Alltså, sånt här respekterar jag så otroligt mycket. Otroligt skönt att du visar att även du gör fel ibland, att allt inte alltid blir perfekt.. bra jobbat! :)

Man blir lätt hemmablind och tänker att ”shit, såna här rookiefel gör nog bara jag, ingen annan kan ju vara såhär klantig..”

Jag vet att jag tänker så i alla fall. :p
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Jag har en Festool Kapex KS 60 och den smygvinkeln som följer med gör det otroligt enkelt att få perfekta inner- och ytterhörn! Den är otroligt bra för sådant finlir, utöver allt annat den är bra till (som alla kap-gersågar:))
 
whork whork skrev:
Alltså, sånt här respekterar jag så otroligt mycket. Otroligt skönt att du visar att även du gör fel ibland, att allt inte alltid blir perfekt.. bra jobbat! :)

Man blir lätt hemmablind och tänker att ”shit, såna här rookiefel gör nog bara jag, ingen annan kan ju vara såhär klantig..”

Jag vet att jag tänker så i alla fall. :p
Instämmer :crysmile::crysmile: Ibland kan man bli galen på småsaker som inte någon annan ser.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Respekt att du visar dina fel!

Men du, den där överliggaren på trappräcket får du väl ändå fixa till va? :)
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Respekt att du visar dina fel!

Men du, den där överliggaren på trappräcket får du väl ändå fixa till va? :)
Vilket år som helst :cool: Den ligger på plats och inget man någonsin rör vilket gör att det inte märks att den inte sitter fast. Så egentligen är det lite fog som skulle göra en estetisk skillnad.

Men jag siktar på att göra klart det nästa år ;)
 
whork whork skrev:
Alltså, sånt här respekterar jag så otroligt mycket. Otroligt skönt att du visar att även du gör fel ibland, att allt inte alltid blir perfekt.. bra jobbat! :)

Man blir lätt hemmablind och tänker att ”shit, såna här rookiefel gör nog bara jag, ingen annan kan ju vara såhär klantig..”

Jag vet att jag tänker så i alla fall. :p
Det är väldigt enkelt att få tunnelseende och prestationsångest :rolleyes:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Innan vi flyttade in så renoverade vi i all hast matsal och vardagsrum. Taktiken var att ha en fristad dit vi kunde fly kaoset. Det var ett bra beslut!

Men nu när vi höjt oss i övriga huset så kändes det inte mer än rätt att hiva ut laminatgolvet som blev lite fellagt, valvet som började röra sig pga fel skruv och de vitmålade listerna som är av annan typ än övriga huset.

Tur man har hjälp! Vi gjorde detta på en dag :cool:

En före-bild som på distans ser rätt okej ut. Den nya parketten är väldigt lik den gamla laminaten.
Matsal med vitt matbord och stolar, laminatgolv, dammsugare och ett löst golvbräde. Ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur guld är inte den lilla kofoten?! :ok:
Röd kofot ligger på en vitmålad list under taket, symboliserar renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yngsta förmågan som inte ens var påbörjad när rummet renoverades första gången :geek:
Barn hjälper till med renovering, håller i kofot vid en obehandlad trävägg och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han var med under hela processen och var faktiskt till stor hjälp. Framförallt vid golvläggningen då han fann ett stort nöje i att räcka mig hammaren och knackverktyget när en ny golvbit skulle slås i.
Vuxen och barn reparerar tillsammans en dörrtröskel hemma under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningen tog ca 8min
Barn hjälper till med parkettläggning, verktyg och oavslutat golv syns i rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är ju ett fint golv som ligger kvar till framtiden. Men ibland får man välja genvägar som vi ändå trivs med. Parketten blir även det ett lyft på sitt sätt om man inte ska vara en byggnadsnörd (vilket jag inte är).
Barn hjälper till att dammsuga ett nött trägolv i ett solbelyst rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att den är så snygg..
En röd pennkniv och en metallvinkelhake på ett laminatgolv, indikerande renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vi kör bara lumppapp under våra golv.
Barn hjälper till med golvläggning, ligger parkett, verktyg och lumppapp på befintligt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr blev det ingen bild på det färdiga resultatet. Först ska jag lägga om golvet i vardagsrummet också samt bygga nya valv i trä (ej MDF) och skjuta dit nya lister/foder.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Hur går det här, skulle va kul att få en uppdatering! :love:
 
H HarDrev skrev:
Hur går det här, skulle va kul att få en uppdatering! :love:
Det går trögt :crysmile: Men nu är vi igång igen. Kortfattat la jag in golven, tapetserade hallen och har nu byggt ”valven”. Beställde lite foderklossar och foder ikväll. Fick även upp lite dörrfoder i hallen.

