Nej jag är ingen bakåtsträvare!
Byggde min första hemdator i byggsats 1981 och jobbar än i dag professionellt med systemutveckling.

MEN nu börjar det kännas som marknaden "konstruerar" behov för sakens skull, mer än den verkliga nyttan.
(sen stör det mig inte om kylskåp kan hålla reda på hur många mjölkpaketers rfid taggar som passerat in genom dörren på sistone, om nån nu tycker det är kul att sitta på jobbet och kolla i sin app)
 
Problemet är ju att vi konsumenter är med i kommunikationen, t.ex. app för att kolla kylskåpet. Det blir ju först intressant när vi släpper den delen och låter det gå maskin till maskin, så det skickas hem mjölk automatiskt precis innan den tar slut. Det kommer tvättmedel och disktabletter för att tvätt och diskmaskin hör av sig direkt till leverantörer. Varmepumpen bokar in service till sig själv när den känner sig sliten.
Vi saknar den integration av olika tjänster, då blir det fånigt när man bara har en halv lösning.
 
AskeHolst skrev:
Problemet är ju att vi konsumenter är med i kommunikationen, t.ex. app för att kolla kylskåpet. Det blir ju först intressant när vi släpper den delen och låter det gå maskin till maskin, så det skickas hem mjölk automatiskt precis innan den tar slut. Det kommer tvättmedel och disktabletter för att tvätt och diskmaskin hör av sig direkt till leverantörer. Varmepumpen bokar in service till sig själv när den känner sig sliten.
Vi saknar den integration av olika tjänster, då blir det fånigt när man bara har en halv lösning.
Då ska kylskåpet vara tankeläsare och veta att jag tänkt åka bort över helgen och inte behöver automatisk mjölk från affären.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lbgu skrev:
Skillnaden är dock att en modern bil är bättra på många sätt än en bil från 70-talet. Ett kylskåps funktion däremot är inte särskilt mycket förändrad sen 70-talet till nu förutom att den drar mindre energi. Med tanke på att livslängden blivit sämre för moderna kylskåp så är det väldigt tveksamt att den minskade energiåtgången är lönsammare om man måste byta kylskåp oftare. Ett kylskåp ska kunna hålla en viss temperatur, det är dess enkla funktion, inte så mycket att utveckla.
Poängen var inte fokus på enskild produkt utan mera generellt påvisa hur produkter t.ex. bil har förändrats med elektronik. Det finns mängder av funktioner i nya bilar som vi får med vare sig vi använder dem eller inte.
Sedan förändras andra produkter mera eller mindre med elektronik och kommunikation. De kommer att ha mängder med nya funktioner, sedan kan man alltid diskutera om man använder dem, men de kommer att vara inbyggda som standard. Ungefär som en dator, surfplatta, mobil, etc, har mängder med funktioner/program/appar som finns installerade redan från början.
Så frågan ska nog istället ställas; "Vilka funktioner kommer jag att använda" för de kommer att finnas integrerade i produkterna.;)
 
MagHam skrev:
Då ska kylskåpet vara tankeläsare och veta att jag tänkt åka bort över helgen och inte behöver automatisk mjölk från affären.
Fast genom att ha koll på dig samt familj och vänners mejl, sociala nätverk, geografiska positioner och all annan data kommer kylen veta att du är kommer vara borta över helgen innan du själv vet om det.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Nej jag är ingen bakåtsträvare!
Byggde min första hemdator i byggsats 1981 och jobbar än i dag professionellt med systemutveckling.

MEN nu börjar det kännas som marknaden "konstruerar" behov för sakens skull, mer än den verkliga nyttan.
(sen stör det mig inte om kylskåp kan hålla reda på hur många mjölkpaketers rfid taggar som passerat in genom dörren på sistone, om nån nu tycker det är kul att sitta på jobbet och kolla i sin app)
Börjar inte nästan all teknikutveckling så?
 
