Jag har köpt en släpvagn (Åtm 8514) och funderar på det här med stödhjulet. Ska man sätta det precis mot marken eller ska det vara lite tryck på det? Jag läste någonstans om 70 kg tryck. Hur vet man om man har det?
Ska man ställa in hjulet innan eller efter man har lastat vagnen?
 
Stödhjulet ska du bara använda för att flytta kärran når du inte har den kopplad eller när den står olastad. Har du ner det när du kör går det garanterat sönder.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Precis (y)
Var det inte någon här på forumet som erkände en tio utbytta stödhjul på en husvagn..?
Tyckte det var lite roligt :rofl:
 
Här håller det på att bli riktigt fel.

Stefan, du ska ha 70kg (eller vad som står i handboken till bilen) KULTRYCK. Det kan du mäta med badrumsvågen under stödhjulet och det är ju när släpet är lastat du mäter. När du kör ska givetvis stödhjulet vara helt uppfält.
 
MathiasS MathiasS skrev:
När du kör ska givetvis stödhjulet vara helt uppfält
och ordentligt fastdraget så det inte "skramlar ner". Ett nedsänkt stödhjul under färd är garanterat ett bortslitet och/eller förstört stödhjul.
 
Men om man lastar släpet tungt så går ju bilen på knäna. Hur undviker man det i så fall?
 
Inte lasta mer än vad som är angiven maxlast för bilen med släp och vikten centrerad över släpets axel (70kg övervikt framåt mot kulan)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det behövs ingen våg. Det räcker med att lyfta i handtaget och göra en rimlighetsbedömning av kultrycket. Det är inte superkritiskt.
 
T
S Stefansod68 skrev:
Men om man lastar släpet tungt så går ju bilen på knäna. Hur undviker man det i så fall?
Går bilen på knäna så har du lastat fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
Men om man lastar släpet tungt så går ju bilen på knäna. Hur undviker man det i så fall?
Genom att inte bara lasta främre halvan av släpet. ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behövs ingen våg. Det räcker med att lyfta i handtaget och göra en rimlighetsbedömning av kultrycket. Det är inte superkritiskt.
Givetvis behövs inte det, men givet frågorna här i tråden är nog ett test med vågen ett par gånger ett bra sätt att lära sig att göra en korrekt rimlighetsbedömning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behövs ingen våg. Det räcker med att lyfta i handtaget och göra en rimlighetsbedömning av kultrycket. Det är inte superkritiskt.
Tillägg: det som ÄR superkritiskt är att inte ha bakvikt, dvs. negativt kultryck. (vilket också är lätt att se/känna manuellt)
 
Hej Stefan, och välkommen till Byggahus! Ta det här som konstruktiv kritik! Alla är vi barn i början. :)

Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte använder släpkärra så jätteofta, kanske första gången? De råd du fått redan är alla bra och oerhört viktiga! Kanske allra viktigast är rådet om negativt kultryck. Det kan få riktigt läskiga konsekvenser ute på vägen...
Att köra släp på ett säkert sätt är långt ifrån enkelt eller självklart, kanske bör du ta hjälp av någon som är van? Eller (eftersom det finns massor av självutnämnda proffs därute) kanske ännu hellre leta reda på någon skrift som beskriver hur man går till väga och vad man ska tänka på. En snabb googling gav detta resultat: https://www.brenderup.com/sv/se/att-kora-med-slap/tips-och-rad/lasta-ratt/
Där verkar det mesta tas upp, även om jag inte lyckades hitta någonting om just stödhjulet...

Lycka till!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Precis (y)
Var det inte någon här på forumet som erkände en tio utbytta stödhjul på en husvagn..?
Tyckte det var lite roligt :rofl:
Verkligen? Kan det vara samma person som jag upplyste vid en bensinmack en gång att han hade stödhjulet nere. Han tyckte att det skulle väl jag ge f-n i. :sweat:
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane
R Räknenisse skrev:
Tillägg: det som ÄR superkritiskt är att inte ha bakvikt, dvs. negativt kultryck. (vilket också är lätt att se/känna manuellt)
Såg det där i helgen. Bilen framför hade ett så baktungt släp så man såg hur framändan av släpet var klart högre än bakändan. Han fick några hyfsade kast med bakvagnen men fortsatte ändå att köra omkring 90 kom/h på 70-streckan. Somliga har totalt noll koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.