H hajnor skrev:
Svårt att jämföra då priserna vi fick var ink rördragning. Men en annan firma jag pratat med tar bra mkt mindre.
Har fått produktbladen och kollat priser på LED till fönster kostar ca 300, dimmer ca 500, så där tar de 1700 för bara rördragning till LED i sovrum t.ex. Att jämföra med rördragning för armaturer ute, den kostar 'bara' 1000 kr per enhet.
Det är en väldigt bra timpeng...

Det känns lite som de bara har valt en slutsumma de vill få in på hela jobbet och sen fördelat det lite hur som haver på de olika rummen.
Japp och det är ju det som kostar. Att montera en strömställare eller ett uttag är ju inte den stora kostnaden. Det är ju dragningen av flex slangen, kostnaden av den, håltagning i reglar, tillex clips eller ännu seriösare kanske skruv clips, någon måste ju åka och handla sakerna = resa, någon ska ju rita om el schemat, utöka grupper och norm brytare i centralen osv osv.

En elektriker ligger idag på ca 650-700kr/h exkl material så om man räknar baklänges så kan det bli dem summorna rätt kvikt.

Något som däremot är avinigt dyrt, är ju avgifterna till t.ex eon. 4895kr för att ansluta byggström, sen ytterligare 28500kr för att ansluta till elnätet. Detta har jag jobbat med och här kan vi snacka påslag. Jag har ca 8,4m från central till kabelskåp där avsökningen sitter. Har själv matat i en 25mm2 alu kabel. Samt grävt ner slangen. Får ändå pröjsa 28500kr (till mina gamla kollegor) och hör vet jag vad kosten ligger på. Att inte det blir mer uppror ang detta är lite märkligt.

Eller att man ska betala 139 000kr för att köra in sitt 100mm P-E rör i kommunens och dea ihop en PEM koppling till vattnet. Där snackar vi ju med sjuka kostnader.
 
Mikael_L
M memike skrev:
Får ändå pröjsa 28500kr
Det är väl billigt ändå.
Vad kostar en trafokiosk inkl uppsättning och inkoppling?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl billigt ändå.
Vad kostar en trafokiosk inkl uppsättning och inkoppling?

Sant, fast nu använde dem den bef trafo stationen och det är 43 villor som ska anslutas i en rundel a 6st skåp.

Har ju själv gjort ett antal 100 servis anslutningar och vår interna kost på det va ca 7500kr och då räknade man på 25m kabel, indragning, en SLD 000 list och resa. Vilket betyder att nu då eon tagit ut ca 25k för att skicka en faktura

Hur som helst jag gråter inte över det. Men det finns ju en del andra saker under ett bygge man funderar på över hur det kan kosta dem summorna som en del saker gör. Hus lev lever ju idag inte på sina marginaler på husen, utan på dem tillvalen kunden gör. Kompisen var entreprenad chef på ett av dem större bolagen för ”villor” och visade lite kalkyler. Vinst på byggsatsen ca 7-10%. Vinst på tillvalen varierade mellan 45 upp till ett par 100%.

Den infon var rätt nyttig när jag förhandlade med min lev som ville ha 142 000kr för golvvärme på övervåningen som tillval. Slutade på 47 000kr inkl material och monterat.
 
Mikael_L
M memike skrev:
Sant, fast nu använde dem den bef trafo stationen och det är 43 villor som ska anslutas i en rundel a 6st skåp
Fick första villan betala hela stationen?
Synd för dom ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fick första villan betala hela stationen?
Synd för dom ... ;)

Haha ja dem första villorna som byggdes på 60-talet fick nog hosta upp för den. Är ju en gammal betongare med dubbla trafo i då det byggdes några hundra bostäder mellan 60-70 talet här jämter det nya.

Iofs ska ju alla få in flis. Lagom till kylan fick vi ju även ett brev i vanlig ordning där dem beklagar att elavgiften tyvärr behöver höjas iår igen lagom till att minus graferna tar vid. Åååå nehe Sherlock så lägligt. Samma visa varje år
 
Mikael_L
M memike skrev:
Sant, fast nu använde dem den bef trafo stationen och det är 43 villor som ska anslutas i en rundel a 6st skåp.

Har ju själv gjort ett antal 100 servis anslutningar och vår interna kost på det va ca 7500kr
Du verkar inte förstå vad jag vill få fram, jag tar det tydligare.

