Har man 100 miljoner på kontot är det väl inget konstigt att köpa ett hus för 5 miljoner utan att gå på visning, eller en bil för 1 miljon utan att provköra.

Men för vanliga svensson är en miljonaffär väldigt stort.
 
A
Är inte det här klassisk projicering? ”Jag behöver lång tid på mig i mina husköp, därför måste alla andra också behöva det.”

Jag fattar beslut snabbt, ibland för snabbt, men oftast är jag nöjd med de beslut jag fattar.

Andra behöver längre tid och blir troligen lika ofta nöja eller missnöjda.

Sen har väl ens erfarenhet en viss betydelse. Jag har jobbat med fastigheter i många år nu och ser nog det jag tycker är viktigt och riskområden snabbare än åtminstone vissa andra.

Har man gått på många visningar, så har man nog också fått näsa för vad som är viktigt och kan fatta snabbare beslut.

Att alla inte gör likadant, behöver inte betyda att de andra gör fel. Det betyder bara att vi gör olika.
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Är inte det här klassisk projicering? ”Jag behöver lång tid på mig i mina husköp, därför måste alla andra också behöva det.”
Jo. Trådskaparen verkar i inlägg efter inlägg ha svårt att förstå att alla inte har samma behov.

Särskilt i storstäderna där husen säljs snabbt har jag full förståelse på att man betalar för läget; vad som sen står på tomten och vilket skick det är i är sekundärt. Letar man i ett område och har bommat kanske två-tre budgivningar tidigare så är man nog rätt mycket på hugget sen. Som du säger, så har man sett ett antal hus behöver man till slut inte kolla i timtal på ett till, man vet precis vad man är ute efter att känna in och det går ganska snabbt. Är läget rätt så kan man ta lite renoveringar och fix i efterhand om det skulle behövas.

Att först på visningen märka att det är mycket trafik utanför, som exempel gavs, det kan man gott och väl undvika genom arbete i förväg. Trafikverket har mätningar och kartor på årsdygnstrafik för de flesta vägar och där man kan se hur stor belastningen är på vägarna. Finns det ändå inte en ÅDT-mätning för den väg man tänker sig bo vid, kan man innan visningen besöka gatan under eftermiddagsrusning "hemkomsttid", mån-tors 16-18, för att bilda sig en uppfattning om hur mycket trafik det är.

Och det finns mycket annat, satellitbilder för att upptäcka närområdet, Google Street View för det mesta för detaljkoll, SGU's kartor för jordmån/brunnar/geologi. Det enda som jag märkt konsekvent är svårt att bilda sig uppfattning om från kartor är topografin. Varken höjdkurvor eller skuggningar ger riktigt den aha-upplevelsen som ett besök gör. Däremot kan detta besök göras utanför visningstid och är ganska snabbt avklarat.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Är inte det här klassisk projicering? ”Jag behöver lång tid på mig i mina husköp, därför måste alla andra också behöva det.”

Jag fattar beslut snabbt, ibland för snabbt, men oftast är jag nöjd med de beslut jag fattar.

Andra behöver längre tid och blir troligen lika ofta nöja eller missnöjda.

Sen har väl ens erfarenhet en viss betydelse. Jag har jobbat med fastigheter i många år nu och ser nog det jag tycker är viktigt och riskområden snabbare än åtminstone vissa andra.

Har man gått på många visningar, så har man nog också fått näsa för vad som är viktigt och kan fatta snabbare beslut.

Att alla inte gör likadant, behöver inte betyda att de andra gör fel. Det betyder bara att vi gör olika.
Knappast.......
Det handlar om ekonomiskt ansvarstagande. Att inte kasta sig in i ett projekt som man inte har ekonomi och krafter att föra i mål.
På en bubbelmarknad som Stockholm går det att betala fullt pris för ett rivningshus och sedan riva det och bygga nytt och sedan låta värdeökningen ta hand om det hutlöst stora lånet man måste ta för att köpa två hus och få ett. Det går så länge bubblan varar........ rentav så att de som gör så kan vinna på det...... men då bubblan spricker och värdet faller och lånen skall betalas då vinner man helt klart på att ha tagit sitt ansvar för sin egen privatekonomi.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har man 100 miljoner på kontot är det väl inget konstigt att köpa ett hus för 5 miljoner utan att gå på visning, eller en bil för 1 miljon utan att provköra.

Men för vanliga svensson är en miljonaffär väldigt stort.
Visst vore det kul att få veta hur många här på Byggahus som har 100 Mkr på kontot?
:)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Verkar dock vara ett lite känsligt ämne detta, en del som reagerar starkt :D
Du tror inte det kan ha något att göra med hur du själv uttrycker dig? Du använder väldigt kraftfulla uttryck (ibland i versaler) för att beskriva ett personlighetsdrag hos en del människor, och verkar mer intresserad av att påpeka hur slarviga och oförståndiga de är än att faktiskt få svar på din (extremt vinklade) frågeställning.

