T Thomas_Blekinge skrev:
Om du inte har flöde i elementet så kallnar rören just vid detta element. Du har inte skrivit om du nu har luftat elementen. Testa tipset att stänga alla andra element och vänta någon timme. Kolla att cirkpumpen jobbar bra. Har du källare?
Jag har luftat, ska kanske prova igen. Men det kom vatten direkt när jag luftade. Har ingen källare.
Stänga av alla andra element? Bara vrida ner termostaterna till 0?
 
R
Jepp det gäller att få fart på vattnet som dom menar har du 1 rörs eller 2 rörs system
 
R rävlyan skrev:
Jepp det gäller att få fart på vattnet som dom menar har du 1 rörs eller 2 rörs system
2 rörs
 
  • Gilla
Robiin
  • Laddar…
R
Stänger du allt utom de kalla så ska det vara ett bra tryck i dom , men det här har du upptäckt nu när det börjar att behövas värme , ta ett foto på hur det ser ut vid elementet , så allt kommer med , ventilen och kopplet i den nedre delen
 
Har dock bara luftat på den sidan där termostaten INTE sitter...
 
  • Radiator med termostatventil och röranslutningar på ena sidan utan luftningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element utan synlig termostat visar undersidan där luftats, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är rätt ställe och cirk-pumpen ska vara avstängd , trycket i systemet ca 1 bar , nere vid golvet så är det en radiatorkoppling ,
är båda rören kalla där eller är dom varma
 
R rävlyan skrev:
Det är rätt ställe och cirk-pumpen ska vara avstängd , trycket i systemet ca 1 bar , nere vid golvet så är det en radiatorkoppling ,
är båda rören kalla där eller är dom varma
Cirk-pump vet jag inte hur man stänger av/sätter på. Trycket ligger strax under 1 bar. Om du menar rören som går upp till elementet så är dom kalla.
 
R
F-N det går inte att zoma in kopplet riktigt , behövs en närbild
 
..
 
  • Två ihopkopplade vitmålade rör och en metallventil mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att det är ok att jag ger mig in med en ytterligare fråga här? Jag har exakt samma "problem" i mitt nyköpta hus, ett element är kallt och även bägge rören. Nu till min fråga, det är i sovrummet som elementet är kallt och jag har det gärna så och reglerar med hur mycket jag har dörren öppen helt enkelt, men hur mycket "sabbar det" för effekten i värmesystemet, vad jag har förstått ska man ju ha alla element öppna.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist
  • Laddar…
R
Radiatorkoppel men ha lite is i magen så kommer det in dom som vet
Inte säker på den , om det sitter en avstängning/strypare under locket på vänster sida , den kan vara inskruvad lite för mycket och då blir det inget eller dåligt flöde över radiatorn
 
R
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Hoppas att det är ok att jag ger mig in med en ytterligare fråga här
Lägg upp en bild på kopplet vid golvet du med
 
R rävlyan skrev:
Lägg upp en bild på kopplet vid golvet du med
Målad vattenledning och rörkopplingar nära en vägg och golv med synliga rörflänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil på ett radiatorrör monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
[bild] [bild]
Går det att vrida vredet lätt så är nog piggen fast , lossa den blanka sexkantsmuttern så får du termostaten i handen och kan se piggen , den ska vara ute , annars knacka på den med skaftet på en mejsel så hoppar den nog ut och tryck några ggr , ska gå lätt
 
R rävlyan skrev:
Går det att vrida vredet lätt så är nog piggen fast , lossa den blanka sexkantsmuttern så får du termostaten i handen och kan se piggen , den ska vara ute , annars knacka på den med skaftet på en mejsel så hoppar den nog ut och tryck några ggr , ska gå lätt
Men frågan är, sabbar jag helt effektiviteten på värmesystemet om jag låter elementet vara kallt, för jag gillar det? Är det isåfall någon skillnad på att ha det så här, eller att få det att funka och sedan vrida av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.