Gräsmatta klippt åt tre håll utan tydliga ränder, före stickluftning, med trädens skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyskörd gräsmatta med svaga klippmönster före stickluftning på 2500 kvadratmeter område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 dagar sedan klippning. Idag klipptes endast området för den ev greenen. Därefter stickluftades hela gräsmattan, dvs 2500 m2 inklusive ”greenen”. Det var tredje gången i år. Bifogar 2 bilder innan stickluftningen. Har klippt åt tre håll, så det blev inga tydliga ränder, enligt önskemål.
 
  • Gilla
Kim B och 2 till
  • Laddar…
En liten uppdatering.

Har i två omgångar sänkt klipphöjden till 10,5 mm. En spännande konsekvens av detta är att klippare klipper allt bättre. Har dessutom slutat klippa hela gräsytan, utan endast greenen. Om vi pratar stimp är den just nu ca 5. Klipper varannan dag i två riktningar.

Förra veckan lades ca 700 kg dress på greenen och ska idag sticklufta, samt stödså. Ännu är det stora kala fläckar på gräsytorna, trots stödsådd. Till och med måste jag så om helt på några ställen. Det har varit en tuff sommar. På greenen är det också dålig tillväxt, där gräset tidigare har dött. Tycker att det tar väldigt lång tid för att växa ihop. Troligen blir det bättre nästa år när jag kan bevattna vid behov.
 
Har beställt en säck krypven enligt diskussion med Skånefrö. Ska stödsås med detta närmaste dagarna, samt lägga på lite dressand.

Fortsätter att klippa varannan dag på 10,5 mm. Har också fått vattna en del då både september o oktober, änn så länge, varit torr här i söder.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag har 500 m2 gräsmattan vertkalskörts följt av stödsådd. Greenen såddes med 3 sorters krypven ”CLP” ca 1 kg och övriga ytor med några sorters rödsvingel. Därefter lades ca 200 kg dresssand i ett mycket tunt lager på green. Bevattningen går ljust i detta ögonblick. Imorgon blir det vältning.

Krypvens fröna är så små att man nästan inte ser dem, vilket är fantastiskt. Ställer till problem i såsmaskinen, då det är hopplöst att veta om fröna kommer ut. Efter ha kört runt med såmaskinen ett tag, syntes att mängden minskade. Nu får vi se om allt tar sig. Idag plus 17-18 grader. Tyvärr kommer väl kylan närmaste veckorna.
 
Redigerat:
Nä ingen täckning av greenen, blir det. Hade jag bott upp i Norrland, så kanske det vore värt ett försök. I södra Skåne är det inte säkert att det blir vinter. Sedan stannar tillväxten upp hur det än är.

Hålkopp mm har jag inte köpt. Vi får se om kvaliteten blir tillräcklig. Det är ju trots allt resan som är mitt primära mål. Stimpmeter har jag sedan tidigare, pga intresse.

När man kikar på internet o googlar, så har inte jag hittat några som klipper green hemma. Många cylinderklipparentusiaster i England o USA, men bara ned till typ en halv inch dvs strax över 10 mm. Är det greener, så är det konstgräsgreener. Nu kanske jag missat något forum, hemsida mm?

Nu sår jag in krypven, men det kommer att ta kanske upp till 5 år innan vitgröen kommer att vänja sig vid klippning under 5 mm. Kanske jag gräver upp allt och sår endast krypven, vi får se...

Har noterat att gräsklippet blir inbränt i varje blad på cylinder, som inte går bort med tryckluft eller vatten. Det krävs omfattande tvättning med borste eller skära bort detta med kniv. Klippningen försämras ej märkbart med inbrändag gräsklippet på bladen, men att cylindern fastnar början av klippningen flera gånger, vilket är lite irriterande.
 
F
trähandtag trähandtag skrev:
Nä ingen täckning av greenen, blir det. Hade jag bott upp i Norrland, så kanske det vore värt ett försök. I södra Skåne är det inte säkert att det blir vinter. Sedan stannar tillväxten upp hur det än är.

Hålkopp mm har jag inte köpt. Vi får se om kvaliteten blir tillräcklig. Det är ju trots allt resan som är mitt primära mål. Stimpmeter har jag sedan tidigare, pga intresse.

När man kikar på internet o googlar, så har inte jag hittat några som klipper green hemma. Många cylinderklipparentusiaster i England o USA, men bara ned till typ en halv inch dvs strax över 10 mm. Är det greener, så är det konstgräsgreener. Nu kanske jag missat något forum, hemsida mm?

