T twoody skrev:
Fönster och dörrar är i stort set alltid emballerade när dom kommer till oss på stort bygge eller till privatperson som beställt ett fönster, det brukar aldrig vara någon skillnad.
Våra fönster (Outline) som vi fick för några veckor sedan var packeterade precis så som @xLnT visar.
Dom packades upp samma dag som vi fick dom eftersom vi tog in fönstrena inomhus.

Våra ytterdörrar och sidoljus (Swedoor) som vi bytte föra året var lite mer inpacketerade, där var det frigolit och kartong i kanterna av dörren.
Dessa la vi på altanen under tak i 1-2 veckor innan vi skulle montera dom, jag kontrollerade att det var rätt model & inga synliga skador vid mottagandet, om det hade tagit längre tid innan montage så hade jag packat upp dörrarna och kontrollerat dom grundligt.
 
J JBa skrev:
Varför anser du att det är annorlunda behandling av varor köpta för ett husbygge än till fredagsmyset? Jag måste kunna utgå från att levererad vara håller måttet enligt specifikationen och beställningen och att eventuella avvikelser hanteras av leverantören. Så funkar det i min bransch men inte i byggbranschen vilket irriterar mig enormt.

Inte gör du en detaljerad produktionskontroll av din fabriksnya BMW när den kommer? Du kör den inte till verkstad för att mäta upp att effekten på motorn är vad som avtalats eller hur?

Nej, jag skulle säga att de allra flesta använder bilen lite då och då och första gången de ska använda en sak som är uppenbart produktionsfel kommer inte biltillverkaren krångla. Iaf har det inte skett för mig......
Köp en Volkswagen så ska du få se på värdelös reklamationshantering.

Vi köpte Elit-fönster till vårt hus. Där var några fönster skadade. Upptäckes vid monteringen, inga som helst problem Elit kom och fixade utan ett knyst. Då hade det nog gått 6månader från lev till reklamation.
 
Hade jag köpt fönster för under 100:-/vecka hade jag inte brytt mig om fönsterna heller.
Jag är mer mån om saker som påverkar min ekonomi och som dessutom ska finnas och synas i många år framöver.
Det är lite svårare att gå igenom en hel bil, den har betydligt fler komponenter som dessutom är betydligt svårare att kontrollera.
Därför är det inte riktigt jämförbart i mitt tycke.
 
Man undrar ju varför företaget inte bara fixar till det för att undvika dålig publicitet. Oavsett vem som har rätt eller fel så fixar, enligt mig, ett seriöst företag till en sån här enkel sak skyndsamt bara av den anledningen.
 
  • Gilla
Joaquin och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Man undrar ju varför företaget inte bara fixar till det för att undvika dålig publicitet. Oavsett vem som har rätt eller fel så fixar, enligt mig, ett seriöst företag till en sån här enkel sak skyndsamt bara av den anledningen.
Ja dom har garanterat redan förlorat mer på denna tråd en var det kostat att sjustera några spröjs
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja dom har garanterat redan förlorat mer på denna tråd en var det kostat att sjustera några spröjs
... och tråden ligger kvar så de som funderar på att handla fönster kommer att se den och troligen då handla av någon annan tillverkare.

Nu kan man undra om det är deras reklamationsavdelning som 100% strikt följer företagets hittepåregler eller ledningen också är av samma åsikt att reglerna skall följas, så får det bära eller brista.
Sälj billigt. Skit i reklamationer och när det inte går längre, kursa företaget och starta ett nytt...
 
optimum
Söker man på Nordiska Fönster och kvalitet så hamnar man snabbt på denna sidan
https://se.trustpilot.com/review/nordiskafonster.se
Den tillverkaren skull jag aldrig välja

Skärmdump från Trustpilot med lågt betyg för Nordiska Fönster i Ängelholm AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får vad man betalar för
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Man får vad man betalar för
Man får inte mer än man betalar för. ;)
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fönster och dörrar är i stort set alltid emballerade när dom kommer till oss på stort bygge eller till privatperson som beställt ett fönster, det brukar aldrig vara någon skillnad.
Hittade några bild på NFs FB-sida som visar hur deras fönster är paketerade.

https://www.facebook.com/137700789590206/posts/2322886857738244/
https://www.facebook.com/137700789590206/posts/1898307096862891/
https://www.facebook.com/137700789590206/posts/1150326334994308/

Ja det är plast lindat runt hela pallen, ja det kan man kalla emballage.
 