Scouten skrev:
Är inte det här klassisk projicering? ”Jag behöver lång tid på mig i mina husköp, därför måste alla andra också behöva det.”

Jag fattar beslut snabbt, ibland för snabbt, men oftast är jag nöjd med de beslut jag fattar.

Andra behöver längre tid och blir troligen lika ofta nöja eller missnöjda.

Sen har väl ens erfarenhet en viss betydelse. Jag har jobbat med fastigheter i många år nu och ser nog det jag tycker är viktigt och riskområden snabbare än åtminstone vissa andra.

Har man gått på många visningar, så har man nog också fått näsa för vad som är viktigt och kan fatta snabbare beslut.

Att alla inte gör likadant, behöver inte betyda att de andra gör fel. Det betyder bara att vi gör olika.
Håller med. Själv är jag något slags mellanting; sållar ordentligt genom noggranna efterforskningar, för att sedan till stor del gå på magkänsla. Det har fungerat alldeles utmärkt för mig och jag ångrar inte några sådana beslut eftersom jag vet att det inte hade spelat någon roll om jag stått och velat i en kvart eller fyra timmar - jag hade ändå tagit samma beslut i slutändan.
Min tidigare svärfar var tvärtom; han skulle fundera på saker i dagar eller veckor eller år innan beslut togs, även när de gällde smågrejer. Resultatet var dock att han dels missade många chanser som dök upp, dels så ångrade han sig alltid i slutändan. Det är ju nämligen så, att man kan "övertänka" också. Den biten tycker jag är bra att undvika.

P.S. Jag har ett citat från Douglas Adams "The Long Dark Tea-Time of the Soul" tatuerat på kroppen, som jag tycker är lite relaterat till detta med att ta beslut: "I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be". :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jo. Trådskaparen verkar i inlägg efter inlägg ha svårt att förstå att alla inte har samma behov.

Särskilt i storstäderna där husen säljs snabbt har jag full förståelse på att man betalar för läget; vad som sen står på tomten och vilket skick det är i är sekundärt. Letar man i ett område och har bommat kanske två-tre budgivningar tidigare så är man nog rätt mycket på hugget sen. Som du säger, så har man sett ett antal hus behöver man till slut inte kolla i timtal på ett till, man vet precis vad man är ute efter att känna in och det går ganska snabbt. Är läget rätt så kan man ta lite renoveringar och fix i efterhand om det skulle behövas.

Att först på visningen märka att det är mycket trafik utanför, som exempel gavs, det kan man gott och väl undvika genom arbete i förväg. Trafikverket har mätningar och kartor på årsdygnstrafik för de flesta vägar och där man kan se hur stor belastningen är på vägarna. Finns det ändå inte en ÅDT-mätning för den väg man tänker sig bo vid, kan man innan visningen besöka gatan under eftermiddagsrusning "hemkomsttid", mån-tors 16-18, för att bilda sig en uppfattning om hur mycket trafik det är.

Och det finns mycket annat, satellitbilder för att upptäcka närområdet, Google Street View för det mesta för detaljkoll, SGU's kartor för jordmån/brunnar/geologi. Det enda som jag märkt konsekvent är svårt att bilda sig uppfattning om från kartor är topografin. Varken höjdkurvor eller skuggningar ger riktigt den aha-upplevelsen som ett besök gör. Däremot kan detta besök göras utanför visningstid och är ganska snabbt avklarat.
Kanske är det projicering, kanske inte. Det skulle iofs också kunna vara ren fascination över att en del människor tar så stora beslut väldigt snabbt.

Men absolut bra tips att kolla bullerkartor och Google street view innan köp. Precis så har vi gjort. Dessutom har jag tagit bilen innan visning och lyssnat efter buller på olika veckodagar och tider. Då får man också en rätt bra känsla för området redan innan visning. Läget och tomten är enligt min mening det absolut viktigaste, och dessutom svårt att åtgärda i efterhand.

När man sett många objekt och väl har ringat in rätt område/n samt för- och nackdelar med olika hustyper så blir det betydligt lättare att ta snabbare beslut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Jag var på två visningar, den andra hade jag med mig svärfar samt en besiktningsman. Mäklaren ville att man skulle besikta efter att ha skrivit kontrakt, vilket inte jag gick med på. Besiktning först, sen kontrakt.
Det här förstår jag inte riktigt. Du betalar alltså en besiktningsman 15' kronor för att besiktiga ett hus som du inte är garanterad att köpa?
Varför inte besiktiga efter påskrivet kontrakt? Du får ju ändå dra sig ur om du är missnöjd då. Då betalar du också dessa 15', men du vet att om du är nöjd så är huset ditt, medan du i första fallen kanske slänger 15' i sjön även om du gillar huset och besiktningen visar sig bra, för att säljaren säljer till någon annan eller inte alls.
 
