A arkTecko skrev:
Är du ute efter att få hjälp/svar, eller att raljera?
Svar absolut, vill få något typ av bekräftande att jag tänker "rätt"?
 
Jag har byggt ut ett fritidshus som ligger 75m från en sjö och utbyggnaden gjordes mot sjön. Behövde inget bygglov efter lite dialog med kommunens handläggare (först var det ett måste) och jag var nog ganska påläst gällande regelverket "ute i skogen".
Men så plötsligt såg tjänstemannen att utbyggnaden var mot sjön och huset hamnade 5 m närmare strandlinjen, idag efter årets torka är den väl längre än före utbyggnad;)
Så jag mejlade in ansökan till kommunen och de mejlade in den till Länsstyrelsen, där Länsstyrelsen redan dagen efter gav dispens. Kostade 3000:- till kommunen att få dispensen och var väl 2011.
Så se varje fall som unikt och var påläst, gärna om mark/fastigheter i område och om det finns speciellt djur/växtliv.
 
Ponera att man äger marken ut till sjön och en bit på sjön (5-10 meter ut)samt att markerna runtomkring ägs av samfällighet och att marken är sådan att gemene man ej vandrar runtomkring markerna. Eventuellt att någon vandrar precis vid sjön för att komma runt, vilket ju är 80 meter bort. Alltså betraktat har området och husen runtomkring "osagd" stor hemfridzon. är det lättare att få beviljad dispens av de skälen? Även grusvägen in till området är enskild väg om det påverkar på något sätt.
 
Nej.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej.
På Naturvårdsverket står följande beskrivning

" Det kan finnas lokala traditioner som kan påverka hemfridszonens storlek. I till exempel äldre fiskelägen på västkusten står husen ofta mycket tätt, och där uppfattar de boende det som naturligt att främmande människor rör sig precis utanför husknuten. På andra ställen kan det finnas en tradition med större fritidshustomter där man inte är van vid att andra människor rör sig så nära husen."

Om man understryker det sistnämnda i texten på ansökan och inte bygger närmare sjön utan mer på bredden borde man kunna få dispensen beviljad? Bidrar erkligen valet av större fönster med ökad hemfridzonen mot sjön?

Vill verkligen tacka för alla vettiga svar!
 
Jag är inte helt säker att jag förstår dig, säger du att på den aktuella platsen är hemfridszonerna större än på andra platser? I så fall borde det vara svårare att få dispens, inte lättare.
 
Vad det gäller fråga två är det väl så att allt som gör det lättare för en fastighetsägare att säga "det är min tomt, där får du inte vara" eller som får "gemene man" att känna sig som att de stör de boende innebär de facto att hemfridszonen ökar. Det kan vara en klippt gräsmatta, en häck ner till vattnet, en byggnad, eller stora sovrumsfönster som man lätt kan se in igenom...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag är inte helt säker att jag förstår dig, säger du att på den aktuella platsen är hemfridszonerna större än på andra platser? I så fall borde det vara svårare att få dispens, inte lättare.
Är inte tanken att man ska argumentera för att bygga ut på sin hemfridszon så att allemansrätten inte påverkas? Stora "osagda" hemfridszoner = mindre risk att andra påverkas av ett nybygge?
 
Argumentet bör vara att hemfridszonen redan är av en viss storlek och att nybygget därför inte påverker zonens storlek.

Dispensen som sådan skulle vila på att det är en ersättningsbyggnad, så långt är allt gott och väl. Det faktum att du vill dubblera boytan och ersätta ett lågt gammalt fritidshus (jag gissar lite) med ett hus som är större i alla ledder och därtill är i en helt annan stil talar däremot mot dispens.

Huruvida stranden runt omkring är attraktiv och faktiskt nyttjas till friluftsliv eller inte är inte en faktor som ska tas med i beräkningen utan din tomt/hemfridszon ska bedömas för sig.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Argumentet bör vara att hemfridszonen redan är av en viss storlek och att nybygget därför inte påverker zonens storlek.

Dispensen som sådan skulle vila på att det är en ersättningsbyggnad, så långt är allt gott och väl. Det faktum att du vill dubblera boytan och ersätta ett lågt gammalt fritidshus (jag gissar lite) med ett hus som är större i alla ledder och därtill är i en helt annan stil talar däremot mot dispens.

