MathiasS MathiasS skrev:
Hultafors har alltså förstört talmetern? Jag har 5-6 st av originalmodellen och visst slits dessa men inte på något onormalt sätt. Synd!
Nä det är väl jag som förstört den;)...fast lite surt när man inte ens vet hur man (miss)lyckades med det.
 
ullberg ullberg skrev:
Fast 6m är ju lite av en otymplig best att bära runt på. Jag tror jag har 6 eller 7 talmetrar i storlek 2,3 & 6m - alla har sin charm / användningsområde - men skulle jag välja en skulle jag nog ta 3m.

/U
Välja EN? Kan du utveckla det?
 
TeroM TeroM skrev:
Finns även i 6 m modell.

Sen får du gå med i klubben med oss andra som kapar 10 cm för korta bitar. Vet inte om jag vågar använda min när jag skall kapa balken som skall läggas på plats snart ...
Om den råkat bli exakt 100mm för kort skulle jag kunnat skickat ner en bit av den exakt 100mm för korta bänkskivan jag har stående nånstans, så hade du kunnat skarva i kanske.. ;):oops:

F.ö. gillade jag den klassiska 3m T.A.L varianten bättre än Hultafors varianten. :cry:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Har en gammal, blå, talmeter och en modern svart (som den som hamnade i tunnan några inlägg upp).
Tycker den gamla blå är bättre på alla sätt som skiljer de åt! Hoppas den modellen börjar säljas igen :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Har en likadan, om du hittar klinga i rätt dim får du gärna skicka PM. Köpte en på Jula var jag för några år sen men den är precis för stor och tar i klingsskyddet..
Kontakta black& decker om dom har
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tittade jag på rätt ställe när jag kollade upp namnet :D

[bild]

Då ska jag bara hitta lämplig återförsäljare.
Jag har den och 5m. Himla nöjd.
 
Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?

Förutsättningarna är Västra Götaland eller online, helst ett pris under 6k, resten av verktygen är blåa men är sågverktyget inte batteridrivet så kvittar det.
 
Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för oss som använder festooltvingar upp o ner o önskar vi vore bläckfiskar.

Här ska ni få se... har rätt många jiggar där festooltvingarna sitter upp o ner i spår, taperjiggen på bilden exempelvis. När man ska byta ämne så kör man upp tvingarna, tar nya ämnet, råkar blinka o vips har minst en tving ramlat ner i botten. När den ska hissas upp ramlar en annan ner...ja sådär kan det hålla på och är man inte väldigt udda skapt så saknar man minst en hand för att få rätt på det. Ni som bankat ner ankorna på zoo i köpenhamn förstår känslan.:)

Snickeriverkstad med taperjigg och festooltvingar monterade upp och ner i arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbearbetningsjigg med Festool tvingar fast monterade upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så! Borra, gänga, neodymmagnet, M4 skruv, färdigt. Ingen superhållkraft men de ramlar inte ner av sig själv i alla fall.

(Nu kanske jag e 15 år sen med detta men har inte sett det förut..)

Edit. Man får nog betydligt större hållkraft om man vänder magneten 90 grader o skruvar den i toppen. Lite mer avancerad borrning dock o kräver att man filar bort stoppklacken annars når tvingen inte upp till magneten.

Edit 2...eller limmar en kort stavmagnet med rätt magneteseringsriktning i skåran, slipper man borra. Har såna på jobb, återkommer.

Festoolklämma fast i spår på en taperjigg med gängverktyg och neodymmagnet som modifieringar för att förhindra att den faller ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festooltving delvis i bild, med borrning, svart gängad mutter och neodymmagnet på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tving med neodymmagnet och skruv monterad på träskiva, verktygsförbättring för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festooltving fastsatt upp och ner i en taperjigg på ett snickarbord med verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av Festool-tving monterad upp och ner på en taperjigg i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
-RB- och 19 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ni som bankat ner ankorna på zoo i köpenhamn förstår känslan
Jösses:oops:. Menade såklart ankorna på Tivoli...brukar inte gå o banka ner ankor på zoo:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Ikväll har jag slipat köksknivarna.
Som flitig läsare i verktygsdelen av forumet går jag så klart och drömmer om en Tormek eller liknande, men än en gång så har min ruixin pro (ebay) slipjigg gett ett gott resultat och jag får fortsätta att drömma.
 
Ola C Ola C skrev:
Borra, gänga, neodymmagnet, M4 skruv, färdigt.
Revolutionerande.
 
Ola C Ola C skrev:
Jösses:oops:. Menade såklart ankorna på Tivoli...brukar inte gå o banka ner ankor på zoo:rolleyes:
Med ett ä istället för a så hade det varit så mycket roligare. Var är autocorrect när man behöver det... :)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
F faf skrev:
Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?

Förutsättningarna är Västra Götaland eller online, helst ett pris under 6k, resten av verktygen är blåa men är sågverktyget inte batteridrivet så kvittar det.
Sänksåg?
 
F faf skrev:
Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?

Förutsättningarna är Västra Götaland eller online, helst ett pris under 6k, resten av verktygen är blåa men är sågverktyget inte batteridrivet så kvittar det.
Löp och köp:
https://www.toolab.se/produkt/GKT-55-GCE-Bosch-Sanksag-i-L-Boxx-med-1600mm-skena
https://www.toolab.se/produkt/FSN1100-FSN-1100-Bosch-Skena-Sanksag
https://www.toolab.se/produkt/FSN-VEL-Bosch-Skarvstycke-for-skenor


https://www.toolab.se/produkt/FSN-SZW-Bosch-Tvingset
eller hellre, men verkar inte finnas hos toolab?
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/styrskena/bosch-fsn-kzw-skruvtvingar

Jag är skitnöjd med min setup, har två 1600-skenor men hade hellre haft en 1100. Alternativt komplettera med en 800 och byta till de andra tvingarna.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.