Jag köpte min första lägenhet utan att ens ha sett den i verkligheten, enbart på internet . Men som många här påpekat så är läget ofta det viktigaste, allt annat kan man ändra på. Klart jag blev lite sur när jag flyttade in o upptäckte att toaletten var trasig och några andra småsaker. Men det gick ju att fixa. Skulle jag verkligen låtit bli att köpa lägenheten om jag sett det? Absolut inte. Däremot har de nyligen byggt en stor lekplats utanför min balkong, så nu säljer jag. Ja, läget igen ni vet :).
 
Fairlane
Martin_B Martin_B skrev:
Då är de snabba om de kan "känna av" ett helt hus på en kvart, får jag ju säga
Fast du skrev inte hela huset utan praktiska lösningar etc. Man läser på så mycket det gå innan. Då vet man planlösning och hur saker står i förhållande till varann i köket.

Klart att man utnyttjar tiden så mycket som det går om man känner att man behöver det. Har man tittat på 50+ hus och kanske bott i ett vet man vad man värderar. Jag behöver inte öppna alla skåp för att se inredningen. Sånt ändrar man ju lätt om det inte passar sen. I ett köp för 5 miljoner är det, åtminstone för mig, ointressant.

Ibland fungerar det inte heller att använda hela tiden som visningen pågår.

Jämförelsen med att hitta en partner på krogen och därefter veta att man ska spendera resten av livet ihop förstår jag inte riktigt heller. Folk träffas på olika sätt och jag vet folk som träffades på krogen för 25 år sen och som fortfarande hänger ihop. Jag vet folk som träffades via en dating-sajt, där de fick mer tid, men det höll bara några år ändå. Jag tror det är få som direkt vet att förhållandet kommer vara hela livet, likaså med hus. Jag vet fler som köpt ett hus temporärt, för att sen inse att de trivdes bra och stannar i huset länge.
 
Jag är mer intresserad utav läge samt hustyp, resterande går att fixa senare.

Sämre utgångsläge om man vill ha enplanare men köper en 2 vånings oavsett om andra våningen går neråt eller uppåt...

Och 85 husvisningar hade jag aldrig i helvete orkat gå på, men så vet jag vanligtvis vad jag vill och siktar in mig på det.

Samma när det gäller bilar om det blir ett begagnatköp. Vissa bilmodeller finns inte ens på Blocket alltid eller enbart ett par stycken. Så där är det bilmodellen som styr inte så mycket läget eller karossfärgen, inredningen måste däremot vara av rätt färg och modell eftersom den ser man jämt när man kör
 
Det är deprimerande många som varken känner till hur stor undersökningsplikt man som köpare har, vad som faktiskt är viktigt att undersöka eller ens bryr sig om att kolla upp det utan tror att en besiktningsman räcker/täcker undersökningsplikten.

Själv var jag och såg huset första gången själv, tog med min far (snickare med mer än 40års erfarenhet) på andra. Tänkte över mitt bud i förhållande till skicket och la ett skambud på 12% under utgångspris då det var ett totalt renoveringsobjekt med för mig två synliga läckor i tak.
Dom försökte ju självklart få upp priset men tillslut antogs mitt bud.
Det fanns fler intressenter men deras banker ville inte vara med el så drog dom öronen åt sig när det kom fram hur mycket som behövde göras.
Tagit mig 3,5 år men inom 2månader är huset färdigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Just det... Glömde säga att jag träffade på en av dom andra spekulanterna och han hade inte sett vare sig den 1m i diameter stora missfärgningen i spännpapstaket el rötan i ett hörn av grovkökstaket.....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Hur tänker de som spenderar flera miljoner kronor på ett hus, efter att ha tittat i 5 minuter???
...
Hur tänker man då? :D
För att svara på din fråga behöver du få klart för dig vilka beslutskriterier folk har.
Och vilka av dessa som kräver okulärbesiktning på plats.

* Den geografiska positionen känner man till i förväg.
* Närmiljön ser man på vägen till visningen. (Och när man åker därifrån). Den kan man eventuellt känna till i förväg.
* Utseende på byggnad, såväl inre som yttre, planlösning mm, får man en uppfattning om via prospekt.
* Eventuella besiktningsprotokoll behöver man inte vara närvarande på visning för att analysera.

Så vad är det nu som återstår som visningen skall svara på?

* För de som tar rent emotionella ställningstaganden så behövs naturligtvis en visning som gör att de ens kan ta ställning. Men det kan å andra sidan gå rätt fort. (De bara blir förälskade i objektet. Eller vill åka hem).
* För oss andra är det inte så mycket att titta på. Möjligen det som inte syns på fotografier.

Det är ju inte riktigt så att det är tapeterna som avgör ett köp på 8 MSEK.

Så en motfråga: Vad är det vi skall titta på?
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Hur tänker de som spenderar flera miljoner kronor på ett hus, efter att ha tittat i 5 minuter???

Någon som kan svara på det?

OBS! 5 minuter kan lik väl vara 10, men ni förstår vad jag menar. För mig räcker inte ens 1 timme riktigt för att verkligen kolla. Så jag har för vana att titta åtminstone två gånger, ca. 1 timme per gång. Sedan möjligen en extra visning utöver det, om inte objektet är solklart.

Men jag vet av erfarenhet att vissa kommer och tittar i bokstavligen 5 minuter!!! Sen lägger de bud som ingen annan. Och det verkar vara en hel del som gör så! Helt ofattbart. Och när man frågar mäklaren "har det varit budgivare som tittat extra utöver visningen", så får man ett "nej". Med andra ord, vissa tittar verkligen i 5 minuter, och sedan lägger flermiljonersbud.

