Gammelnörden
Jag är en sån där jobbig typ som ska upp på vinden och krypa och öppnar skafferi och platsbyggda garderober i jakt på ventiler och ombyggnadsmöjligheter. Det har resulterat i att jag vid flera tillfällen befunnit mig mitt i pryl-laviner av husägarna i panik undangömt krafts, smutstvätt och leksaker mm. :crysmile:
Efter att ha läst tråden om parkslide här på byggahus funderar jag allvarligt på att inte ens fundera på att köpa tomt eller hus annat än sen vår eller sommar...:confused:
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Hela frågeställningen är felställd. Du ska försöka sätta dig in i den andres situation, inte projicera dina värderingar på någon annan.

Inte förrän dess kommer du hitta svaret.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Martin_B Martin_B skrev:
Att inte ens utnyttja den tid som mäklaren är där för att visa huset (de kan ju vara där i 1-2 timmar (vanligtvis), beroende på hur många intressenter där är), det är för mig mycket märkligt.
Här brukar ordinarie visning ofta vara 45 minuter och omvisning 30 minuter. Överlappande med den visningen är ett annat hus man också vill se vilket gör att man inte kan utnyttja hela tiden. Man får vara bättre förberedd.
 
Martin_B
mexitegel mexitegel skrev:
Samtidigt så är det inte så vanligt att man hör att folk är missnöjda med sina hus man köpt heller såvitt jag kan förstå. Dyker det upp något här på forumet så handlar det ju om byggfel eller skador av något slag.
Tror det är ganska få som vill gå ut med att de är missnöjda med någonting som de har betalat flera miljoner för. De är införstådda med att de skulle framstå som korkade/idioter/el. liknande.
Det är mer en stolthet över det misstänker jag, de skulle inte vilja erkänna.

Däremot kanske folk skriver att de vill fixa det ena och det andra, eller att de inte är nöjda med vissa enstaka detaljer. Men att berätta att man är missnöjd med ett helt hus kanske inte många gör :)
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
En bra liknelse är när man sätter sig i en bil man är exalterad över att få provköra. De första sekunderna, kanske minuterna man tycker bara WOW!
Men sedan kommer det grej efter grej som man inte gillar, rent av hatar. Och till slut kanske man inser att "nä, den här bilen var ingenting för mig ändå" :D


En ännu bättre liknelse är nyförälskelse. Någon som är totalt nerkärad i en annan och ALLT är "perfekt" med den personen. Man ser inga brister, BARA det positiva :D
En månad senare undrar man hur man någonsin kunde tycka så :D

Samma sak händer nog en del gånger även med hus. Man har sina förväntningar och förhoppningar, och är inställd på något speciellt man har "fantiserat" ihop genom att titta på bilderna i husannonsen.

Sen kommer man på visning och tycker WOW så läckert! Men problemet är ju bara att det kan likväl vara en sorts "förälskelse" där man är helt förtrollad. Ja, då ter ju sig allting som superbra! Men går man bara runt en bra stund, 1-2 timmar, så länge visningen bara varar. Sedan åker man hem och smälter det. Sedan går man på ytterligare en visning där man hinner med att titta på sådant man hade missat på första.
Sedan börjar allt klarna lite mer. :)
Och det kan både vara till det bättre och det sämre.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det är tur att man kan välja hur man vill göra då:) vill man inte så kan man ju slippa köpa:)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Folk lägger olika vikt vid olika faktorer. Kanske stämmer läget, nära till jobb, dagis, joggingskogen och så bestämmer man sig för att kolla att det ser halvhyggligt ut lite snabbt och inte för mycket bildredigerat. Och så in i budgivningen. Alla bryr sig inte om alla detaljer i själva huset.
Har man dessutom varit på ett antal visningar lär man sig hur planlösningar på papper omsätts i verkligheten, hur mäklarna tar bilder, man lär sig perspektiv och mått från bilder och ritningar.

Vi var kanske inne max en kvart i nuvarande boende på visningen. Kollade snabbt så taket inte läcker, att det inte var röta och svamp i källaren.
Däremot var vi på själva fastigheten fyra gånger innan köpbeslut, i minst lika många timmar. Lyssnade på ljuden, spanade på utsikten, läget, gick en sväng i skogen, pratade lite med grannar, förhörde oss om vattentillgången i områdets enskilda vattentäkter. Och så någon timme på att stalka grannarna via Facebook, det må låta lite psykigt men med bara ett 10-tal fast boende inom 5 kilometers radie så är det inte så att man köper på sig skumma grannar. Ju mer ensligt, desto viktigare att ha bra folk omkring.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
T
Martin_B Martin_B skrev:
Som jämförelse kan jag skriva, att en hel del förstagångsbyggare (som bygger nytt hus för första gången) ångrar de val de gjorde och menar tydligt att "hade vi byggt idag, så hade vi gjort på ett helt annat sätt".

