han skickar gissningsvis från Sverige och tiden bör bli ...
Borrar från Biltema tycker jag var bättre än Julas. Skaffa minst tre borr och borra max 10 cm djupt innan borrbyte.
 
R
H hyggabus skrev:
Jag köpte 4 kilar av Gnejsgranit i diam 20. Han skickar gissningsvis från Sverige och tiden bör bli ...
Borrar från Biltema tycker jag var bättre än Julas. Skaffa minst tre borr och borra max 10 cm djupt innan borrbyte.
Byt inte borr i i samma hål. Borren skiljer lite i diameter, dvs hålen är lite olika stora. Kör du ner ett annat 20 mm borr i ett 20 mm hål så är det ett utmärkt sätt att slå bort borrskäret från borret. Då är det bättre att borra med ett 14 mm borr och sedan med ett 20 mm borr, om man vill få ur lite extra livslängd från sina 20 mm borr.
 
Om nya borrar är olika inom samma tillverkare, - så pass olika att en person utan möjlighet att mäta hundradelar kanske tusendelar, bör man nog välja ett annat fabrikat. Däremot skiljer det sig mellan tex Jula och Biltema och andra.
Jag har både Jula och Biltemas borr och körde "bara den ena leverantören per hål", det funkade.
 
Köpte dessa på Toolab, ska bli kul till kommande projekt :D(y)
 
  • Olika byggverktyg och tillbehör i förpackningar ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Köpte dessa på Toolab, ska bli kul till kommande projekt :D(y)
Tänk på att den typen av kilar som du har köpt kräver att örona på ytterblecken ligger ca 0,5-1 cm ovan hålet när du sätter fast kilen.
Annars riskerar du att slå av örona om ytterkilarna skulle glida ner mot hålkanten.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
R
H hyggabus skrev:
Om nya borrar är olika inom samma tillverkare, - så pass olika att en person utan möjlighet att mäta hundradelar kanske tusendelar, bör man nog välja ett annat fabrikat. Däremot skiljer det sig mellan tex Jula och Biltema och andra.
Jag har både Jula och Biltemas borr och körde "bara den ena leverantören per hål", det funkade.
Det kan gå bra de första hålen, men efter en stund så kommer borren att skilja sig åt pga av slitage, bergets hårdhet kan ändras rejält mellan två hål. Samma sak om du slipar borren. Fick i vilket fall ner kostnaden för borr när jag gjorde så. Dock borrar jag bara 13 cm för mina 20 mm kilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.