Hej, osäker på om rätt forumsdel nu, men skickar du frågan ändå. Ni får rätta mig om jag är fel ute.

Funderar på att bygga egen radonsug. Är både kort om tid och börjar bli tight budget med husrenoveringen så jag försöker hitta bästa/billigaste lösningarna just nu. Har 1700bq i källaren och 800bq på bostadsplanet i en enplansvilla med hel källare. Trähus, byggt -64.

Har endast mätt med egen airthingsmätare, samtliga grannar runt om kring, i likadana hus har liknande värden som är konstaterat markradon.

Håller på att sätta in ett FTX med ventilation både i bostadsplan och källare. Men tror inte det kommer hjälpa alt. räcka för att komma ned i värdena. Jag är själv inte livrädd för radon, men har en fru som är värre.

Min tanke är att borra ett hål i golvet i källaren, D125. Sedan koppla en kanalfläkt, har idag en överbliven K 160 med varvtalsregulator som jag dimensionerar ned till 125 spiro i golvet. Sedan släpper jag ut luften på gaveln av huset, fritt från fönster osv. Vad tror ni om detta?

Om någon gjort detta, hur har ni gjort i backen? Har ni grävt ur extra? Har ni satt galler eller något nät runt röret? Bör jag ha en ljuddämpare, om ja, före eller efter fläkten sett från borrhålet?

Tror jag kommer landa någonstans kring 4000:- för denna lösning, vilket är ca 35000 billigare än vad grannen satte in sin radonsug för i förra veckan. Tänker att, funkar det så funkar det.
 
R
Är det markradon du har då eftersom det är så mycket och inte i byggmaterialet
Hur ar huset i förhållande till marknivå , du får passa upp så du inte får tjäle i dom nedre ytterdelarna på huset
när du tänker suga under golvet , lite mer info behövs
 
  • Gilla
izudawizu
  • Laddar…
Ja det är markradon. huset är en enplansvilla med källare under mark. Golvet i källaren är ca. 1,5m under marknivån.
Har tänkt göra hålet centralt i huset, ca 2 meter från yttervägg.

Radonsug generellt fungerar väl på så vis att man borrar hål i sulan, hur påverkar det tjälen?
 
R
Då är hela källaren ca 1,5 m under mark
 
Japp, hela källaren är under mark. Endast smala fönster upptill vid källartaket som ligger ovan marknivå. Ca 220 i takhöjd.
 
R
Vet du hur grundläggningen är på huset , hel platta eller stödbalkar under källarväggarna , vet du vad som finns i materiel under golvet , kross av något slag eller som förr platta på mark bara , det är avgörande på hur du ska suga under , den fläkt du har är nog i kraftigaste laget , den kommer att gå tomme ( får ingen luft ) och det blir mycket vatten i rören
Hur mycket rörgenomgångar har du , vatten avlopp ev värme e.t.c där är en stor bov för just markradon , det läcker in mellan
rör och betong
Har själv byggt en radonventilation under med mycket bra resultat
 
Verkar vara en ordentlig platta. +20cm under hela huset. Vad som är under vet man inte vad som finns.

Fläkten har jag en varvtalsregulator till, så jag utgår ifrån att man kan sänka hastigheten på den så att man kan ställa rimlig hastighet på den.

Du tänker att man suger upp vatten i röret istället för markradon? Hur fungerar det med radonsug som man får installerat av firma då? Samma princip som jag förstår det?
 
Vi hade aningens förhöjda radonhalter i källaren. Jag satte in FTX i kåken och det hjälpte lite. Eller om man gasar på ordentligt med ventilationen så hjälper det en del. Sedan provade jag att sätta en litet undertryck på dräneringsröret som går runt huset. Då sjönk radonhalten till nästan 0. Jag satte alltså en kanalfläkt som suger på lågt varvtal i dräneringsröret.
 
