Mitt halvmedvetna är mycket smartare än jag själv. Behövs inte fem minuter för att bestämma vad jag vill. Finns entusiasmen där är det bara att åka.

Nu är ju jag i byggbranchen och oroar mig inte för fel egentligen. Allt utom läget etc etc.

Som @IcePrincezzz skrev är snabbt beslut en faktor. Krångelfri köpare också. Mina senaste två lägenhetsköp gick igenom utan högst bud.

BTW. Jag behövde inte fem minuter för att bestämma mig när det gäller min kvinna heller...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Nybyggerska och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
M mr_bygg skrev:
Nu pratar vi minuter och inte dagar, månader eller år så skulle du tycka att 30 minuter mer eller mindre på krogen skulle ha en avgörande inverkan på ett beslut om ett giftemål eller motsvarande för ett husköp som vi pratar om här?
Definitivt! T.o.m 10 sekunder skulle kunna avgöra. Naturligtvis bestämmer man inte redan på krogen om man skall gifta sig.
Men anta att allt verkar PERFEKT med personen du pratar med, och precis innan du lämnar ditt nummer för att kunna bli kontaktad dagen efter, så kommer personen du pratar med ytterligare en mening, som helt omkullkastar ditt omdöme om personen. Så enkelt kan det vara.

M mr_bygg skrev:
Vad förväntar du dig att upptäcka i ett hus på den sista halvtimmen som du inte kunnat se vid de första 15-30 minuterna och som du inte kunnat läsa dig till i mäklarannonsen och som inte kan upptäckas vid en besiktning efter ett köp?
Det kan ju vara precis vad som helst! Men det är just det som är poängen. Ingenting/ingen säger att något skall ändras alls och ingenting/ingen säger att man garanterat upptäcker något negativt (eller positivt), men det är inte svårare än att ju längre tid du tar på dig att titta igenom allt, tänka dig in i att bo i huset eller vad du nu gör, desto större chans att du upptäcker något som du inte har upptäckt eller tänkt på innan. Av samma anledning menar jag, att det är synnerligen märkligt att man snålar så VANSINNIGT på några stackars minuter, även fast det handlar om ett köp med miljonsummor.
 
Martin_B
D daVinci skrev:
Så en motfråga: Vad är det vi skall titta på?
Precis vad som helst. Finns inget specifikt. Men jag menar att 5, 10 eller ens 15 minuter är väl lite för att verkligen kolla igenom ett hus ordentligt.

När jag köper verktyg, exempelvis, kollar jag noggrant före köp vilket märke/vilken modell som är det bästa alternativet för mig. Det kan ta lite tid, men spenderar man 5-10.000 kr på ett verktyg, så är det ju inte fel att det blir så bra som möjligt.

Men sen är det rätt sällan jag ångrar mig också, i princip aldrig. Sen finns en del som bara går in i en affär och köper första bästa, och sen är missnöjda.
 
@Martin_B handlar inte om att snåla på tiden utan alla e vi olika. Vissa e impulsiva (jag) & bara kör & andra behöver mer tid helt enkelt. No big deal liksom...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Martin_B
H hjalle74 skrev:
Jag vet folk som köpt hus för flera miljoner utan att ens vart inne i det....de ansåg nog att budgivningen speglar fastighetens marknadsvärde och att det viktigaste är läget och grundkonstruktionen av huset....
Helt otroligt, enligt min mening!

Är som att köpa en bil utan att provköra den. Eller som att gifta sig med någon slumpmässig person man bara har sett lite bilder på och läst lite fakta, och utan att ha lärt känna den.

Men alla är vi olika som sagt.

Verkar dock vara ett lite känsligt ämne detta, en del som reagerar starkt :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martin_B
lambo lambo skrev:
@Martin_B handlar inte om att snåla på tiden utan alla e vi olika. Vissa e impulsiva (jag) & bara kör & andra behöver mer tid helt enkelt. No big deal liksom...
Visst är det så, och det är ingen big deal, men jag har svårt att förstå det bara, just p.g.a att det är en så stor affär som handlar om miljonbelopp och att man förmodligen tänkt bo där en längre tid.
Annat är det med ett hotell, exempelvis, det är ju bara tillfälligt boende. Men en villa för flera miljoner vill man gärna inte sälja 1 vecka efter köp. Allt går ju, men ja,, du fattar :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Helt otroligt, enligt min mening!

