norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Pappas två små älsklingar. Skruvautomaten och stomspikaren.
Extra coolhetspoäng att du kör med en i varje hand!
 
nanowire nanowire skrev:
Extra coolhetspoäng att du kör med en i varje hand!
Gör inte alla det?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Gör inte alla det?
Tror inte alla nått den nivån, 2”4 mellan tänderna och gipsskiva mellan ... :D
 
Jag började dra kanaler till spånsugen med ”byxavstick” till varje maskin. Insåg snabbt att det sabbade manöverutrymmet i verkstan rätt mycket. Jobbar man med större grejer är det guld värt med full takhöjd. Jag ska testa nu och se hur det funkar att ha en slang som flyttas mellan maskinerna istället. För att ”parkera” slangen när den inte används gjorde jag kardborrefästen i taket.

Verkstadslokal med rör för spånsugssystem monterade i taket och verktyg ordnade längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibel slang för spånsug fastsatt i taket med kardborrefäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Tagit motorsågskörkort!
Nedfälld trädstock i skog med synliga sågade avsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 10 till
  • Laddar…
P
Vet inte riktigt vart jag läste om baxarsekt men skulle haft tillgång till sån nu när man ska flytta spånsugen på +-320kg :oops: blir småtungt ensam :lying::seenoevil: kanske spilla ut några dunkar waxelit eller spola golvet med vatten och snabbfrysa de så de blir en ishockeyrink.. nåväl det är vad jag pysslar med idag :p
 
P pleqtiz skrev:
Vet inte riktigt vart jag läste om baxarsekt men skulle haft tillgång till sån nu när man ska flytta spånsugen på +-320kg :oops: blir småtungt ensam :lying::seenoevil: kanske spilla ut några dunkar waxelit eller spola golvet med vatten och snabbfrysa de så de blir en ishockeyrink.. nåväl det är vad jag pysslar med idag :p
En motorlyft kan vara till stor hjälp om inte spånsugen är för hög
 
Medans jag väntade på att limmet skulle torka på ett annat projekt så tog jag lite spillbitar och handverktyg och gjorde mig ett strykmått. Ska såga lite 2" plank till 1" och behövde nåt enkelt sätt att dra linjer att följa med bandsågen.
Hemmagjort strykmått av träspill, placerat på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Medans jag väntade på att kaffesällskapet skulle komma så fortsatte jag på förrådet. Stomme är klar, samt taket färdigt för papp.
Nybyggd stomme till ett förråd med färdigt tak bredvid ett växthus i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntade länge på kaffesällskapet, men jag fick dricka det ensam.
Vy av en byggstomme för ett förråd med en färdig takstruktur, sett från insidan, med en kaffekopp i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Fibblat ihop det sista på digitala anhållet. Det här kan man ju göra hur flådigt som helst med integrerad box som gömmer sladdarna o ha displayen o knapparna i boxen. Men det orkar jag inte. Flytta fjädern till undersidan för att få fjäderkraften mer i glidriktningen.

Hemmagjord anordning med digital skjutmått och knappar monterad på träbit och metallprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en träbit med integrerad mekanism bredvid en arbetsbänk och maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Har lite ledig snickeritid och många idéer att realisera så jag fortsätter monologen.

Idag blev det ett försök på den klassiska men något svårbemästrade cirkulära tangensövergångsfogen. Väldigt väldigt tidigt embryo på något som ska bli nån vital del i årets byggtråd.

Snickeriprojekt med halvfärdig trädel med tangentövergång visas på en arbetsbänk, omgivet av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
cirkulära tangensövergångsfogen
Snygg hammare :) Kommer tekniken funka för att få den runda delen att sticka ut i en vinkel (annan än 90°) också?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snygg hammare :) Kommer tekniken funka för att få den runda delen att sticka ut i en vinkel (annan än 90°) också?
Va ska det va bra för, vem vill ha en snéskaftad hammare?:p

Jag vet såklart vad du fiskar efter och jag har klurat en del på det där, inte färdig med klurandet..
 
Redigerat:
@Ola C, vad är det för skala du använt för fräsbordet, och var har du köpt den?

Jag skulle vilja ha digital på planhyveln på sikt, men det känns lite vågat att köpa en godtycklig kina-skala utan någon referens på att de klarar snickerimiljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.