Om du tar kostnaden för en 200kVA transformatorkiosk, + kostnaden för uppställning och inkoppling+ kostnad för LSP-stammen och div boxar + kostnaden för 10kV-matningen till trafon (dvs avgreningen och kablarna och nedgrävning och allt).
Så delar du detta med 43 och lägger sen till de där 7500:- .
Var tror du att vi hamnar i kostnad då?

Och alternativet är att en del får subventionera andras anslutningar.
Jag förstår ju att du väldigt gärna vill bli subventionerad, men tänk om det istället blev du som fick betala 272.000:- och de andra husen betalade bara 17.000:-

Eller att du fick betala hela infrastrukturen (kanske 800.000, typ) och de andra husen bara kostnaden från gatan in till huset, på 7500:-
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Anger de pris ex. moms är det deras problem. Priser till konsumenter ska enligt 2 § prisinformationslagen anges ink. moms. Så, nu blev det 20 % billigare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du verkar inte förstå vad jag vill få fram, jag tar det tydligare.

Om du tar kostnaden för en 200kVA transformatorkiosk, + kostnaden för uppställning och inkoppling+ kostnad för LSP-stammen och div boxar + kostnaden för 10kV-matningen till trafon (dvs avgreningen och kablarna och nedgrävning och allt).
Så delar du detta med 43 och lägger sen till de där 7500:- .
Var tror du att vi hamnar i kostnad då?

Och alternativet är att en del får subventionera andras anslutningar.
Jag förstår ju att du väldigt gärna vill bli subventionerad, men tänk om det istället blev du som fick betala 272.000:- och de andra husen betalade bara 17.000:-

Eller att du fick betala hela infrastrukturen (kanske 800.000, typ) och de andra husen bara kostnaden från gatan in till huset, på 7500:-

Förstår precis, men det är ju inte så man räknar ut ett inversteringsområde (cirklar) Detta har jag ju själv jobbat med både ute och inne på nätbolaget. Och det är ju just detta som diskuteras. Elbolagen får ju ut dubbla avkastningar på anläggningar som redan finns.

Dem behövde inte uppgradera matningen på 12kV fram till stationen, dem behövde inte byta trafon. Dem lade en slinga på ca 200m av N1XE 4X95 till 6st kabelskåp därifrån servis kabel i bef rör som tomtägaren förlägger.

Att vi skulle bekosta en station byggd 1960 någongång, varför? Enl investerings modellen där anläggningen ska vara betald på 30 år som t.ex EON använder betyder det då att dem ska ha en dubbel avkastning igen på den stationen. Sen är det ju inte anslutningarna som betalar nätet, det är ju den fasta nätavgifterna du blir bunden till att betala livstiden ut för villan som är ansluten till deras nät.

Du betalar väl inte för ett reningsverk som kostar några miljarder att bygga när du ansluter ditt VA?

Eller för en hel NOD när du ansluter dig till fiber.

Hur som helst handlade väl inte tråden om hurvida nätbolagens avgifter utan elektrikernas påslag. Som i paritet till antalet timmar och material då är ganska billigt om man ska jämföra antalet timmar som jobbet tar.

Ha en fin kväll
 
För att vara lite mer seriös och nyanserad så har ARN ett par listade ärenden där tveksamheter kring moms tas upp. De är inte lika kategoriska som jag, utan talar om att det tydligt ska framgå om momsen inte ingår i priset (vilket väl man i TS fall kan säga är tydligt). Jag ser inte riktigt vad denna försiktiga tolkning bottnar i, lagen är ju tänligen tydlig, men kanske säger förarbetena eller praxis något annat.

Länkar inte till ARN då sajten är kass på telefon, men sök på ”moms” bland tidigare fall så kommer de upp.
 
Mikael_L
M memike skrev:
Du betalar väl inte för ett reningsverk som kostar några miljarder att bygga när du ansluter ditt VA?
Men om man bara ansluter sig tillräckligt sent så ska det bli gratis menar du?
Har du tänkt på att alla infrastrukturinvesteringar är underfinansierade i början, ofta i många många år. En del transformatorkiosker förblev kanske förlustaffärer fram till skrotning, andra gav tillbaka lite mer än investeringskostnaden.

M memike skrev:
Hur som helst handlade väl inte tråden om hurvida nätbolagens avgifter utan elektrikernas påslag.
Men visst var det du som drog in nätbolagens anslutningsavgifter i tråden?

