Handfat har inga regler kring sig. Jag har tidigare sett att det förekommit "regler" om en viss IP-klass och viss höjd på uttag vid handfat, men källan till det är oklar. Det har i alla fall aldrig funnits några regler i föreskrifterna om elinstallationer i badrum. Det bygger på att man där normalt inte har en stor och blöt kontaktyta mot kroppen.

Vatten på golvet verkar inte heller det som ett primärt problem, i rimlig mängd. Om det skulle utgöra en fara skulle det behöva vara så mycket att det ger en "ledningsbana" till golvbrunn eller annat som kan utgöra en jordpotential, vilket i sin tur kräver att vattnet är "förorenat" så att det leder ström. Det får heller inte vara så mycket vatten så att apparater som står på golvet som t.ex tvättmaskin berörs. Så vattnet i ett kar eller direkt under duschen är inte bra, men lite vatten på sidan gör inget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
I samband med "skrönor" skriver du inget om toalettrum med handfat.
Det är anmärkningsvärt att det på sextiotalet delvis jämställdes med badrum.
Detta berodde inte på föreskrifter som sådana utan på tolkningar, likt förklaringarna i Luthers lilla katekes. Förklaringarna fanns i den lösbladsutgåva som på sextiotalet var den förhärskande utgåvan av Kommerskollegiums elföreskrifter, oftast oemotsagd utgiven av Guds nåde och uttolkad av hans utsedda tjänare.
Där förordades länge att det skulle monteras "rakapparatuttag", sedermera med förbehållet "om det finns golvbrun". Förklaringarna ändrades efterhand som det var någon som dristade sig till att förklara att de var just tolkningar och ingen lagtext.
Angående uttag för dubbelisolerad tvättmaskin så vill jag mena att det aldrig förekommit någon sådan maskin förutom en centrifug från Cylinda, dubbelisolerad och som hade en passande stickpropp. Bara som en kommentar.
För övrigt som vanligt ett imponerande inlägg. Tack Bo Siltberg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit intressant att ta del av förarbetena och tolkningarna till de gamla föreskrifterna. Jag har ju bara haft föreskrifterna som grund här och de innehåller sällan förklaringar.
 
T Troberg skrev:
Om man har ett aktivt sexliv, så att det springer nakna, blöta personer i hela huset, hur räknar man då vad som är badrum? :)
Bor du i Playboy Mansion? :)
 
Nej, jag har inte läst allt än men väldigt bra skrivet. Är efter 30 sekunders läsning redan mycket mer kunnig om el i bad(rum)utrymme(n).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett kort svar är att man vanligen inte behöver utföra någon, att det antingen inte finns någon som behöver skyddsutjämnas och/eller att den utjämning som finns i matande central är tillräcklig. Det ger ju lite antydan till hur den ska utföras. Jag har ett utkast till ett längre svar som främst behandlar när, varför och hur den elektriskt ska utföras, dock inte så mycket om hur man praktiskt går tillväga. Du får återkomma lite närmare kring vad du är ute efter innan jag lägger tid på ett längre svar (=ny del i artikeln).
Jag tänker mest i dag när man har de flesta blandare och handdukstorkar anslutna via PEX i väggarna och inte metallrör.
 
R
Betr installation av tvättmaskin i badrum står det följande:

"Det krävs IPX4 både i område 1 och 2, men det lär finnas få tvättmaskiner som håller denna kapslingsklass. IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt. Ovansidan håller ju IPX4 men frågan är hur skyddet är mot vattenstänk från golvet."

Någon som fattar vad som menas med "IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt"?
IP24 är väl en högre kapslingsklass än IP23?
 
BirgitS
RoMario skrev:
Betr installation av tvättmaskin i badrum står det följande:

"Det krävs IPX4 både i område 1 och 2, men det lär finnas få tvättmaskiner som håller denna kapslingsklass. IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt. Ovansidan håller ju IPX4 men frågan är hur skyddet är mot vattenstänk från golvet."

Någon som fattar vad som menas med "IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt"?
IP24 är väl en högre kapslingsklass än IP23?
Ska nog tolkas som att slutet på meningen är utelämnad och "tillräckligt" syftar på detta:
... där IP24 hade varit tillräckligt för att uppfylla kravet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Extremt bra artikel! Har googlat som en galning de senaste dagarna och detta var utan tvekan den tydligaste informationen jag hittat.