X xLnT skrev:
Hade jag köpt fönster för under 100:-/vecka hade jag inte brytt mig om fönsterna heller.
Bara för att klargöra - du hyr dina fönster?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inet om jag "tittar fel" på bilden. Men jag ser inte vad som är fel?
Det är ju mycket tydligt tycker jag. Den högra sidans infästning av horisontal spröjs sitter ju högre.

Helt klart utanför någon form av vanligt produktions fel. Svagt av Nordiska fönster att inte ta ansvar.
Konsument ombudsmannen nästa. Lycka till!
 
Jag vill först säga tydligt att jag tycker ni har ett solklart ärende.

Däremot förstår jag inte hur ni vågar låta de stå osynade så länge. Vi har renoverat ett hus och även om ni köpt så mycket ser det i er projekttråd ut som ni inte gjort så mycket synligt. Jag håller med de i tråden som säger att mycket man får är det fel på. Vi har beställt av seriösa företag men fått flera saker där det skulle kunna vara svårbevisat om det är en transportskada eller fel från fabrik. Vi köpte element, på ett var ett rör lite klämt och ett hade en repa rakt över. Då är det inte lika lätt att komma flera månader efteråt. Hur bevisar man vem som orsakat felet, där tror jag de flesta aktörer kan komma krångla. Oavsett om man har rätt eller fel så tar det ju tid, kraft och energi att driva ett ärende. Mitt råd till er då ni verkar ha rätt långt kvar att bygga är att också ta lite lärdom och tänk vad ni kunde gjort annorlunda för att kunna fokusera på att bygga. Ni kommer hamna i situationer där man måste lägga ned tid flera flera gånger när ni får en takhuv med avskavda färg, fel ventiler till ventilationen, den nyinkopplade bergvärmepumpen ger inget varmvatten osv osv osv.
 
Har inte orkat läsa alla svar och diskussioner riktigt, men jag tycker det här är lite av en märklig tråd..
Bara man läser rubriken så tror man att nordiska fönster har skimmat Era kort och gjort av med alla Era pengar eller något i den stilen..

Den här typen av beteende blir allt vanligare och jag har jättesvårt att förstå det:
-Man vill inte betala för mycket för sina produkter (fönster i det här fallet), så man väljer att köpa ett mer "Prisvärt" alternativ.

-NF som nu blir uthängda har förmodligen inte lika gedigen kvalitetsprocess för sina produkter lite dyrare tillverkare. De har inte råd att lägga lika mycket tid per fönster helt enkelt.

-Sen blir köparen förbannad för att produkten har minsta fel, och förstår inte hur den låga kvalitén kunnat smita genom produktionen..

-Vidare när sen företaget ger en lösning på hur man kan fixa till felen, så räcker det inte.
För huvudsyftet med ärendet är för köparen inte längre att få bra fönster, utan ser snarare en chans att få lite deg tillbaka.

Man får den produkt och service man betalar för.. alltid..
Betalar man ett lågt pris, kan man räkna med låg kvalité och låg servicegrad. De har helt enkelt inte täckning för inspektioner, reklamationsuppdrag och andra tidskrävande manövrar.
Det skall man inte tro är företagens fel, utan snarare konsumenterna som är så jäkla noga med att inte betala ett öre extra för en produkt.

Hade du för övrigt använt tiden du skrivit på det här forumet till att fixa dina fönster hade detta nog varit utagerat nu.
 
  • Arg
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Så bara för man inte betalt så mycket som man skulle kunna göra för ett fönster så får man skylla dig själv? Det är ett ganska dåligt argument.

Vad är det som säger att ett dyrare fönster är bättre än ett billigt? Och varför skulle kundservicen bli bättre?

Man får aldrig mer än vad man betalar för, men bara för man betalar mer behöver det inte bli bättre.
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.