Och det beror i stor utsträckning på att man inte lägger ner tillräckligt mycket tid på att planera, att tänka sig in i olika situationer och hur det kan komma att bli. Man tänker kanske inte så mycket på framtiden utan utgår från hur man har det exakt just då, för stunden.

Detta gäller så klart annat också, som att planera ett nytt kök etc.

Medan de som verkligen gör allt för att optimera för bästa resultat, och verkligen lägger ner mycket tid på planering och framtidstänk osv., de får ofta inte mycket att ångra längre fram.

Vissa lär sig tyvärr bara av sina misstag, istället för att agera så de slipper göra misstagen från första början :)

Tänkte precis skriva ett inlägg om första gångs byggare, men du hann före! Vi har planerat vårat hus lääänge om man jämför men många andra, men sedan tro jag att vi får väldigt många mindre ”aha” upplevelser än många andra som tex kan gnälla över ”hade vi vetat det så...” och vi känner att vi får valuta för varenda sekund vi lägger ner.

Blir själv otroligt föevånad över dom som bygger, som väljer kök, golv, tapeter etc på någon timme. För mig helt oförklarligt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
Martin_B Martin_B skrev:
Tror det är ganska få som vill gå ut med att de är missnöjda med någonting som de har betalat flera miljoner för. De är införstådda med att de skulle framstå som korkade/idioter/el. liknande.
Det är mer en stolthet över det misstänker jag, de skulle inte vilja erkänna.

Däremot kanske folk skriver att de vill fixa det ena och det andra, eller att de inte är nöjda med vissa enstaka detaljer. Men att berätta att man är missnöjd med ett helt hus kanske inte många gör :)

Lika lite som att man betalat ett överpris för huset...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Martin_B Martin_B skrev:
Det kan vara praktiska detaljer som förvaring, hur köksinredningen är planerad, praktiska lösningar, osv.
Allt det där fixar man inte på en kvart liksom.
Allt det där fixar man utan problem på en kvart. Det har man troligen redan fixat innan man går på visningen, genom att kolla prospektet.

Man kan vända på det också. Det finns folk som går och letar efter det perfekta huset och därför aldrig kommer till skott.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
Fairlane Fairlane skrev:
Allt det där fixar man utan problem på en kvart. Det har man troligen redan fixat innan man går på visningen, genom att kolla prospektet.

Man kan vända på det också. Det finns folk som går och letar efter det perfekta huset och därför aldrig kommer till skott.

Då är de snabba om de kan "känna av" ett helt hus på en kvart, får jag ju säga. Lika snabba som de som träffar sin partner ute på krogen och efter en kvart vet att de skall spendera hela sitt liv med den personen :D
De måste vara typ tankeläsare eller något! haha

Sedan handlar det inte om att man skall hitta det perfekta huset. Utan det som jag personligen reagerar på, är att många inte utnyttjar den tid som faktiskt finns under visningarna och i många fall de flera visningar som finns.
Om jag skall spendera flera miljoner, FLERA MILJONER! Dvs. för de flesta flera års inkomster, som för många tar årtionden att återbetala! Och som därför kräver åratal, åter åratal av hårt arbete, 8 timmar om dagen! Så kommer jag inte att snåla in på 10, 20, 30, eller ens kanske 45 minuter, eller ens 1 timma och 45 minuter, bara för att jag hellre vill sitta framför TV'n och kolla på Paradise Hotel eller något annat "totalt livsviktigt" :D

Men alla gör naturligtvis som de vill. Men för mig, som tänker rent logiskt, är det obegripligt att man inte vill utnyttja den tid som står till ens förfogande när man gör sitt (förmodligen) livs största affär. Det är helt ofattbart för mig hur man kan snåla in på den tiden, OAVSETT om man känner att man har sett huset.
Återigen, det låter ungefär lika märkligt som de som träffat sin partner på krogen och efter 15 minuter "vetat" att de skall leva med samma person livet ut, och sedan går och gifter sig dagen efter. Man får vara bra naiv om man verkligen tror att man kan lära sig ALLT om en annan på en kvart, lite som att tro att man kan lära sig allt om ett hus på en kvart, eller ännu värre - på 5 minuter :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Då är de snabba om de kan "känna av" ett helt hus på en kvart, får jag ju säga. Lika snabba som de som träffar sin partner ute på krogen och efter en kvart vet att de skall spendera hela sitt liv med den personen :D
De måste vara typ tankeläsare eller något! haha