Men en fråga:
Om jag tolkar bild B2 rätt är det alltså okej att ställa en tvättmaskin på kortare avstånd än 120 cm till duschhuvudet om man har inåtöppnade vikdörrar på duschen, även om duschdörren är lägre än placeringen av duschmunstycket (i detta fall är duschdörren 195 cm hög. Stämmer detta eller har jag tolkat texten och bilden fel? :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det som gäller för oklassat område är att TM och framför allt dess uttag på väggen inte blir "duschad" vid normal användning av duschen. Finns det inga hinder i vägen så gäller 120 cm. Finns hinder i form av duschväggar får man göra en bedömning.

Alla regler inom elinstallation utgår ifrån normal användning och förutsebar felanvändning. De absoluta gränserna där är givetvis luddiga. Lite stänk kan få förekomma. Men man ska normalt inte behöva ta hänsyn till att någon lyfter duschhandtaget över kanten och medvetet sprutar vatten utanför. Detta är ju till viss del kopplat till diagrammet över ålder - längd - IQ ... ;)

Så några generella minimimått på höjden på en duschvägg finns inte. Men det finns lite text i artikeln på sidan 8:

Men finns det då någon minimihöjd på skiljeväggen för att detta ska få gälla – att område 1 slutar en bit ned på skiljeväggens utsida? Får den vara 80 centimeter hög? Nja, det går inte. Där får man helt enkelt mäta horisontellt 120 centimeter i sidled som om denna vägg inte fanns. För att få mäta runt toppen på väggen och ned en liten bit på utsidan väggen behöver den vara högre, men ändå lägre än 225 centimeter. Det finns inget sådant mått, men nestor William Persäter har en gång sagt 180 centimeter vilket är ett gammalt mått som tydligen förekommit.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller för oklassat område är att TM och framför allt dess uttag på väggen inte blir "duschad" vid normal användning av duschen. Finns det inga hinder i vägen så gäller 120 cm. Finns hinder i form av duschväggar får man göra en bedömning.

Alla regler inom elinstallation utgår ifrån normal användning och förutsebar felanvändning. De absoluta gränserna där är givetvis luddiga. Lite stänk kan få förekomma. Men man ska normalt inte behöva ta hänsyn till att någon lyfter duschhandtaget över kanten och medvetet sprutar vatten utanför. Detta är ju till viss del kopplat till diagrammet över ålder - längd - IQ ... ;)

Så några generella minimimått på höjden på en duschvägg finns inte. Men det finns lite text i artikeln på sidan 8:

Men finns det då någon minimihöjd på skiljeväggen för att detta ska få gälla – att område 1 slutar en bit ned på skiljeväggens utsida? Får den vara 80 centimeter hög? Nja, det går inte. Där får man helt enkelt mäta horisontellt 120 centimeter i sidled som om denna vägg inte fanns. För att få mäta runt toppen på väggen och ned en liten bit på utsidan väggen behöver den vara högre, men ändå lägre än 225 centimeter. Det finns inget sådant mått, men nestor William Persäter har en gång sagt 180 centimeter vilket är ett gammalt mått som tydligen förekommit.
Tack för bra svar!
 
A
Hej!
Jag kanske är supertrög men blev förvirrad av denna artikel och kände därför att jag ville kolla om jag förstått saken rätt.

Artikeln inleds med bl.a. detta:
Trots att måtten är lite schablonmässiga så är de ändå exakta. Det är 60 centimeter som gäller. Det skulle inte fungera att börja tumma på detta och godkänna 59 centimeter för då kommer nästa person och vill ha en centimeter till. Med en tydlig regel om att måtten är heliga så vet alla vad som gäller och man slipper debatter om det säkerhetsmässigt går att tumma 2 centimeter i ett specifikt fall.

Måtten är ändå av ondo då farorna inte tvärt upphör 61 cm från badkaret som man kan förledas att tro. Det behöver därmed inte betyda något ifall tvättmaskinen står en centimeter för nära. Men om det skulle ske en olycka av något slag som leder till en utredning så kan man nog lugnt räkna med att utredare, experter och domstol kommer att läsa minst 60 centimeter som minst 60.0 centimeter, inte 59.7 – typ det kan inte uteslutas att ”regelbrottet” inte hade betydelse för olyckan.

