Martin_B
Hur tänker de som spenderar flera miljoner kronor på ett hus, efter att ha tittat i 5 minuter???

Någon som kan svara på det?

OBS! 5 minuter kan lik väl vara 10, men ni förstår vad jag menar. För mig räcker inte ens 1 timme riktigt för att verkligen kolla. Så jag har för vana att titta åtminstone två gånger, ca. 1 timme per gång. Sedan möjligen en extra visning utöver det, om inte objektet är solklart.

Men jag vet av erfarenhet att vissa kommer och tittar i bokstavligen 5 minuter!!! Sen lägger de bud som ingen annan. Och det verkar vara en hel del som gör så! Helt ofattbart. Och när man frågar mäklaren "har det varit budgivare som tittat extra utöver visningen", så får man ett "nej". Med andra ord, vissa tittar verkligen i 5 minuter, och sedan lägger flermiljonersbud.

Hur tänker man då? :D
 
Martin_B
Som tillägg kan jag säga att jag vet vissa fall när budgivaren har känt till huset tidigare, så då är det en helt annan sak.
Men å andra sidan känner jag väl till att det är långt i från så i alla fall! Utan väldigt ofta är det personer rent av från andra städer osv.
Möjligen tänker de jämna huset med marken och bygga nytt, och skiter därav i objektet eller? Eller vad tusan kan det vara? :D
 
Nu är det väl oftast så att man även tar in en extern besiktningsman för att säkerställa att man inte missat något. De flesta köper ju inte heller det första huset man kikar på så man har väl ganska bra koll på vad man vill ha. Men visst kan det kännas så.
 
Det beror ju lite på vad man menar med att titta. Att titta i 5 minuter tror jag är ovanligt, men säg 20 minuter.

Det är inte en orimligt kort tid för att bedöma om huset har de rum och den planlösning man vill ha. Det bör vara tillräckligt för att upptäcka detaljer man "blir kär i".

Och troligen har man redan sedan tidigare, eller direkt efter visningen koll på om området och läget är bra.

De tekniska detaljerna, utöver självklarheter som förhoppningsvis framgår av prospektet (typ taket är 70+ år) tar man förhoppningsvis reda på mha. en besiktningsman.
 
Så här tänkte vi. Nu tog jag inte tiden, men jag tror inte vi var en hel timma på visningen varken när vi köpte det här huset eller när vi köpte bostadsrätt. Var bara på en visning på båda objekten. Däremot skrev vi kontrakt med besiktningsförbehåll. Vårt hus var ganska "billigt" tyckte vi som hade flyttat från Stockhom ner till Skåne och huset var ett totalt renoveringsobjekt som låg i ett attraktivt område. Sjukt mycket folk på visningen och vi bara bestämde oss för att det här huset ska vi ha.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
S Shiraz skrev:
Nu är det väl oftast så att man även tar in en extern besiktningsman för att säkerställa att man inte missat något. De flesta köper ju inte heller det första huset man kikar på så man har väl ganska bra koll på vad man vill ha. Men visst kan det kännas så.
H hempularen skrev:
Att titta i 5 minuter tror jag är ovanligt, men säg 20 minuter.

Det är inte en orimligt kort tid för att bedöma om huset har de rum och den planlösning man vill ha. Det bör vara tillräckligt för att upptäcka detaljer man "blir kär i".
Jo, jag är så klart införstådd med att man kan bli "kär" i ett hus direkt och mycket snabbt kan avgöra om planlösningen är bra eller inte.

MEN!

Att inte ens utnyttja den tid som mäklaren är där för att visa huset (de kan ju vara där i 1-2 timmar (vanligtvis), beroende på hur många intressenter där är), det är för mig mycket märkligt.

Självklart kan man känna att det känns bra, men man kan ju också ha missat saker och ting. 5 minuter, eller 10, eller ens 20 räcker ju inte till för att till 100% säkerställa att man vill spendera flera miljoner kronor på ett hus man skall bo i, i flera år.

Personligen tycker jag det hör till att noggrant undersöka allt sådant som en besiktningsman inte ens bryr sig om att titta på. Det kan vara praktiska detaljer som förvaring, hur köksinredningen är planerad, praktiska lösningar, osv.
Allt det där fixar man inte på en kvart liksom.

Hur ofta händer inte det att man blir helt kär i ett hus, vid första anblick, men allt längre man går runt, känner man att "hmm, nja, det kanske inte var så perfekt som man trodde vid första anblick".

Nä, personligen tycker jag man skall utnyttja den tid man möjligen kan, då ju affären är så stor, med kanske flera miljoner kronor i potten.
Vill påstå att vissa helt besatta människor kollar noggrannare på frukten och grönsakerna i affären, innan köp. Och då spenderar de bara några futtiga kronor :D
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Som jämförelse kan jag skriva, att en hel del förstagångsbyggare (som bygger nytt hus för första gången) ångrar de val de gjorde och menar tydligt att "hade vi byggt idag, så hade vi gjort på ett helt annat sätt".

Och det beror i stor utsträckning på att man inte lägger ner tillräckligt mycket tid på att planera, att tänka sig in i olika situationer och hur det kan komma att bli. Man tänker kanske inte så mycket på framtiden utan utgår från hur man har det exakt just då, för stunden.

Detta gäller så klart annat också, som att planera ett nytt kök etc.

Medan de som verkligen gör allt för att optimera för bästa resultat, och verkligen lägger ner mycket tid på planering och framtidstänk osv., de får ofta inte mycket att ångra längre fram.

Vissa lär sig tyvärr bara av sina misstag, istället för att agera så de slipper göra misstagen från första början :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag kan göra så men jag studerar bilderna noga, begär ut dokument från lm, kommun och kollar ritningar. Besöker huset/området i smyg ...