Sedan handlar det inte om att man skall hitta det perfekta huset. Utan det som jag personligen reagerar på, är att många inte utnyttjar den tid som faktiskt finns under visningarna och i många fall de flera visningar som finns.
Om jag skall spendera flera miljoner, FLERA MILJONER! Dvs. för de flesta flera års inkomster, som för många tar årtionden att återbetala! Och som därför kräver åratal, åter åratal av hårt arbete, 8 timmar om dagen! Så kommer jag inte att snåla in på 10, 20, 30, eller ens kanske 45 minuter, eller ens 1 timma och 45 minuter, bara för att jag hellre vill sitta framför TV'n och kolla på Paradise Hotel eller något annat "totalt livsviktigt" :D

Men alla gör naturligtvis som de vill. Men för mig, som tänker rent logiskt, är det obegripligt att man inte vill utnyttja den tid som står till ens förfogande när man gör sitt (förmodligen) livs största affär. Det är helt ofattbart för mig hur man kan snåla in på den tiden, OAVSETT om man känner att man har sett huset.
Återigen, det låter ungefär lika märkligt som de som träffat sin partner på krogen och efter 15 minuter "vetat" att de skall leva med samma person livet ut, och sedan går och gifter sig dagen efter. Man får vara bra naiv om man verkligen tror att man kan lära sig ALLT om en annan på en kvart, lite som att tro att man kan lära sig allt om ett hus på en kvart, eller ännu värre - på 5 minuter :D
Vad är din poäng? Kvalitet eller kvantitet? Nu pratar vi minuter och inte dagar, månader eller år så skulle du tycka att 30 minuter mer eller mindre på krogen skulle ha en avgörande inverkan på ett beslut om ett giftemål eller motsvarande för ett husköp som vi pratar om här? Vad förväntar du dig att upptäcka i ett hus på den sista halvtimmen som du inte kunnat se vid de första 15-30 minuterna och som du inte kunnat läsa dig till i mäklarannonsen och som inte kan upptäckas vid en besiktning efter ett köp?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus på 3 timmar . 30 minuters privat förhandsvisning följt av en runda bud mellan säljare, mäklare och oss resulterade i ett kontrakt 2,5 timme senare.
För oss var det lätt. Vi hade varit på 85 husvisningar under ett år så vi visste verkligen vad vi ville ha. De andra husen vi varit intresserade av tittade vi mycket längre på och var med i budgivningar- som ökade flera miljoner (fantastipriser). Vi insåg att skulle vi ’få’ ett hus handlar det om snabbt agerande. Min man behöver verkligen låååååång betänketid och ska veta absolut allt, jag går mycket på magkänsla. Det roliga med vårt hus var att när vi gått igenom alla rum på visningen tittar min man på mig och säger ’det här är vårt hus, nu ser vi till att få det’ och så la vi ett bud direkt.
Vi kände alltså båda två direkt att detta huset var perfekt. Inte så att allt är helt perfekt och exakt så som vi helst av allt skulle vilja ha det men det är bara interiört och kan ändras. Läget är precis vad vi var ute efter, storleken, stilen och trädgård. Nu efterhand tycker vi tom. Huset är mycket bättre än vi trodde/tyckte från början. Många saker som är helt fantastiska som inte riktigt uppfattades så på visningen - tex. trädgården!
Ska tillägga att detta är vårt första husköp, har inte ens haft bostadsrätt innan så att betala 3,7 milj var nervöst men har visat sig vara ett bra köp vi gjorde!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Köpte första huset utan att gå in i det. Lade all tid på att kolla tomten, omgivningarna och framtida planer.
Läget, läget och läget, sålunda. Sedan hade vi besiktning (då var jag inne ett par timmar) som tyvär missade ett par mkt viktiga saker. Det var trist men efttersom läget var rätt, rätt och rätt så var det möjligt (om än besvärligt) att fatta beslut om renoveing för massa pengar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Efter en tids letande så slog vi till på vårt hus. Innan vi gick på visning och genom att titta på bilderna så var vi med på att hela huset behövde totalrenoveras, oavsett hur huset marknadsfördes vid försäljningstillfället. Det var läget på huset endast och den potentialen som den hade som gjorde att vi slog till. 20minuter räckte för oss med en byggare på plats.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.