C cpalm skrev:
Känns lite avigt att föredra en dålig maskin framför ett bra handverktyg, men det funkar nog bra vilket som.
Glöm som sagt inte momentstaven och mitt tips är även att investera i en uppsättning hjulmutterhylsor om du har lättmetallfälgar så slipper du att fälgarna blir repiga och fula i försänkningarna för hjulmuttrarna.

När man drar med rätt moment blir man förvånad över hur lätt de skall dras. Enda gångerna jag haft problem med att lossa hjulmuttrar är när en verkstad varit på och fipplat med hjulen, annars går det utmärkt med handkraft och den fjösiga hjulnyckeln som kommer med bilen. Har aldrig varit med om att en verkstad dragit med ens i närheten av rätt moment. J-kla klåpare... Sist fick jag åka ner till bondens verkstad och han fick plocka fram stora mutterdragaren.
Hur var man att man dragit åt dem med rätt kraft?
 
Jag använder,

Billig garagedomkraft

Fälgkors

Vanliga skruvdragaren med adapter så jag kan köra hylsor i den.

Gör så här,

Går ett varv runt bilen och gör loss alla muttrar med fälgkorset

Lägger ut de hjulen som ska på

Hissar upp bilen och så in med ett av de lösa hjulen under bilen om domkraften skulle ge vika

Lossar de lösa muttrarna med skruvdragaren

Bort med hjulet och på med det andra

Fäster muttrarna med skruvdragaren

Bort med det lösa hjulet som ligger under bilen

Ner med bilen

Upprepa 3 gånger till

Bort med de hjulen som inte ska användas

Och så ett varv runt bilen med fälgkorset och dra åt

Tar totalt 25 min, dvs kortare tid än körtiden fram och tillbaka till däckverkstaden...

GLÖM INTE ATT EFTERDRA EFTER EN LITEN BITS KÖRNING
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
C
M Cameltoe skrev:
Hur var man att man dragit åt dem med rätt kraft?
Momentstav som sagt om du kör med maskin. Momentnyckel eller känsla om du kör för hand. Det duger med en hyfsat enkel momentnyckel, det är inget precisionsjobb. Nu beror det ju lite på hur stark man är och hur långt skaftet på nyckeln är, men om du drar med en vanlig nyckel/kors för hand och tar i så ligger du nog runt 150-200 Nm.
 
Det går lite fortare och är roligare med mutterdragare.

Om man inte är väldigt erfaren så kommer vissa muttrar sitta för löst och några kanske för hårt.
Dra åt med fäljkors när bilen är nere. Prova att dra loss. Hur hårt satt dom?

Finns det rost på navcenrum? Rost eller oxid på fäljen?
Rengör och fetta in med kopparpasta inför vintern.
Det är inte kul om fäljen sitter fast när bultarna är borta...
 
Jag har både knackmaskin och olika fälgkors/hjulmutterdragare.
Men min absoluta favoritkombo är ett 450mm ledat spärrskaft från Biltema och en plastad hylsa från Hornbach.
Lossar med spärrskaftet, kör sedan med skruvdragaren(knack) och drar åt med spärrskaftet.
450mm ledat spärrskaft från Biltema med plastad hylsa, verktyg för hjulbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Hur vet jag att jag dragit tillräckligt hårt? Ska man ta i allt man har bara med fälgkorset?

Vad menar du är säkerhetsrisk med att de drar för hårt?
Du ska absolut inte dra allt du orkar med fälgkorset. Det är alldeles för mycket.

För egen del drar jag åt med tryckluftsdriven mutterdragare + momentstav, därefter kontrolldrar jag för hand det sista (har man dragit några gånger med momentnyckel vet man hur hårt man ska dra).
 
M McNulty skrev:
Man ska nog helst inte smörja på gängorna. Det är det stor risk att skruven plasticeras då friktionen vid åtdragningen minskar.
Risken för att skruven skall plasticeras eller gå av hänger mer på om man drar åt den för hårt. Den som har någon form av känsla kommer inte att dra av hjulbultar med eller utan fett på. Saknar man varje form av känsla kan man använda momentnyckel. Jag smörjer gängorna och rekommenderar alla att göra det. Därför att de inte fastnar lika lätt och därför att jag fick lära mig i skolan att man skall smörja dem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Framför allt är det konan som behöver smörjas.
 
Jag skulle säga att navcentrum, gängor och kona alla är bra att smörja.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger lite LITE pasta på sådant som kärvar, annars låter jag bli. Det har fungerat bra snart 30 år....
 
A Avemo skrev:
Jag skulle säga att navcentrum, gängor och kona alla är bra att smörja.
Gängor vet jag vad det är, navcentrum likaså, men vad är "kona"? Hur gör ni när ni smörjer navcentrum och gängor, läste på nätet att de rekommenderar en lättfuktad trasa med smörjmedel för att endast torka allt med, dvs. det ska inte smetas på något utan snarare mer som en rengöring. Undrar över smörjning/rengöring av navcentrumet, ska det smörjas något i hålen där bultarna går?
 
C
Har alltid monterat helt torrt och aldrig haft problem med att det kärvar. Däremot torkar jag noga av gängor och anliggningsytor.
Detta med smörjning vid hjulmontering är ju annars ett klassiskt trätoämne. Att notera är att det brukar stå i instruktionsboken att det skall monteras torrt, om man tycker det är viktigt. Varför det står så och huruvida biltillverkaren har rätt eller fel trätas det också om, så jag nöjer med att konstatera vad som funkar för mig.
 
Såg att det fanns hydraulisk domkraft på biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058

Ser smidigare ut att förvara och tar knappt upp någon plats. Finns några nackdelar mot en traditionell domkraft? Bör man köpa såna där lyftskydd i gummi också?

Pallbockarna har ju lite böjning på själva armen som håller upp fordonet, ska man ha något mellan fordonet och bocken så det inte skadas, exempelvis som detta lyftskyddet?
 
M Cameltoe skrev:
Gängor vet jag vad det är, navcentrum likaså, men vad är "kona"? Hur gör ni när ni smörjer navcentrum och gängor, läste på nätet att de rekommenderar en lättfuktad trasa med smörjmedel för att endast torka allt med, dvs. det ska inte smetas på något utan snarare mer som en rengöring. Undrar över smörjning/rengöring av navcentrumet, ska det smörjas något i hålen där bultarna går?
Mutterns eller skruvens anliggningsyta mot fälgen är oftast konisk. Den ytan är bra att smörja. Jag brukar ta lite kopparpasta på fingret och smeta på. Det bör inte vara tjocka lager, och se till att det inte kommer på bromsskivorna. En trasa låter som en bra metod.
 
Skruvförbandet skall säkerställa klämkraften mellan fälg och nav. Förändrad friktion påverkar funktionen. Den enda gången det är svårt att lossa ett hjul är när det är överdraget. Turligt nog brukar det fungera trots felaktigt utfört.

Som det står ovan, smörj inte ett skruvförband. Jag vet att många gör det och det har fungerat i många år för dem men det är fortfarande fel. Allt är dimensionerat efter att man inte ska smörja.

Förra året lämnade jag in bilen ... blev mera jobb att återställ som det skall vara. Följ tillverkarens instruktioner så blir det inget problem.

Mutterdragare med knackfunktion, Inte rengöra klämytor, smörja skruv/mutter ... x%#$#{+* ...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.