AndersS skrev:
Tja, ta och jämför en bil från 70-tal med mycket mekanik och enkla elprylar, den gamla Lucas elsystem, med dagens bilar som är fullsmockade med elektronik. Vi kan ha både den ena och andra åsikten där jag själv ibland funderar på vad som är bättre. Men så till slut så accepterar jag utveckling som pågår och funderar på vad/hur jag själv vill använda den.
Tack Anders för ditt svar. Meniingsfull utveckling öär alltid välkommen, jag tycker om gamla bilar för charmens skull men moderna bilar är såååå mycket säkrare.
Min bil är 12 år gammal med 19 datorenheter runtom. Lyckligtvis fungerar allt klockrent men bilen tänker för mycket själv och vill bestämmer när fönstren ska upp eller ned. Motorlampan lyser ibland men jag är tillräckligt avtrubbad att inte bry mig och så försvinner det igen.
Om mitt kylskåp eller TM skulle bete sig lika lynningt, nej tack!!
 
Demmpa skrev:
På iaf Volvos dieselmotorvärmare kan bara startas via program/fjärr sedan måste motorn startas för att värmaren ska kunna startas igen.
Har man VolvoOncall kan man starta med en app i telefonen, sjukt smidigt jag använder det varje dag hela vintern. Man kan skicka adresser till Gpsen i bilen så slipper man hålla på att kludda med stereon, även hålla körjournal. Efter varje gång jag kört så kategoriserar jag körningen så har jag en färdig excel i slutet av varje månad :)

Skärmdump av Volvo On Call-app med parkeringsvärmare avstängd och två timer för start av värmaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte idag betala extra för detta. Framförallt för att jag upplever att (som nån skrev tidigare) supporten/uppdateringar upphör efter ett år, första året är all skit full med buggar. Plus att jag tror elektroniken gör hela konstruktionen känsligare, kortare livslängd, dyrare i inköp och därmed mycket dyrare per månad räknat.

Jag har ett par chromecast. Det är instabilt som sjutton. Har man dessutom några olika routers etc som hänger sig ibland så vet man inte var felet ligger. När det funkar har min dotter sen hon var 4-5år kunnat streama filmer från netflix. Men slutar det funka står alla inklusive jag handfallna. Plötsligt blir det ett "avbrott" på 5 minuter när man ska starta om appar, routers etc.

Min bil har android auto. Har försökt få skiten att funka, men det går inte. Verkstan har uppdaterat. Jag har provat olika telefoner. Inget funkar. Oftast går det inte att ansluta alls. När det går så är skärmen fryst. Skitbra funktionalitet, men tekniken var tyvärr tydligen inte mogen än. Nästa mobil och nästa bil kanske det funkar. Men bilen har även radar. Det är skitbra. Det funkar dessutom nästan alltid.

Jag är inte längre en early adaptor tror jag...

Jag kan förstå de som köper apple grejjor, android och windows kräver lite av sina användare. Uppriktigt sagt förstår jag inte hur folk som inte "kan nåt" får saker att funka...

Brukar få agera både support och försvarare av teknikprylar inför resten av familjen. "varför funkar inte datorn". Ja, vafan, det är inte jag som programmerat och utvecklat den faktiskt. Jag försöker bara hålla den igång. Blir tvättmaskin och spis uppkopplade ser jag en framtid där jag kommer få göra allt i hemmet... ;)

Jag brukar även få agera support åt mina föräldrar att få igång skrivare, routers etc efter att internetleverantören bett mina föräldrar att göra "fabriksreset" så fort något problem uppstår. Så måste alla enheter synkas in igen (om man inte bestämmer och lyckas att samma "fabrikslösen" återanvänds gång på gång).

Skämtet om bilen som stannar och man får boota om den är i allra högsta grad här. Och har varit ganska länge. Dock är det tack och lov sällsynt, pga rigorös testning. Konsumentprylar MÅSTE bara funka utan strul, annars blir man tokig. Det är et visst problem med saker som har en förväntad livslängd på 10 år och som innehåller teknik som är hopplöst föråldrad efter 3 år.

Så... Klart att grejjorna kommer bli uppkopplade. Brödrosten få en processor, och inte bara det, nästan allt som ska ha IPstack måste vad jag förstår ha ett operativsystem. Den brödrost man snackat om i massor av år (sen 80-talet) som ska få en processor får ett helt OS. Men... jag skulle hellre ta min mormors gamla brödrost. Den funkar kanon. Kommer göra så i massor av år till. Och framförallt måste man inte boota om eller uppdatera den för att rosta en skiva bröd. Men idag känns det som dessa funktioner bara är till för att vara coola. Inte tillföra någon verklig nytta.
 