Huruvida stranden runt omkring är attraktiv och faktiskt nyttjas till friluftsliv eller inte är inte en faktor som ska tas med i beräkningen utan din tomt/hemfridszon ska bedömas för sig.
Hittade denna dom som var rätt intressant. Där har de ökat från 117kvm till 165 kvm, förvisso gjort huset lägre höjdmässigt men byggt ut på bredden. Har även läst i vissa dommar att dispens ska ges om huset kommer användas på samma sätt, vet du om man kan göra om från fritidshus till permanent eller blir det problem?
 
Ett permanentboende anses normalt ha en större hemfridszon än ett fritidsboende, så att både bygga större och gå från fritidshus till permanentbostad minskar sannolikheten att få igenom det hela.

Emellanåt förs det diskussioner här om det egentligen finns något som hindrar att man bygger ett fritidshus och sen bosätter sig permanent i det. De flesta svarar nej på den frågan, även om Boverket i alla fall i teorin verkar hävda att man inte borde få göra det hur som helst.

Att bygga ett fritidshus med permanentbostadsstandard skulle alltså eventuellt vara en lösning om man vill försöka kringgå strandskyddet.

Domen du nämner är svår att kommentera då du inte länkar till något.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett permanentboende anses normalt ha en större hemfridszon än ett fritidsboende, så att både bygga större och gå från fritidshus till permanentbostad minskar sannolikheten att få igenom det hela.

Emellanåt förs det diskussioner här om det egentligen finns något som hindrar att man bygger ett fritidshus och sen bosätter sig permanent i det. De flesta svarar nej på den frågan, även om Boverket i alla fall i teorin verkar hävda att man inte borde få göra det hur som helst.

Att bygga ett fritidshus med permanentbostadsstandard skulle alltså eventuellt vara en lösning om man vill försöka kringgå strandskyddet.

Domen du nämner är svår att kommentera då du inte länkar till något.
http://www.strandskyddsdomar.se/dis...nad-utvidgas-hemfridszonen-mer-an-obetydligt/
 
Ja, som sagt, ersättningsbostad och inte utökad hemfridszon, då kan man få bygga. Annars är det betydligt svårare.

Det kan ju vara värt att tänka på hur stor hemfridszon man har idag. En välskött gräsmatta, häckar, rabatter och staket är ju sådant som visar på att man hävdar ett visst område som sin tomt/hemfridszon. Ju större hävdad zon idag, desto lättare att få bygga något annat som "kräver" samma storlek av avskild mark.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Ponera att man äger marken ut till sjön och en bit på sjön (5-10 meter ut)samt att markerna runtomkring ägs av samfällighet och att marken är sådan att gemene man ej vandrar runtomkring markerna. Eventuellt att någon vandrar precis vid sjön för att komma runt, vilket ju är 80 meter bort. Alltså betraktat har området och husen runtomkring "osagd" stor hemfridzon. är det lättare att få beviljad dispens av de skälen? Även grusvägen in till området är enskild väg om det påverkar på något sätt.
Hur mycket ett område nyttjas, eller hur lättillgängligt det är pga ex topografi är irrelevant i dispensansökningar.

Det är väldigt enkelt. Du ska visa på att:
1) Någon av de sex särskilda skälen för strandskyddsdispens föreligger
2) Förutsatt att du har något av de sex skälen, ska du dessutom visa på att det enskilda intresset är tyngre än strandskyddsintresset.

Sen är det inte lika enkelt att motivera..
 
En viktig fråga bara... Du vet säkert att huset ligger INOM strandskyddsområdet? Det faktum att det är 80 m (det var väl 80 m det stod i början av tråden?) till vattnet betyder inte automatiskt att huset ligger inom strandskyddat område. Eftersom huset verkar vara äldre, kan det vara så att strandskyddslinjen dragits så att huset ligger precis utanför strandskyddslinjen.

Så är det med vårt hus, vi har ca 25 -30 m till havet, men huset fanns på den platsen långt innan "strandskyddet uppfanns". Detta gäller även andra hus i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.