Är som att köpa en bil utan att provköra den.
Apropå bil som du nämner så köpte jag en Ferrari utan att provköra ha ha, lite crazy men jag har kvar bilen idag (5 år sen) & jag e fortfarande nöjd! :cool: :D

Barn utklädd till Spiderman står bredvid en röd Ferrari med öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrikpalm och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
SandraPeter SandraPeter skrev:
Du får det att låta som att alla har 1-2 tmmar på sig på en visning. Så är inte alltid fallet, jag har varit på visningar där man har bokat in sig i 15-minutersintervaller, ett nytt gäng spekulanter var 15:e minut.
Så om ni har den första 15-minuterstiden, blir ni ombedda att lämna efter tiden har gått? Jag har då aldrig blivit ombedd att lämna utan alla brukar få stanna så länge mäklaren är där. Jag kan tillägga att jag har gått på ofantligt många visningar. Jag tycker det är roligt och man lär sig väldigt mycket om vad man skall titta på osv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martin_B
lambo lambo skrev:
Apropå bil ha ha så köpte jag en Ferrari utan att provköra, lite crazy men jag har kvar bilen idag (5 år sen) & jag e fortfarande nöjd! :cool: :D

[bild]
Du fick fulla garantier och öppet köp med förstår jag? :D

Tänk om inte den går som den skall? Konstiga ryckningar i ratten eller precis vad som helst? :D ...hade du fått det åtgärdat utan problem sedan?
Och om det är sådant som inte är fel, men som du retar dig på ändå?

Ja, alla är vi olika som sagt. :)
 
Farsan va alltid sån att han behövde "sova på saken", de irriterade mig nått oerhört. Kanske därför jag känner med magen och kör.

+ ju mer en sak planeras, desto tråkigare blir det då det väl är dags att göra just den saken, iaf. fungerar jag så.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Du fick fulla garantier och öppet köp med förstår jag? :D

Tänk om inte den går som den skall? Konstiga ryckningar i ratten eller precis vad som helst? :D ...hade du fått det åtgärdat utan problem sedan?
Och om det är sådant som inte är fel, men som du retar dig på ändå?

Ja, alla är vi olika som sagt. :)
Ha ha inga garantier eller öppet köp men magkänslan var bra och bilen har gått som en raket hela tiden :cool:
 
Martin_B Martin_B skrev:
Du fick fulla garantier och öppet köp med förstår jag? :D

Tänk om inte den går som den skall? Konstiga ryckningar i ratten eller precis vad som helst? :D ...hade du fått det åtgärdat utan problem sedan?
Och om det är sådant som inte är fel, men som du retar dig på ändå?

Ja, alla är vi olika som sagt. :)
Skillnaden är att det är exakt vad man får i ett vanligt husköp, eftersom i princip alla husköp göra med besiktningsklausul.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hur mycket tid man lägger ner är ju helt avgörande på vad man är ute efter. När jag letade hus med min sambo visste vi ganska tydligt vad vi ville ha, efter att ha varit på ett antal visningar. I början tittade vi mycket på det rent visuella och missade läget, ljudet från omgivande vägar, närhet till service.

När vi blev bättre på att leta hade vi kollar det mesta i förväg och när vi väl tittade på objekten var det mest för att säkerställa att det inte låg en ladugårdsvägg med 5 meters höjd en halv meter från tomtgränsen (jodå, det har hänt, ett av de första objekt vi tittade på!).

I princip alla parametrar som var avgörande för om jag ville lägga ett bud eller inte hade jag koll på innan visningen, efter vunnen budgivning gjorde vi givetvis besiktning, och den tog ju några timmar. Men det är ju bara för att kolla att redan tillgängliga uppgifter stämmer.

Bara för att det är fuktfläckar i taket struntar jag inte i att köpa huset, de spelar ganska exakt 0 och ingen roll under tiden jag avgör om jag vill köpa eller ej.

Bor man på en plats där försäljningarna går trögt och man verkligen kan vänta in säljaren hade man kanske kunnat spelat lite mer, men här säljs (såldes i vart fall) husen snabbt som tusan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Magkänslan tycker jag är oerhört viktig i ett hus. Därför så är ett köp utan att ha besökt objektet helt otänkbart. Finns ingen fakta eller bilder, filmer eller VR-filmer i världen som kan ersätta ett fysiskt besök. Sedan så gör man förstås noggrann research redan innan visningen, t ex gällande kommunikationer,infrastruktur, buller osv.