Nu sår jag in krypven, men det kommer att ta kanske upp till 5 år innan vitgröen kommer att vänja sig vid klippning under 5 mm. Kanske jag gräver upp allt och sår endast krypven, vi får se...

Har noterat att gräsklippet blir inbränt i varje blad på cylinder, som inte går bort med tryckluft eller vatten. Det krävs omfattande tvättning med borste eller skära bort detta med kniv. Klippningen försämras ej märkbart med inbrändag gräsklippet på bladen, men att cylindern fastnar början av klippningen flera gånger, vilket är lite irriterande.
Intressant med klipparen. Jag upplevde exakt samma sak med min Toro1000 Greenmaster men relaterade det till dåligt trommning mellan cylinder och underskär samt slitna skär. Med ett nytt underskär (som kostar ungefär som en begagnad småbil) samt slipad cylinder så blev det bättre.
 
Det här att skriva från iPad är inte helt lätt, med autostavning och infoga ord mm, ger mig krupp.

Pratade med Greenkeper på klubben för ett tag sedan och han berättade att detta är även ett problem för dem. Kan ju kanske bli bättre med nyslipade knivar o ny underkniv, som du skriver. Klubbens klippare slipas om nästan varje månad under högsäsong, samt byte av underkniv. Slitaget och användningen är minst 20 ggr större på klubbens klippare än för klippningen av hemmagreenen. Den tar ca 20 min att klippa och görs varannan dag.
 
En november uppdatering. Krypven har börjat spira, även om det går långsamt. Slutade klippa efter sådden, vältade några gånger. Klippte med rotorklippare för klippa ned vitgröen till 40 mm, förrgår den 3 november. På några m2 hålpipades det manuellt med grep och stödsåddes manuellt och försökte få ner fröna i hålen. Hoppas de tar sig under vinter, till våren.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
F
trähandtag trähandtag skrev:
En november uppdatering. Krypven har börjat spira, även om det går långsamt. Slutade klippa efter sådden, vältade några gånger. Klippte med rotorklippare för klippa ned vitgröen till 40 mm, förrgår den 3 november. På några m2 hålpipades det manuellt med grep och stödsåddes manuellt och försökte få ner fröna i hålen. Hoppas de tar sig under vinter, till våren.
40mm är bra, bara att kamma bena på greenen fram till hål så har bollen en stabil ränna hela vägen.
 
  • Gilla
HenrikJoel
  • Laddar…
Lite för mycket maskhögar:D för att erhålla en snygg mittbena.
Bara att ta nya tag nästa vår.
 
Nu börjar arbetet igen och gräset har börjat växa.

Har under vinter tagit ned busken (2 m hög och 3 m i diameter) som ligger i ost om green. I helgen lades på järnsulfat, för att stärka det finbladiga gräset och ge lite skydd mot svamp, samt lade på en liten giva gödning. ANM: lade järnsulfat på hela gräsmattan, dvs 2500 m2.

Lite av krypvenen har tagit sig. Hoppas dock att närmaste veckorna kommer jag se att mer av det nysådda gräset kommer att ta sig.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Fick hjälp att slipa underkniven av en greenkeeper och det gjorde susen för klippresultatet. Har dock inte slipat cylindern, vilket måste göras. Troligen görs det till nästa säsong.

Har klippt så där var fjärde dag sedan 26 mars och startade på 20 mm. En sänkning till 17,5 mm har gjorts. Sedan Påskhelgen klippts det varannan dag. Har lagt två givor gödning och vattnat så där 5 ggr. Har beställt ca 12 ton dress-sand, som ska ut på greenen och övriga gräsmattan.

Ska åka till Frankrike i slutet av juni och tänk passera förbi ett BAUHAUS i Tyskland och köpa lite bevattningsgrejor från Gardena, så att jag slipper så mycket manuellt arbete. Ser att deras priser är ca 10-20 % lägre än i Sverige.
 
  • Gilla
Byggdjuret och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande att du skall överge gardena .. ;)
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Håller med :) Jag förespråkar Hunters prylar. MP rotator är lätta att projektera och kräver inte så mycket flöde om ni kör kommunalt. Toro och Rainbird är också proffsprylar men de har jag ingen erfarenhet av.
Finns på ebay från USA.

http://www.ebaystores.com/sprinklerpartswholesale
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.