  • Gilla
Raycan och 3 till
  • Laddar…
R
Det som du tänker på är att sätta ett 125 rör , och en fläkt på det , mycket till överkurs när det gäller storlek på grejerna , dom firmor som gör sådant vill bara sälja , när du suger från undersidan kommer det bli kanske 20 - 30 liter vatten per dygn , det måste ta vägen någonstans , vattnet kommer inte att gå ut med fläktens hjälp , det är för dålig fart på den markluft som finns
Sen som i mitt fall så har jag två avloppsrör 75 mm diagonalt i golvet i källaren och det räcker gott , samlar det till ett 11 rör
med en fläkt i och ut på taket , samt lite special för vattnet
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det som du tänker på är att sätta ett 125 rör , och en fläkt på det , mycket till överkurs när det gäller storlek på grejerna , dom firmor som gör sådant vill bara sälja , när du suger från undersidan kommer det bli kanske 20 - 30 liter vatten per dygn , det måste ta vägen någonstans , vattnet kommer inte att gå ut med fläktens hjälp , det är för dålig fart på den markluft som finns
Sen som i mitt fall så har jag två avloppsrör 75 mm diagonalt i golvet i källaren och det räcker gott , samlar det till ett 11 rör
med en fläkt i och ut på taket , samt lite special för vattnet

Först och främst, tack för svar.

Jag blir väldigt konfunderad, ingenstans i den dokumentation jag letat kring radonsugar nämns avlopps rör. Detta är nytt för mig. Vart kommer vattnet ifrån? Jag tänker att de borde vara dränerat under huset? Annars skulle det väl vara fuktgenomslag i sulan?

Om man gör en ”brunn” under sulan på ~20l borde inte den göra att vatten inte kan nå upp i spiroröret jag sätter ned? Tänker att det skjutsned i hålet så att de livar i underkant av sulan.
 
R
Det är inte vatten i dess bemärkelse utan fukt som dras med upp med jordluft och kondenserar i rören i mitt fall fick jag över
10 liter per dygn och då har jag ganska torrt under , men 71 års hus , då det var vanligt att bara skrapa av backen och gjuta ett golv på och inte som i dag med 50 cm kross under
 
R rävlyan skrev:
Det är inte vatten i dess bemärkelse utan fukt som dras med upp med jordluft och kondenserar i rören i mitt fall fick jag över
10 liter per dygn och då har jag ganska torrt under , men 71 års hus , då det var vanligt att bara skrapa av backen och gjuta ett golv på och inte som i dag med 50 cm kross under
Ok, ja alternativt att det går att lösa med isolerade rör då kanske. Men samtidigt blir rörlängde kanske totalt 4m från borrhål till utlopp. Så de blir väldigt kort transportsträcka för ev fukten. Som i sig då kanske inte hinner kondenseras?
Låter iofs ganska mycket som du säger, blir nästan 1 cl vatten i minuten som produceras.
 
  • Gilla
Byggvm2022 och 1 till
  • Laddar…
R
Det är mycket vatten i jordluft . jag har ordnat med 2 rör som kopplats i hop samt liten konstruktion med vattenlås kopplat till
avloppsröret , inga bekymmer , har du ingen fart på luften som i en fläktanläggnig kan inte fartvinden torka upp .
Det är frågan om bara någon eller några mm undertryck som behövs
Ett vattenlås är enkelt att göra i princip så här
 
  • Principskiss av vattenlås och rörsystem för avledning av jordluft med etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Det är mycket vatten i jordluft . jag har ordnat med 2 rör som kopplats i hop samt liten konstruktion med vattenlås kopplat till
avloppsröret , inga bekymmer , har du ingen fart på luften som i en fläktanläggnig kan inte fartvinden torka upp .
Det är frågan om bara någon eller några mm undertryck som behövs
Ett vattenlås är enkelt att göra i princip så här

Hur är detta anslutet till fläktsystemet? Förstår inte riktigt vart du ansluter detta till röret som går från borrhål till kanalfläkt?

Bläddrade i gamla papper nu och fann handritade ritningar på grunden, anno mars 1963. Det är ritat med 200mm dränerande grus under sulan i alla fall.
 
  • Gilla
cykelbud
  • Laddar…
R
Det är ett eget system fläktmässigt , rören är via vattenlåset inkopplat på avloppsventilationen så vattnet rinner ut i avloppet ,
Det med dränerande skikt är bra , då kan luft vandra sakta genom det . , det finns alltid jordluft som kommer från ytan .
Hur är det dräneringen kring huset , det är utmärkt att suga lite luft i dessa rör , kan du komma åt rören på något sätt , genom någon drän-brunn
 
  • Gilla
Zlobban
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.