Och avslutas med detta:
Placering av tvättmaskin i område 2 finns det däremot inga protester mot, trots att avståndet till duschen kan vara precis lika kort. Det som skiljer är att duschen här har ett kar, det vill säga det rinner inte ur (stora mängder) vatten på golvet bredvid tvättmaskin och den blir inte heller duschad i samma omfattning. Denna lilla skillnad medger en lägre säkerhetsnivå jämfört med område 1. Är man medveten om detta så kan det gå att motivera och hantera en placering av tvättmaskinen i ett område om enligt reglerna klassas som 1. Ett duschdraperi gör mycken nytta även om det inte räknas som en vägg.

Det krävs IPX4 både i område 1 och 2, men det lär finnas få tvättmaskiner som håller denna kapslingsklass. IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt. Ovansidan håller ju IPX4 men frågan är hur skyddet är mot vattenstänk från golvet.

Kontentan av detta är att en tvättmaskin bara bör placeras i område 1 eller 2 ifall det inte finns andra möjliga placeringar i oklassat område.

Glöm inte att en tvättmaskin i område 1 skall vara fast ansluten och lyftas 10 centimeter från golvet för att inte hamna i område 0. En tvättmaskin i område 2 får stå på golvet och vara ansluten med stickpropp, men uttaget måste vara placerat i oklassat område.

I det första stycket jag klistrar in framstår det som att det är förbjudet att placera tvättmaskinen inom 60 cm från badkarets yttre kant och att det är en helig regel som inte går att rubba/böja på. I de styckena jag klistrat in under framstår det som att det inte är några problem alls att installera tvättmaskin i område 2 - alltså området som är inom 60 cm från badkarets yttre kant, så länge uttaget är placerat i oklassat område (vilket jag tolkar som 60+ cm utanför badkarets yttre kant)?

Mitt badrum ser ut som följande:
- Tvättpelaren (tvättmaskin + torktumlare ovanpå) är placerad ca 5-10 cm ifrån badkarets yttre kant.
- Både tvättmaskin och torktumlare är IPX4.
- Elluttaget som tvättmaskin + torktumlare är inkopplade i är placerade åtminstone 1 meter från badkarets yttre kant samt placerat ca 180 cm högt upp på väggen (jordade uttag med JFL).

Som jag tolkar artikeln är denna konstruktion OK då tvättmaskinen är placerad i område 2 men uttagen i oklassat område..? Område två menas då alltså inom 1-60 cm från badkarets yttre kant? Och 61 cm + är klassat område? (Men varför formulerar sig författaren som han gör i första stycket jag citerar?)
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
De första två styckena du citerar handlar enbart om vikten av att följa reglerna kring mått, 60 cm, 120 cm... De behandlar inte på något sätt reglerna för var en TM eller annat faktiskt kan placeras även om TM används som exempel i texten.

I resterande stycken pratar jag om placeringen av TM. Den får stå precis intill karet. Den får också placeras karet, alltså över dess kant och direkt under duschen!

Din installation av TM och TT är därmed helt enligt reglerna. Ja, oklassat område är +60 cm från karets kant.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det här var verkligen en informativ artikel! :)

Även jag planerar inför en badrumsrenovering, där bl.a. ett badkar ska bytas ut mot dusch + tvättmaskin. Duschen kommer placeras i ett hörn. På ena sidan av duschen kommer tvättmaskinen stå och på andra sidan en kommod som har ett på förhand installerat eluttag i en låda. Det innebär att jag kommer ha elinstallationer på båda sidorna om duschen... Utrymmena är ganska trånga, så jag kommer inte klara 120 cm.

Jag läste informationen om vikbar duschvägg som viks inåt. Alla modeller jag har tittat på har dock funktionen att dörrarna kan vikas både inåt och utåt. t.ex. https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/linc-angel-flex Har jag uppfattat rätt att en sådan dörr underkänns som avgränsning?
 
Det låter besvärligt. Uttaget behöver hamna i oklassat område, 120 cm från dusch utan kar eller 60 cm från kanten på ett kar. En duschdörr som går ned till golvet gör att det inte finns någon karkant. Det som gäller där är då att det måste vara 120 cm från duschhuvudet, runt dörren och till uttaget. Man ska heller inte "kunna" använda uttaget samtidigt som duschen. Det innebär konkret att man inte (enkelt) ska nå fram till uttaget när man står i duschen, vilket ju inte är speciellt exakt. Reglerna förutsätter normal användning, inte akrobatiska övningar. Så det beror på hur avståndet påverkas av att dörren är öppen i olika lägen.

Så hur en besiktningsman skulle tolka detta är ett lotteri, likaså hur rätten skulle tolka det vid en olycka. Men med en mer exakt planlösning och bilder så går det kanske att göra en bättre bedömning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.