Fick faktiskt tillbaka snickarglädjen igen under helgen :cool:
 
  • Verktyg för snickeri inklusive såg, tumstock och penna med Hultafors-märkningen på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad hall med två vita dörrar med texten "One down, one to go!" på vänster dörr och tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vinkelhake från Hultafors med mätmarkeringar, indikerar en vinkel på 44,998 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt mörkblå tapet med ljusa bladmotiv bakom nyligen monterade vita dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita dörrar med paneler och mässingshandtag, omgivna av vit dörrfoder och tapetserad vägg i hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad hall med nylagda golv och tapetserade väggar samt nyinstallerade dörrfoder och valv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målarborste vid en trälist med texten "NU FÅR MAN ÄTA UPP FÖR DÅLIG MASKERING...
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Jag kanske ska tillägga mitt i allt att jag har varit på Byggahus i över tio år nu med stugbygge, husrenovering mm. Äntligen har jag kommit till den punkten att jag inte längre slarvar, tar genvägar eller stressar. Framförallt det sistnämnda. Det tar den tid det tar helt enkelt i bra tempo. Märkligt nog har resultatet blivit mycket bättre den dess :p

Det kom någonstans i början av köksbygget och håller i sig än. Sen kan jag känna lite ro i att sambon äntligen är klar efter fyra års högskolestudier och drar nu in en till lön. Jag har fått en ny tjänst vilket också gav ett rejält lönepåslag. Barnen är friska och sover, äter och kissar själva :crysmile: Allt sånt bidrar till ett inre lugn helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
jogidlöf och 23 till
  • Laddar…
Beställde hem 14 st färdigmålade foderklossar härom dagen. Förra omgången gjorde jag själv, men vilket tidskrävande pyssel.. jag hoppas kunna fodra valven i helgen. Mer bilder kommer då.
 
  • Hand håller färdigmålade vita foderklossar mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Beställde hem 14 st färdigmålade foderklossar härom dagen. Förra omgången gjorde jag själv, men vilket tidskrävande pyssel.. jag hoppas kunna fodra valven i helgen. Mer bilder kommer då.
Vart beställde du dessa ifrån?:)
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Vart beställde du dessa ifrån?:)
Hornbach :) Bra pris, kvaliten känns toppen och snabb frakt.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hornbach :) Bra pris, kvaliten känns toppen och snabb frakt.
Grymt! Köpte själv från Biltema tidigare, var också mycket bra.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jahopp, parketten levde inte riktigt upp till förväntan. På flera ställen har lagningarna släppt... jag försökte reklamera men Byggmax gick inte med på det. Men jag känner nog att den jag har haft kontakt med på Byggmax inte har haft förutsättningarna att driva frågan korrekt. Det märktes i mailkonversationen och när jag träffade han i butiken.

Exempel på skador
Skada på parkettgolv med ett synligt hål och närbild på träets textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men för att göra en historia kort så erbjöd han mig 1500:- i handen och Kährs nya reparationskit.
Kährs golvlagningskit i plastlåda använd för reparation av parkettgolv med positiva resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet reparationskit för parkett med hårdvax i olika nyanser, smältkolv, lackpenna och poleringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortfattat tar man bort allt som är löst, smälter ner hårdvaxet i flera lager (från ljust till mörkt till rätt nyans uppnås) med smältkolven, använder en särskild skrapa för att ta bort överflödigt vax, lackar utan med medföljande lackpenna och sist poleras/mattas ytan beroende på golvets yta.

Resultatet blev riktigt bra! Jag fick använda vit, beige, mörkare beige och sist lite svart innan färgen blev rätt. Men det var väldigt enkelt att blanda i allt eftersom.

Skadad parkett med släppt lagning och synliga reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före och efter bild av parkettgolv där skadat område har reparerats med reparationskit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här kittet är ett måste för alla med trägolv i någon form. 600:- skulle det lätt vara värt.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.