Sen ringer jag mäklaren innan med frågor så jag har koll.

Sen på visningen handlar det mest om ytskikt och känsla. Sen på besiktningen lägger jag mycket krut.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt så är det inte så vanligt att man hör att folk är missnöjda med sina hus man köpt heller såvitt jag kan förstå. Dyker det upp något här på forumet så handlar det ju om byggfel eller skador av något slag.
 
Redigerat:
Vi köpte vårt hus efter 1visning på ca 10-15min. Nu var det iofs inte huset som lockade mest, utan läget. Sen är huset i helt ok skick, dock måste där göras en del. Men ja, huset kan man ändra, men inte läget.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
C
Martin_B Martin_B skrev:
Personligen tycker jag det hör till att noggrant undersöka allt sådant som en besiktningsman inte ens bryr sig om att titta på. Det kan vara praktiska detaljer som förvaring, hur köksinredningen är planerad, praktiska lösningar, osv.
Allt det där fixar man inte på en kvart liksom.
Den typen av saker du räknar upp tror jag "alla" mer eller mindre erfarna husspekulanter fångar ganska snabbt på en vanlig visning. Sen har man ju en del tid att fundera igenom sånt efteråt med prospekt och sina intryck från visningen som grund och bolla frågor med mäklaren.

Att en husköpare först vid tillträdet upptäcker att t.ex. förvaringsutrymmena inte uppfyllde förväntningarna tror jag är otroligt ovanligt.

Men en öppen besiktningsklausul är dessutom inte besiktningen begränsad till sådant som en besiktningsman tittar på. Självklart skall man använda besiktningsrätten till att undersöka alla saker man vill undersöka närmare.

Jag tycker det nu rådande systemet med öppna besiktningsklausuler är alldeles utmärkt. Det gagnar vare sig säljaren, mäklaren eller spekulanterna om alla spekulanter skulle ägna timmar till att undersöka objektet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi köpte vårt hus efter visning på en kvart. Skickade SMS till mäklaren tre timmar senare att vi tog till utsatt pris.
Han ställde in planerad visning och vi fick det.
Huset mindre än tio år gammalt vid köp så det kändes och känns fortfarande bra.
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
Vår köpare kom bara in i hallen, det var 35 familjer på visningen, så dom viste inte vad dom köpt.
Trots det la dom ett bud på 1,1 milj över utgångspriset dagen efter.
Då, Jan 2017 fanns inga hus att köpa, ville man ha nått var det bara att bjuda i blindo.
Jag köpte senast mitt BR radhus osett, var bortrest och behövde skriva före ett vist datum pga ändrade regler.
 
Vissa är snabbare till beslut än andra. Den berömda magkänslan använder vi alla på olika sätt. Vissa behöver helt enkelt analysera beslut mer än andra. Erfarenhet och förberedelse tror jag hjälper till.

Jag köpte mitt hus på ritning, såg det inte ens innefrån. Vi hade åkt förbi och blev kära i spotlightsen i kökstaket. Men med vår erfarenhet sa oss vad vi ville ha och vis förberedelse så viste vi våra behov. Jag har med åren lärt mig att låta beslut vänta ett tag innan jag tar dem och tänker aktivt på det i mitt jobb varje dag.

Vi är alla olika helt enkelt. Och jag tror många analyserar ett beslut för ett husköp på liknande sätt som alla andra beslut. Jag slår vad om att när du ska köpa en tv, byta jobb eller slå till på ett par löparskor så gör du listor (fysiska eller mentala), läser recentiorer och går i flera butiker för att hitta just rätt modell och sen till exakt bäst pris. Veckan efter kommer en ny modell ut och priset på just din tv halveras och glädjen över den nya tven är som bortblåst, och varje gång du ser tven blir du påmind om vad du ”förlorat”. Jag tar reda på vad jag vill ha, kollar var det finns att köpa, köper det och glädjer mig sen. End of story...
 
  • Gilla
byggnisse99 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vi köpte vårt hus efter en halvtimmes visning. Då hade jag iofs noga gått igenom säljarbesiktningen (vi gjorde senare en egen), kollat huset på google street view, kollat området, inkl skolor och affärer mm. Bilderna kollade jag mycket noga på och hade ett bra begrepp om hur huset såg ut redan innan vi kom dit. På plats kollade jag mest på de tekniska lösningarna som inte var tydligt beskrivna i prospektet. Hus med hel träfasad, direktel och platta tak var bortsorterade redan på hemnet oavsett hur "mysigt" de låg.

Vi kom till området i snöstorm, släpandes en barnvagn upp för 115 oplogade trappsteg och konstaterade gemensamt att vi skulle bo där redan innan vi hade kommit in i huset.

Alla detaljer om förvaring, kökslayout osv som du tar upp är saker som är relativt enkla och billiga (i jämförelse) att ändra. Det enda du aldrig verkligen kan ändra är läget och i någon mån utsidan. Allt annat är en kostnadsfråga. Ytskikt och liknande var/är för mig helt ointressanta på ett objekt, det är lätt fixat.

Detta var det första huset jag/vi köpt (2 lgh tidigare) och det första jag hittade på Hemnet som jag verkligen ville gå på visningen på. Som tur var låg visningen en bit fram eftersom min fru tyckte att jag var dum i huvudet och absolut inte kunde köpa "första bästa hus" på hemnet. Vi gick på tre andra visningar innan och hon fick själv inse vad som funkade och vad som inte funkade i hus. Jag hade också bott i hus under en stor del av min uppväxt och hade rätt bra koll på vad man måste kolla. Och så läste jag, mycket.

Sex år senare är vi fortfarande extremt nöjda. Vi har också gjort om hela huset invändigt.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.