Snygga jobb du gör Findus!
 
Instämmer med ovan. Riktigt snyggt!
 
Fick entrepartiet klart för ytbehandling i dag. Tog en bild
Träentreport i snickeriverkstad, obehandlat, med dekorativa fyrkantiga glasutsmyckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt!
 
Monterade i dag. Bytte ut en gammal sliten finport mot en ny. Lägger upp en bild.
Nyinstallerad träfinport med glaspaneler i en byggnad, omgivet av en grå ram och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om en vecka har folket som bor i porten glömt hur den gamla ser ut. Har satt den med 4+ mm luft vid låset. Stående massiva ramstycken sväller. Nästa höst när blötvädret kommer. Då är det dags att justera slutgiltigt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 12 till
  • Laddar…
Går jag gissa vad ett sånt parti kostar?
Gissar på 65-75 ....
 
Jag har ingen aning om vad det kostar. Vill inte veta så länge jag gör dem åt min tidigare arbetsgivare. Börjar jag tänka på värdet så är det risk att få fel fokus. Jag skall bara göra det bästa jag kan. Välja ut det finaste materialet och de säkraste lösningarna. Den skall kunna hålla lika länge som den jag tog ner.

Annars så är mellan 50 och 100 en rimlig gissning. Plus moms. Pardörr med överljus är som tre vanliga funkis-portar tidsmässigt. Lägg till lite dekorativa listverk mm så är det uppe i 100.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Så här ett drygt år efter sista uppdateringen undrar i alla fall jag vad som hände med fönstertillverkningen - blev det några färdiga fönster, eller somnade fönstertillverkaren in? :sleep:

Det går inte alltid som man tänkt, men här kommer i alla fall lite uppdateringar, något har ju trots allt hänt sen sist!

Vid senaste uppdateringen förra året var alltså de två karmarna sammanfogade och alla bågstyckena frästa. Nästa moment var att foga samman bågarna.

Med hjälp av vinkelhake och lagom tryck på tvingarna (för mycket tryck riskerar disforma bågen) gjordes varje båge redo för fogning:

Träfönster i arbetsbänk med tvingar och borrade hål för montering av pinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål för pinnarna borrades, med skräpbit undertill för att undvika urslag när borren går ur botten:

Fogning av fönsterbåge med tvingar och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 millimeter för spröjsen, 5 mm för hörnen, om jag kommer ihåg rätt.

Pinnar täljdes med stämjärn från utsågade små fyrkantslister av kärnvirket:

Träbåge med täljd pinne och borrat hål redo för sammanfogning i fönstertillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ett antal pinnar gick det rimligt snabbt att tälja pinnar. Dessa bankades ner i hålen (fyrkanten utåt) och sågades av:

Hand sågar av träpinnar på ett fönsterkarmstycke i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tunnare spröjspinnarna kunde någon gång i början vika sig så jag fick tälja en ny pinne, men så småningom lärde jag mig rätt teknik.

Ev. utstickande tappar kortades:

Handsåg skär genom ett trästycke på en arbetsbänk under fönstertillverkningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter lite putsande och slipande var 10 bågar klara för nästa moment!

Hörn av en sammanfogad träfönsterkarm med insatta tappar och synligt borrat hål i skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av träkarm staplad med synliga pluggar och slutna sammanfogningar vid fönstertillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fem olika storlekar av handtillverkade träfönsterbågar uppställda framför en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OskarSvensson och 26 till
  • Laddar…
hsd
Fasiken vad snyggt (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Kul att se en uppdatering av tråden! Håller också på med mina bågar till mitt "kyrk"fönster och jag vet precis vad du pratar om när det gäller tid, blir inte alltid som man tänkt sig. Dina fönster blir grymt snygga i alla fall och önskar att mina bågar blir lika fina när jag är klar. Ett litet aber bara och det är vinklarna som gör att det tar sån tid, det är inte helt enkelt när man ska göra tapp/slits i klyvsågen. Brukar hoppa in i din tråd emellanåt och finna idéer och inspiration så det är riktigt roligt att se att du vaknat till liv igen. (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Roligt att så många gillar! (y) Och när t.o.m. @Gud_ ger sitt gillande så blir man lite ödmjuk! :rofl:

hsd hsd skrev:
Fasiken vad snyggt (y)(y)(y)
Tack! I det stora hela känns resultatet bra. Men ett antal brister finns det förstås, t.ex.:

Sammanfogade träkarmar och bågar med en liten springa som användaren refererar till i sitt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lätt när man står och jobbar att man fokuserar på bristerna istället för det som går bra. Men å andra sidan, det driver ju också en framåt i viljan att prestera bättre och bättre ("nästa gång skall jag minsann..."). Och brister brukar oftast vara estetiska eller fixbara, som springan ovan där man vid glaskittning även kittar igen springan och målar över och sedan vet bara jag (och ni som läser detta :D) att den springan finns.

O ozean skrev:
Kul att se en uppdatering av tråden! Håller också på med mina bågar till mitt "kyrk"fönster och jag vet precis vad du pratar om när det gäller tid, blir inte alltid som man tänkt sig. Dina fönster blir grymt snygga i alla fall och önskar att mina bågar blir lika fina när jag är klar. Ett litet aber bara och det är vinklarna som gör att det tar sån tid, det är inte helt enkelt när man ska göra tapp/slits i klyvsågen. Brukar hoppa in i din tråd emellanåt och finna idéer och inspiration så det är riktigt roligt att se att du vaknat till liv igen. (y)(y)(y)
Tack, ja dina vinklar är inte de enklaste! Och liksom du brukar jag själv hoppa in i denna tråd och få inspiration och repetera hur jag egentligen gjorde. Du får uppdatera din tråd med!

När nu både karmar och bågar var sammanfogade så kändes det som att det värsta var gjort. Men det skulle visa sig att några skräckfyllda med hjärtat i halsgropen-moment var kvar som kunde ställa till det riktigt illa! Stay tuned! :p
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Stay tuned! :p
Cliff hanger!

Bra jobbat med fönstrena!


Hur länge behöver vi vänta på nästa inlägg, snart väntat 5min...:s
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack! Nästa inlägg kommer när du har fått ordning på din verkstad så du får tid att verkligen sitta ner och läsa inlägg på byggahus! ;)

Skämt åsido, jag är imponerad av din verkstad och dina ambition att få ordning och reda. Känner samma sak med min, är det inte konstigt att det bara lägger sig prylar precis överallt? Jag har liksom du börjat ta tag i det också. Just denna låda är (äntligen) ett minne blott:
Rörig verktygslåda full av verktyg och smådelar, bl.a. hammare, skruvmejslar och tänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten Microkatten skrev:
Men ett antal brister finns det förstås, t.ex.:
Den där bilden visar väl ingen brist?! Jag tycker det ser ut som en noggrant beräknad rörelsemån! :D
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Med hjälp av vinkelhake och lagom tryck på tvingarna (för mycket tryck riskerar disforma bågen) gjordes varje båge redo för fogning:
Det är kul med svengelska ord ibland :rofl::crysmile::giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.