Trodde det var uppenbart vad man ville skulle ske med de fönster som såg ”helt oacceptabla” ut. :geek:
 
Av många anledningar argumenterar jag sällan med människor på internet, den här tråden med diverse urspårningar åt höger och vänster är ett gott exempel på varför.

Nu var det dock någon som pingade.. vi ville bara ha de tre fönstren som var skeva fixade. Antingen av NF, genom hantverkare eller själva om möjligt i utbyte mot någon form av kompensation. Nu tog jag rådet från en annan person i denna tråd om att gå över NFs kundtjänsts huvud och direkt till ledningen. Det bar frukt direkt för NF har erkänt att det blivit fel i det här fallet och ska återkomma med förslag på lösning. Ungefär där är vi nu, för oss är typ 50% vunnet bara genom att höra orden "vi har gjort fel". Vi får se kommande dagar vad det landar i mer konkret.
 
  • Gilla
Fritt harmoniskt hus och 13 till
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Av många anledningar argumenterar jag sällan med människor på internet, den här tråden med diverse urspårningar åt höger och vänster är ett gott exempel på varför.

Nu var det dock någon som pingade.. vi ville bara ha de tre fönstren som var skeva fixade. Antingen av NF, genom hantverkare eller själva om möjligt i utbyte mot någon form av kompensation. Nu tog jag rådet från en annan person i denna tråd om att gå över NFs kundtjänsts huvud och direkt till ledningen. Det bar frukt direkt för NF har erkänt att det blivit fel i det här fallet och ska återkomma med förslag på lösning. Ungefär där är vi nu, för oss är typ 50% vunnet bara genom att höra orden "vi har gjort fel". Vi får se kommande dagar vad det landar i mer konkret.
Det kan väl ibland vara vettigt att undvika diskussioner med folk man inte kan se, men när du startar en tråd, så har du också ett visst ansvar för den. Det betyder inte att du förväntas delta i allt i den, men du bör inte överge den heller. Det borde också vara en del av dina principer.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Det har varit en meta-diskussion om ifall man bör låta beställda produkter förvaras eller ej. Det bör man absolut, speciellt om man köper fönster från Nordiska Fönster.

För ett gäng år sedan började jag byta fönster på huset. Har beställt i 2 eller om det är 3 omgångar, just för att inte ha fönster ståendes överallt. Tunga och jävliga är de att flytta också.

Hade tittat på en lite annorlunda lösning av några fönster och fick löfte om att det absolut inte var något problem att fixa det.

En tid efter detta såg jag mer eller mindre av en slump på deras hemsida att de skulle byta ut sitt sortiment till ett nytt, bättre. Kontaktade dem och fick besked att det var absolut ingen fara, eftersom jag skulle kunna köpa fönster från deras tidigare sortiment även i framtiden.

När det så var dags att beställa fönster gick inte detta, det var enbart den nya sortimentserien som var tillgänglig! Förutom att den nya serien givetvis avviker rent visuellt, klarade den inte av min speciallösning. Efter en del uppgivet mailade konstateras det krasst att det finns andra leverantörer som fortfarande säljer deras äldre sortiment (som tillverkas av Drutex).

Så, det kan vara all poäng att köpa produkter som står länge och väntar på montering. I mitt fall kommer jag nog på sikt att byta ut de fönster som jag har från Nordiska Fönster, eftersom jag inte är helt nöjd med dem.

Men billiga var de! Kundservicen har varierat mellan excellent och rent värdelöst, beroende på vem som hanterat ärendet.
 
Konsumentköplagar och ogiltig reklamation hit och dit - företaget har tillverkat och levererat slarvfel. Ta ansvar, be om ursäkt och rätta till utan jidder!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag tycker det framgår av TS inlägg att Nordiska Fönster var medvetna om att fönstren skulle stå ett tag innan de monterades, och att fönstren är paketerade på så vis att man inte enkelt kan undersöka alla i detalj (mer än att exv se om det finns krossade glas eller spruckna karmar). Då är det för mig solklart att "borde upptäckt" gäller från att de packas upp för montering och att reklamationstiden därmed inte har paserat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu har jag aldrig haft spröjs så jag vet inte exakt hur det ser ut eller fungerar. Men brukar man inte kunna plocka loss spröjs ganska lätt för att underlätta när man tvättar fönster? Hur ser fastsättningen ut mellan spröjs och fönster? Sitter det något beslag i fönstret som är felmonterat där spröjsen hakar i? Är det möjligt att åtgärda detta enkelt själv?

