Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Då vill jag poängtera motsatsen. Det finns inte prisvärt material. Det som Casström säljer är den enda jag testat som lever upp till mina förväntningar.

EBay, England och hittills alla andra ställen har inte levererat samma kvalité. Köpt på mig en del för att hitta pris / kvalité men man får verkligen vad man betalar för och det går fort utför.
Det jag hittade när jag sökte var från Outdoorslife.se på bilden är det 5 stavar och priset 89 kr. Det jag missade var att i produktbeskrivningen angavs att priset var per st. Inte lika bra pris då...
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Testade att skruva på locket..är en hel del pyssel kvar men det börjar ta sig..frågan är väl om den är tillräckligt stor .. Träkista under konstruktion med öppet lock i ett rörigt förrådsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Testat en fuldigitalisering av fräsanhållet, kommer en bättre variant snart. Det här är precis "som vanligt" när jag kör med mätklocka, testkör med nollad klocka, mät hur mycket fel jag hamna o flytta i enlighet med det. Inte primärt för att snickra mer exakt utan mest för att öka speeden lite o undvika testa knacka testa knacka....upprepa i oändlighet.

M6 Skruv i gängat hål i fräsen, mätklocka i anhållet, spänns på plats med vred underifrån (ovanifrån hade handtaget krockat med vredet vid djupa fräsningar), monteringstid ca 5s.

Handöverfräs monterad på träanhåll med mätklocka och M6 skruv, vred för spänning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital mätklocka monterad på ett träanhåll vid ett fräsverktyg för att mäta precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätklocka monterad på träanhåll med spännvred underifrån, i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Testade att skruva på locket..är en hel del pyssel kvar men det börjar ta sig..frågan är väl om den är tillräckligt stor ..[bild]
Fint! Schwarz skulle vara stolt!
 
jonmo jonmo skrev:
Fint! Schwarz skulle vara stolt!
Du menar om han hade sett mitt begränsade verktygsförråd? ;)
 
Idag var det äntligen dags att sätta sågtänderna i MFT-bordet för första gången. Eller snarare, jag har nu samlat mod i mer än ett år för att faktiskt börja använda det som det är tänkt.
Cirkelsåg på MFT-bord redo att såga MDF-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men omfg vad enkelt det var att såga mdf till omfattningarna på fönstren. När man kommit in i det är det ju bara att kötta verkligen.
Nyinstallerade fönster med omfattningar av nyklippt MDF på ett ofärdigt vägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du menar om han hade sett mitt begränsade verktygsförråd? ;)
"Begränsade"?!? Tror snarare hans hårväxt fått ytterligare silverstrimmor om han så mycket som kom inom en kilometer från konsekvenserna av ditt på forumet närmast legendariska hoardande. :D
 
Sågat Nysågad träplanka med tydlig sågskåra står vertikalt i en vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat En arbetsbänk med nysågade träbitar och hyvelspån i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat Handsåg på ett grovt sågat trästycke i en verkstad med virke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
Gjutit platta i ny kostall. Denna yta kommer skrapas flera gånger i veckan och blir lätt hal så djuren kan skada sig. Detta löste vi med fyra plastmattor, typ balkonggolv, som skruvades fast under en plyfaskiva.

Grophjonet fick agera tyngd. Det är inte lång tid man har på sig mellan att det är så löst att räfflorna flyter ihop och att man får hoppa jämfota för att få några räfflor.

Vi blev väldigt nöjda med resultatet.
Nyligen gjuten och räfflad betongplatta i en kostall, ännu fuktig och med skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gjuten betongplatta med räfflor, person som använder maskin med Plyfaskiva och plastmattor för att göra ytan mindre hal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyggjuten betongplatta med armering, personer arbetar, byggnadsstomme i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
fremax och 11 till
  • Laddar…
Känns som jag o @Frustrator är i olika tidsåldrar för tillfället, gamla handverktyg o klassiskt snickeri kontra modern digital nördighet...:)

Hursomhelst, roliga timmen i verkstan fortsätter. 25mm slag som jag hade på mätklockan va ju inte mycket att hänga i granen så nu har det produktutvecklats!

Hade ju en sån där billig digital readout från aliexpress i bra att ha lådan...hmm, stora nackdelen är ju att den inte är återfjädrande vilket vore enormt störigt i fräsanhållsapplikationen. Hmmm. Nån sorts fjäder borde lösa det.

Voila! Återfjädrande digital mätning med ca 100mm slag för en billig peng. Det här täcker hela normala arbetsområdet för tappar o tapphål. Kanske letar upp en fjäder som gör det lite snyggare än vad det är nu...osså ska displayen fästas på anhållet.

Edit. Svarta boxen sitter alltså med skruvar från undersidan av anhållet.

Verkstadsbord med diverse verktyg, skruvar och träbit med digital display för mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsbänk med träkomponenter och en monterad digital mätare, skruvar och handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmånlig digital mätanordning med fjädrande funktion monterad på ett träanhåll på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital readout fäst på träverktyg i en verkstad med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återfjädrande digital mätningssystem installerat på snickeriverkstadsbänk med fräsmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller en digital readout framför en fräs på en arbetsbänk med olika träsnickeriverktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träblock med utskurna tappar och tapphål på ett snickarbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
Tjusigt och smart!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@Daniel_N utlovade ju tappfräsning på stora fräsdagen och eftersom jag kör tapparna på bordsågen blev jag lite kallsvettig...

