H heimlaga skrev:
Jag har ofta funderat på varför de flesta som kör RAM eller andra värstingjeepar bor i eller nära tätorter där vägarna brukar vara hyfsat framkomliga och avstången små.......
Flak är smidigt, storleken på bil gör att den blir större kupé som jag föredrar med 194cm och 97kg. Livet är för kort för att klä på sig en liten bil..

Och det är bra ofta vägarna är blockerade på nått sett i storstäderna och där är det ju refuger och avdelare av alla det slag som måste klättras över när folk parkerar/havererar/välj själv och det är bilar både framför och bakom, då vrider man bara på ratten och kör över hindret Svenssonbilarna inte kommer över och får snällt sitta där tills fordonet forslats bort eller bilarna bakom tillslut fattar och flyttar på sig.

Eller drag tungt då och då, ryggsäcksbilar orkar sällan 3.500kg släp tex.

Eller parkera ATVn på flaket vid längre resor för att kunna hålla 120+km/h utan att bli av med kortet bara för att ett släp är kopplat.

Jag är inte så lagd att jag vill bli tvungen att hyra/låna/störa nån med stor bil när jag ska handla mer än 2 kassar på Ica.

Jag kan fortsätta men slutar här ;)
 
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det påminner om ett reportage jag läste för länge sen i tidningen 4-wheel drive. Man var på 'exkursion' i norra Norge och följde en gammal traktorstig över fjället. När man kommit fram till ett vad över en strid flod och som bäst stod och förberedde sig genom att plocka fram bogserlinor, kolla att snorklarna var täta etc så kommer det en gammal dam i en Volvo 240. Utan att blinka kör hon rakt ner i floden, upp på andra sidan och försvinner i fjärran...
Vissa behöver både sina egna och grannens hängslen och livrem för att klara vardagen ;)
 
All respekt för vissa norrlänningar som glider omkring i gamla volvos. Jag har sett fastna rejält med 4WD, oftast har det varit någon fusk-4WD. Aldrig sett en Subaru fastna.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Flak är smidigt, storleken på bil gör att den blir större kupé som jag föredrar med 194cm och 97kg. Livet är för kort för att klä på sig en liten bil..

Och det är bra ofta vägarna är blockerade på nått sett i storstäderna och där är det ju refuger och avdelare av alla det slag som måste klättras över när folk parkerar/havererar/välj själv och det är bilar både framför och bakom, då vrider man bara på ratten och kör över hindret Svenssonbilarna inte kommer över och får snällt sitta där tills fordonet forslats bort eller bilarna bakom tillslut fattar och flyttar på sig.

Eller drag tungt då och då, ryggsäcksbilar orkar sällan 3.500kg släp tex.

Eller parkera ATVn på flaket vid längre resor för att kunna hålla 120+km/h utan att bli av med kortet bara för att ett släp är kopplat.

Jag är inte så lagd att jag vill bli tvungen att hyra/låna/störa nån med stor bil när jag ska handla mer än 2 kassar på Ica.

Jag kan fortsätta men slutar här ;)
Ja jag känner till det där med trånga småbilar
Vi är nästan på kilot och centimetern lika stora du och jag. Jag är ungefär 1 cm kortare och kanske 2 kilo tyngre...... och min Opel Kadett är en av ytterst få kanske den enda småbilen som jag kan sitta bekvämt i.
Det var därför morfar köpte den. Han var också i vår storlek och hade skadat benen i kriget så han sökte länge och tittade på många slags bilar innan han föll för den enda småbilen på marknaden med utrymme för hans ben.
Till och med flickvännen som är en lång och ståtlig kvinna kan sitta i kadetten utan att slå huvudet då man kör över ett tjälafall. Hon har längre överkropp än jag även om hon är kortare då hon står upp. Rymligheten är en av huvudorsakerna till att jag envist håller liv i skrället......... men den dagen den inte går att reparera längre blir det minst en medelstor bil eftersom ingen nutida småbil är tillräckligt rymlig.

Den delen förstår jag mycket väl och du har mina fulla sympatier...... men det är väl inte mer stort folk i städer än på landet.......
 
harry73
Visst finns det fördelar med stora bilar.
Jag körde över ett vildsvin förra veckan, och innan vi han dra den i diket var det 3 bilar som körde samma svin.
Jag har inte upptäckt en riktig skada på min bil, det gäller inte för de andra bilar

(kör en minibuss)
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
men det är väl inte mer stort folk i städer än på landet.......
Ingen aning, jag har några vänner som är lika långa eller längre, och det känns lika märkligt varje gång man står nära nån som är i samma längd. Känns som alla är 20-25cm kortare :crysmile:
 
harry73 harry73 skrev:
Visst finns det fördelar med stora bilar.
Jag körde över ett vildsvin förra veckan, och innan vi han dra den i diket var det 3 bilar som körde samma svin.
Jag har inte upptäckt en riktig skada på min bil, det gäller inte för de andra bilar

(kör en minibuss)
Körde över 2 ~50kg vildsvin men första Avalanchen, hittade aldrig några skador och svinen försvann in i skogen. När jag ringde in händelsen förstod inte Polisen hur jag bara kunde köra vidare utan skador hehe
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Och ang. liten bil som är väldigt rymlig på insidan och speciellt på passagerarsidan är Porsche 911. Jag med mina långa ben nådde inte ens fram till torpeden när sätet va långt bak :cool:
Axelgnuggningen är iofs. fortfarande där...
 