Skillnaden mot alla andra köp som görs är att det är så oerhört mycket logistik som krävs för att flytta. Det är förstås rent teoretiskt möjligt att chansa och sälja/flytta igen om det inte blir bra. Men hela flyttkarusellen är såpass tråkig, dyr, jobbig och tidskrävande att ett felköp får alltför stora konsekvenser för att det ska vara värt besväret.
 
Jag var den som va mest drivande i letande efter hus när jag och frugan letade. Jag gick på flera visningar innan jag slog till. Men jag filtrerade kraftigt på nätet. Gillade jag inte bilderna jag såg på hemnet så struntade jag i att lägga ytterligare energi. Så endast hus som jag gillade online bemödade jag mig med att faktiskt gå och titta på.

Jag gick på totalt tre visningar innan jag slog till på mitt nuvarande. Det första såg fint ut på både insidan och utsidan men hade kraftiga brister i protokollet. Jag pratade med mäklaren och han sa att jag var den första som ens bad om att få läsa protokollet. Själva tittandet på huset klarade jag av på mindre än 30 mins. Jag åkte hem och läste protokollet och följde sedan prisutvecklingen, som gick som en raket. Efter 2-3 dagar ringde mäklaren mig och frågade om jag ville lägga ett bud. Då passade jag på och fråga om protokollet igen. Ingen av de som hade budat att jobbat sig med att be om detta. Det tycker jag än idag va SJUKT. Det fanns allvarliga brister. Det saknades ett plastskikt där syllen stod bland annat så fukt kunde krypa upp.

De andra objektet jag tittade på kändes fel ifrån början. Jag var bara trött på inte hittat något på ett par veckor.

De tredje objektet såg bra ut på bilderna på nätet. Men IRL så va upplevelsen en helt annan. Golven sviktade. Utbyggnationen kändes som man satt en gammal telebyscha och bara spikat fast. Golvnivåerna va inte ens jämna. Källarvåningen va taket på tok för lågt för att kunna hitta på något kul där (Hemmabio) och utsidan va målad av amatörer. De va kladd över allt. Mäklaren ringde upp mig efter någon dag. Jag gav inget bud. Ingen annan heller. De begärde helt enkelt för mycket för de objektet.

De sista och de vi tog åkte vi på tillsammans. Här va de lite lustigt. Jag satt på hemnet och sökte efter hus. Detta hus dök inte upp i sökningarna för jag hade inte kryssat för "kommande försäljningar". Men jag råkade av en händelse testa just detta och då hittade jag detta objekt. Jag gillade skarpt vad jag såg men de va ett problem. Det fanns inget pris. Och de såg väldigt dyrt ut. Men jag kände att jag hade inte så mycket att förlora. Både jag och frun åkte dit och tittade. Vi kände bägge två att detta kommer nog bli väl dyrt. Men för att sluta gissa så pratade vi med mäklaren och frågade va priset va. De låg cirka 1M över de andra husen vi hade kollat på. Men de kändes ändå som här behövde vi inte tokrenovera något. Vi såg familjer som var där på visningen. I slutändan va de tillträdestiden som jag misstänker som störde många. åtta månader fick vi vänta på att få flytta in. Den gamla ägaren höll på bygga sitt nya hus.

Vad jag egentligen ville säga är att jag i alla fall lämnar direkt om jag inte gillar de jag ser. Då tänker jag inte nödvändigtvis på ytskikt utan mer på saker som inte är lätta att ändra på. Huset är för litet eller takhöjden är kass eller läget är mindre bra. Men gillar jag så tar jag inte onödigt lång tid på mig med beslutet. Jag säger aldrig dock att "jag tar de" direkt. Jag vill vara lite strategisk. Framgår man för sugen så ökar bara risken att man får betala mer än man behöver. Vill jag tro i alla fall. :)

Det sista jag gjorde va att ringa in en oberoende part som fick gå igenom huset grundligt. Han hittade flera fel. En del av dem fixades innan vi tillträdde. De andra var av mindre karaktär och jag valde att leva med de. Jag hade funnit mitt hus.

Sorry om mitt inlägg blev lite all over the place. Kan avsluta med två bilder för nyfikna. Dessa bilder är ifrån hemnet vid tidpunkten för då vi tittade.
 
  • Vy över ett tvåvåningshus med terrass och grönområden från en drönare.
  • Modernt kök med vita väggar, mörkt trägolv, mörka arbetsbänkar och träskåp, inbyggda vitvaror, fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.