H heimlaga skrev:
Knappast.......
Det handlar om ekonomiskt ansvarstagande. Att inte kasta sig in i ett projekt som man inte har ekonomi och krafter att föra i mål.
På en bubbelmarknad som Stockholm går det att betala fullt pris för ett rivningshus och sedan riva det och bygga nytt och sedan låta värdeökningen ta hand om det hutlöst stora lånet man måste ta för att köpa två hus och få ett. Det går så länge bubblan varar........ rentav så att de som gör så kan vinna på det...... men då bubblan spricker och värdet faller och lånen skall betalas då vinner man helt klart på att ha tagit sitt ansvar för sin egen privatekonomi.
Så bara för man tar ett "snabbt" beslut har man inte ekonomin eller krafter till att föra det i mål?
 
Fairlane
Jag var för övrigt och tittade på lite hus igår. Så här såg schemat ut:

Hus 1: 11:15-12:00
Hus 2: 12:00-13:00
Hus 3: 12:00-13:00 (Detta hoppade jag över, men kollade tomt och exteriör senare på kvällen)
Hus 4: 12:30-13:00
Hus 5: 15:30-16:15

Husen låg så till att det var knappt 15 minuter med bil mellan hus 1 och hus 2 och likadant mellan hus 2 och 4 (även hus 3 låg så till).

Hur ska man utnyttja tiden maximalt här?
Man kan såklart välja att bara titta på ett hus på dagen och ett på eftermiddagen, men då bör man också vara beredd på att få vänta länge innan man har sitt nya boende. Idag vill ju bankerna att man ska sälja innan man köper nytt, då är inte så lätt att vänta ett år eller mer på att hitta det perfekta. Man får göra en grov sortering, kolla om det känns bra, fundera om priset är sådant att man kan hantera en överraskning på några 100' och så får man köra på.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag var för övrigt och tittade på lite hus igår. Så här såg schemat ut:

Hus 1: 11:15-12:00
Hus 2: 12:00-13:00
Hus 3: 12:00-13:00 (Detta hoppade jag över, men kollade tomt och exteriör senare på kvällen)
Hus 4: 12:30-13:00
Hus 5: 15:30-16:15

Husen låg så till att det var knappt 15 minuter med bil mellan hus 1 och hus 2 och likadant mellan hus 2 och 4 (även hus 3 låg så till).

Hur ska man utnyttja tiden maximalt här?
Man kan såklart välja att bara titta på ett hus på dagen och ett på eftermiddagen, men då bör man också vara beredd på att få vänta länge innan man har sitt nya boende. Idag vill ju bankerna att man ska sälja innan man köper nytt, då är inte så lätt att vänta ett år eller mer på att hitta det perfekta. Man får göra en grov sortering, kolla om det känns bra, fundera om priset är sådant att man kan hantera en överraskning på några 100' och så får man köra på.
Vi köpte hus i somras, och vår bank (SBAB) tyckte inte det var något problem att gå med på överbryggningslån, dvs de hade inget krav på att vi skulle sälja vårt tidigare boende innan vi köpte huset. Däremot ville de att vi hade ett påskrivet säljavtal med mäklaren på vårt tidigare boende. Vi såg därför till att ha sålt lägenheten innan tillträdet på huset. Så jag tror det kan funka att köpa först och sälja sedan. Men det beror förstås också på hur lätt-/svårsålt det egna objektet bedöms vara av banken.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag var för övrigt och tittade på lite hus igår. Så här såg schemat ut:
Så du hitta fem hus så nära varandra som du skulle kunna tänka dig att köpa?

Jag är bra mycket kräsnare en så, då kan jag förstå att folk kan gå på 85 visningar innan de hittat rätt om man inte har en aning om vad man vill ha eller inte bryr sig om hustyp.
 
JLyck JLyck skrev:
Så bara för man tar ett "snabbt" beslut har man inte ekonomin eller krafter till att föra det i mål?
Inte om/när det snabba beslutet på dålig faktagrund leder till att prejektet blir hälften eller dubbelt större/dyrare än man antog när man fattade beslutet.
 
Om man bor i en större stad är det inte alls ovanligt att man kan behöva gå och kolla på 3-4 visningar samma dag. Även om man är kräsen. Då kan man ju gå på omvisningen på det/de objekt som var mest intressanta. Det finns en tendens att det kommer ut intressanta objekt batchvis.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Inte om/när det snabba beslutet på dålig faktagrund leder till att prejektet blir hälften eller dubbelt större/dyrare än man antog när man fattade beslutet.
Fast det är ju exakt det här jag vänder mig mot. Besluten behöver inte vara sämre för att de går fort, det hänger ihop med vem man är. Vissa är snabba, vissa tar tid. Båda människotyperna tar bra och dåliga beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.