Hursomhelst, oberoende om ni hade upptäckt det vid leverans eller 6mån senare. Så är det fjantigt av ett ”seriöst” företag att ta den vägen att ni ska behöva gå via ARN. Vinner dom fler kunder på det? Knappast.....
Det borde ligga i deras intresse att få en nöjd kund! Oavsett vad lagar och regler säger....

Vi har dörrar och fönster från Traryd. Vid ett tillfälle blåste ena altandörren upp med en smäll och knäckte bromsmekanismen samt slet sönder fästet i karmen. Detta var 2år efter montering ca. Jag tog kontakt med dom eftersom jag behövde köpa reservdel och skulle laga det själv.
Dom skickade nytt utan att blinka och jag behövde varken betala en spänn eller visa något kvitto! Det är ju så man önskar ett bemötande och gör att man kommer tillbaka som kund. (y)
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Men 1500 för ett fönster ...var det 10x10?
Annars så låter det lite lurt och som jag sa tidigt i tråden att man inte ska grina all för mycke när man köper billigt

Mina kostade ca .pris (några dyra några billiga) snitt 3000kr st aluklädda dom man snurrar upp/ner

Kunde inte vara mer nöjd
 
Hur ska jag veta om ett 3000krs fönster i själva verket är ett 1500krs fönster med en dyrare prislapp?

Dessutom är det viss skillnad i pris mellan plastfönster och trä+alu.
 
På bygge där jag har vart ett tag nu kör dom bara sp och eliten dom är lite dyrare
 
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus och beställde tidigare i våras nio fönster från Nordiska fönster. Av dessa var sju av modell enligt bilden nedan, av totalt sju fönster har sju felmonterade och skeva spröjs. Fyra av fönstren har en differens på spröjsen i höjdled från kant till kant på 2-3 mm och det kan vi leva med för det syns inte när man bara kollar på fönstren utan att mäta.

Däremot har tre av fönstren spröjs med över 10 mm diff från kant till kant, ungefär som på bilden nedan. Det är ju helt oacceptabelt och ser för j*vligt ut! Skulle skämmas att sätta upp dessa fönster på mitt eget hus.

[bild]

Det fina är sen att Nordiska Fönster inte tar något som helst ansvar för detta! Det är tydligen vårt eget fel eftersom vi väntade med att öppna pallen med fönstren för länge (vi fick leverans i somras, minns inte exakt men mitten på juni/början på juli) och eftersom huset inte var fönsterredo lät vi de stå på pall under en presenning för att det var enklast så. Vi upptäckte detta för ungefär 2 veckor sedan när vi öppnade pallen för att flytta in fönstren i huset äntligen (väder-tätt, därav flytten). Sen dess har vi bråkat och tjafsat med Nordiska Fönster men det är helt lönlöst. Dom försöker kringgå Konsumentköplagen med hänvisning till något eget avtal där mottagningskontroll inom en månader från leverans ingår. Problemet är bara att ett företag inte har rätt att förhandla bort Konsumentköplagen (vi har varit i kontakt med Konsumentvägledare och vet att vi har rätt) och att vi har rätt att reklamera i upp till tre år från leverans. Det är företagets skyldighet att bevisa att felet inte var där vid leverans. Allt detta spelar dock ingen roll för Nordiska Fönster, man anser sig inte skyldig att behöva följa Konsumentköplagen utan hänvisar till att vi får lösa problemet själva och anmäla dom till ARN om vi inte är nöjda.

Så, det är där vi är... en anmälan till ARN för att tre fönster har skeva spröjs.. helt otroligt.. hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan, nu måste vi tjafsa vidare och blanda in ARN..

Så, googla Nordiska Fönster och läs lite omdömen plus det ovan och välj för guds skull en annan leverantör om ni ska köpa fönster!
Hej!

Verkligen tråkigt att behöva ta denna fighten när man har så mycket annat att tänka på i bygget.
Jag har inte läst hela tråden ska jag erkänna, men det verkar som att det är på väg att lösa sig?

Bemötandet du fick var givetvis inte okej och har dom redan tagit på sig detta så förstår jag att det är en lättnad.
Att en spröjs diffar lite är inget som kan upptäckas innan montering.
Mycket tyder på att det är just fel från fabriken, men som jag förstår det så har dessa fönster stått ute under presenning i flera månader under sommaren som var Sveriges varmaste sommar någonsin, fuktigheten har även den varit på rekordnivåer. Hade ni någon byggplast under pallen som fönstren stod på?
Det vi vet är att mörka färger suger åt sig värmen, därav att alla(?) fönster-och dörrtillverkare inte lämnar någon garanti när deras produkter målas i detta. Har då dessa vita fönster stått under en pressning med den luftfuktighet och värme så kan jag tänka mig att det just är spröjsen som man först kommer se skadan på.
Detta kan vara en orsak, men hoppas jag har fel.
Då du inte skrivit något mer i forumet på några dagar så kanske det redan fått en bra lösning.

