R
Se till att få det att fungera och stäng sedan av det , du har ett 2 rörssystem och inget sabbas , allt annat får sin värme
 
M martyyyyy skrev:
2 rörs
2-rörs betyder inte att du har två rör till varje radiator. I ett 1-rörs system har du också två rör in till varje radiator men radiatorerna är seriekopplade, dvs utgången från R1 går direkt till ingången på R2, utgången från R2 till ingången på R3 osv. Detta kan du bara se om du har överblick över kopplingarna vid pannan.
 
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Men frågan är, sabbar jag helt effektiviteten på värmesystemet om jag låter elementet vara kallt, för jag gillar det? Är det isåfall någon skillnad på att ha det så här, eller att få det att funka och sedan vrida av det?
Nej, du sabbar inget alls. Tanken med termostatventiler är ju just att reglera elementen individuellt allt mellan fullt på och av. Det som du menar är att vissa tycker att alla element ska vara fullt öppna om man har bergvärmepump. Men även detta är fel. Nu börjar det bli lite väl teknikst. Men nej, du sabbar inget. Men det vore ju kul om elementet fungerar iaf. Gör som #29 eller låt bli om du är nöjd ändå.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
2-rörs betyder inte att du har två rör till varje radiator. I ett 1-rörs system har du också två rör in till varje radiator men radiatorerna är seriekopplade, dvs utgången från R1 går direkt till ingången på R2, utgången från R2 till ingången på R3 osv. Detta kan du bara se om du har överblick över kopplingarna vid pannan.
Ahaa OK, ska kolla i eftermiddag
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, du sabbar inget alls. Tanken med termostatventiler är ju just att reglera elementen individuellt allt mellan fullt på och av. Det som du menar är att vissa tycker att alla element ska vara fullt öppna om man har bergvärmepump. Men även detta är fel. Nu börjar det bli lite väl teknikst. Men nej, du sabbar inget. Men det vore ju kul om elementet fungerar iaf. Gör som #29 eller låt bli om du är nöjd ändå.
Det står i manualen till bergvärmepumpen att man ska ha alla element helt öppna, ev kan man stänga ett av dem något men inte helt, det var det jag utgick ifrån.
 
När det är färre element som ska värma huset, eller flödet begränsas till vissa element så krävs det högre framledningstemperatur för att hålla huset varmt. Det ökar energiförbrukningen i värmepumpen något.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När det är färre element som ska värma huset, eller flödet begränsas till vissa element så krävs det högre framledningstemperatur för att hålla huset varmt. Det ökar energiförbrukningen i värmepumpen något.
D Daniel 109 skrev:
När det är färre element som ska värma huset, eller flödet begränsas till vissa element så krävs det högre framledningstemperatur för att hålla huset varmt. Det ökar energiförbrukningen i värmepumpen något.
Oki, det var det jag anade... Men ett av 14 element avstängt kanske inte gör extrem skillnad då? Jag har ju alltid dörren till sovrummet stängt dagtid, eftersom jag tillhör de galningar som gärna har en 15-16 grader i sovrummet när jag ska somna. På natten har jag en liten springa öppen för att få in lite värme från huset däremot.
 
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Oki, det var det jag anade... Men ett av 14 element avstängt kanske inte gör extrem skillnad då? Jag har ju alltid dörren till sovrummet stängt dagtid, eftersom jag tillhör de galningar som gärna har en 15-16 grader i sovrummet när jag ska somna. På natten har jag en liten springa öppen för att få in lite värme från huset däremot.
Du få ha elementet på och även ett fönster öppet ;):D
 
P Pappa1986 skrev:
Du få ha elementet på och även ett fönster öppet ;):D
Hahaha... ja, det känns ju normalt *not*. Anar att även detta gör att pumpen får jobba extra om man kyler elementet med ett öppet fönster, eller?
 
Om du vrider ner ett eller två element spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
[bild]
Vill bara vara säker... Är det den silverfärgade sexkantsmuttern direkt innanför vredet, som jag ska öppna för att komma åt nippeln som ev sitter fast? Är inte så sugen på att skruva på fel grej så att vattnet sprutar liksom....
 
R
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
öppna för att komma åt nippeln som ev sitter fast? Är inte så sugen på att skruva på fel grej så att
Rätt uppfattat , ingen dusch kommer , läs tidigare i tråden vad som händer
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du vrider ner ett eller två element spelar ingen roll.
Helt rätt. värmepumpen gillar inte att jobba mot ett stängt värmesystem och behöver ett visst flöde för att det ska funkar invändigt. Men om några av många element är avstängda då räcket flödet i dom andra för att det ska fungera.
Att ha alla element helt öppna och räkna med att pumpen reglerar temperaturen i varje rum är helt omöjligt. Det är klart att man kan reglera ned värmen i dom rum som man önskar svalare.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Fortfarande ingen värme i elementen, dessa steg har jag utfört:

•Luftat elementen
•Kollat pluggen/pinnen under termostaten
•Släppt på mer vatten, trycket upp till 1bar
•Ökat cirkpumpen och luftat den
•Även kollat elementen inte är stängda ner till vid rören
 
M martyyyyy skrev:
..
Ser ut att vara pexrör alltså borde det finnas en fördelare någonstans, kanske i närheten av pannan, för tilloppet som eventuellt går att stänga. Kan ju fortfarande komma vatten från retursidan när man luftar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.