Jag har köpt en släpvagn (Åtm 8514) och funderar på det här med stödhjulet. Ska man sätta det precis mot marken eller ska det vara lite tryck på det? Jag läste någonstans om 70 kg tryck. Hur vet man om man har det?
Ska man ställa in hjulet innan eller efter man har lastat vagnen?
Ska man ställa in hjulet innan eller efter man har lastat vagnen?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Stödhjulet ska du bara använda för att flytta kärran når du inte har den kopplad eller när den står olastad. Har du ner det när du kör går det garanterat sönder.
Här håller det på att bli riktigt fel.
Stefan, du ska ha 70kg (eller vad som står i handboken till bilen) KULTRYCK. Det kan du mäta med badrumsvågen under stödhjulet och det är ju när släpet är lastat du mäter. När du kör ska givetvis stödhjulet vara helt uppfält.
Stefan, du ska ha 70kg (eller vad som står i handboken till bilen) KULTRYCK. Det kan du mäta med badrumsvågen under stödhjulet och det är ju när släpet är lastat du mäter. När du kör ska givetvis stödhjulet vara helt uppfält.
Men om man lastar släpet tungt så går ju bilen på knäna. Hur undviker man det i så fall?
Verktygstokig
· Halland
· 7 469 inlägg
Inte lasta mer än vad som är angiven maxlast för bilen med släp och vikten centrerad över släpets axel (70kg övervikt framåt mot kulan)
Det behövs ingen våg. Det räcker med att lyfta i handtaget och göra en rimlighetsbedömning av kultrycket. Det är inte superkritiskt.
Givetvis behövs inte det, men givet frågorna här i tråden är nog ett test med vågen ett par gånger ett bra sätt att lära sig att göra en korrekt rimlighetsbedömning.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 109 inlägg
Hej Stefan, och välkommen till Byggahus! Ta det här som konstruktiv kritik! Alla är vi barn i början.
Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte använder släpkärra så jätteofta, kanske första gången? De råd du fått redan är alla bra och oerhört viktiga! Kanske allra viktigast är rådet om negativt kultryck. Det kan få riktigt läskiga konsekvenser ute på vägen...
Att köra släp på ett säkert sätt är långt ifrån enkelt eller självklart, kanske bör du ta hjälp av någon som är van? Eller (eftersom det finns massor av självutnämnda proffs därute) kanske ännu hellre leta reda på någon skrift som beskriver hur man går till väga och vad man ska tänka på. En snabb googling gav detta resultat: https://www.brenderup.com/sv/se/att-kora-med-slap/tips-och-rad/lasta-ratt/
Där verkar det mesta tas upp, även om jag inte lyckades hitta någonting om just stödhjulet...
Lycka till!
Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte använder släpkärra så jätteofta, kanske första gången? De råd du fått redan är alla bra och oerhört viktiga! Kanske allra viktigast är rådet om negativt kultryck. Det kan få riktigt läskiga konsekvenser ute på vägen...
Att köra släp på ett säkert sätt är långt ifrån enkelt eller självklart, kanske bör du ta hjälp av någon som är van? Eller (eftersom det finns massor av självutnämnda proffs därute) kanske ännu hellre leta reda på någon skrift som beskriver hur man går till väga och vad man ska tänka på. En snabb googling gav detta resultat: https://www.brenderup.com/sv/se/att-kora-med-slap/tips-och-rad/lasta-ratt/
Där verkar det mesta tas upp, även om jag inte lyckades hitta någonting om just stödhjulet...
Lycka till!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 204 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 204 inlägg
Såg det där i helgen. Bilen framför hade ett så baktungt släp så man såg hur framändan av släpet var klart högre än bakändan. Han fick några hyfsade kast med bakvagnen men fortsatte ändå att köra omkring 90 kom/h på 70-streckan. Somliga har totalt noll koll.R Räknenisse skrev: