S Slugge skrev:
Fel! Peter. Maxtimeffekttaxan lever i allra högsta grad, säkert därför @tommib aktualiserade denna tråd igen. Frågan är nu bara om det införts på fler ställen sen sist?
Finns säkert effekttaxa, men inte i Göteborg
Tabell över elnätspriser i Göteborg för lägenheter och övriga bostäder för åren 2018 och 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Slugge skrev:
[länk]
Är det avgiften i Partille du syftar på?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det avgiften i Partille du syftar på?
Är väl bara en avgift som diskuterats i tråden, det vill säga
Effekt är en rörlig avgift för den maximala belastningen av elnätets kapacitet och styrs av den högsta timförbrukningen varje månad (kW).
Är det då inte denna som vi syftar till i denna tråd längre? Är inte med på vilken annan avgift du menar..
 
Bara för att förtydliga, Göteborg Energi har en maxeffekttaxa i Partille, men inte i Göteborg. På bägge orterna så tar de ut en taxa per kWh också, denna är dock högre i Göteborg. I Göteborg och Partille är det samma fasta avgift för elnätet ända upp till 63A. OM man på ett 20A avsäkrat abonnemang i Kungälv räknar med en årsförbrukning på 17-18000kWh per år och att man utnyttjar 20A under en timme varje månad på vintern (kommer inte ihåg de exakta detaljerna) så blir månadskostnaden för elnätet ungefär densamma i Kungälv som i Partille. Skillnaden är dock att man i Partille kan sänka sin kostnad genom att inte utnyttja alla 20A, vilket man inte kan i Kungälv om man inte säkrar ned till 16A.

Jag styr (snart) min laddbox så att jag inte skall behöva säkra upp till 25A (styr manuellt just nu, men snart automatiskt). I Partille finns inte det problemet, istället så behöver man styra sin laddbox i Partille så att man inte maxar ut effektavgiften, dvs att man får betala effektavgift för laddningen av elbilen då den går igång samtidigt som resten av huset utnyttjar mycket effekt. I grunden är dock problemen desamma. Om jag går vidare med min styrning av effektförbrukare (elpanna, bastu, torktumlare?) så kan jag kanske säkra ned huset till 16A? Eller så nöjer jag mig med att jag inte måste säkra upp till 25A.

Elnätspriser Partille

Lägenhet (16A) * Övriga bostäder **

Abonnemang

80 kr/mån 102,5 kr/mån

Elöverföring

28,5 öre/kWh 22 öre/kWh

Effekt
26 kr/kW


Effekt är en rörlig avgift för den maximala belastningen av elnätets kapacitet och styrs av den högsta timförbrukningen varje månad (kW).
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Varför ska GE vara sämre än storebror Vattenfall. Pengar är ju, till skillnad från fossila bränslen, en oändlig resurs, skulle pungarna ändå synas tunna kan man väl bara "justera" upp intäkterna lite. Är ju ändå av göteborgare, från göteborgare, till göteborgare, pengarna bara vänder runt i en oändlig cirkelrutt.
Nej, det var ju just det. Det är från oss Partillebor till Göteborgare... Vi har inte något att säga till om vad gäller Göteborg energi eftersom vi inte har någon rösträtt i Göteborg. Men de äger ändå vårt kommunala elbolag, så vi kan inte säga till något om det på hemmaplan heller.

Och vi får definitivt ingen service från Göteborg. Den får vi betala för själva.
 
tommib tommib skrev:
Jag dök på denna tråd via paxmans laddboxtråd (som i sig är väldigt intressant) och tyckte att denna förtjänade ett litet lyft.

Har jag förstått det rätt att det är den timmen varje månad som förbrukar mest energi som sätter överföringsavgiften? Det skapar i så fall ett kanska konstigt incitament i och med att alla andra timmar som ligger under inte tillför något extra kostnadsmässigt (förutom elkostnaden, som jag förstod var den mindre delen).

[...]

Kanske inte riktigt den avsedda effekten...
Ja, när de hittade på den här taxan, så var ju batterilager osv inte lika mycket på tapeten, och det ger som sagt en del spännande effekter.

Det ligger ju t ex inte långt borta att man begränsar elbilsladdning till att hålla sig på den fn högsta effekten man haft den månaden; det kostar ju då inget "extra". (Man får väl lägga ett spann för att den skall ladda öht i början på månaden, innan man tvingats att tvättat och lagat mat samtidigt första gången).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Artikel i NyTeknik om detta:
- [länk]
Just! Vad var det jag sa? Va? Det tog sju år, men ropar man varg tillräcklig länge så får man till slut rätt! ;)

Det ger ju som du säger i NyTeknik en del spännande effekter särskilt om fler gör som du, dvs håller koll på sin effektförbrukning och sedan styr sin elbilsladdning, värmetillskott, bastu osv. pss att man sedan, under resten av månaden, krämar på när och hur som helst, bara man inte går över sin tidigare topp.

Så man behöver inte ladda elbilen på natten, det går lika bra på dagen/eftermiddagen/kvällen, bara inte tvättmaskinen (eller bastun) går samtidigt. Alltså, bara man styr bort lasten från sin egen topp, så kan man strunta hur och när alla andra drar effekt ur systemet.

Detta tvärtemot vad som faktiskt vore bra för systemet i stort. Dvs att vi planade ut topparna i systemet i stort.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Undrar om det nu införs en smitarskatt på solceller och batteri i huset..
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Just! Vad var det jag sa? Va? Det tog sju år, men ropar man varg tillräcklig länge så får man till slut rätt! ;)

Det ger ju som du säger i NyTeknik en del spännande effekter särskilt om fler gör som du, dvs håller koll på sin effektförbrukning och sedan styr sin elbilsladdning, värmetillskott, bastu osv. pss att man sedan, under resten av månaden, krämar på när och hur som helst, bara man inte går över sin tidigare topp.

Så man behöver inte ladda elbilen på natten, det går lika bra på dagen/eftermiddagen/kvällen, bara inte tvättmaskinen (eller bastun) går samtidigt. Alltså, bara man styr bort lasten från sin egen topp, så kan man strunta hur och när alla andra drar effekt ur systemet.

Detta tvärtemot vad som faktiskt vore bra för systemet i stort. Dvs att vi planade ut topparna i systemet i stort.
Precis. En konsekvens är ju bland annat att du skulle bli straffad om du var så fräck att du skulle vilja kräma på med full laddstyrka en blåsig natt när elpriset är 0 eller negativt.

Istället uppmuntras man att smeta ut laddningen över dygnet med den här prissättningen.
 
W witten skrev:
Precis. En konsekvens är ju bland annat att du skulle bli straffad om du var så fräck att du skulle vilja kräma på med full laddstyrka en blåsig natt när elpriset är 0 eller negativt.

Istället uppmuntras man att smeta ut laddningen över dygnet med den här prissättningen.
Det är väl en naturlig konsekvens av hur elnätet fungerar. Nätägaren bryr sig inte om elpriset medan producenterna inte bryr sig om hur trångt det är i din lokala transformatorstation. Så i framtiden måste man optimera uttaget dels baserat på effekttariffen och kanske en hög-/lågtaxa beroende på årstid och tid på dygnet samt elpriset timme för timme. Blir superspännande och nog ungefär nio personer i landet som orkar med :)
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Precis. En konsekvens är ju bland annat att du skulle bli straffad om du var så fräck att du skulle vilja kräma på med full laddstyrka en blåsig natt när elpriset är 0 eller negativt.

Istället uppmuntras man att smeta ut laddningen över dygnet med den här prissättningen.
Det brukar vara Max effekt under höglastid som är avgörande. Så på natten kan du maxa utan att det påverkar effekttaxan. Jag kollade på Göteborgenergi och de tycks dock inte ha det i sin prismodell.
 
Bor själv i en kommun där vi har effektavgift (Sollentuna). Upplever att vår elnätskostnad oftast är låg jämfört med liknande hus i andra kommuner. Här är det avgift mellan 07-19 vardagar och det tredje högsta värdet som ligger till grund för månadens avgift. På helger och nätter kan du alltså maxa dina 25A utan att det påverkar elnätskostnaden.

Men, poängen med inlägget är att en effektavgift går nog att göra på både bra och dåliga sätt.
 
Redigerat:
K Kallens skrev:
Men, poängen med inlägget är att en effektavgift går nog att göra på både bra och dåliga sätt.
Ja. Här är det som sagt den timmen med högst last under månaden som avgör hela taxan. Punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.