Något i still med denna:
 
  • Metallisk T-koppling med tre gängade uttag och svarta vred på utloppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, jag tror det är Prisol, Cu-rör med plastmantel. Kolla rördragning från pannan, där borde det finnas förgreningar.
 
Provade att stänga alla övriga element. Blev fortfarande ingen värme till elementen...
 
M martyyyyy skrev:
Provade att stänga alla övriga element. Blev fortfarande ingen värme till elementen...
Blir nog att ringa rörmokaren för att se vad som är knas
 
M martyyyyy skrev:
Provade att stänga alla övriga element. Blev fortfarande ingen värme till elementen...
Hur länge har du testat? Tänk om cirkpumpen går intervallvis och så har du hamnat emellan. Du bör vänta några timmar innan du kan se resultatet.
Har du kollat om det finns avspärrventil på nedre delen av kopplet? Som kanske är avspärrat?
 
Cirkulationspumpar går kontinuerligt. Det borde bli resultat innom minuter.
 
R rävlyan skrev:
Går det att vrida vredet lätt så är nog piggen fast , lossa den blanka sexkantsmuttern så får du termostaten i handen och kan se piggen , den ska vara ute , annars knacka på den med skaftet på en mejsel så hoppar den nog ut och tryck några ggr , ska gå lätt
Tack, nu har man sparat lite hantverkarpengar och boostat självförtroendet med hjälp av er igen :) Skruvade isär termostaten, hittade piggen som satt som berget. Med hjälp av tång, 5-56 och lite jälvaranamma fick jag den att börja röra sig, sedan var det ju lätt att få "igång" den när smörjningen kom åt. Nu funkar elementet och jag har det på tok för varmt i sovrummet ;)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, du sabbar inget alls. Tanken med termostatventiler är ju just att reglera elementen individuellt allt mellan fullt på och av. Det som du menar är att vissa tycker att alla element ska vara fullt öppna om man har bergvärmepump. Men även detta är fel. Nu börjar det bli lite väl teknikst. Men nej, du sabbar inget. Men det vore ju kul om elementet fungerar iaf. Gör som #29 eller låt bli om du är nöjd ändå.
Ja, jag har bergvärme och det står i manualen till den att man ska ha alla element öppna, jag tycker också att det är jätteknepigt, då skulle man ju inte ens behöva ha något vred på dem. Ska sänka i sovrummet sedan, när jag njutit lite av att jag faktiskt fixade elementet ;)
 
R
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Med hjälp av tång
Jepp en klassiker efter sommarens värme , då fastnar dom i stängt läge
Det med tång kan vara farligt , du kan få piggen i handen och en stråle vatten rakt ut , ävensom att det kan bli grader på den och fastna igen , sen det med flöde på VP , det brukar räcka att ha elementet i allrummet helt öppet för att få flöde över VP
 
Det bästa är att allt är öppet. Om man öppnar allt och sänker på pumpen tills det kallaste rummet är lagom, sedan drar man ner på radiatorerna på resten. Rumet dör innegivaren sitter blr ha öppna ventiler, om det finns innegivare. Annars riskerar termostaterna att jobba mot varandra.
 
D Daniel 109 skrev:
Det bästa är att allt är öppet. Om man öppnar allt och sänker på pumpen tills det kallaste rummet är lagom, sedan drar man ner på radiatorerna på resten. Rumet dör innegivaren sitter blr ha öppna ventiler, om det finns innegivare. Annars riskerar termostaterna att jobba mot varandra.
Oki, jag får testa mig fram. Har ingen innegivare ännu, så där är det lugnt, Problemet hos mig är att sonen bor i ett rum i källaren, där blir det ju rätt kallt, så jag får ha rätt bra snurr på värmen.
 
R rävlyan skrev:
Jepp en klassiker efter sommarens värme , då fastnar dom i stängt läge
Det med tång kan vara farligt , du kan få piggen i handen och en stråle vatten rakt ut , ävensom att det kan bli grader på den och fastna igen , sen det med flöde på VP , det brukar räcka att ha elementet i allrummet helt öppet för att få flöde över VP
Oooops, hade tur då, knackade först, men vågade inte ta i mera...
 
M martyyyyy skrev:
Provade att stänga alla övriga element. Blev fortfarande ingen värme till elementen...
Berätta gärna för oss om orsaken till problemet när det har löst sig! ;)
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Berätta gärna för oss om orsaken till problemet när det har löst sig! ;)
Absolut. Fortfarande ingen värme, det är en slinga med 3 element som inte blir varm.
 
Går det att se något vid pannan? Försök lokalisera vilka rör som går till den här gruppen med element. Och lägg upp lite bilder.

Att det inte kommer fram någon värme till rören vid elementet är normalt om det av någon anledning inte är flöde i elementet. Så fårgan är var det är strypt. Det kan frotfarande vara fel på termostatventilen med piggen. Även om piggen rör sig så är dte inet säkert att ventilen fungerar.

Verkar det rimligt att dessa tre element sitter på en egen slinga från pannan? Försök i så fall lokalisera rören, var är de inkopplade mot pannan. Har du några konstiga kranar någon annanstans än vid pannan? Typ inne i en garderob.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.