JohanLun skrev:
Uppriktigt sagt förstår jag inte hur folk som inte "kan nåt" får saker att funka...
Av nån märklig anledning brukar dom lyckas rätt bra ändå.

Det kan jag se på mina barn när dom knappar fram nåt. Dom vet inte hur det går till eller varför, men j-kligt fort och snabbt går det. Antagligen är det inte meningen att man ska tänka efter och reflektera för mycket :)
 
MagHam skrev:
Av nån märklig anledning brukar dom lyckas rätt bra ändå.

Det kan jag se på mina barn när dom knappar fram nåt. Dom vet inte hur det går till eller varför, men j-kligt fort och snabbt går det. Antagligen är det inte meningen att man ska tänka efter och reflektera för mycket :)
Så länge det funkar så, ja, barnen lyckas ofta bättre än icke datornördiga föräldrar. Men när routern hänger sig så fixar inte dottern detta än, men det är väl bara en tidsfråga... Sen kanske det är så att om man låter bli att pila på några som helst inställningar, har bra grejjor med fabriksinställning, så funkar "Norsk reset" nästan alltid. Men börjar man pilla och tweeka så hittar man inte igen det när nåt byts ut...
 
JohanLun skrev:
Så länge det funkar så...Men när routern hänger sig så fixar inte dottern detta än...
Du har så rätt.
När det hänger sig på riktigt, och man måste vara systematisk , så brukar gammal mogen envishet vara mest framgångsrik.
 
JohanLun skrev:
Skämtet om bilen som stannar och man får boota om den är i allra högsta grad här. Och har varit ganska länge. Dock är det tack och lov sällsynt, pga rigorös testning. .
Precis som du skriver får man boota om fordon. Minnet är svagt men när dagens tunnelbanetåg, 15 år sedan?, började användas i Stockholm så har jag ett minne där föraren förklarar att vi ska ta ett lite längre stopp vid Slussen för att det skulle göras en omstart av tågets dator då det inte gick att köra i normalfart och jag såg framför mig att det blivit "blåskärm".;)
Och även bilar har liknande funktioner sedan många år tillbaka. I en av våra tidigare V70, årsmodell 2003, körde jag fast med i snö, efter lite bökande kom jag loss men bilen larmade för motorproblem och "Kör till verkstad". Pratade med Volvoverkstad och fick förklaring att bilens styrsystem hade reagerat på min fastkörning som något var fel i motorn, så för att lösa det skulle man starta motor, varva den i x-tid och sedan slå av den. Mycket riktigt så försvann varningen.
Det som händer nu med uppkopplade saker är att man t.ex. kan få hjälp med felanalys, inställningar, etc, snabbare när något händer om man önskar få den hjälpen. Så i många saker finns redan elektronik/funktioner men nu blir de åtkomliga även på distans.
 
Så här två år efter trådstart. Tycker ni likadant, eller har kylskåp med Wifi blivit något bra å ha?

Jag vill ha kylskåp med bubbelvattendispenser men icke. Med Wifi däremot, vilket jag absolut inte kan se nyttan med ännu
 
Jag tycker nog det står och stampar. Fortfarande ser jag minimal fördel med alla apparater online. Visst finns det vissa saker som är bra. Få dock som jag är beredd att betala speciellt mycket för.
Men en fundering, jag bor på landet med luftledningar, kopplar ur den mesta elektroniken vid åska i närheten. Häromåret kostade ett blixnedslag i ledningarna mig diskmaskin och centraldammsugare. Alla TV och datorer var redan urkopplade. Så länge vi hade ADSL modem gjorde vi av med några per sommar. Men om varenda apparat och strömbrytare innehåller en massa elektronik hur gör jag då när det mullrar? Och ja jag har åskskydd på ingående el, det fick också lagas vid samma smäll.
Säkerheten verkar inte förbättras, såg i våras att LG fick återkalla ett kamera och larmsystem. Det gick att logga in bara man visste vilket e-mailkonto systemet var kopplat till. Det dröjer nog innan säkerheten är bra nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.