Allt gott!
 
Som delpart i ärendet kan jag inflika med lite info.
Spröjsen angavs vid beställning inte vara demonterbara. Det visade sig sedan att de i viss mån går att lossa utan permanent skada. De sitter ditpressade på någon form av clips som sitter spikat i ramen.

Att spröjsen på något sätt, givet förvaringsmetod eller inte, skulle kunna flytta sig 10mm på högra sidan av fönstret på tre fönster är förstås helt otänkbart. Det handlar helt enkelt om ett mätfel från fabrik - slarv.
Efter att vi som ett sista desperat försök för att slippa gå till ARN kontaktade VDn (genom att gissa mailadress), så hörde han av sig, sa att de hade gjort fel i detta fall, att de uppmärksammat vår kritik (och även denna tråd lät det som) och ville åtgärda. De erbjöd att vi kunde skicka tillbaka fönstren för åtgärd hos dem. Då vi inte är fastboende där fönstren står så blev det ett svårmanövrerat alternativ och besvärligt. Vi kom fram till att de istället kunde skicka en korrigeringsbeskrivning och erbjuda en ekonomisk ersättning för det.
Ett erbjudande kom sedermera från kundtjänst med ett sparsamt erbjudande som knappast motsvarar fraktkostnaden enkel väg för dem och trots påtalande vägrade de en krona mer. Vi prioriterar inte att bråka, denna tråd till trots, så vi valde till slut att acceptera erbjudandet för att få det hela ut världen.
Nordiska fönster gjorde en (halv)pudel tack vare konsumentinflytande, men vi kommer aldrig handla där mer.
 
  • Gilla
kalle_lidköping och 3 till
  • Laddar…
Står ju i inlägget ovanför.... :rolleyes:
 
D DTanner skrev:
Som delpart i ärendet kan jag inflika med lite info.
Spröjsen angavs vid beställning inte vara demonterbara. Det visade sig sedan att de i viss mån går att lossa utan permanent skada. De sitter ditpressade på någon form av clips som sitter spikat i ramen.

Att spröjsen på något sätt, givet förvaringsmetod eller inte, skulle kunna flytta sig 10mm på högra sidan av fönstret på tre fönster är förstås helt otänkbart. Det handlar helt enkelt om ett mätfel från fabrik - slarv.
Efter att vi som ett sista desperat försök för att slippa gå till ARN kontaktade VDn (genom att gissa mailadress), så hörde han av sig, sa att de hade gjort fel i detta fall, att de uppmärksammat vår kritik (och även denna tråd lät det som) och ville åtgärda. De erbjöd att vi kunde skicka tillbaka fönstren för åtgärd hos dem. Då vi inte är fastboende där fönstren står så blev det ett svårmanövrerat alternativ och besvärligt. Vi kom fram till att de istället kunde skicka en korrigeringsbeskrivning och erbjuda en ekonomisk ersättning för det.
Ett erbjudande kom sedermera från kundtjänst med ett sparsamt erbjudande som knappast motsvarar fraktkostnaden enkel väg för dem och trots påtalande vägrade de en krona mer. Vi prioriterar inte att bråka, denna tråd till trots, så vi valde till slut att acceptera erbjudandet för att få det hela ut världen.
Nordiska fönster gjorde en (halv)pudel tack vare konsumentinflytande, men vi kommer aldrig handla där mer.
Tänkte köpa en pardörr där men skiter nog i det nu
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Jag var i deras utställning för några år sedan och tittade. Ganska fina fönster.

Skickade någon dag senare ett mail med en ritning. Svaret var både felstavat och märkligt grammatiskt formulerat. Lydelsen var att hon inte förstod. Uppenbarligen borde prio vid anställning lagts på fyllning mellan öronen, men silikon är ju förstås billigare.

Skickade exakt samma mail till en annan fönsterfirma, fick en offert och deras produktionsritning i retur. Köpte för nästan 250K. Bättre fönster till ungefär samma pris. Tillverkning i Sverige. Ingen dyr utställning.

Kontentan för en god leverantör är alltså "God förmåga att läsa och att formulera sig i skrift framför försök till framhävd yttre finish."
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.