Honda Civic CRX är också en förvånansvärt rymlig småbil, en av mycket få bilar där jag inte har sätet längst bak.
 
harry73
Jag började små, men trenden är att bilarna blir större och större.

dessa bilar hade jag på 90 talet. Jag är 1,85 lång och fick plats i alla bilar

Fiat500 importerade jag från Italien
Citroen 500 samägde jag med 5 kompisar
och Citroen BX har jag haft några stycken av, men denna var den bästa
(bilderna är inte mina egna)

Klassisk röd Fiat 500 från 90-talet mot vit bakgrund, tidigt exempel på kompakta bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citroen BX parkerad utomhus, vit och svart, från 90-talet. Beige Citroen BX parkerad på en gata bredvid ett hus, bilens reflektioner visar en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Varför låta någon annan hindra dig från en redig bil :( det lär inte bli många procents skillnad, lev nu ;)

Vi är fem nära vänner som åker RAM med nöje och några till i bekantskapskretsen (y)
Nja, tullsatsen på lastbilar från USA är 22%, och den ska man dessutom betala moms på...

Jag har kikat lite på olika modeller och även om Ram pickuper är riktigt fina, och Cummins dieseln tydligen är något extra, så föredrar jag ändå GM. För att få en rimlig fordonsskatt så finns det två håll att gå, antingen en lättreggad flex fuel 2011 - juni 2018, eller en tungreggad diesel av valfri årsmodell. Personligen lutar jag åt det senare, men de för- och nackdelar det innebär.

Tex en GMC Sierra 2500 HD skulle bli lagom. Med en totalvikt på 4,2 ton så ligger den stadigt på vägen och med en snål diesel under huven så borde det gå att komma ner mot litern med lite medvind och hemlängtan... :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jodå, har koll på strafftullningen. Har ganska bra kontakt i Kanada/USA ang. bilköp/skeppning men det vart iaf. köp i Sverige när det gällde RAM köp. De va typ samma pengar iomd. 22procentarn, så bilköpet gick lätt och snabbt ;)

Jag har kört Cheva i ~20 år, men tycker inte riktigt de hängt med de senaste åren, speciellt inte inredningsmässigt.

Efter 10år med Avalanchar så var jag helt inne på en GMC Sierra Denali 6.2, där har man nån hundring eller två att spara genom import. Men som sagt, inredningen va nått jag inte tände på tyvärr.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jodå, har koll på strafftullningen. Har ganska bra kontakt i Kanada/USA ang. bilköp/skeppning men det vart iaf. köp i Sverige när det gällde RAM köp. De va typ samma pengar iomd. 22procentarn, så bilköpet gick lätt och snabbt ;)

Jag har kört Cheva i ~20 år, men tycker inte riktigt de hängt med de senaste åren, speciellt inte inredningsmässigt.

Efter 10år med Avalanchar så var jag helt inne på en GMC Sierra Denali 6.2, där har man nån hundring eller två att spara genom import. Men som sagt, inredningen va nått jag inte tände på tyvärr.
Inredningen i alla amerikanska bilar är väl plastig, iaf jämfört med tyska diton...men en pickup är ju ett arbetsfordon, så då hör det till.

Blir det köp så blir det även en liten semester. Typ flyga till Texas och inhandla, sen köra längs med kusten österut och en bit uppåt. Tex. finns det en hamn i Savannah man kan skicka bilen från. Sen hämtar man upp den i Nederländerna och sparar lite moms och frakt, pengar som man sen lägger på att köpa ett nytt större släp på vägen hem... :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det påminner om ett reportage jag läste för länge sen i tidningen 4-wheel drive. Man var på 'exkursion' i norra Norge och följde en gammal traktorstig över fjället. När man kommit fram till ett vad över en strid flod och som bäst stod och förberedde sig genom att plocka fram bogserlinor, kolla att snorklarna var täta etc så kommer det en gammal dam i en Volvo 240. Utan att blinka kör hon rakt ner i floden, upp på andra sidan och försvinner i fjärran...
Det var i teknikens värld.Det stod.
 
vcx vcx skrev:
Inredningen i alla amerikanska bilar är väl plastig, iaf jämfört med tyska diton...men en pickup är ju ett arbetsfordon, så då hör det till.

Blir det köp så blir det även en liten semester. Typ flyga till Texas och inhandla, sen köra längs med kusten österut och en bit uppåt. Tex. finns det en hamn i Savannah man kan skicka bilen från. Sen hämtar man upp den i Nederländerna och sparar lite moms och frakt, pengar som man sen lägger på att köpa ett nytt större släp på vägen hem... :)
Låter som en plan, allt under saltbältet är väl köpbart, annars får man ju en bil som ser ut att ha gått här hemma helt utan underredsskydd.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.