Hur tänker man då? :D
Sen köper de inte besiktning eller är helt ointresserade på överlåtelsebesiktningen.
Och efter 6 månader startar de en tråd här där de vill få allt till dolda fel och kräva pengar av säljaren.

Jag spenderade 4 timmar med besiktningsmannen och säljaren nu när jag köpte. Säljaren sa "jag ville berätta ALLT jag vet till dig. Så jag känner att du vet vad du får för hus".
Besiktningsmannen visade ALLA utrymmen i vind och grund som vi kom åt. Så det kräver ju lite engagemang.

Tror grundproblemet är de kraftiga värdeökningarna som varit och hur lättvindigt man fått lån. Gemene man fattar inte att det är 5 riktiga miljoner och att stora delar av det värdet kan bara försvinna och lånen måste betalas iaf.

Och läge i all ära. Men nu när marknaden viker kommer det vara stor skillnad på det hus där det mesta är gjort och renoveringsobjekten. Lånen dras åt kraftigt och det kommer inte finnas samma utrymme att fixa allt som inte bara är läge. Så haar man då köpt ett läge utan att bry sig om resten kan man få en obehaglig överraskning snart om man måste sälja och man inte lagt de där pengarna på att fixa resten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Du får det att låta som att alla har 1-2 tmmar på sig på en visning. Så är inte alltid fallet, jag har varit på visningar där man har bokat in sig i 15-minutersintervaller, ett nytt gäng spekulanter var 15:e minut.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Själv lade jag största tiden med att läsa in prospektet på huset jag bor i nu. Alltså alla tekniska lösningar och frågade mäklaren en hel del frågor innan som inte var helt klart. Sen åkte jag runt i omgivningarna runt huset och kollade in affärer och så vidare.

På visningen känner man bara in känslan och kollar lite noggrannare på om ytskikteten är lika dant som på bilderna. Så här behövs inte lika mycket tid utan får rätt snabbt.

Dagen efter visning tar man en till tur till runt huset med bilen och känner av läget.

Sen på besiktningen av huset går man närmare på tekniska detaljer.

Idag skulle jag nog inte gjort någon besiktning utan tycker mig ha hyfsat bra kunskaper kring hus. Så antingen hade jag varit längre på visningen eller hade jag bokat en egen "besiktningstid".
 
Jag vet folk som köpt hus för flera miljoner utan att ens vart inne i det....de ansåg nog att budgivningen speglar fastighetens marknadsvärde och att det viktigaste är läget och grundkonstruktionen av huset....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag håller med dig TS. Vi köpte nyligen vårt första hus. Vi fick två "privata" visningar på ca 1h vardera och jag ringde även och pratade med besiktningsmannen. Det tog flera månader från första visningen innan vi lade bud. Vi var de enda som var intresserade (konstigt nog, det är inget ruckel direkt, men ligger på landsbygden) så vi behövde inte ha bråttom.

Bud är ju dock inte bindande, så jag gissar att många lägger bud efter en snabb första visning men att de sedan vill kolla lite mer noggrannt innan kontraktskrivning. Eller? Så tänkte iaf vi på ett annat hus vi lade bud på men som slutligen blev lite för dyrt för oss.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alla e vi olika. När jag köpte min fjällstuga förra året var jag inte ens in i huset, köpte på ren impuls och åkte bara snabbt förbi för att se läget/tomten innan jag skrev. Ingen besiktning eller nått, kör bara kör liksom ha ha, jag e helnöjd!

När jag köpte mitt boningshus, en strandtomt för åtskilliga miljoner så gick jag in i huset, såg utsikten och la bud fem minuter senare. Köpet blev sedan klart dagen efter. Känns det rätt är det oftast rätt & jag har har nu bott i huset i tio år & trivs som fisken i vattnet...

:cool:
 
  • Gilla
Nybyggerska och 2 till
  • Laddar…
Jag va heller inte inne i i sommarstugan jag handlade, det va tomten jag var ute efter. Sen att det slutade med att huset va ok förutom ett takbyte får man se som man själv vill
 
Kan säga såhär, vi har bjudit blint på ett hus eller två.. dvs utan att ha varit där ens! Vi bodde 100 mil bort och kunde helt enkelt inte ta oss till visning och tiden rann ut för att vi måste ha hittat ett boende.

De hus vi faktiskt tittat på, ja de förlorade vi i budgivning eller så gillade vi dem inte.

Hade givetvis låtit någon besiktiga det, men i övrigt går det mesta att fixa - vi letade inte nödvändigtvis efter drömhuset! Tänkte det var lättare att leta när vi väl bodde därnere..
 
Vi kollade troligen på åtminstone 30-40 hus innan vi väl hade kommit fram till exakt vad och var vi skulle köpa. Väl på visning så var vi och tittade kanske 2 * 30 minuter innan vi kände att det var rätt. Sedan så lade vi nog ned ett antal timmar + ett antal frågor till säljaren innan vi väl slog till. Vi stämde även av priset med mäklaren som skulle sälja vår lägenhet. Och då köpte vi ändå ett visningshus direkt av hustillverkaren, så vi hade en rätt bra bild av vad som behövde göras/fixas vilket inte var speciellt mycket. Sedan behövdes ett antal excelkalkyler för att veta att alla ekonomiska risker och åtaganden var rimliga. Och då är vi bara två i familjen - inga hemmavarande barn - vilket gör saker och ting betydligt enklare.

Jag förstår absolut din fundering - en jätteaffär på x antal Mkr är inget man tar beslut om lättvindigt. Inte vi i alla fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.