Hursomhelst, idag när limmet torkade på en annan grej spanade jag lite på min ändträfräsjigg och gav bortgångne fräsgurun Pat Warners tappfräsjigg en tanke.

Tappfräsjiggar brukar finnas i några varianter, de har nackdelen att ämnet måste vändas så man fräser "på platten" från båda håll (känsligt för variation i ämnenas tjocklek och man kan tappa referenser i vändningen) och/eller djupstoppet bestämmer tapptjockleken, alternativt att de körs med kopierhylsa "invändigt" så får man en flu
Ola C Ola C skrev:
@Daniel_N utlovade ju tappfräsning på stora fräsdagen och eftersom jag kör tapparna på bordsågen blev jag lite kallsvettig...

Hursomhelst, idag när limmet torkade på en annan grej spanade jag lite på min ändträfräsjigg och gav bortgångne fräsgurun Pat Warners tappfräsjigg en tanke.

Tappfräsjiggar brukar finnas i några varianter, de har nackdelen att ämnet måste vändas så man fräser "på platten" från båda håll (känsligt för variation i ämnenas tjocklek och man kan tappa referenser i vändningen) och/eller djupstoppet bestämmer tapptjockleken, alternativt att de körs med kopierhylsa "invändigt" så får man en fluga på näsan när man fräser är det kört.

Så, detta lilla enkla knep gör ändträfräsjiggen till en väldigt exakt tappfräsare. Kloss av "rätt" tjocklek (mdf biten med spår i) passas in mellan anhåll o jig. Fräs ena tappytan, flytta sen mellanlägg till andra sidan och fräs andra ytan. Tappen får bestämd tjocklek oavsett ämnets tjocklek och inga testa-mäta ratta-testa-mäta-ratta testfräsningar behövs.

Ex. 10mm stål och 20mm mellanbit ger 10mm tapp, mitt lilla test 10mm stål och 19mm mellanlägg ger 9mm tapp. Ja ni fattar. Vill man trimma passform kan man sätta tejp på mellanlägget o få tappen nån tiondel tjockare. Tunnare blir svårare.

Kommer fortsätta köra mina tappar på boxjointjiggen men har man ingen sån är det här ingen dum idé:)


[bild]

Körning 1, mellanlägg till höger, körning 2 mellanlägg till vänster

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
ga på näsan när man fräser är det kört.

Så, detta lilla enkla knep gör ändträfräsjiggen till en väldigt exakt tappfräsare. Kloss av "rätt" tjocklek (mdf biten med spår i) passas in mellan anhåll o jig. Fräs ena tappytan, flytta sen mellanlägg till andra sidan och fräs andra ytan. Tappen får bestämd tjocklek oavsett ämnets tjocklek och inga testa-mäta ratta-testa-mäta-ratta testfräsningar behövs.

Ex. 10mm stål och 20mm mellanbit ger 10mm tapp, mitt lilla test 10mm stål och 19mm mellanlägg ger 9mm tapp. Ja ni fattar. Vill man trimma passform kan man sätta tejp på mellanlägget o få tappen nån tiondel tjockare. Tunnare blir svårare.

Kommer fortsätta köra mina tappar på boxjointjiggen men har man ingen sån är det här ingen dum idé:)


[bild]

Körning 1, mellanlägg till höger, körning 2 mellanlägg till vänster

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Om du ändå rör fräsen när du lyfter bort MDF-klossen vad hade då hänt om du bara roterade hela fräsen 180°? Dvs att du bara hade satt fräscentrum off-set och sedan vänt på allt. Nackdelar? Gillar din lösning i övrigt men du får väl alltid en typ av tapp-bredd beroende på MDF-klossens tjocklek?

Som sagt kul lösning :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Om du ändå rör fräsen när du lyfter bort MDF-klossen vad hade då hänt om du bara roterade hela fräsen 180°? Dvs att du bara hade satt fräscentrum off-set och sedan vänt på allt. Nackdelar? Gillar din lösning i övrigt men du får väl alltid en typ av tapp-bredd beroende på MDF-klossens tjocklek?

Som sagt kul lösning :)
Ja det kunde hänt precis vad som helst. För att det där ska fungera måste topp-plattan va centrerad kring ämnets centrum och eftersom ämnena diffar i tjocklek är det inte nån önskvärd lösning.

Edit. Klossens tjocklek i kombination med frässtål sätter tappbredden ja. Ska man ägna sig åt denna metod får man fixa lite klossar i olika tjocklek.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det kunde hänt precis vad som helst. För att det där ska fungera måste topp-plattan va centrerad kring ämnets centrum och eftersom ämnena diffar i tjocklek är det inte nån önskvärd lösning.

Edit. Klossens tjocklek i kombination med frässtål sätter tappbredden ja. Ska man ägna sig åt denna metod får man fixa lite klossar i olika tjocklek.
Kloka tankar. Eloge för att du tar dig tiden att både lösa problemet med fräs och med sågklinga (y)
 
En hand håller en gul och svart skruvautomat bredvid en röd och svart stomspikare på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappas två små älsklingar. Skruvautomaten och stomspikaren.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.