M memike skrev:
Ha en fin kväll
Detsamma. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om man bara ansluter sig tillräckligt sent så ska det bli gratis menar du?
Har du tänkt på att alla infrastrukturinvesteringar är underfinansierade i början, ofta i många många år. En del transformatorkiosker förblev kanske förlustaffärer fram till skrotning, andra gav tillbaka lite mer än investeringskostnaden.


Men visst var det du som drog in nätbolagens anslutningsavgifter i tråden?


Detsamma. :)

Absolut inte. Klart dem ska göra vinst men Nätjättarnas rörelse resultat har aldrig någonsin varit förlust.
Och innan man förlägger kabel eller bygger en luftledning gör man en investerings kalkyl och ser hur lång tids "payback" just den investeringen har. Oftast hamnar man på ca 10-15 år i tätort och samhällen. landsbyggd har lite längre payback, där brukar man räkna på 25-30 år. Men däremot kräver elbolagen att man ska bygga för 50+ års investeringstid vilket dem flesta anläggningar håller med råge. Jag var i Glimåkra i början av 00-talet och byggde elnät under några år innan jag började konstruera och projektera åt Eon. Den äldsta linjen där vi fann årtals spik i stolpen var från 1924 alltså 77år gammal. Och tro mig att kablar i backen som matar hela städer är inte purfärska, de flesta från 60-talet likaså stationerna. Den payoffen är rätt rejäl med andra ord :)

Under stormen Gudrun och satsningen "Krafttag" 2005-2009 investerade Eon drygt 218 Miljarder i Svenska näten, men ändå gick dem med vinst, det säger en hel del :)

Citat ur ATL:
De 3 största elnätsbolagen har de senaste 5 åren lämnat nästan 25 miljarder kronor i koncernbidrag till sina ägare. Elbolagen har svårt att tjäna pengar på sin elproduktion och elhandel, i dag är det bara deras monopolmarknad som är riktigt lönsam: eldistributionen.

Trots stora investeringar i säkrare elnät så är Sveriges elnätsbolag riktiga vinstmaskiner. Förra året hade de en rörelsemarginal på 19 procent, en ökning från 13 procent fyra år tidigare.

De 10 största elnätsbolagen gjorde tillsammans en rörelsevinst på 9,1 miljard 2015. Men av årsredovisningarna att döma så stannar inte.


Aja nu låter jag TS få tillbaka sin tråd och jag ska se till att SVK=Svenska Kraftnät får sina prylar i tid ;)

/ha en fin dag
 
Vi betalade 1000kr per fönsterspot och 700kr för varje extra eluttag/lamputtag och vi byggde 2017/2018. Beroende på vem ni bygger med så kan ni även kolla om det finns något i kontraktet som anger vad de får ha för prispåslag.

Och som någon skrev innan, vi borde ALLA ställa krav på att priser eller marginaler ska avtalas innan husbygget startar. Nästan alla är missnöjda med två saker när de bygger nytt. 1. Det gick åt mycket mer grus/makadam i grundläggningen. 2. Tillvalen i huset, framförallt el är ohemult dyrt.
 
Nu 2024 tar Myresjöhus 1750 kr per fönsterspot. Vi har ångest.
Det är det enda vi funderar på att. Välja, i övrigt så blir det helt enkelt inte en enda spöt ellar annat extra i hela huset. Väldigt tråkigt, men det går helt enkelt inte med de priser de tar.

En solklar nackdel med totalentreprenad, att allt som inte är standard blir vansinnigt dyrt. Lite vitsen med att bygga nytt är ju att man kan få saker som man vill, och så var det verkligen sist när vi byggde med delad entreprenad. Men nu på totalantreprenad så försvinner tyvärr en del av den stora lyckan med att bygga nytt. Inget jag tänkte på förrän priserna för tillval presenterades senare i processen.
 
Hustillverkarna pressar priserna för elektrikerna, målarna, snickarna mfl.
De går med på det eftersom de vet att de kan ta igen det på tillvalen.

Men tänk så här: säg att ni vill ha 10st spottar, det är 17500kr på ett hus som kostar 4000000kr(?), i sammanhanget är det kaffepengar.
Eller kolla om ni kan dra ner på något annat, tex så brukar det ingå ett eluttag bredvid strömbrytaren i varje rum, vi skippade det eftersom det även fanns ett uttag nere vid golvet.
Elektrikern vi hade var inte allt för blodigt dyr(Eksjöhus)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
1750/spot är nog ganska rimligt med tanke på att de ska dra el köpa en spot installera den snyggt mm tar säkert minst en timme bara i arbete
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.